handdator

Visa fullständig version : Protein som bidrar minst till finnar?


Alexlindgren
2008-05-12, 21:30
Jag har tidigare provat på Whey-80 vilken jag märkte att jag fick något fler finnar av.

Jag läste precis ett inlägg av Grub där jag har för mig att han skrev att just vassleprotein ger större hormonutslag vilket kan leda till fler finnar.

Så nu undrar jag om det finns något vassleprotein som är lite renare (kanske whey-100) eller något i liknande prisklass?

Om inte så kanske man ska satsa på något annat protein (men är inte vassle det som är effektivast?)

King Grub
2008-05-12, 21:31
Är det "renare" så ger det snarare större hormonfrisättning, inte mindre. Ju mer rent vassleprotein, desto större insulinfrisättning.

Alexlindgren
2008-05-12, 21:45
Aha okej..

Hum, känns inte som om jag är så seriös att jag lägger ut 380 kr på 750 EAA..

Är proteinet Protec bättre i sådana fall? (25% vassle, 75% kasein)

Ger det än "mildare" hormonfrisättning?

King Grub
2008-05-12, 21:47
Allt protein frisätter insulin, men vassle mest.

Alexlindgren
2008-05-12, 21:57
Jag tar det som ett ja ;)

Tack för svaret!

Inmate
2008-05-13, 08:02
När jag åt Twinlabs protein fick jag våldsamma problem med finnar. Nu när jag bytt till Dalblads har jag inga problem alls av finnar.

Durre
2008-05-13, 11:20
När jag åt Twinlabs protein fick jag våldsamma problem med finnar. Nu när jag bytt till Dalblads har jag inga problem alls av finnar.

Låter som bra kvalité på Dalblads :cool:

überstarken
2008-05-13, 12:11
När jag åt Twinlabs protein fick jag våldsamma problem med finnar. Nu när jag bytt till Dalblads har jag inga problem alls av finnar.

Låter som bra kvalité på Dalblads :cool:

Eller på Twinlabs..

Är det "renare" så ger det snarare större hormonfrisättning, inte mindre. Ju mer rent vassleprotein, desto större insulinfrisättning.

Sniggel
2008-05-13, 13:37
Eller på Twinlabs..

Jag tror Durre var ironisk :-p

agazza
2008-05-13, 13:55
Varför inte övergå till EAA istället? bara för att det är dyrare för en mindre mängd betyder ju inte att det är sämre, du behöver ju en mindre dos desutom :)

Alexlindgren
2008-05-13, 14:09
Varför inte övergå till EAA istället? bara för att det är dyrare för en mindre mängd betyder ju inte att det är sämre, du behöver ju en mindre dos desutom :)

Har inte sagt att jag tror att det är sämre, tvärtom.

Men jag är inte sugen på att lägga ut så mycket pengar på ett kosttillskott.

Johan_P
2008-05-13, 14:12
Men jag är inte sugen på att lägga ut så mycket pengar på ett kosttillskott.

Tänk på att proteinsyntesen blir stimulerad av 6 g EAA... medans du har ~30 g vassle i din gainer/proteindrink. Därför är x antal gram EAA användbart längre än x antal gram vassle.

Jag tror inte EAA blir mycket dyrare än vassle, om det nu över huvud taget ens är dyrare vid normalt användande (självklart doserar man inte 10-12 g som det står på burkarna, när 6 g räcker).

Alexlindgren
2008-05-13, 14:38
Aha, jag som räknade med att man skulle ha cirka 30 g EAA efter varje pass..

Så hur mycket EAA motsvarar 30-35 g vassleprotein?

Udd3n
2008-05-13, 14:43
Så hur mycket EAA motsvarar 30-35 g vassleprotein?

6g.

Alexlindgren
2008-05-13, 14:44
Gött att höra. Finns det någon källa på detta?

Atjoo
2008-05-13, 14:44
6-12 gram EAA motsvarar ca 30 gram vassleprotein men EAA stimulerar även proteinsyntesen på ett helt annat sätt vilket är positivt :)

Dan S
2008-05-13, 14:53
vi kan väll säga så det blir lätt för dig 500g EAA = 2-3kg kvalités vassle.

Jag skulle satsa på EAA + mat om jag var du. Fungerar så mycket bättre.

King Grub
2008-05-13, 14:55
Så hur mycket EAA motsvarar 30-35 g vassleprotein?

6-10 g EAA stimulerar proteinsyntesen mer än någon mängd vassleprotein.

Obs att EAA i fri form är minst lika insulinfrisättande som vassle och höjer insulinnivåer med hundratals procent.

Sniggel
2008-05-13, 14:56
6 g EAA = 3 kr
30 g vassle = 3.75 kr (vid ett pris på 125 kr/kg)

EAA dyrare?

Atjoo
2008-05-13, 21:31
Obs att EAA i fri form är minst lika insulinfrisättande som vassle och höjer insulinnivåer med hundratals procent.

Det där talar alltså för att inte ta EsaPro flera gånger under dagen bara för att det har en bra effekt på Proteinsyntesen och för att det känns bra, då det skulle minska insulinkänsligheten(?)

Alexlindgren
2008-05-13, 22:07
6-10 g EAA stimulerar proteinsyntesen mer än någon mängd vassleprotein.

Obs att EAA i fri form är minst lika insulinfrisättande som vassle och höjer insulinnivåer med hundratals procent.

Dum fråga, men vad gör det att insulinnivåerna höjs och vad kan det få för långsiktiga effekter?


Du skriver i deffguiden:
"I samband med träning är det också lämpligt att ta en eller flera proteindrinkar, gärna tillsammans med kolhydrat i för en perfekt kombination och större effekt på proteinsyntesen (nybildningen av muskelprotein) och för minskad muskelnedbrytning."

Hur är det med EAA, ska man fortfarande ta kolhydrater för att få musklerna att återhämta sig bättre eller räcker det med EAA?

Sniggel
2008-05-13, 22:42
Kolhydrater förbättrar återhämtningen och minskar proteinnedbrytningen utan att inverka negativt på EAAs stimulans på proteinsyntesen. Iaf om kolhydraterna är snabba.
Tror till och med att kolhydraterna ökar proteinsyntesen de också, men bara marginellt i jämförelse med EAAs höjning.
Eller så förväxlar jag det med balansen.

AmericanDragon
2008-05-13, 23:40
Kan du ge ett par bra exempel på snabba kolhydrater som är bra att ta med EAA efter ett gympass?

Sniggel
2008-05-14, 00:14
Maltodextrin, vitargo, dextros(?)
Malto är billigast vad jag vet, men inte sämst för den delen.
Kanske till och med går bra med Oboys nya som innehåller maltodextrin och är fri från socker (som inte är en snabb kolhydrat pg a dess höga fruktosinnehåll).

AmericanDragon
2008-05-14, 00:52
Men vadå är det rent sånt man ska käka eller? Tänkte mer på matvaror osv som innehåller det. Eller köper man bara malto och käkar/blandar med något?

AmericanDragon
2008-05-14, 00:59
en till fråga: om man tar t ex malto och EAA efter träning, bör man ta en proteindrink för att få proteinet också. Eller innehåller vassle-protein malto så det räcker med en sån drink eller är det bättre att köra rent malto med vatten och sen en proteindrink vid sidan om?

King Grub
2008-05-14, 04:21
Den här tråden handlar om aknepåverkan. Håll er till ämnet.

Chris-Dawg
2008-05-14, 06:38
Om du får finnar av vassle protein, köp då inte EAA. Jag som i vanliga fall inte har några finnar får kvisslor över hela ryggen och bröstet av EAA. Tecken på att det fungerar, men det gör att jag får ta uppehåll då och då för o bli av med dem :(

demode
2008-05-14, 07:29
Varför är finnar ett tecken på att saker fungerar? Anyway så tycker jag det är löjlig fåfänga om man oroar sig över en finne eller två pga prottedrinkar. Jag har sett bilder på dig alex och du verkar inte ha något överdrivet problem med finnar från vad jag sett!

fö. tror jag snabba kolhydrater är en större bov i dramat

Eddie Vedder
2008-05-14, 08:26
Varför är finnar ett tecken på att saker fungerar?

Det är det inte. Men det är hursomhelst just vassleprotein som inverkar på acneutveckling mest. Således blir det ju helt logiskt som så att den med förutsättningar för acne riskerar mer acne ju "renare" vassle, det blir ju mer vassle per viktenhet då.:)

Chris-Dawg
2008-05-14, 11:02
Varför är finnar ett tecken på att saker fungerar? Anyway så tycker jag det är löjlig fåfänga om man oroar sig över en finne eller två pga prottedrinkar. Jag har sett bilder på dig alex och du verkar inte ha något överdrivet problem med finnar från vad jag sett!

fö. tror jag snabba kolhydrater är en större bov i dramat

Var en slutsats jag själv drog då det har en anaboleffekt på kroppen, rätta mig om jag fel.

Eddie Vedder
2008-05-14, 11:08
Var en slutsats jag själv drog då det har en anaboleffekt på kroppen, rätta mig om jag fel.

Alla har ju olika lätt att få finnar och acneutvecklingen hos sama individ varierar ju med åldern och andra faktorer än proteinpulverval påverkar ju.

Så den slutsatsen kan man ju inte dra.

Chris-Dawg
2008-05-14, 11:17
Alla har ju olika lätt att få finnar och acneutvecklingen hos sama individ varierar ju med åldern och andra faktorer än proteinpulverval påverkar ju.

Så den slutsatsen kan man ju inte dra.

jo helt klart, men frågan var ju vilket typ av protein grabben skulle köpa, han fick tydligen acne av vassleprotein om jag förstått det rätt. Därför avrådde jag honom från att köpa EAA, då jag själv upplevt att jag fått en massa kvisslor av det. Kan tillägga att jag inte upplevt att jag fått acne av vassleprotein.

Alexlindgren
2008-05-14, 11:34
Hum.. detta blev ett dilemma.

Nej jag har inga finnar just nu, eftersom att jag inte tar något pulver över huvud taget för tillfället.

Aja, enda lösningen är väl att testa. Tack för alla svar.

Scratch89
2008-05-14, 14:07
Det kanske har tagits upp i tråden redan, men har du testat att inte välja chokladsmaken? Det är misstänkt att endast chokladvarianten ger finnar och inte de andra.

King Grub
2008-05-14, 14:17
Chokladsmakande produkter ger större insulinfrisättning än motsvarande produkt med annan smak, men vassle i sig är kraftigt hormonfrisättande, oavsett smak, med ev påföljande aknepåverkan.

Scratch89
2008-05-14, 14:20
Jag trodde att det var just den lilla skillnaden, typ droppen i bägaren, som gjorde att aknen kom. Jag kanske har fel?

Förövrigt så har jag för mig att du postade en studie där de använde någon slags placebolösning kontra chokladessenslösning och man såg tydliga resultat, även fast det inte blev stor skillnad i insulinfrisättning. Jag kanske har fel igen, jag har aldrig koll på mina källor.

King Grub
2008-05-14, 14:32
ag kanske har fel?

Förövrigt så har jag för mig att du postade en studie där de använde någon slags placebolösning kontra chokladessenslösning och man såg tydliga resultat, även fast det inte blev stor skillnad i insulinfrisättning. Jag kanske har fel igen, jag har aldrig koll på mina källor.

1. Ja, det är mjölk i allmänhet som anses vara akneframkallande, och vasslefraktionenn är den mest insulinfrisättande.

2. Den studien handlade överhuvudtaget inte om akne, utan om just insulinfrisättning, där chokladsmakande produkter frisatte mer än motsvarande pordukt med annan smak. Akne var inte med i diskussionen.

Scratch89
2008-05-14, 14:38
OK, tack för att du redde ut det i min skalle! :)

AsTfL
2008-05-14, 17:08
Den här tråden handlar om aknepåverkan. Håll er till ämnet.
Finns det ett sammanband mellan insulin och acne?
Jag har bara hört talas om att det ska vara androgena hormoner som påverkar.

King Grub
2008-05-14, 17:11
http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf

boinnk
2008-05-16, 16:43
Kör utan pulver?

Jag får GROTESKA mängder finnar (en del iallafall) av vasslepulver. Har även prövat proteinpulver från ägg men det var ingen skillnad. Nu kör jag utan pulver istället och det funkar bra, märker stor skillnad i ansiktet.

maaherra
2008-05-16, 17:48
Men röv.

I teorin kan alltså EAA ge minst lika mycket finnar som vassle?

Jag som köpte det enbart för att jag får finnar av vassle- och mjölkprodukter :furious:

Zydeco
2008-08-07, 18:02
Vad har proteinpulver utblandat i vatten för GI? (låt säga så rent vassle du kan få tag på för att det har mest insulin påslag, inte kasein)

Ska testa några dagar utan proteinpulver och se ifall det hjälper mot akne, men det tyr mig konstigt att min annars rätt kolhydratfria kost ska påverkas så mycket av insulinpåslaget av proteinpulver.

Whole milk har 27, eftersom vassle är rent och utblandat i vatten så måste det vara högre, men kan inte tänka mig att den ligger nära GI som på till ex kex eller nått (lättsmällt och fullt av snabba kolhydrater).

Men jag har haft veckor där jag bara ätit skit och ändå inte fått några finnar, så får testa mig fram. Men nånting får mig att tro att det inte är insulinpåslaget som gör att att jag får finnar, utan kanske nått i proteinpulvret. Vem vet.

Nån annan som har liknande erfarenheter?

King Grub
2008-08-07, 19:17
Vad har proteinpulver utblandat i vatten för GI?

0. Protein har inget GI.

Däremot frisätter vassle mycket insulin, som druvsocker ungefär. Mycket mer än kex.

MartinRostock
2008-11-09, 17:21
Har ett liknande dilemma själv. Hade inte fått en finne på varken rygg/axel på ca. 7 veckor tills jag började styrketräna och tog min första Gainer på länge. Fick ett utslag direkt, fem finnar kom från ingenstans. Nu verkar jag inte endast få finnar bara pga. vassleproteinet, utan även av endast styrkesträningen i sig. Tror dock att vassleproteinet späder på utvecklingen ännu mer.
Nästa steg är att se om jag reagerar likadant på kreatin.

fiskarn
2009-12-22, 14:02
Funderar på att prova nåt annat protein än whey-80 för att se om det är vasslet med dess insulinökning som är orsaken till mina finnar. Är inne på att köpa ägg eller sojaprotein. Blir insulinfrisättningen inte lika stor med dessa?

King Grub
2009-12-22, 14:05
Nej, det blir den inte.

fiskarn
2009-12-22, 14:26
Nej, det blir den inte.
Tack för snabbt svar!
Har en följdfråga: Hur mycket sämre är det att ta soja eller äggprotein än vassle direkt efter passet. Svårt att mäta hur mycket man går miste om men vassle är väl trots allt mer optimalt...

King Grub
2009-12-22, 14:35
Soja/kasein/vassle: http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00076.2009v1

Ägg: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.26401v1

Eddie Vedder
2009-12-22, 15:46
Tack för snabbt svar!
Har en följdfråga: Hur mycket sämre är det att ta soja eller äggprotein än vassle direkt efter passet. Svårt att mäta hur mycket man går miste om men vassle är väl trots allt mer optimalt...

http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

http://traningslara.se/blogg/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%e2%80%93-ny-jamforande-studie/