handdator

Visa fullständig version : Hur långt innan ska man äta innan gymmet?


HanneJoelsson
2008-05-12, 17:33
hej, undrar hur lång tid innan man ska äta innan man sticker till gymmet för ett hårt pass? :)

Ello
2008-05-12, 18:07
Finns nog inga regler där. Vissa mår dåligt av att träna för tätt inpå en måltid, andra kan inte träna på tom mage. Du måste helt enkelt pröva dig fram och känna vad som känns bäst för dig. (Antar att det var precis det svaret du ville ha:D )

Själv tar jag EAA innan träning och brukar därför låta det gå ca 4h mellan senaste måltiden och träningspasset.

1684_
2008-05-12, 18:19
jag äter en rejäl måltiden innan träning, ibland till och med 30 min >_< speciellt före tävlingar =) MEN oftast 1½timme före.

1684_
2008-05-12, 18:20
jag äter en rejäl måltid 1tim innan träning,*******

Lavorini
2008-05-12, 18:47
hej, undrar hur lång tid innan man ska äta innan man sticker till gymmet för ett hårt pass? :)

Ät en något mindre måltid ca 1.5-2h innan passet, och lägg en REJÄL måltid efter passet istället.

Handcuff
2008-05-12, 18:56
Hej HanneJoelsson!

Kan inte låta bli att notera att du startat en massa trådar på sistonde. Märker att du är en nyfiken nykomling och vill därför ge dig ett bra tips. Alla dessa frågor du ställer är redan behandlade i befintliga trådar (vissa flera 100 gånger om). Så använd gärna sökfunktionen och fortsätt i dessa trådar :thumbup:

Ganymedes
2008-05-12, 20:12
Äter 5-6 timmar före ett pass. Och tar en frukt ca 3 timmar före.

HanneJoelsson
2008-05-12, 22:11
Hej HanneJoelsson!

Kan inte låta bli att notera att du startat en massa trådar på sistonde. Märker att du är en nyfiken nykomling och vill därför ge dig ett bra tips. Alla dessa frågor du ställer är redan behandlade i befintliga trådar (vissa flera 100 gånger om). Så använd gärna sökfunktionen och fortsätt i dessa trådar :thumbup:

haha sorry, har väll varit här ett halvår iaf då jag skaffat nytt account :)

jag kan erkänna att jag inte är så bra på att använda "sökfunktionen" men ska börja tänka på de nu innan jag gör en ny tråd *popcorn*

Per B
2008-05-13, 07:19
Jag brukar äta c:a 4 timmar innan jag tränar. När jag har fotbollsträning på kvällen brukar det bli lite närmare inpå, men då är det nåt lättare.

snej
2008-05-13, 20:49
4 timmar innan passet, men då tar jag EAA+malto innan träning. Malto för att inte vara helt tom på kolisar under passet. Upplägg som funkar skitbra tycker jag.

King Grub
2008-05-13, 20:52
Jag äter 8 timmar innan passet, dvs nu på kvällen. Börjar träna strax efter 6 på morgonen.

Sniggel
2008-05-13, 22:39
Jag brukar inte ha koll så mycket på just tiden. Men jag går lite på känsla. Är jag hungrig och inte känner mig laddad (brukar inträffa om jag inte ätit så mycket tidigare på dagen) så fixar jag käk, äter. Sen beroende på hur jag känner mig efter maten så går jag antingen och tränar kort därefter (halvtimme kanske) eller väntar en stund (1-2 timmar) för att maten ska lägga sig.
När jag kommer hem så är det att vräka i sig som gäller, här tar jag in största delen av min mat för dagen.

sebbutski
2008-05-13, 22:54
Man ska ju helst äta direkt när man vaknar och sen börja träna ca. 1-2 timmar efter att man har ätit klart, en bodybuilder sa det till mig på gymmet för nån månad sen när vi kom in på just det ämnet så jag kör efter vad han har sagt då han tränar och tävlar inom eliten!

Eddie Vedder
2008-05-14, 05:31
Man ska ju helst äta direkt när man vaknar och sen börja träna ca. 1-2 timmar efter att man har ätit klart, en bodybuilder sa det till mig på gymmet för nån månad sen när vi kom in på just det ämnet så jag kör efter vad han har sagt då han tränar och tävlar inom eliten!

Då sa den bodybuildern något som inte stämmer. Så kan man mycket väl göra, särskilt om man ätit ordentligt kvällen innan eftersom frukosten ändå inte hinner bidra med särskilt mycket (om någon) energi till musklerna på den tiden.
Men att känna sig mätt på gymmet kan säkert kännas bra psykiskt, jag själv presterar bättre på styrekträning med mat i magen. Jag inbillar mig inte att måltiden ger energi till mina muskler, den är inlagrad sedan tidigare måltider, men rent psykiskt känns det som jag har bättre styrk och tryck.

Under löpning är det tvärtom, då vill jag vara så lätt som möjligt.

Scratch89
2008-05-14, 06:54
Jag försöker att ha ätit så lång tid innan som möjligt. Träning innan frukost fungerar bra, annars försöker jag ha 5-6 timmar (minst) mellan mat och träning.

johanw
2008-05-14, 08:48
Två timmar innan. Dock dricker jag min gainer under passet och sippar i mig det sista precis innan jag kör mina sista set.

BigForre
2008-05-15, 08:30
Av praktiska skäl blir det 4-6 timmar...äter frukost, lunch .. tränar .. middag. Tiden beror av när jag lämnar in för dagen, näringstimar med eaa + malto innan passet.

747
2008-05-15, 09:36
Max två timmar före. Finns inget värre än att träna hungrig, känner mig kraftlös, även fast det är psykiskt och inte gör någon skillnad i praktiken.

-S-T-
2008-05-15, 11:03
Något lättare måltid 1–1,5 h innan träning. Husmanskost men med kolhydrater i form av juice, frukt eller liknande. Plus en stor kopp kaffe.

Eddie Vedder
2008-05-15, 11:05
Jag käkade klart för en halvtimme sen ungefär, d.v.s. runt 11:30. Drar till gymmet vid 15-16 någon gång skulle jag tro.

Däremellan kommer jag dricka kaffe.

Syndicate
2008-05-15, 11:29
Brukar äta lunch runt 11-12 och går till gymmet någongång mellan 16-17. Ungefär en timme eller halvtimme innan träningen dricker jag några koppar kaffe.

Koloftw
2008-05-15, 11:32
Åt nu. Kommer att träna i morgon kl ~18 nästa gång.

MMA-träning ikväll, men det var ju styrketräning det handlade om.

der_rickard
2008-05-16, 06:37
Jag äter 8 timmar innan passet, dvs nu på kvällen. Börjar träna strax efter 6 på morgonen.

Tränar du på fastande mage på morgonen och är det då styrke- och/eller konditionsträning?

King Grub
2008-05-16, 06:39
Ja + både och.

gatewarden
2008-05-16, 06:50
Ser att dom flesta här äter väldigt lång tid före dom tränare. Finns det något stor fördel med detta? Brukar käka 30-60 minuter innan jag tränar. För maximal enerrgi under passet.

GymTT
2008-05-16, 06:52
Ser att dom flesta här äter väldigt lång tid före dom tränare. Finns det något stor fördel med detta? Brukar käka 30-60 minuter innan jag tränar. För maximal enerrgi under passet.

Så man kan inta sin goooda EAA drink på tom mage och därmed få en lite mer krispig look!

King Grub
2008-05-16, 06:55
Ser att dom flesta här äter väldigt lång tid före dom tränare. Finns det något stor fördel med detta? Brukar käka 30-60 minuter innan jag tränar. För maximal enerrgi under passet.

Tar man vassleprotein eller aminosyror före passet, vill man ha magsäcken hyggligt tom så aminosyrorna kan få den eftersökta effekten, att stimulera proteinsyntesen, ordentligt. Är magen full med mat vid intaget blir det nästan bara som en mer proteinrik vanlig måltid.

En stadig måltid en halvtimme före ett hårt pass stjälper nog mer än det hjälper. Den kommer att ligga i magen medan du tränar, och ger definitivt inte någon "maximal energi under passet". Maten måste tas upp först; i magsäcken ger den ingen energi.

gatewarden
2008-05-16, 07:06
Tar man vassleprotein eller aminosyror före passet, vill man ha magsäcken hyggligt tom så aminosyrorna kan få den eftersökta effekten, att stimulera proteinsyntesen, ordentligt. Är magen full med mat vid intaget blir det nästan bara som en mer proteinrik vanlig måltid.

En stadig måltid en halvtimme före ett hårt pass stjälper nog mer än det hjälper. Den kommer att ligga i magen medan du tränar, och ger definitivt inte någon "maximal energi under passet". Maten måste tas upp först; i magsäcken ger den ingen energi.


Hmm intressant. Får helt enkelt äta dubbelt så mycket och äta tidigare så borde det funka bättre i så fall.

Scratch89
2008-05-16, 07:32
Om man får spekulera lite så tror jag att många här har en övertro på innan-träning-målets effekt. Det är högst troligen inte ens dagens mat som kommer att spela roll, utan det du åt dagen innan, kanske t.om dagen innan det med. Så länge man inte är alltför hungrig eller får blodsockerdippar så kommer en uppladdningsmåltid ett par timmar innan göra varken till eller från, anser jag.

Nu ska jag iväg och träna, inte ätit sen 22.30 igår. Yay!

Per B
2008-05-16, 07:33
Hmm intressant. Får helt enkelt äta dubbelt så mycket och äta tidigare så borde det funka bättre i så fall.

Du kan ju ta lite snabba kolhydrater (ev med EAA/vassle) direkt före passet om du känner att du behöver ett extra energitillskott.

KeeMarcello
2008-05-18, 11:30
Tänkte på en sak. Ser att ganska många här äter minst 3-4 timmar innan passet, eller mer. Är det bara rent BS det som vissa påstår att man börjar bli "katabol" efter typ 4 tim utan mat? Att kurvan skulle börja gå nedåt redan då?

OM det nu skulle vara så att man "måste" äta var 3:e, 4:e timme för att hålla sig på "plus" så att säga, varför då äta t.ex. 5 timmar innan träning?

Eddie Vedder
2008-05-18, 13:05
OM det nu skulle vara så att man "måste" äta var 3:e, 4:e timme för att hålla sig på "plus" så att säga, varför då äta t.ex. 5 timmar innan träning?

Men det måste man inte, det gäller ju bara att äta tillräckligt stora måltider. Om måltiden är på 500kcal klockan 12:00 kanske ett litet lättare mellanmål kan vara på sin plats sådär vid kanske 14:30 om man tränar klockan 16. Men käkar man en rejäl måltid på kanske 900kcal pågår ju näringstillförseln under många timmar. Observera att energiangivelserna bara är exempel, för olika personer är olika mycket energi "mycket" och "lite" men poängen är den att oavsett så måste man inte äta mellanmål om huvudmåltiderna är stora nog.

Det är en vanlig missuppfattning att kroppen bara får i sig näring när den stoppas i munnen och inte att det faktiskt pågår en långsam nedbrytning i kroppen. Det är ju extremt logiskt men ändå finns det dom som propagerar för att man måste småäta jämt jämt jämt.

KeeMarcello
2008-05-18, 13:41
Men det måste man inte, det gäller ju bara att äta tillräckligt stora måltider. Om måltiden är på 500kcal klockan 12:00 kanske ett litet lättare mellanmål kan vara på sin plats sådär vid kanske 14:30 om man tränar klockan 16. Men käkar man en rejäl måltid på kanske 900kcal pågår ju näringstillförseln under många timmar. Observera att energiangivelserna bara är exempel, för olika personer är olika mycket energi "mycket" och "lite" men poängen är den att oavsett så måste man inte äta mellanmål om huvudmåltiderna är stora nog.

Det är en vanlig missuppfattning att kroppen bara får i sig näring när den stoppas i munnen och inte att det faktiskt pågår en långsam nedbrytning i kroppen. Det är ju extremt logiskt men ändå finns det dom som propagerar för att man måste småäta jämt jämt jämt.

Yes. I gotcha, makes sense.

Tack.

der_rickard
2008-05-19, 06:05
Ja + både och.

Helt tom i magen eller en liten drink i magen? Varför gör du som du gör?

Koloftw
2008-05-19, 06:18
Helt tom i magen eller en liten drink i magen? Varför gör du som du gör?

Måste man ha en särskild motivation till varför man gör som man gör?

Skulle det räcka med ett "Det är skönt" t.ex.?

Scratch89
2008-05-19, 06:43
Helt tom i magen eller en liten drink i magen? Varför gör du som du gör?

Om jag får svara för min del, så är det jäkla obehagligt att ha mat och/eller dryck i magen som ligger och plaskar runt, särskilt när man tränar med hög intensitet.
Sen är det rätt så bra motivationshöjare att träna hungrig; man vill hem och äta så fort som möjligt. :D

dyxeldoff
2008-05-19, 15:47
Då sa den bodybuildern något som inte stämmer. Så kan man mycket väl göra, särskilt om man ätit ordentligt kvällen innan eftersom frukosten ändå inte hinner bidra med särskilt mycket (om någon) energi till musklerna på den tiden.
Men att känna sig mätt på gymmet kan säkert kännas bra psykiskt, jag själv presterar bättre på styrekträning med mat i magen. Jag inbillar mig inte att måltiden ger energi till mina muskler, den är inlagrad sedan tidigare måltider, men rent psykiskt känns det som jag har bättre styrk och tryck.

Under löpning är det tvärtom, då vill jag vara så lätt som möjligt.

du kanske inte får ut någon energi av frukosten som är av nytta under passet men det lär ju ändå vara bättre att äta direkt och sedan träna en bara efter för den maten du äter innan kan ju kroppen fortfarande använda snabbare än den maten du får i dig efter.
sedan lär kroppen äta mer av sig själv med träning på tom mage.

dyxeldoff
2008-05-19, 16:03
Om man får spekulera lite så tror jag att många här har en övertro på innan-träning-målets effekt. Det är högst troligen inte ens dagens mat som kommer att spela roll, utan det du åt dagen innan, kanske t.om dagen innan det med. Så länge man inte är alltför hungrig eller får blodsockerdippar så kommer en uppladdningsmåltid ett par timmar innan göra varken till eller från, anser jag.

Nu ska jag iväg och träna, inte ätit sen 22.30 igår. Yay!

okej prova att inte äta under en hel semiproduktiv dag och kör ett tungt pass klockan nio på kvällen så lär du ju se om dagens mat är viktg för passet

GL HF

Doctor Snuggles
2008-05-19, 16:17
Ungefär 2 km.

Johan_P
2008-05-19, 16:27
Ungefär 2 km.

Hah, så kass :laugh:

ElecTr0n
2008-05-19, 16:38
hej, undrar hur lång tid innan man ska äta innan man sticker till gymmet för ett hårt pass? :)

Det hade varit kul om du inte hade missat den där. ;)

OnT: Jag äter precis innan jag tränar, tätt inpå men de har väl blivit en vanesak. Det gör vilket som om de är innebandy träningar eller gym pass.

Eddie Vedder
2008-05-19, 17:47
du kanske inte får ut någon energi av frukosten som är av nytta under passet men det lär ju ändå vara bättre att äta direkt och sedan träna en bara efter för den maten du äter innan kan ju kroppen fortfarande använda snabbare än den maten du får i dig efter.
sedan lär kroppen äta mer av sig själv med träning på tom mage.

Om det hade varit på det viset hade jag ju inte skrivit som jag gjort.:)

Det jag skrev var ett svar på påståendet om att "man ska" äta 1-2h före, d.v.s. att det är det bästa. Och så är det inte.

Scratch89
2008-05-19, 17:56
okej prova att inte äta under en hel semiproduktiv dag och kör ett tungt pass klockan nio på kvällen så lär du ju se om dagens mat är viktg för passet

GL HF

Men självklart så kommer man prestera sämre om man inte äter under en hel dag, det har jag inte sagt heller. Dock kommer prestationsförsämringen att bestå av lågt blodsocker och allmänt starka hungerskänslor, vilket inte inträder vid t.ex träning innan frukost. Att äta samma dag om man tränar på kvällen är såkalrt viktigt, både för träningsresultaten och för humöret.

Barbastark
2012-04-12, 14:30
TEn stadig måltid en halvtimme före ett hårt pass stjälper nog mer än det hjälper. Den kommer att ligga i magen medan du tränar, och ger definitivt inte någon "maximal energi under passet". Maten måste tas upp först; i magsäcken ger den ingen energi.

Så hur lång tid innan passet kan vara det optimala att äta?

Är det då det fortfarande finns lite mat kvar i magsäcken att ta upp (2-3h?), eller är det "precis" när allt tagits upp (4-6h?)?

Eddie Vedder
2012-04-12, 14:32
Så hur lång tid innan passet kan vara det optimala att äta?

Är det då det fortfarande finns lite mat kvar i magsäcken att ta upp (2-3h?), eller är det "precis" när allt tagits upp (4-6h?)?

Det är förstås en prestationsfråga. Det finns andra anledningar att äta innan passet än bara muskelenergi. Är man lite hungrig och presterar dåligt när man är lite hungrig så gör man klokt i att äta något. Men energin i musklerna kan ju finnas sedan flera dagar tillbaka.

Barbastark
2012-04-12, 14:37
Det är förstås en prestationsfråga. Det finns andra anledningar att äta innan passet än bara muskelenergi. Är man lite hungrig och presterar dåligt när man är lite hungrig så gör man klokt i att äta något. Men energin i musklerna kan ju finnas sedan flera dagar tillbaka.

Okok. Om vi försöker bortse från de psykologiska aspekterna (hur tillämpbart det nu är), vad presterar man samt bygger bäst på rent fysiologiskt?

Eddie Vedder
2012-04-12, 14:38
Okok. Om vi försöker bortse från de psykologiska aspekterna (hur tillämpbart det nu är), vad presterar man samt bygger bäst på rent fysiologiskt?

Fast det var exakt det jag syftade på. Man bygger ju bäst på det som gör att man presterar bäst. Ingen metabol mekanism kan ju någonsin väga upp otillräcklig prestation. Så jag pratade inte om psykologi.

Barbastark
2012-04-12, 14:41
Fast det var exakt det jag syftade på. Man bygger ju bäst på det som gör att man presterar bäst. Ingen metabol mekanism kan ju någonsin väga upp otillräcklig prestation. Så jag pratade inte om psykologi.

Och min fråga är ju vad kroppen teoretiskt sett presterar bäst på i nämnda situation.

Eddie Vedder
2012-04-12, 14:47
Och min fråga är ju vad kroppen teoretiskt sett presterar bäst på i nämnda situation.

Jag svarade på byggningsdelen. Prestation vet jag faktiskt inte, och jag ser inte hur du kan skilja på teori och praktik i en fråga om prestation ärligt talat. Men testar man det kontrollerat tror jag att de som äter nära inpå kommer göra bäst ifrån sig. Om bara urvalet är stort nog, 10-12 personer lär nog inte påvisa skillnader alls. Men det är ju en gissning.

King Grub
2012-04-12, 14:48
Och min fråga är ju vad kroppen teoretiskt sett presterar bäst på i nämnda situation.

Det får du prova själv. Här är inte teori värt mycket, när det är någon annans kropp det gäller.

Barbastark
2012-04-12, 15:00
Jag svarade på byggningsdelen. Prestation vet jag faktiskt inte, och jag ser inte hur du kan skilja på teori och praktik i en fråga om prestation ärligt talat. Men testar man det kontrollerat tror jag att de som äter nära inpå kommer göra bäst ifrån sig. Om bara urvalet är stort nog, 10-12 personer lär nog inte påvisa skillnader alls. Men det är ju en gissning.

Menar inte direkt att skilja på teori och praktik. Det jag menar är vad kroppen rent fysiologiskt har kapacitet att prestera bäst på samt bygga bäst på i ovan nämnda styrketräningssammanhang om man bortser från psykologiska omständigheter som kan påverka (nyss skiljt sig, deprimerad, vunnit på lotto osv).

Men du menar alltså att den som äter tätare inpå (2-3h vs 4-6h) kommer få bäst resultat baserat på de kriterier jag nämnde i denna posten?

Barbastark
2012-04-12, 15:01
Det får du prova själv. Här är inte teori värt mycket, när det är någon annans kropp det gäller.

Är inte direkt ute efter vad jag själv presterar bäst på utan snarare vad forskningen säger "man" presterar bäst på.

King Grub
2012-04-12, 15:35
Några sådana studier på styrketräning finns nog inte.

Eddie Vedder
2012-04-12, 16:19
Men du menar alltså att den som äter tätare inpå (2-3h vs 4-6h) kommer få bäst resultat baserat på de kriterier jag nämnde i denna posten?

Det är ju det jag inte vet. Jag tror helt enkelt att den gruppen, om den bara blir stor nog, kommer skilja sig åt. Men då pratar vi ju återigen om praktiken eftersom de i praktiken presterar bättre. Även om det sker inom ramen för en vetenskaplig studie. Och jag tror helt enkelt det beror på att de får något i magen och får energi av det. Om sedan samma grupp skulle fortsätta på samma spår under lång tid kanske de blir fetare, vad vet jag?

Det är som sagt problematiskt att skilja på teori och praktik med så små skillnader i upplägget.

Barbastark
2012-04-12, 18:32
Det är ju det jag inte vet. Jag tror helt enkelt att den gruppen, om den bara blir stor nog, kommer skilja sig åt. Men då pratar vi ju återigen om praktiken eftersom de i praktiken presterar bättre. Även om det sker inom ramen för en vetenskaplig studie. Och jag tror helt enkelt det beror på att de får något i magen och får energi av det. Om sedan samma grupp skulle fortsätta på samma spår under lång tid kanske de blir fetare, vad vet jag?

Det är som sagt problematiskt att skilja på teori och praktik med så små skillnader i upplägget.

Okok. Intressant ämne tycker jag!

Du (eller någon annan) kan inte tipsa om någon tillförlitlig artikel eller dyl (behöver ej vara i vetenskplig journal) där dem tar upp hur snabbt olika livsmedel tas upp av kroppen från att dem konsumerats?

TheIsh
2012-04-12, 20:39
Äter inget förens efter. Kör på kolhydaterna jag åt till lunch dagen innan.

Nutrid
2012-04-13, 02:53
Äter alltid 1-2 timmar innan och kan inte prestera utan det om det inte gäller en rejäl måltid på cirka 1000 kalorier några timmar före passet.

Eddie Vedder
2012-04-13, 07:37
Du (eller någon annan) kan inte tipsa om någon tillförlitlig artikel eller dyl (behöver ej vara i vetenskplig journal) där dem tar upp hur snabbt olika livsmedel tas upp av kroppen från att dem konsumerats?

Vid det här laget borde du väl känna till databaserna? "Absorbtion rate macronutrients" kan vara en bra sökterm tror jag.

Donner
2012-04-13, 11:54
Nu; 3-4 mackor och proteindrink ca 1 timme innan.
Under deff kan det vara allt mellan 1 och 10 timmar före träning jag käkar.

TommieS
2012-04-14, 17:47
Jag har nyligen börjat på en ny diet. Jag äter frukost 4 timmar innan jag påbörjar mitt pass. En timme innan passet börjar min uppladdning. Men det där är väldigt individuellt.

as0k
2012-04-16, 08:20
jag kan erkänna att jag inte är så bra på att använda "sökfunktionen" men ska börja tänka på de nu innan jag gör en ny tråd *popcorn*

Tips: Det bästa och lättaste sättet att söka på forumet imo är att söka på "kolozzeum ämne/fråga" i google :)

Knatcharn
2012-04-16, 10:22
Tips: Det bästa och lättaste sättet att söka på forumet imo är att söka på "kolozzeum ämne/fråga" i google :)

Haha, jag är inte ensam alltså? :thumbup:

vicarious
2012-04-16, 11:10
Den här brukar jag köra på google när jag vill söka forumet.

site:kolozzeum.com/forum det man vill söka på

Eller så kör man en avancerad sökning på forumet, funkar också ganska bra.

Livankaret
2012-04-19, 11:25
Jag äter i regel en stor måltid varefter jag fortfarande tuggande går ner i källaren och tränar. Äter sedan 3-4 timmar efter träningen igen.

Pretorian
2012-04-19, 11:27
Jag äter i regel en stor måltid varefter jag fortfarande tuggande går ner i källaren och tränar. Äter sedan 3-4 timmar efter träningen igen.

Jag föredrar att äta den stora måltiden direkt efter gymmet.

Livankaret
2012-04-19, 11:35
Jag föredrar att äta den stora måltiden direkt efter gymmet.

Anledningen till det är att jag vill äta "middag" tillsammans med fru och barn. Har lagt maten så här i några år nu och tycker mig inte märka någon som helst skillnad gentemot andra kostupplägg jag haft. Får bra buktryck hur som. :D

Fredriiik
2012-04-19, 11:59
Jag äter i regel en stor måltid varefter jag fortfarande tuggande går ner i källaren och tränar. Äter sedan 3-4 timmar efter träningen igen.

skulle garanterat spy på de flesta av mina pass om jag körde middagen precis innan passet :P