handdator

Visa fullständig version : styrketräna+thai


street
2008-05-13, 16:28
Jag är;
Kille, 17 år, 18 i år.(90a), väger 54 kilo, längden 1,72-1,75cm(det var ett tag sen, så kommer ej ihåg)
Tränar Thaiboxning(3 ggr/veckan, ibland blir det morgonträningar 4-5ggr/veckan).

Har funderat på att börja styrketräna, för att gå upp i kilo och öka styrkan. Kommer inte att satsa så mycket på konditionen när jag styrketränar, det får jag när jag tränar och när jag springer ute 1-2ggr/veckan. Men ändå kan jag köra lite och då.

Som ni ser, har jag inte ett enda fet nånstans i kroppen(då menar jag inte det vanliga fettet, utan fettet som syns väldigt tydligt), man kan säga att det är bara muskler. Men fettet(storleken, bredden, vad man nu säger) saknas så att det syns bättre!.
Så det är inte alls så jävla(ursäkta språket) snyggt när man har smala armar, och när spänner blir det värsta bollar, men när man är avslappnad så är armarna smala som en pinne(lite för överdrivet).

Som ni kanske redan har märkt så är problemet mest på armarna. Har starka armar(om man kollar på kilon och storleken), kan göra många andra grejer också som andra inte klarar(det mesta), t.ex. ringarna klarar jag lätt, stå på händer o armhävningar.

Vad ska jag köra för övningar tycker ni?
Hur tungt ska vikten vara, tycker ni och hur många reps och set?

Det jag vill uppnå är
1. Öka strykan,
2. gå upp i kilo(minst 8-15 kilo)

Det blev kanske för långt inlägg, kanske mest onödiga saker. Ville bara försöka förklara bra, så ni inte missförstår något.
Tack

Honken
2008-05-13, 16:31
Ät mer och satsa på stora rörelser (press, mark, böj, rodd ect) med reps runt 6-8. Det är så de flesta thaiboxare tränar, exempelvis Lindwall.

babidi
2008-05-13, 16:31
börja ät en massa samtidigt som du styrketränar så kommer du garanterat få resultat. träna hela kroppen lika mycket lägg inte mer vikt på armarna. Du som som fighter måste vara stark i hela kroppen.

street
2008-05-13, 16:43
Ät mer och satsa på stora rörelser (press, mark, böj, rodd ect) med reps runt 6-8. Det är så de flesta thaiboxare tränar, exempelvis Lindwall.

Jag äter, äter rätt ofta och mycket, men det hjälper ingenting. Det är kanske min kropp som är typ lite konstigt så jag kan inte gå upp i kilo?
Ah, men hur tunga ska de vara då?

[QUOTE=babidi;2984365]börja ät en massa samtidigt som du styrketränar så kommer du garanterat få resultat. träna hela kroppen lika mycket lägg inte mer vikt på armarna. Du som som fighter måste vara stark i hela kroppen. QUOTE]

Se upp,
Ja, men det var bara ett bra exempel. Men hur hård ska träningen vara då.

Damonk
2008-05-13, 17:17
Ät mer. Det finns inget magiskt i din kropp som gör att du inte kan öka i vikt. Ta en portion till. Käka gröt på morgonen, mackor på kvällen/efter träning.

Honkens förslag var vettigt, med tunga basövningar och 6-8 repetitioner gånger 3-4 set.

Träningen bör vara så hård att du är slut efter träningspasset.

kalajset
2008-05-13, 18:22
Ang. träningens "hårdhet", oavsett repsantal kan man generellt säga att man inte bör klara någon rep överhuvudtaget mer än den sista man kör, i sista settet för just den övningen. I absolut "nödfall" kanske man skulle kunna krysta upp t ex två till i sista settet, men du lär märka av principen i verkligheten när du väl kör efter den. Att ta ut sig 100% är sällan särskilt nyttigt/roligt för kroppen i längden, men att ligga på över 90% bör man iaf försöka göra, för att tala dåliga exempel. Spelar alltså ingen roll om du kör 16 reps eller 4 reps, man bör så att säga vara lika slut ändå. Det ska vara tungt att styrketräna, jobbigt, och slitsamt, oavsett repsantal.

Annars är det inte så mycket att säga, hitta ett vettigt schema, ät som sagt ännu mer, ökar man inte i vikt ligger man helt enkelt på antingen ett energiunderskott eller på energibalans, även om man just som tonåring kan ha ganska märklig energiförbrukning. Försök generellt sett att äta proteinrika livsmedel, från s.k bra proteinkällor, (t ex bönor, kyckling, tonfisk, eller kvarg), stabila kolhydratskällor, (t ex pasta, ris), och sedan en jäkla massa grönsaker till det, så ska du se att det kommer gå fint. Men, var samtidigt absolut inte rädd för fett, fett behövs !

street
2008-05-13, 19:21
Ang. träningens "hårdhet", oavsett repsantal kan man generellt säga att man inte bör klara någon rep överhuvudtaget mer än den sista man kör, i sista settet för just den övningen. I absolut "nödfall" kanske man skulle kunna krysta upp t ex två till i sista settet, men du lär märka av principen i verkligheten när du väl kör efter den. Att ta ut sig 100% är sällan särskilt nyttigt/roligt för kroppen i längden, men att ligga på över 90% bör man iaf försöka göra, för att tala dåliga exempel. Spelar alltså ingen roll om du kör 16 reps eller 4 reps, man bör så att säga vara lika slut ändå. Det ska vara tungt att styrketräna, jobbigt, och slitsamt, oavsett repsantal.

Annars är det inte så mycket att säga, hitta ett vettigt schema, ät som sagt ännu mer, ökar man inte i vikt ligger man helt enkelt på antingen ett energiunderskott eller på energibalans, även om man just som tonåring kan ha ganska märklig energiförbrukning. Försök generellt sett att äta proteinrika livsmedel, från s.k bra proteinkällor, (t ex bönor, kyckling, tonfisk, eller kvarg), stabila kolhydratskällor, (t ex pasta, ris), och sedan en jäkla massa grönsaker till det, så ska du se att det kommer gå fint. Men, var samtidigt absolut inte rädd för fett, fett behövs !


Tackar, tackar.
Ja, men jag vill inte bli den nya värsta bodybuildern. Eftersom det skulle ge mig bara problem. Vill inte ha för stora muskler så jag blir slöare. Har för mig att om man är stor som en bodybuilder så är man väldigt segt. Men jag vill ändå aldrig bli sådan där. Det ända jag vill ha är basmusklerna(vad man nu ska säga för dom).

Men vad för övningar ska jag köra? Är nybörjare så.
Jag vet att man ska köra basövningar, men har ni lite länkar för det, eller namn så jag kan googla och kolla på bilderna osv.?

kalajset
2008-05-13, 20:58
Tackar, tackar.
Ja, men jag vill inte bli den nya värsta bodybuildern. Eftersom det skulle ge mig bara problem. Vill inte ha för stora muskler så jag blir slöare. Har för mig att om man är stor som en bodybuilder så är man väldigt segt. Men jag vill ändå aldrig bli sådan där. Det ända jag vill ha är basmusklerna(vad man nu ska säga för dom).

Men vad för övningar ska jag köra? Är nybörjare så.
Jag vet att man ska köra basövningar, men har ni lite länkar för det, eller namn så jag kan googla och kolla på bilderna osv.?

Kolla in övningsbanken för övningar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Att basera sin träning på basövningar är mycket riktigt ett klokt val, de tre stora basövningarna är som nämt; knäböj, marklyft, och bänkpress. Bra komplement kan vara chins, dips, samt någon övning för baksida ben/mage om man så vill. Mer avancerat än så behöver man inte göra sin träning om man "endast" är ute efter några extra kilon muskler, samt en bra styrka. För just en ordentlig grundstyrka i hela kroppen är tvärtom ofta ett enklare program med lite färre övningar att föredra framför ett program som är mer inriktat på byggning.

Sedan behöver du inte oroa dig för att bli "för stor/body builderstor", sådant händer inte på en kväll, en månad, eller ens ett år, utan det är bara att köra på, och träna så hårt man orkar, så kommer resultaten efterhand, i sinom tid. Lycka till !