handdator

Visa fullständig version : underhudsfett..


heerbie
2008-05-13, 10:41
tjaa..

vill bränna bort en del underhudsfett och undrar vad som är bäst sättet för att lycks med detta.

har hört folk som ökat sin ämnesomsättning genom att käka preparat å så, funkar detta eller e de bara fake då det gäller att slipa ner magen ?? :P

ha de göttans!

Exhale_
2008-05-13, 10:45
Tappa fett genom att deffa, dvs hård styrketräning under en period då du ligger på energiunderskott.

forslund
2008-05-13, 11:07
Grönt té ökar fettoxidationen, även koffein har effekter på ämnesomsättningen.

Green tea consumption is reportedly associated with various health-promoting properties. For example, it has been shown to promote fat oxidation in humans at rest and to prevent obesity and improve insulin sensitivity in mice.

We investigated the effects of acute ingestion of green tea extract (GTE) on glucose tolerance and fat oxidation during moderate-intensity exercise in humans.

Two studies were performed, both with a counter-balanced crossover design. In study A, 12 healthy men performed a 30-min cycling exercise at 60% of maximal oxygen consumption (VO2max) before and after supplementation. In study B, 11 healthy men took an oral-glucose-tolerance test before and after supplementation. In the 24-h period before the experimental trials, participants ingested 3 capsules containing either GTE (total: 890 ± 13 mg polyphenols and 366 ± 5 mg EGCG) or a corn-flour placebo (total: 1729 ± 22 mg).

Average fat oxidation rates were 17% higher after ingestion of GTE than after ingestion of placebo (0.41 ± 0.03 and 0.35 ± 0.03 g/min, respectively; P < 0.05). Moreover, the contribution of fat oxidation to total energy expenditure was also significantly higher, by a similar percentage, after GTE supplementation. The insulin area under the curve decreased in both the GTE and placebo trials (3612 ± 301 and 4280 ± 309 µIU/dL · 120 min, respectively; P < 0.01), and there was a concomitant increase of 13% in insulin sensitivity.

Acute GTE ingestion can increase fat oxidation during moderate-intensity exercise and can improve insulin sensitivity and glucose tolerance in healthy young men.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/3/778

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110218

Detta ensamt kommer dock inte ha någon bra effekt för dig, utan det är viktnedgång du ska sträva efter om du vill få mindre underhudsfett. Läs deffguiden här i forumet för en riktigt bra genomgång om det.

Johan_P
2008-05-13, 12:53
Denna frågan är säkert besvarad hundratals gånger, men jag drar igenom det lite snabbt ändå:

Först: lär dig lite grundläggande om kost och träning, deffguiden på forumet är en mycket bra start på kostdelen. Där lär du dig bl.a. att det är energi ut vs. energi in som gäller - alltså behöver du göra av med mer energi än vad du äter, antingen genom att äta mindre eller att röra på dig mer (motion...) eller en blandning av båda - vilket naturligtvis är bäst, ur hälsosynpunkt.

Några speciella "preparat" som hjälper dig, anser jag i alla fall till en början, är onödiga. Gör det inte svårare än vad det är. Många fäster för stor vikt vid tillskott när det egentliga är det viktiga (energi ut vs. energi in). Som forslund skriver kan grönt te vara en bra sak i en god kost, men det är knappast något som kommer förändra ditt slutresultat, om du inte sköter din kost och träning i allmänhet.

Så, basera din kost på bra "grundmat" - t.ex. pasta, tonfisk, ägg, fullkornsvarianter av olika livsmedel, frukt, grönsaker, och börja träna om du känner för det.