handdator

Visa fullständig version : Tillagar gröten?


sebbutski
2008-05-13, 08:29
Hej hur tillagar ni eran gröt på morgonen, i micro eller på spisen och hur ser era mått ut och hur lång tid tar det jag har problem med min får inte riktigt till den som mossan :)

Johan_P
2008-05-13, 08:34
Jag kokar alltid på spisen. Gröten får lägre GI men det är orelevant, blir bäst att tillaga den så. Glöm inte saltet - det binder vätskan. Mjölk ger mer näring och godare smak, men inte opti under deff :D

forslund
2008-05-13, 08:51
På spisen på högsta möjliga värme. När det börjar koka rör jag om konstant tills den får den konstistens jag vill ha. Serveras med mjölk och oftast äppelmos, opti och kalorisnålt. :thumbup:

kalajset
2008-05-13, 09:23
Oftast i micron, hade ingen aning om det då högre GI-värdet, kan ju vara värt att ha i bakhuvudet kanske iaf. Dock suger det att göra gröt i micron, jag lyckas då iaf inte att göra det på ett vettigt sätt. Får alltid passa gröten så den inte svämmar över, och då ta ut den precis före. Resultatet är en ätbar, men rätt blaskig gröt. Fördelen är att man slipper diska kastrullen :thumbup:

Att saltet binder vätska har jag inte tänkt på, ska testa med lite extra salt imorgon.

Annars tycker jag man kan dra ner litet på den rekommenderade vattenmängden, brukar bli bäst för mig på det sättet iaf.

MyungChul
2008-05-13, 10:24
Vatten och havregryn går rakt ner i kastrullen som ställs på spisen. Salt och lingon går också i. Serveras med rårörda lingon och mjölk när önskad konsistens uppnås. Ätes fördelaktligen med sked. Eventuellt lite strösocker.

Alfred Nobel
2008-05-13, 10:29
På spisplatta eller mikrovågsugn, olika från dag till dag. Men oftast på spisplatta eftersom jag gärna kläcker i ett ägg under tillagningen.

I mikrovågsugn ~ 4-5 min (750w)
2½ dl havregryn + 4½ dl vatten + 1 tsk salt

Kvarg, frukt, äppelmos eller sylt brukar jag äta till gröten.

Endura
2008-05-13, 10:43
rör ihop de torra ingridienserna, kokar upp vatten i vattenkokaren och slår över, rör om och låter det stå och dra en stund, rör om igen och ställer in i kylskåpet över natten... blandar sen med nån smaksättande blandning morgonen efter (bärröra, chokladprotein, banan+kanel osv)...

vill ha min gröt kall *drool*

Inge Enveten
2008-05-13, 13:25
1 dl gröt
2,5 dl vatten
Högsta värmen på spisen
När det börjar koka stänger jag av värmen och blandar runt och tillsätter salt
Hela proceduren tar runt 3 minuter

1684_
2008-05-13, 18:05
2-5dl mjölk... och valfri mäng havregryn och lite russin/koriander i en kastrull.
Börjar koka upp det på högsta värme, sänker plattan så det får stå och puttra 5min typ, ja så tjock man ska ha den och vispar emellanåt. Sen dricker jag juice eller sojamjölk separat.

Tomten
2008-05-13, 18:21
1 DL havegryn
1 DL rågflingor
3.75DL Vatten
lite salt

Kör i micron i lite mer än 2 min på 750w.

Om man på något sätt skulle misslyckas så är det bara att tillsätta lite mer vatten eller om den fortfarande är vattnig köra mer i micron.

Låt stå ett tag, tillsätt lite olika kryddor och lite socker och rör om. Saffran och kakao är gott. Ät med skivad frukt och mjölk.

Musselbank
2008-05-13, 18:37
Dubbelt så mycket vatten som havregryn (volymprocent) - jag vill inte ha den så lös
lite salt > i en kastrull som får koka upp och en stund till, lite på känn

Sen en skvätt mjölk & sylt.

(Bara man sen slår i (kallt) vatten i kastrullen blir det en baggis att diska, så det finns ingen riktig anledning att köra i mikrovågsugn. Det går knappast fortare.)

Ello
2008-05-13, 20:14
rör ihop de torra ingridienserna, kokar upp vatten i vattenkokaren och slår över, rör om och låter det stå och dra en stund, rör om igen och ställer in i kylskåpet över natten... blandar sen med nån smaksättande blandning morgonen efter (bärröra, chokladprotein, banan+kanel osv)...

vill ha min gröt kall *drool*

Haha! Jag håller med om det sista! Brukar låta gröten stå och svalna ordentligt i tallriken innan jag häller på mjölken. Då blir den så där fast i konsistensen som den ska vara, mjölken ska definitivt inte blandas med gröten utan bara ligga runt om. Mums!

Pompere
2008-05-13, 21:28
2dl havregryn
4dl vatten
några nypor salt

in i micron på 3 minuter

Pumpa med kanel, rör om, pumpa med kanel, rör om,
Toppa den med lite äpple

smasken =]

sebbutski
2008-05-13, 23:03
2dl havregryn
4dl vatten
några nypor salt

in i micron på 3 minuter

Pumpa med kanel, rör om, pumpa med kanel, rör om,
Toppa den med lite äpple

smasken =]

Jo jag kör samma mått som dig 2dl havregryn och 4dl vatten blir perfekt portionerat!

Philip Hägglund
2008-05-14, 09:46
1dl gyllenhammars havregryn
2dl vatten
salt

micron 2 minuter, sen tillsätta keso, HÖJDARE!

Tabbe
2008-05-14, 12:48
vill ha min gröt kall *drool*

jag trodde jag var ensam om det! *love*

champion
2008-05-14, 12:55
In med gröten i micron i 5min sen in med den i frysen så gröten blir kall. Sen blandar med äpplen och *drool*

Eddie Vedder
2008-05-14, 13:07
In med gröten i micron i 5min sen in med den i frysen så gröten blir kall. Sen blandar med äpplen och *drool*

Ställer du in rykande varm gröt i frysen tillsammans med den andra maten?

Tabbe
2008-05-14, 13:11
Ställer du in rykande varm gröt i frysen tillsammans med den andra maten?

vadå ra?

Eddie Vedder
2008-05-14, 13:15
vadå ra?

Det är antagligen inte helt bra att ställa ner sånt som är jättevarmt tillsammans med frusna grejer som sedan fryser igen.

Borde ju kunna bilda massa iskristaller i t.ex. grönsaker o.s.v. Mat som fryses ner ska ju helst inte frysas igen om det tinat. Nu förstår jag ju såklart att inget hinner bli 100% upptinat men det känns som att tiden för kokad gröt att bli sval i en frys är tillräckligt lång för att tina upp litegrann på närmast intilligande livsmedel.

Inte särskilt gynnsamt varken ur sensorisk eller mikobiologisk synpunkt. Och JA, saker kan vara mindre gynnsamma även om personen ifråga mår bra så ingen behöver kommentera det.

Jag bara nämner det.

ackilf
2008-05-14, 14:34
plus att det drar en jekla massa energi och är dålgit för miljön.. men det gör väl folk som dom vill, lite OffT

champion
2008-05-16, 15:34
Det är antagligen inte helt bra att ställa ner sånt som är jättevarmt tillsammans med frusna grejer som sedan fryser igen.

Borde ju kunna bilda massa iskristaller i t.ex. grönsaker o.s.v. Mat som fryses ner ska ju helst inte frysas igen om det tinat. Nu förstår jag ju såklart att inget hinner bli 100% upptinat men det känns som att tiden för kokad gröt att bli sval i en frys är tillräckligt lång för att tina upp litegrann på närmast intilligande livsmedel.

Inte särskilt gynnsamt varken ur sensorisk eller mikobiologisk synpunkt. Och JA, saker kan vara mindre gynnsamma även om personen ifråga mår bra så ingen behöver kommentera det.

Jag bara nämner det.


Ja, jag ställer in rykande gröten i frysen direkt.
Tack för infot! Hur kyler man ner gröten snabbast?

Udd3n
2008-05-16, 15:42
Ja, jag ställer in rykande gröten i frysen direkt.
Tack för infot! Hur kyler man ner gröten snabbast?

Flytande kväve.
Brandsläckare kanske.

MyungChul
2008-05-16, 15:59
Flytande kväve.
Brandsläckare kanske.

Jag är för förslaget, men av flytande kväve så behöver man en gasbrännare för att kunna äta den samma dag igen. Då försvinner lite av poängen.

Ett isbad skulle kunna gå fort.

Eller så kan du koka gröten dagen innan och ställa in den i kylen.

champion
2008-05-16, 15:59
Flytande kväve.
Brandsläckare kanske.


Men nu var du så rolig att jag glömde bort att skratta.

magdalenae
2008-05-16, 16:06
1 dl havregryn, 2 dl vatten och en skvätt salt i en gryta på spisen. Frysta hallon läggs i botten på en skål sen på med den färdiga gröten. 1 dl naturell yoghurt istället för mjölk och massa kanel på det (typ så att man inte fattar att det är gröt under ;))
http://magdalena.blogg.se/images/100_2332_1204704043.jpg

Har aldrig testat kall havregrynsgröt som det pratades om faktiskt. Dock är kall risgrynsgröt helt givet!

Eddie Vedder
2008-05-16, 16:08
Ja, jag ställer in rykande gröten i frysen direkt.
Tack för infot! Hur kyler man ner gröten snabbast?

Ställ den i fönstret eller så. Rör om ordentligt. Det är ju en variant.

kirtap
2008-05-16, 16:46
Jag brukar köra med ett ägg i, massor av kanel och kardemumma avslutat med lite blandade bär.. Allt efter insipiration av Niklas Sjöö :)

Tyckte det lät vidrigt att ha i ett ägg i gröten först men det gör den faktiskt bara godare!

cosmic_dancer
2008-05-16, 17:56
jag brukar riva ner ett äpple och tillsäta linfrön, rågkross och ingefära.

Eddie Vedder
2008-05-16, 17:58
Kanske bör påpeka att tråden handlar om tillagningen av gröten och inte vad man brukar ha i.

Trådar om olika grötvarianter finns det redan hur många som helst.

creperiet
2008-05-16, 19:32
Det godaste är ju att inte tillaga den alls, bara mosa med några msk vatten och 1 msk hermesetas och sen langa.

Hybris
2008-05-17, 23:14
1dl gyllenhammars havregryn
2dl vatten
salt

micron 2 minuter, sen tillsätta keso, HÖJDARE!

Amen, har dock ingen keso, sen kör jag faktiskt 2.20sek ;)

Poxeman
2008-05-22, 11:32
Jag blandar allt som ska vara i gröten och kör den två minuter maxeffekt i micron, sen får den vila lite innan jag kör en minut till. (För små grötskålar gör att det kokar över om jag inte tar en liten paus i mitten.)

Alfred Nobel
2008-05-23, 05:25
Jag blandar allt som ska vara i gröten och kör den två minuter maxeffekt i micron, sen får den vila lite innan jag kör en minut till. (För små grötskålar gör att det kokar över om jag inte tar en liten paus i mitten.)

Jag kännde igen mig...
Ett väldigt jobbigt problem som enklast löses genom att köpa IKEAS frukostskålar, som räcker gott och väl. Jag får lätt i 3-4 dl havregryn med dubbla mängden vatten utan några som helst problem med översvämningn eller dyl i mikron.

Try it! Då slipper du kolla till gröten stup i kvarten.

Ronja
2008-05-23, 06:07
Kokar alltid min gröt på spisen(skulle aldrig i livt tänka mig äta microgröt, usch:( fusk o ej lika gott). Ställer på gröten när ja klivr upp o låter den koka mdans jag gör lit annat, sn stoppar även ja dn i frysen, mn så varm är den inte så att dn lyckas tina de andra varorna i min frysbox.
Koka dan före blir den inte bra alls då e dn för kall och "fast" :)

Cohen
2008-05-23, 22:25
Kokar alltid min gröt på spisen(skulle aldrig i livt tänka mig äta microgröt, usch:( fusk o ej lika gott). Ställer på gröten när ja klivr upp o låter den koka mdans jag gör lit annat, sn stoppar även ja dn i frysen, mn så varm är den inte så att dn lyckas tina de andra varorna i min frysbox.
Koka dan före blir den inte bra alls då e dn för kall och "fast" :)

Dumt att göra det av principskäl. Kokad gröt i mikron och kokad gröt i kastrull blir samma kokade gröt. Säger inte att du inte ska göra som du tycker passar dig, men i övrigt finns det ingen anledning att av principskäl undivka mikrogröt.

Ang. problemet med för små skålar så måste jag instämma. Löser själv problemet genom att laga gröten i en större glasform, och sedan hälla över den färdiga skapelsen i en skål. Lite extra disk, men det funkar.

Poxeman
2008-05-24, 07:09
Jag kännde igen mig...
Ett väldigt jobbigt problem som enklast löses genom att köpa IKEAS frukostskålar, som räcker gott och väl. Jag får lätt i 3-4 dl havregryn med dubbla mängden vatten utan några som helst problem med översvämningn eller dyl i mikron.

Try it! Då slipper du kolla till gröten stup i kvarten.

Åh, den som ändå hade IKEA... tyvärr så är närmsta varuhus i Australien *cry*
Men jag ska nog dra till ett annat lågprisställe och se om dom har några billiga tallrikar.

World
2008-05-24, 09:09
2 dl havregryn i en skål, sen fylla på med vatten tills havregrynen är täckta. in i mickron på 750w i 2,10 minuter. mums! Serveras med mjölk, kanel och sötningsmedel :thumbup:

Blues-Niklas
2008-05-24, 11:17
Jag har just kokat en fyraportionerssats risgrynsgröt och har ätit första halvan till frukost och tänkte ta andra till lunch.

Hur gör man med uppvärmingen av den klara gröten som kallnat. Kommer den bli hård om man värmer den i mikron? Ungefär som om man kokat för länge? Eller är det bara att köra på?

Havregrynsgröten brukar annars tillagasi mikron här, mest för att spara disk. Jag har aldrig känt någon större smakskillnad.

Bullaz
2008-05-24, 11:56
1dl fiberberikat havregryn, 33ml solrosfrön, 33ml sesamfrön, 33ml linfrön, ~20st russin. Äts med lite äppelmos och mjölk. Mumma.

Cohen
2008-05-24, 22:30
Jag har just kokat en fyraportionerssats risgrynsgröt och har ätit första halvan till frukost och tänkte ta andra till lunch.

Hur gör man med uppvärmingen av den klara gröten som kallnat. Kommer den bli hård om man värmer den i mikron? Ungefär som om man kokat för länge? Eller är det bara att köra på?

Havregrynsgröten brukar annars tillagasi mikron här, mest för att spara disk. Jag har aldrig känt någon större smakskillnad.

Mitt bet är att gröten snarare blir mindre fast när den värms upp. Om jag inte missminner mig brukar gröt uppföra sig så. Havregrynsgröt blir ju mer slemmig och kletig ju mer den svalnar. Detssmma gäller många redda såser.

phoenix91
2008-05-26, 18:09
jag kör emd axa fiberhavregryn, tar 2 dl och 1 dl vatten i en tallrik/skål och rör om, salar ibland. Sedan i micro 2 min. blir knappt gröt, snarare nått stenhårt. men de går o äta hehe :)

Alfred Nobel
2008-05-26, 18:32
Ett tips är att slänga på en skiva ost de sista 30 sekunderna om ni tillagar gröten i mikron. Då smälter den in så fint och vackert i havregrynsgröten. Men då får ni se upp med saltet, för osten är salt i sig.