handdator

Visa fullständig version : OL - Borde de återinföra pressen? Skulle de aldrig ha tagit bort den?


Nitrometan
2008-05-12, 18:07
Mini kom med den fina idén:
Skapa en egen tråd för pressens vara eller icke vara?

Varför, å varför? Varför tog de bort pressen?

När vi äntligen hade en svensk som satte ett världsrekord så tog de bort grenen. Vadan denna diss av den svenska styrkan?

Detta fantastiska prov på den sanna styrkan i en kropp. Brotta upp en skivstång från golvet till axlarna och pressa ut armarna till stående.

Borde IWF ha haft kvar pressen? Orkar inte Ollare tävka i tre grenar?

Så många frågor.

Diskutera! plz?

bubbe
2008-05-12, 18:14
Med dåvarande regler som gick åt makabra stående bryggor så var det nog klokt att lägga ner. Stångpress rakt upp kanske hade funkat, annars tycker jag press passar bäst i liggande läge *cupid*

obesogen
2008-05-12, 18:16
Mini kom med den fina idén:


Varför, å varför? Varför tog de bort pressen?

När vi äntligen hade en svensk som satte ett världsrekord så tog de bort grenen. Vadan denna diss av den svenska styrkan?

Detta fantastiska prov på den sanna styrkan i en kropp. Brotta upp en skivstång från golvet till axlarna och pressa ut armarna till stående.

Borde IWF ha haft kvar pressen? Orkar inte Ollare tävka i tre grenar?

Så många frågor.

Diskutera! plz?

Jag har skrivit lite om det i en annan tråd om spondylolistes, saxar därifrån;

De studier som gjorts har visat på en ökad förekomst av spondylolys (förstadium till spondylolistes) ffa hos kvinnliga gymnaster. Detta tror man beror på att de landar i extension. Detta i kombination med att kroppen väger 6-18 ggr mer vid landning (ni som sett gymnaster kanske noterat att de landar ganska stumt i förhållande till andra idrotter, detta ställer extrema krav på ryggen). Det har gjorts studier på styrkelyftare och tidiga studier visade en ökad förekomst av spondylolistes. Detta trodde man berodde på den explosiva extensionen man gör i ett ryck och (vilket jag tror) utförandet av pressen. Den ökade förekomsten visades i studier gjorda innan 1972. Då extenderade man nämligen ryggen ordentligt för att få upp vikten. Nya studier har dock visat att det inte finns något vidare samband då man nu för tiden inte behöver inta en position med kraftig lordos under lyftet.

Det finns en känd studie gjord av Kotani et al. som många kritiker ständigt använder sig av. Kotani påstod att 31% av styrketävlande lider av spondylolistes. Denna studie utfördes på 26 tävlande där alla hade historia av ländryggssmärta. (alltså var de inte randomiserade). Kotanis slutsats var att spondylolistes är betydligt vanligare hos styrketränande då normalpopulationen har en förekomst på ca 7%. Studien publicerades 1971.
Det finns ingen studie (mig veterligen) som kunnat efterlikna Kotanis resultat, vilket det i sig är en stor felkälla.

bigtraps
2008-05-12, 18:17
Om strikta regler skulle tillämpas så skulle det vara ok.

C.E.J.
2008-05-12, 18:22
Odynamisk gren i dynamisk sport - bra att den togs bort, återinför ej.

Ivar_Lo-J
2008-05-12, 19:40
Jag instämmer med det som sagts ovan. Den kunde väl varit kvar om de styrt upp det hela med regler, men samtidigt så passar ju press inte riktigt in tillsammans med ryck och stöt. Kanske skulle den, som föreslogs i den andra tråden, isf passa bättre in i styrkelyft om man av någon anledning ville ha en fjärde gren där.
Det positiva som nämnts om pressen på senare tid är väl att det var mindre axelskador då den fortfarande var en gren. Dock finns det ju inget som helst hinder för att man tränar pressar som komplement om man råkar vara orolig för sin axelhälsa.

Off topic:
En annan sak som vore intressant att diskutera ang. OL är om efterpressregeln ska avskaffas eller ej. Konsekvens i bedömningen lyser ju ibland med sin frånvaro i dagsläget.

Nitrometan
2008-05-12, 19:41
Med dåvarande regler som gick åt makabra stående bryggor så var det nog klokt att lägga ner.
Reglerna var det inget fel på. Däremot så "släppte" domarna mer och mer på utförandet.

Ryggarna lutades mer bakåt. Det tillkom en "liten" benkick.

När domarna hade börjat slappa av på tillämpandet av reglerna så blev det svårt att helt plötsligt börja tillämpa dem strikt igen. Man skulle kunna jämföra med hur det ser ut i vissa av clownförbunden i USA, de har samma regler som IPF för utförandet av böjen men de dömer olika.

Under 50-talet pressade de väldigt strikt och rakt stående. Jag är inte säker på när det började gå fel. Mot slutet av 60-talet var det helt andra utföranden och pressen togs bort.

Nitrometan
2008-05-12, 19:42
Off topic:
En annan sak som vore intressant att diskutera ang. OL är om efterpressregeln ska avskaffas eller ej. Konsekvens i bedömningen lyser ju ibland med sin frånvaro i dagsläget.
Den ska inte bort. Men den ska bedömas lika. Alltid.

Ivar_Lo-J
2008-05-12, 20:08
Den ska inte bort. Men den ska bedömas lika. Alltid.

Jag håller med. Konsekvent och strikt bedömning vore fint.
Om efterpressregeln skulle försvinna skulle en del av charmen med sporten försvinna samtidigt.

Timme
2008-05-12, 20:26
Skittråkigt att de tog bort den :(

Jag hade önskat att den vore kvar. Om det var svårbedömt så skulle de bara ändrat på reglerna så att den blev lättare dömd. Tex ingen böjning i knäleden. Överkroppen får man röra hur man vill. Det gör väl inget om den blir en stående bänkpress?

bertbert
2008-05-12, 20:30
Men varför så tjatigt? I första delgrenen lyfter man en vikt över huvudet. I andra delgrenen lyfter man en vikt över huvudet, lite annorlunda. I tredje delgrenen - tadaaaaaaa - lyfter man en vikt över huvudet. Eh jaha.

Kan de inte införa ett klassisk lyft med ett annat rörelseplan? *popcorn*

Yankeee
2008-05-12, 20:32
Skitbra att press försvann. Mycket roligare med farten och explosiviteten som är idag.

Allan
2008-05-12, 20:32
Det är bra att den är borta. Punkt

Arf Pingvin
2008-05-12, 20:34
Det var helt rätt att ta bort momentet. Svårtbedömt och fult. Bara två moment som båda sätter fokus på benen kan jag tycka är lite synd iofs men det är ändå bäst så. Det är två mycket snygga moment :)

Timme
2008-05-12, 20:34
Odynamisk gren i dynamisk sport - bra att den togs bort, återinför ej.

Vad menar du med odynamisk? Det är flera rörelser som sker, således är det en dynamisk gren.

Timme
2008-05-12, 20:38
Men varför så tjatigt? I första delgrenen lyfter man en vikt över huvudet. I andra delgrenen lyfter man en vikt över huvudet, lite annorlunda. I tredje delgrenen - tadaaaaaaa - lyfter man en vikt över huvudet. Eh jaha.

Kan de inte införa ett klassisk lyft med ett annat rörelseplan? *popcorn*

Något förslag?

C.E.J.
2008-05-12, 20:39
Skittråkigt att de tog bort den :(

Jag hade önskat att den vore kvar.

Varför?


Om det var svårbedömt så skulle de bara ändrat på reglerna så att den blev lättare dömd. Tex ingen böjning i knäleden. Överkroppen får man röra hur man vill. Det gör väl inget om den blir en stående bänkpress?

Det var en regel, att man inte fick böja i knäleden. Men det var det som var del av problemet; hur mycket räknas som böjning? om man har skador så man inte kan sträcka ut ordentligt (som många har med armbågarna idag), hur göra då? Osv osv, många frågor. Antagligen samma frågor som splittrar SL i en mängd förbund idag, därför att man försöker begränsa. I ryck och stöt är reglerna mycket simplare; du får göra hur fan du vill, bara du inte stödjer dig på nåt sätt annat än att ha fötterna i marken. I övrigt gör hur fan du vill. Det blir alltså krångligare när man har en gren som press som är odynamisk och har regler för hur man får ha upp stången från bröstet till raka armar. Samma gäller ju SL; vad är en knäböj, ATG eller höftled lägre än knäled? hur långt ner på bröstet får man ta stången i bänkpress? Osv...

C.E.J.
2008-05-12, 20:45
Vad menar du med odynamisk? Det är flera rörelser som sker, således är det en dynamisk gren.

Jag menar så här:

Skitbra att press försvann. Mycket roligare med farten och explosiviteten som är idag.

Timme
2008-05-12, 20:47
ja okej då.

Fortfarande tråkigt att den är borta. Det är coolt med sega pressar.

Arf Pingvin
2008-05-12, 20:48
C.E.Js avatar säger väl allt. Hur sund ser den där övningen ut egentligen :)

C.E.J.
2008-05-12, 20:50
ja okej då.

Fortfarande tråkigt att den är borta. Det är coolt med sega pressar.

Gör den lite själv då. Jag gör den ofta i badrummet då det är för lite plats för överstötar :Virro (jag inbillar mig givetvis att jag kan tekniken)

Timme
2008-05-12, 20:53
Gör den lite själv då. Jag gör den ofta i badrummet då det är för lite plats för överstötar :Virro (jag inbillar mig givetvis att jag kan tekniken)

i badrummet? Va tusan?

C.E.J.
2008-05-12, 21:12
i badrummet? Va tusan?

Varvar det med några krabbor vettu :D

747
2008-05-12, 23:43
Men länka till tuben då!

Nitrometan
2008-05-13, 07:21
Det är bra att den är borta. Punkt
OK. Då vet vi.

Du känner inte för att motivera varför det var bra?

Timme
2008-05-13, 07:31
Varvar det med några krabbor vettu :D

Ja men du har väl inte med din en stång + vikter i badrummet ;)

Diggler
2008-05-13, 14:52
Finns väl inget som hindrar en tredje stångsport? I den skulle man kunna ha pressen. Press-curl-tricepsextension, alla discolyft i en sport. Discolyftning helt enkelt...ARNE! DU JA! Anordna omedelbums!!!