handdator

Visa fullständig version : "Bästa" övningen att ersätta stångrodd med


sunetdanne
2008-05-12, 19:02
Hej.

Jag har problem med min nacke(har spänningsyrsel) och har upplevt att framförallt press över huvudet vid lägre reps samt ståndrodd provocerar.

Press över huvudet har jag helt enkelt ökat från låga reps 5x5 till 5x10-15 och struntar i att ta dom sista repsen där jag börjar ta slut. Det verkar vara rätt väg.

För stångrodden(jag kör en version som innebär överkropp är parallel med golvet vid utförande samt att varje repetion avslutats med att vikterna tar i golvet) har jag dock svårt att se att en hög repare ska kunna ge mig den styrkeökning som jag vill ha samt att övningen då skulle kännas "konstig".

Jag kan tillägga att jag provat att sänka vikterna och tänka på korrekt utförande för rodden för att därefter åter igen öka i vikt. Utan förbättring av stelhet i nacken.

Vad är det bästa att byta ut stångrodden med som är mer skonsamt för nacken och som ger bäst styrkeökning , gärna 5x5.

Hälsningar
Daniel

JohnRick
2008-05-12, 19:17
Kanske gå över till kabelrodd ett tag?

Rahf
2008-05-12, 19:19
Hantelrodd är duktigt kul!

Liten Men Fet
2008-05-12, 19:20
Hej.

Jag har problem med min nacke(har spänningsyrsel) och har upplevt att framförallt press över huvudet vid lägre reps samt ståndrodd provocerar.

Press över huvudet har jag helt enkelt ökat från låga reps 5x5 till 5x10-15 och struntar i att ta dom sista repsen där jag börjar ta slut. Det verkar vara rätt väg.

För stångrodden(jag kör en version som innebär överkropp är parallel med golvet vid utförande samt att varje repetion avslutats med att vikterna tar i golvet) har jag dock svårt att se att en hög repare ska kunna ge mig den styrkeökning som jag vill ha samt att övningen då skulle kännas "konstig".

Jag kan tillägga att jag provat att sänka vikterna och tänka på korrekt utförande för rodden för att därefter åter igen öka i vikt. Utan förbättring av stelhet i nacken.

Vad är det bästa att byta ut stångrodden med som är mer skonsamt för nacken och som ger bäst styrkeökning , gärna 5x5.

Hälsningar
Daniel

Hur tittar du när du stångror? Tittar du på tårna eller tittar du med huvudet så att säga uppåt mot taket?
Det påverkar ju nacken väldigt olika, du kan ju testa lite olika.
Om du vill ersätta stångrodd så går det utmärkt med kombination av lite olika övningar, sittande rodd i kabel och hantelrodd borde täcka in det stångrodd ger. Kör du marklyft förresten?

pragmatist
2008-05-12, 20:11
T-bar är det givna alternativet, men den är så lik stångrodd att du antagligen får problem med den också. Du får väl testa och se. Hantelrodd borde däremot vara skonsamt.

major Pectoralis
2008-05-12, 21:35
Liggande rodd/bänkdrag är det givna alternativet. Den i mitt tycke bästa av alla roddövningar om man vill träna övre rygg (lats och bröstrygg).

regus
2008-05-12, 21:38
Maskinrodd med brett grepp tar rätt fint i övre rygg o bakre axlar.

sunetdanne
2008-05-13, 06:24
Jag tittar lite framför tårna, kör marklyft en gång i veckan.

Hälsningar
Daniel

Mr. Moose
2008-05-13, 09:32
Varför angripa symptomen istället för orsaken?

Få din nacke kollad av en kiropraktiker/naprapat eller vad som finns tillgängligt.

Få massage, akupunktur etc....

Stretchar du nacken?

sunetdanne
2008-05-14, 16:57
Strechar nacke.
Får akupunktur hos sjukgymnast samt diverse napraptiska saker av sjukgymnast. Tänker på hållning

jaafetti
2008-05-14, 17:18
Strechar nacke.
Får akupunktur hos sjukgymnast samt diverse napraptiska saker av sjukgymnast. Tänker på hållning

Är det hållningen som är dålig som orsakar att det blir press i nacken så att det blir verk o styvhet? Är hållningen tyo dorian yates...
Hade själv liknande problem o sittande cable- rodd var inte bra alternativ för mej. Marklyft gick bra. Att sova på mage är inte bra då blir nacken styv.

Det som hjälpt massor mej är olika "rotator-cuff" rörelser med lätta hantlar, och en jättebra rörelse är latsdrag bakom nacken MEN på det vis att börjar rörelsen med att släpper händerna och axlarna helt "lösa" upp och till först drar axlarna ned (som en motsatt shrugs) håller där en ca 1sekunds och sedan fortsätter att dra nedåt - då aktiveras också nedre delen av trapsen som kommer långt ner emellan skulderbladen och de "djupa" musklerna aktiveras med denna stil också. 10-15reps set med lätt vikt. (gjorde först i alla träningspass,jättelätt som uppvärmning och rehab) Har hjälpt mej massor

kalajset
2008-05-14, 17:21
Maskinrodd med brett grepp tar rätt fint i övre rygg o bakre axlar.

Vad händer om man istället använder sig av ett smalare grepp i denna övning ? (m ao: vart tar det mest då ?) - Sorry för OT, men kanske relevant info ändå.