handdator

Visa fullständig version : äta extra kolhydrater till kvällsmålet bra om man styrketränar på morgonen?


Mr A
2008-05-12, 18:33
Är det bra att äta lite extra kolhydrater till sista målet om man går på diet men tränar styrka direkt på morgonen innan frukost? elelr ska man hålla sig till att enbart äta protein (t.ex en protein dink) till sista målet? hade tänkt lägga till banan och mjölk till min proteindrink på kvällen isåfall.. tacksam för svar!

Scratch89
2008-05-12, 18:48
Kvällen innan träning är nog det absolut bästa tillfället du kan äta kolhydrater på.

Mr A
2008-05-12, 22:16
Ok det låter ju bra..men räcker det med banan och mjölk eller det är inte så klokt att äta snabba kolhydrater som banan på kvällen..kanske bättre mede ris eller grovt bröd osv..?

Exhale_
2008-05-12, 22:33
Ska jag träna direkt på morgonen brukar jag äta mitt största mål kolhydrater på kvällen. Måltiden är av varierad sort, ibland blir det gröt, pasta, potatis osv. Kompletterar gör jag med en proteinkälla och en fettkälla. Katching! :thumbup:

Eddie Vedder
2008-05-13, 06:01
Ok det låter ju bra..men räcker det med banan och mjölk eller det är inte så klokt att äta snabba kolhydrater som banan på kvällen..kanske bättre mede ris eller grovt bröd osv..?

Givetvis kan du äta banan. Dels är glykemisk belastning från banan inte ett dugg att oroa sig för då jag gissar att du inte trycker i dig en klase med sex bananer.
Utöver det är inte snabba kolhydrater "farligt" heller. Banan är bra mat och det är vad som är väsentligt.

Om du tränar tidigt skulle jag påstå att ett ganska rejält mål mat på kvällen är en förutsättning för prestationsförmågan. Men du får ju se till att det totala intage fortfarande blir lika stort, d.v.s. skära ner lite någon annan tidpunkt på dagen och istället öka maten på kvällen.