handdator

Visa fullständig version : Kaloririkaste målet på morgon eller kväll?


Timme
2008-05-12, 16:33
Läget är så här: Är på diet och äter få kalorier.

Fråga: När är det bäst att lägga det kaloririkaste målet över dagen om man väljer mellan morgon och kväll?

Prankie
2008-05-12, 16:34
Skulle personligen lägga den ett par timmar före träning.

Koloftw
2008-05-12, 16:37
Spelar noll roll på metabola effekter.

Hunger, energi, osv. får du ju avgöra själv.

Tränar du vid en viss tidpunkt kan det ju vara smartare att lägga det målet där.

Timme
2008-05-12, 16:38
tränar morgon.

Fartman
2008-05-12, 16:47
Beror ju lite på vad du gör utöver träningen också. Jag som går på diet och går i skolan (krävande utbildning, myyycket tid i plugget) har lagt en hel del av dagens energi som lunch, och detta för att öht kunna tänka under dagen.

King Grub
2008-05-12, 16:50
På morgonen är glukostoleransen som bäst; utmärkt tillfälle att förlägga en större del av kolhydraterna.

Spelar noll roll på metabola effekter.

Jaså?

Det spelar inte alls "noll roll" hur och när och vad man äter.

Scratch89
2008-05-12, 16:54
Om jag tränar på morgonen äter jag det största målet i direkt anslutning till träningen, förmodligen direkt efter. Om du tränar innan frukost är det frukosten som får bli den stora måltiden, tränar du på förmiddagen kan du lägga lunchen som festmåltid.

Koloftw
2008-05-12, 17:03
Jaså?

Det spelar inte alls "noll roll" hur och när och vad man äter.

Beskriv de gärna de hemska effekterna av att äta

600

600

1000

Jämfört med att äta

1000

600

600

Timme
2008-05-12, 17:08
På morgonen är glukostoleransen som bäst; utmärkt tillfälle att förlägga en större del av kolhydraterna.


Jag äter väldigt lite kolhydrater, det är mest protein jag äter.

Men på morgonen efter träningen är det bäst att ta dagens största mål?


Jag har läst en studie du länkade till som visade på att man förhindrade muskelnedbrytning bättre om det mest kaloririka målet intogs innan man går och lägger sig. Stämmer det? Om det gör det, vore det inte bättre att äta det största målet innan man lägger sig?

King Grub
2008-05-12, 17:15
Beskriv de gärna de hemska effekterna

Jag har inte nämnt "hemska".

Du, däremot, skrev uttryckligen "noll roll". Det antyder att det inte påverkar någon som helst metabol status hur mycket man äter, när.

Det är helt felaktigt.

Givetvis gör det det. Ett mål påverkar inte bara i sig, utan påverkar även nästa måltids metabola effekter.

Koloftw
2008-05-12, 17:19
Beskriv effekterna då.

Jag skrev att det påverkar noll roll om man lägger det större målet senare på kvällen jämfört med på morgonen, det var så hans fråga löd. Han frågade inte om han kunde trycka i sig sina 1200 kcal kl 02.00 på natten och sen fasta i 24h och fortsätta så. Han verkar ha en normal måltidsordning med tre mål per dag.

Jag skrev "noll roll" för att jag är övertygad om att det kommer spela noll praktisk roll om man äter enligt mitt exempel i post #8.

Överbevisa mig gärna.

L-Sami
2008-05-12, 18:03
50% av kalorierna direkt efter träningen på morgonen resten på kvällen eller jämnt fördelat under dagen. Jag brukar äta en stor frukost och sen lika stor måltid efter träningen på eftermiddan. Mellanmål under dan om jag blir hungrig.

überstarken
2008-05-12, 18:27
50% av kalorierna direkt efter träningen på morgonen resten på kvällen eller jämnt fördelat under dagen. Jag brukar äta en stor frukost och sen lika stor måltid efter träningen på eftermiddan. Mellanmål under dan om jag blir hungrig.

Så försöker jag göra, och så hade jag gjort om jag inte blivit så förbannat hungrig mitt på dagen :D

Ajin
2008-05-12, 18:28
Om man bara kollar på kalorierna så skulle jag, personligen, gå efter egna prefferenser. Jag tränar bättre på full mage än på tom mage, dvs om jag hade tränat på morgonen skulle jag försöka få i mig relativt mycket mat innan jag går ner till gymmet.

Samtidigt finns det de som tränat bättre på tom mage, dvs i ditt fall lägga de stora måltiderna efter träningen.

Jag antar att Kingpin Grub kommer överbevisa mig med fakta nu, men jag brukar mest gå på magkänsla (bokstavligen talat :))