Visa fullständig version : Mjölk
Tjenare Kolomedlemmar, Jag har sökt men inte hittat någonting om detta.
Jag dricker runt 2 liter mjölk per dag, detta påstår min kompis skulle vara skadligt, medan han själv dricker MAX ett glas.
På vilket sätt är detta negativt för en 18-åring. Men där emot har jag hört att de är negativt vid hög ålder men vet inte varför.
Mvh
Jonte
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111015&highlight=mj%F6lk
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106658&highlight=mj%F6lk
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111015&highlight=mj%F6lk
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106658&highlight=mj%F6lk
TACK!*drool*
Men hur hittar ingen skilland mellan "Ungdomar" och "Män". Så de är bara en myt att de är värre som vuxen med högre mjölkförbrukning?
Nu gissar jag bara, men kan det inte vara så att barn som växer är i större behov av bentillväxt och därmed större behov av kalcium.
Men hur hittar ingen skilland mellan "Ungdomar" och "Män". Så de är bara en myt att de är värre som vuxen med högre mjölkförbrukning?
Vem är det som säger att det är "värre", och på vilket sätt skulle det vara "värre"?
Dock är det vanligt att man utvecklar laktosintolerans när man växer upp, varför det finns fler vuxna än barn som inte mår speciellt bra av mjölk.
Scratch89
2008-05-13, 16:42
Sen får man tänka på att många mjölkstudier är gjorda i andra länder, och där är som Tolkia säger laktosintoleranshalten (sicket ord!) högre än vad den är i Sverige. Det är väldigt ovanligt att vara laktosintolerant i Sverige, och det är egentligen den ökade mångfalden och invandringen (ffa från Finnarna) som gjort att svenskar känner till laktosintolerans.
Det rekommenderade kalciumbehovet ligger högre för unga människor jämfört med äldre (1000 mg jämfört med 800 mg per dag, om jag inte minns helt fel), men RDA ligger betydligt högre, runt 4000 mg. Det är nog andra faktorer än kalciumet som kan leda till negativa effekter.
jag dricker 2liter med, och gjort i 4år , lever och mår bra så?
Man bygger iaf :D
Scratch89
2008-05-13, 19:35
jag dricker 2liter med, och gjort i 4år , lever och mår bra så?
Man bygger iaf :D
Du är väl i min ålder också?
Jag har vänner som ha rökt ett paket cigaretter om dagen sen han var 14, han springer milen på under 50 minuter, så cigaretter är inget farligt och försämrar inte konditionen?
Jag har vänner som ha rökt ett paket cigaretter om dagen sen han var 14, han springer milen på under 50 minuter, så cigaretter är inget farligt och försämrar inte konditionen?
Förstår inte hur man tänker, Ciggareter är ju något man säkert vet är farligt och inte bra för kroppen.... Men mjölk är inte lika självklart tkr jag som nybörjare...... Men man lär sig hoppas du med gör de
Eddie Vedder
2008-05-14, 17:59
Förstår inte hur man tänker, Ciggareter är ju något man säkert vet är farligt och inte bra för kroppen.... Men mjölk är inte lika självklart tkr jag som nybörjare...... Men man lär sig hoppas du med gör de
Poängen är inte den att "mjölkdrickande är lika farligt som rökning" utan snarare resonemanget att man en vana inte kan vara ogynnsam bara för att man inte är akut sjuk till följd av den.
Man kan ju jämföra med bilbälte eller vadsomhelst, en person som aldrig har bilbälte har aldrig varit med om en bilolucka. Är då bilbältet helt onödigt för trafiksäkerheten?
Det KAN vara mindre bra att dricka flera liter mjölk per dag under lång tid. Ingen behöver bli sjukt för det, inte måste det vara så att en eventuell framtida sjukdom direkt kan kopplas till mjölkkonsumtion heller. Hälsan är en helhet av tusen och åter tusen faktorer under år efter år. Att peka ut enskilda faktorer är svårt men det innebär fortfarande inte att resonemang som "jag gör minsann si och så och jag är inte sjuk" håller.
Men jag tycker inte du ska sluta dricka din mjölk om du tycker om det.:) Men att ha i åtanke att det skulle kunna finnas fördelar med lite lägre konsumtion skadar ju inte.:)
Kalcium är särskilt bra under puberteten och åren mellan 18-24, då det är den tiden våran skelettstomme (benstomme) växer som mest.
Samtidigt kan för mycket kalcium orsaka prostatacancer, så jag skulle avråda dig från att dricka ohyggliga mängder med mjölk. Två liter borde nog ligga på gränsen.
Poängen är inte den att "mjölkdrickande är lika farligt som rökning" utan snarare resonemanget att man en vana inte kan vara ogynnsam bara för att man inte är akut sjuk till följd av den.
Man kan ju jämföra med bilbälte eller vadsomhelst, en person som aldrig har bilbälte har aldrig varit med om en bilolucka. Är då bilbältet helt onödigt för trafiksäkerheten?
Det KAN vara mindre bra att dricka flera liter mjölk per dag under lång tid. Ingen behöver bli sjukt för det, inte måste det vara så att en eventuell framtida sjukdom direkt kan kopplas till mjölkkonsumtion heller. Hälsan är en helhet av tusen och åter tusen faktorer under år efter år. Att peka ut enskilda faktorer är svårt men det innebär fortfarande inte att resonemang som "jag gör minsann si och så och jag är inte sjuk" håller.
Men jag tycker inte du ska sluta dricka din mjölk om du tycker om det.:) Men att ha i åtanke att det skulle kunna finnas fördelar med lite lägre konsumtion skadar ju inte.:)
Tack så mycket för en mycket bra och tydligförklaring!
Eddie Vedder
2008-05-14, 18:56
Samtidigt kan för mycket kalcium orsaka prostatacancer.
Det är inte klarlagt. Kalcium diskuteras men det är som sagt inte klarlagt, sambandet finns mellan prostatacancer och hög konsumtion av mjölkprodukter. Sambandet är dessutom tydligare för magra produkter än feta. Det är ju något som delvis talar lite emot teroin om kalcium som "boven" tykcer jag.
Feta mjölkprodukter är ju lika kalciumrika som magra och ost är ännu mer kalciumrikt.
Jag svarade på HANS inlägg å inte ditt, vad skrev jag för fel nu då? *gah!*
steelgurra
2008-05-14, 23:29
Tjenare Kolomedlemmar, Jag har sökt men inte hittat någonting om detta.
Jag dricker runt 2 liter mjölk per dag, detta påstår min kompis skulle vara skadligt, medan han själv dricker MAX ett glas.
På vilket sätt är detta negativt för en 18-åring. Men där emot har jag hört att de är negativt vid hög ålder men vet inte varför.
Mvh
Jonte
Du kanske blir risig i kistan, bara :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.