handdator

Visa fullständig version : Glutamat och Chinese restaurant syndrome


Trance
2008-05-12, 21:03
Vi kom in på glutamat och Chinese Restaurant Syndrome i en annan tråd och jag var lite nyfiken då jag tycker jag har hört en del om glutamat på sistone.

Vad jag läst så finns det inga studier som tyder att glutamat är skadligt i normala doser, med andra ord så räknas inte råttstudier där 20% av intaget var skadligt. När det gäller CRS så är det ungefär detta jag hört innan (enbart slutet av abstraktet):

"The present study led to the conclusion that 'Chinese Restaurant Syndrome' is an anecdote applied to a variety of postprandial illnesses; rigorous and realistic scientific evidence linking the syndrome to MSG could not be found."
Monosodium L-glutamate: a double-blind study and review. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8282275)

Visserligen så tas CRS upp i de flesta livsmedelsverks rekommendationer runt glutamat men vad jag vet så är det enbart anekdotiska bevis.
Livsmedelsverket: Vad är glutamat? (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20836&epslanguage=SV)

Så ni som faktiskt studerar dessa saker i någon form. Finns det bra bevis på att glutamat antingen är skadligt eller har någon koppling till CRS? Eller är det bara en av de vanliga myterna som det finns så många av när det gäller mat och framför allt tillsatser?

Eddie Vedder
2008-05-12, 21:11
Så ni som faktiskt studerar dessa saker i någon form. Finns det bra bevis på att glutamat antingen är skadligt eller har någon koppling till CRS?

Vi har inte diskuterat CRS mer än att det har nämnts i förbigående och att det förefaller vara sammankopplat med överkänsighet mot natriumglutamat och således dök upp i Sverige när kinamat började blir populärt (vilket bidrog till att folk började äta sojasås som ju är naturligt rikt på natriumglutamat).

Annars upplever jag att konsensus än sålänge är att det inte går att varken säga bu eller bä. Det är ju även SLV:s ståndpunkt och det är ju vad vi på universitetet också förhåller oss till.

D.v.s. lite av riskminimeringsprincipen då vissa förefaller vara överkänsliga samt att natriumglutamat KAN vara hälsofarligt. Dock inte så att någon VET det. Inte heller vilka mängder som kan tänkas vara hälsofarliga samt en ganska bristfällig uppfattning om hur mycket natriumglutamat konsumenterna faktiskt får i sig i genomsnitt.

Så har jag uppfattat det när vi har diskuterat glutamat i alla fall. Och det har kommit på tapeten under hela terminens gång.

Trance
2008-05-12, 21:34
Men frågan är om det dök upp i Sverige då eller om det populariserades då? Jämför med UFO-kontakter som råkar bli mycket mer frekventa efter UFO-filmer sänds.

Finns det någon faktiskt statistik eller vilka observationer pratar om vi om. Vad kopplar det till glutamat och hur vet vi att folk inte helt plötsligt har ett ord för när de åt för mycket kinamat eller mår illa av någon annan anledning?

En annan sak som jag är nyfiken på är vilka mängder vi pratar om. Om man tittar på denna tabellet som jag inte direkt vet om den är riktig.

Free glutamate content of foods (mg per 100g)
roquefort cheese 1280
parmesan cheese 1200
soy sauce 1090
walnuts 658
fresh tomato juice 260
grape juice 258
peas 200
mushrooms 180
broccoli 176
tomatoes 140
mushrooms 140
oysters 137
corn 130
potatoes 102
chicken 44
mackerel 36
beef 33
eggs 23
human milk 22
http://lifeandhealth.guardian.co.uk/food/story/0,,1614469,00.html

Om man tittar på några av de värdena så tänker jag direkt på en pizza med tomat och parmesanost. Borde den inte ge samma utslag eller har kinamat väldigt mycket mer tillsatt glutamat?