handdator

Visa fullständig version : Walle5 pumpar järn!


Walle5
2008-05-12, 19:42
Tjabba! Dags att starta en journal! :D

Fakta:
Namn: Fredrik
Bor: Blekinge
Kropp: 182cm/82 kg

Bakgrund: Har under mina yngre år provat på de flesta sporter; judo, fotboll, innebandy, badminton, karate, ninjutsu, simning, löpning, fickpingis... you name it :D

Började styrketräna som 16-åring och tränade då relativt seriöst i ett halvår, men tappade sen intresset. Sedan följde en 1,5 årsperiod utan träning, och nu har jag bestämt mig för att pumpa som aldrig förr!

Målet just nu är väl att bli större och starkare helt enkelt! Har även som mål att ta upp kampsporten igen, och har börjat snegla på BJJ som verkar vara en grymt rolig stil. Får se om jag börjar redan till sommaren eller om jag väntar till hösten.

Ha det gott!
/Fredrik

Walle5
2008-05-12, 19:53
Idag blev det rygg, biceps och underarmar. Tränar just nu enligt en 3-split som ser ut såhär:

Mån - Rygg, biceps, underarmar.
Ons - Ben och axlar.
Fre - Bröst, triceps, mage.

Till dagens pass:

Började värma upp i roddmaskinen. Samtidigt var en skolklass på gymmet och hade styrketräning. En kille körde mark på 110 kg och sen skulle hans kompis prova. Med ostbågerygg och blicken ner mot fötterna tog han i så han nästan sket ner sig och fick upp stången 10cm där han gungade och hade sig för att få upp den. Detta upprepades 6 gånger. Jag bara väntade på ett stort KNAAAK och led inombords. Fortsatte sedan med lite hypersträck och lätta mark på 60 och 100 kg.

Marklyft:
4set 6*115kg. När jag la av som 16-åring tog jag 140*6 med bälte. Nu har jag börjat köra lätt för att sakta bygga upp styrkan igen samtidigt som jag slutat träna med bälte för att bygga upp bålen. Pisselätt idag och var lite missnöjd. Nästa vecka hoppar vi upp på 120kg.

Kabelrodd:
65kg*10
70kg*6
70kg*6
60kg*12
Tog bra!

Skivstångsrodd:
45kg*8
40kg*8
40kg*8
Ny övning, så kanske lite mongo teknik, men tyckte jag fick till den bra. Grymt utmattande för grepp och underarmar! :D

Skivstångscurl:
3 set 30kg*12/10/8
Trött i grepp och underarmar så blev ganska patetiska vikter här, men bra pump.

Hantelcurl:
12,5kg*10/8/8
Gick bra.

Underarmscurl
22,5*10
20*10
20*8
PUUUUUUUMP!

Bra pass överlag men marken var för lätt, vad är det för mening att köra mark om man inte tar i så man spyr? ;P Men ökar bra i ryggövningar överlag, känns bra.

Walle5
2008-05-12, 19:55
Kanske även ska säga att jag tränat i ca 6-7 veckor nu sedan min "comeback"! Och jag är 18 år, glömde skriva det.

forslund
2008-05-12, 19:57
ninjutsu

Då är vi två! :thumbup: Får jag fråga var du tränade? Finns inte allt för många dojos i Sverige som utövar det.

Walle5
2008-05-12, 20:03
Då är vi två! :thumbup: Får jag fråga var du tränade? Finns inte allt för många dojos i Sverige som utövar det.

Hehe provade bara en träning nere hos min kusin i Skåne som bor utanför Lund. Fick sedan reda på att det inte ens var "riktig" bujinkan-ninjutsu utan en egen "stil" som startats av en viss herr Jimmy Wennberg som också var tränaren. Du kanske har hört talas om honom, han är ju lite av en lurendrejare i kampsportsvärlden :D Folk sprang runt och kastade kaststjärnor osv på varandra under träningen, lite sådär seriöst...

forslund
2008-05-12, 20:05
Hehe provade bara en träning nere hos min kusin i Skåne som bor utanför Lund. Fick sedan reda på att det inte ens var "riktig" bujinkan-ninjutsu utan en egen "stil" som startats av en viss herr Jimmy Wennberg som också var tränaren. Du kanske har hört talas om honom, han är ju lite av en lurendrejare i kampsportsvärlden :D

Haha, gud så lamt. *screwy*

Jag kom till 5e kyu innan jag la av. Synd egentligen, men det var ingen tillväxt i klubben så träningarna blev relativt tråkiga.

Rätt roligt faktiskt att kunna. När man faller/blir knuffad/whatever så drar man en liten fin rullning(som jag antar att du fick köra, brukar vara det allra första nybörjare lär sig) så står man på fötter igen. Alla blir lika häpna varenda gång. :D

Walle5
2008-05-12, 20:13
Haha, gud så lamt. *screwy*

Jag kom till 5e kyu innan jag la av. Synd egentligen, men det var ingen tillväxt i klubben så träningarna blev relativt tråkiga.

Rätt roligt faktiskt att kunna. När man faller/blir knuffad/whatever så drar man en liten fin rullning(som jag antar att du fick köra, brukar vara det allra första nybörjare lär sig) så står man på fötter igen. Alla blir lika häpna varenda gång. :D

Hehe gick som sagt bara en träning, det enda jag kommer ihåg var att jag skulle knäböja med en tjej på ryggen men tappade balansen så hon dunsade i golvet med mig över :D Sen fick man öva försvar mot massa surrealistiska strypangrepp som total nybörjare, pedagogiskt... ;P

Men har ju kört en hel del år judoträning så en och annan rullning har man ju gjort. Har provat på asfalt men är inte tillräckligt mjuk för att göra det för ofta, ajaj...

Framöver blir det förhoppningsvis lite BJJ, då grappling är det roligaste jag vet inom kampsporten ;P

forslund
2008-05-12, 20:17
Hehe gick som sagt bara en träning, det enda jag kommer ihåg var att jag skulle knäböja med en tjej på ryggen men tappade balansen så hon dunsade i golvet med mig över :D Sen fick man öva försvar mot massa surrealistiska strypangrepp som total nybörjare, pedagogiskt... ;P

Men har ju kört en hel del år judoträning så en och annan rullning har man ju gjort. Har provat på asfalt men är inte tillräckligt mjuk för att göra det för ofta, ajaj...

Framöver blir det förhoppningsvis lite BJJ, då grappling är det roligaste jag vet inom kampsporten ;P

Haha, låter pedagogiskt som sagt... Strypgrepp är dock en bra sak att lära sig att ta sig ur. För det första är det enkelt och för det andra händer det ju "ofta" i samhället.

Angående rullningar på asfalt.. du skulle varit med på ett träningsläger här i stan som våran klubb anordnade. De svartbältade fick mattorna som fanns, alla andra fick öva på stenhårt trägolv en hel helg. Sen kom rullningarna såklart. Rulla runt där i timtals, sen som omväxling säger den galna japenen att vi ska ut och rulla på asfalten. Tre vändor upp och ner för hela parkeringen.. ja, kan ju säga att tekniken efter det är guld. :D Då var man ju tvungen att rulla så att det inte gjorde ont helt enkelt. ;)

Varför tar du inte upp Bujinkan istället då? Det är ju väldigt mycket närkamp där, och näst intill vem som helst kan bli bra på det.

Walle5
2008-05-12, 20:23
Haha, låter pedagogiskt som sagt... Strypgrepp är dock en bra sak att lära sig att ta sig ur. För det första är det enkelt och för det andra händer det ju "ofta" i samhället.

Angående rullningar på asfalt.. du skulle varit med på ett träningsläger här i stan som våran klubb anordnade. De svartbältade fick mattorna som fanns, alla andra fick öva på stenhårt trägolv en hel helg. Sen kom rullningarna såklart. Rulla runt där i timtals, sen som omväxling säger den galna japenen att vi ska ut och rulla på asfalten. Tre vändor upp och ner för hela parkeringen.. ja, kan ju säga att tekniken efter det är guld. :D Då var man ju tvungen att rulla så att det inte gjorde ont helt enkelt. ;)

Varför tar du inte upp Bujinkan istället då? Det är ju väldigt mycket närkamp där, och näst intill vem som helst kan bli bra på det.

Hardcore det där du, lite Mr. Miyagi-pedagogik ;P

Hmm, är väl mer ute efter en tävlingsinriktad grappling-stil. Judo var skitkul, ångrar att jag la av. BJJ är ännu mer inriktad på grappling vilket jag älskar, tror det kommer passa mig bättre. Bujinkan har jag förstått är ganska traditionellt med massa traditioner och kator osv vilket jag fick nog av på min termin med shotokan karate, men kanske har fel? Sen tror jag inte heller det finns någon bujinkan klubb i min närhet, kollade upp det för nåt år sen.

forslund
2008-05-12, 20:30
Hardcore det där du, lite Mr. Miyagi-pedagogik ;P

Hmm, är väl mer ute efter en tävlingsinriktad grappling-stil. Judo var skitkul, ångrar att jag la av. BJJ är ännu mer inriktad på grappling vilket jag älskar, tror det kommer passa mig bättre. Bujinkan har jag förstått är ganska traditionellt med massa traditioner och kator osv vilket jag fick nog av på min termin med shotokan karate, men kanske har fel? Sen tror jag inte heller det finns någon bujinkan klubb i min närhet, kollade upp det för nåt år sen.

Nja, det är nog mer Karaten som har kator. Under min tid som utövare har jag för mig att jag lärde mig en kata... och den var med stav. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Nu skulle säkert mina fd. tränare så mig på fingrarna och rabbla upp en del jag kan, men du fattar, de tar inte upp någon stor del alls av träningen.

Grundtanken i Bujinkan är att "den lille ska kunna vinna över den store". Allt går ut på teknik. Allt. Har du en bra teknik spelar det ingen roll om killen väger 150 kilo.

Den här videon är en bra insikt hur vad man lär sig genom träningens gång, och vid 01:15 ser du början av stav-katan som jag lärt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=N0jOMc9R4Ak

Walle5
2008-05-12, 20:38
Nja, det är nog mer Karaten som har kator. Under min tid som utövare har jag för mig att jag lärde mig en kata... och den var med stav. Vad jag kommer ihåg i alla fall. Nu skulle säkert mina fd. tränare så mig på fingrarna och rabbla upp en del jag kan, men du fattar, de tar inte upp någon stor del alls av träningen.

Grundtanken i Bujinkan är att "den lille ska kunna vinna över den store". Allt går ut på teknik. Allt. Har du en bra teknik spelar det ingen roll om killen väger 150 kilo.

Den här videon är en bra insikt hur vad man lär sig genom träningens gång, och vid 01:15 ser du början av stav-katan som jag lärt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=N0jOMc9R4Ak

Ser jäkligt elegant ut! :D Men som de flesta lite mer traditionella kampsporter så vet jag inte riktigt om man skulle ha någon nytta av det i självförsvarssynpunkt då de flesta idag slåss med 3 kompisar bakom sig och med batonger och knogjärn. Men det är nog grymt kul träning! Tävlar man nåt i Bujinkan?

BTW han lille skrynkliga kinesen vid 1:37, det är han som är "tha grandmazter" som dom skriver om i filmen va? :D Har för mig bujinkan-skaparen såg ut så iaf.

forslund
2008-05-13, 09:05
Ser jäkligt elegant ut! :D Men som de flesta lite mer traditionella kampsporter så vet jag inte riktigt om man skulle ha någon nytta av det i självförsvarssynpunkt då de flesta idag slåss med 3 kompisar bakom sig och med batonger och knogjärn. Men det är nog grymt kul träning! Tävlar man nåt i Bujinkan?

BTW han lille skrynkliga kinesen vid 1:37, det är han som är "tha grandmazter" som dom skriver om i filmen va? :D Har för mig bujinkan-skaparen såg ut så iaf.

I alla slagsmål är det vettigaste man kan göra är att springa. ;) Men jag skulle säga att bujinkan är ett väldigt bra sätt att försvara sig ifall man är duktig nog att använda sig utav teknikerna. Man tränar ju mot just trästavar, slag, sparkar, knivar, batonger och allt man kan tänka sig. Discovery Channel utsåg ju även Bujinkan som den absolut bästa kampsporten genom tiderna. Det säger ju alltid något om hur bra den är.

Teknikerna går ju ut på att undvika anfall, inte att ta emot dem och sedan gå till motanfall. "Låt fienden tro att han den har övertaget tills det är försent" är ett motto som ofta används.

Sen sker all träning ur synpunkt att du slåss mot mer än 1 fiende samtidigt.

Och angående gubben vid 1:37 så har du alldeles rätt. Det är Dr. Masaaki Hatsumi, Bujinkans grundare. Han är någon man VERKLIGEN inte vill möta i en mörk gränd. Inte på en ljus dag omgiven av 5 av dina kompisar heller, för den delen. Han har ju även vunnit över 4 shaolinmästare, samt stått framför en proffsboxare och undvikt hans slag i 1 minut innan gubben sänkte boxaren. Har man en 70-åring som står och undviker dina slag skrattandes, ja, då är det dags att fly. ;)

Walle5
2008-05-14, 13:21
I alla slagsmål är det vettigaste man kan göra är att springa. ;) Men jag skulle säga att bujinkan är ett väldigt bra sätt att försvara sig ifall man är duktig nog att använda sig utav teknikerna. Man tränar ju mot just trästavar, slag, sparkar, knivar, batonger och allt man kan tänka sig. Discovery Channel utsåg ju även Bujinkan som den absolut bästa kampsporten genom tiderna. Det säger ju alltid något om hur bra den är.

Teknikerna går ju ut på att undvika anfall, inte att ta emot dem och sedan gå till motanfall. "Låt fienden tro att han den har övertaget tills det är försent" är ett motto som ofta används.

Sen sker all träning ur synpunkt att du slåss mot mer än 1 fiende samtidigt.

Och angående gubben vid 1:37 så har du alldeles rätt. Det är Dr. Masaaki Hatsumi, Bujinkans grundare. Han är någon man VERKLIGEN inte vill möta i en mörk gränd. Inte på en ljus dag omgiven av 5 av dina kompisar heller, för den delen. Han har ju även vunnit över 4 shaolinmästare, samt stått framför en proffsboxare och undvikt hans slag i 1 minut innan gubben sänkte boxaren. Har man en 70-åring som står och undviker dina slag skrattandes, ja, då är det dags att fly. ;)

Låter grymt, kanske får ge det en chans till då ;P Men just nu ser det ut som om jag börjar köra lite BJJ till sommaren.

Walle5
2008-05-14, 13:22
Igår körde jag 5-6km löpning. Har haft problem med benhinnorna så vågade inte springa 10km som jag brukar, utan körde på lite lugnt. Nice att springa i solen ;P

Walle5
2008-05-14, 13:32
Idag var det dags för ben och axlar!

Uppvärmning: Cykling

Benpress
Lite uppvärmningsset...
8*130kg
6*130
6*130
8*125

Kände att jag hade mer att ge, får nog öka vikter och reps nästa vecka!

Utfall
3set på 40kg, räknade inte reps.

Ny övnings så övade mest in tekniken. Fick det att sitta bra mot slutet, skön övning som fan. Gillas!

Sittande lårcurl
60*10
60*8
55*7

Pumpa ut det sista ;P

Vadpress i benpressmaskinen
180*16
200*12
200*10
200*10

Nice övning, skönt att slippa stå i smithen med 140 kg på axlarna och lida :D

Militärpress i smith
40*5
37,5*6
37,5*7
35*6

Axlar är en av mina sämsta muskler tillsammans med bröst...

Sittande vadpress
3 set på 35 kg, räknade ej reps, men ca 12 reps på varje.

Gillar inte riktigt denna, tycker vadpress i smithen och benpressen tar bättre, men bra med variation.

Hantellyft åt sidan
10kg*12
10*10
10*10

Gick bra.

Framåtlutande hantellyft åt sidan, liggandes på en bänk.
10kg*max*3

Bra pass men på tok för låg intensitet, hela passet tog typ 80 min. Måste vila mindre under benträningen. Skulle egentligen cykla efteråt men var hungrig och orkade inte, så drog hem och slängde i mig whey-80, 0,4kg kalkonfilé och fullkornscouscous, opti som fan.