handdator

Visa fullständig version : Checklista - inte påläst


Lellan
2003-05-31, 07:29
Är ingen förespråkare av keto direkt:MrT: , men fick småpanik och testar mot bättre vetande.. :em:

Tänkte mig 4 veckor så det lär väl inte gå någon nöd på mig. Dessutom tänker jag ligga så högt som 2000 kcal. Har ingen riktig koll känner jag, blev lite hastigt och lustigt så därför undrar jag:

-50% proteiner 45% fett och 5 % kolhydrater.. kan de va nåt?
-Fet fisk äter jag alltid massor av, mager också, och ägg. Proteinpulver, skaldjur, nöt och viltkött samt fågel får komplettera. Är inte så förtjust i bacon, korv, räksallad, majonäs och sånt.. då slurpar jag hellre fisk eller linfröolja.. verkar ok ändå eller?
-Tar kreatinpuryvat före träningen.. ska jag skippa det under keton?
-Kolhydraterna tänkte jag mig som weetablix efter träningen.. de är väl snabba kolhydrater? Så att jag får i mig fibrer menar jag.. eller om man till frukosten gör någon välling på pyttelite havregryn och Po Fiber?:confused: Vilodagar så tänkte jag mig fiberrika grönsaker.. broccoli, spenat, vitkål å sånt borde vara bra eller?
-Brukar börja morgonen med 5 gram glutamin och till frukosten tar jag 1 msk BioViMi (flytande vitamintillskott, ska kolla om jag hittar länk).. något jag bör komplettera med? Äta vitlök och grejjer eller tänka på att få i mig salt eller nåt?

Vet att kolhydrater behövs för energiin, men nu ska jag försöka minska ner på konditionsträningen (fast hiita hade jag tänkt göra, hur nu det ska gå! :D ). Egentligen är det väl ett par kg vätska som gett mig lite panik bara, det här är det minst dumma jag kan komma på för att bli av med dem. Tänker se till att vara noga med att dricka mycket.:cheers:

The Dwag
2003-05-31, 07:58
Lellan!

Fröken som lever i ett kaos av olika träning, dieter, frågor och läkarbesök! Med all information som du har fått tillgänglig genom Internet så borde du kunna bilda dig en egen uppfattning och inte låta dig styras så av andra personers åsikter och förslag i alla dina frågor du ställer! Jag tycker du skall sätta dig ner och analysera din egen livssituation och din träning för du verkar ha Noll balans just nu...

Lellan
2003-05-31, 08:25
Originally posted by The Dwag
Lellan!

Fröken som lever i ett kaos av olika träning, dieter, frågor och läkarbesök! Med all information som du har fått tillgänglig genom Internet så borde du kunna bilda dig en egen uppfattning och inte låta dig styras så av andra personers åsikter och förslag i alla dina frågor du ställer! Jag tycker du skall sätta dig ner och analysera din egen livssituation och din träning för du verkar ha Noll balans just nu...

:em: Usch, jag VET att jag är fånig. Du har dessvärre så rätt så rätt..:em: Har ökat på kcal och gick upp ca 5 kg första två veckorna - sen dess (många veckor) har det stått still trots att ökningen är 1000-1500 kcal. Och jag MÅR bra av att äta osv, rent fysiskt och ofta psykiskt. Tills solen kommer fram och jag inte har nåt att ha på mig.. en titt i spegeln och jag mår inte lika fint längre.. känns som om jag ökat i cm även om det inte ökat på vågen, märks på kläderna.

SUPERlarvigt problem, men jag har inte dineros att köpa en helt ny garderob - jag går i TVÅ par byxor, thats it. Väger som en hel karl och kan inte slappna av.

Läkare är ett släkte för sig tydligen, har inte fått provsvar utan återbesök istället. För att jag inte ska halka tillbaks till 1500 kcal så såg jag keton som en utväg.. men jag vill undvika negativa effekter av den så långt det går.

På mitt eget lilla sätt försöker jag tillfredställa både kropp och självkänsla.. :rolleyes:

ivandrago
2003-05-31, 08:54
håller med dwag. du måste börja tänka långsiktigt annars kommer du vara kvar i träsket av jojo-dietande, vilket är det du faktiskt håller på med. Upp 5 kilo ner 5 kilo och inget händer. Du avgör själv hur viktig just den här sommaren är och du har ju kunskaperna som behövs. Men fundera över ditt liv några år framåt också!

Munter
2003-05-31, 09:00
Hur lång är du och hur mycket väger du, Lellan ? Aldrig fått nåt grepp om det riktigt.

För övrigt tycker jag du hålla dig borta från extremdieter med dina konstiga odiagnosticerade värden och problem. Ät vanlig kost, men bara mindre kcal, om du ska ner i fettvikt.

Lellan
2003-05-31, 11:29
Tanken bakom det hela var såhär: Jag VILL inte joja upp och ner och ändra kcal hit och dit. Nu har vikten varit hög och stabil några veckor, och förnuftigast vore att hålla den här nollgränsen antar jag.. men då känns det ju också som att det inte händer någonting? Varken mer muskler (pga jämvikt) eller mindre fett (dito).

Eftersom styrkan antagligen får stryk av konditionspassen + att jag ska byta gym så försöker jag stryka lite morgonprommisar och kondition (fast det är inte lätt). Annars har jag inte ändrat nåt där, tränar på! :bpump:

Har inte haft problem med levern sedan augusti, ämnesomsättningen jojar hit och dit och de utreder och utreder.. jag har tröttnat för jag mår faktiskt BRA. Och då tycker jag inte att det kan vara så mycket fel. Ska på återbesök efter midsommar - så doktorerna verkar ju inte heller uppjagade (fick aldrig hem provsvaren den här gången, bara lapp om återbesök).

Munter.. tja. Tänk dig en redig karl? Typ så.. :cool: Enklast vore att helt enkelt skriva ut eländet men OJ vad blyg jag blev plötsligt.. men tro mig, jag är rund som en julegris! :D Kan pm:a statsen till den som promt vill veta, men right this minute klämmer jag inte hit dem.

Så då tänkte jag att om jag bara fick bort lite vätska så kan åtminstone klämma i mig i nåt gammalt sommarplagg. Men jag vill ju inte ta vätskedrivande, eller tokbanta.

Slutsatsen blev: En keto med rätt många kalorier för att vara diet - jag kanske inte ens behöver gå under 2200-2500 (?). För att undvika muskelförlust, utan mest blir liiite "fastare" - för när det gäller kolhydrater gör de mig till en svamp. Fråga mig inte varför. Eftersom jag ändå inte ska ligga i med långa kondtionspass hoppas jag att det inte skulle inverka på träningen heller.:confused: Och om jag ändå ska göra det så vill jag kolla här hur jag undviker brister osv.. är kreatinpuryvatet bortkastat under keto, bör jag komplettera med mer vitaminer och fibrer osv?:confused:

Alcazara
2003-05-31, 15:19
Men du Lellan, menar du att du ska ligga på 5 E% kolisar? Det låter väldigt, väldigt lite...Hur länge hade du tänkt ligga så lågt?

King Grub
2003-05-31, 15:26
Originally posted by Alcazara
Men du Lellan, menar du att du ska ligga på 5 E% kolisar? Det låter väldigt, väldigt lite...Hur länge hade du tänkt ligga så lågt?

En ketodiet går ut på att eliminera kolhydraterna och ersätta dem med till största delen fett, och sedan protein. Jag vet inte mycket om ketodieter och skulle aldrig ge mig på en, men det är ingen diet man "måste" tidsbegränsa. Kroppen lär sig utnyttja fettet bättre som energikälla efterhand.

Grahn
2003-05-31, 15:41
Tränar man kan man allt unna sig lite kolhydrater...extrem keto är väl mest bara "nödvändig" för feta soffpotatisar som inte vill motinera lite.

Alcazara
2003-05-31, 15:49
Jag tycker det låter som om man skulle bli orkeslös rätt snabbt på endast 5 % kolisar. Men som ni sa så lär väl kroppen sig att den måste utnyttja fettet och prottet istället...Men någon längre ketoperiod tycker jag INTE verkar hälsosamt...:rolleyes:

Lellan
2003-05-31, 16:00
-> Alcazara

5 E% kollisar ÄR lite, men blir ju lite mer eftersom jag inte går så lågt på kcal. Tänkte mig 4 veckor som mest, vill mest tappa lite vatten utan att musklerna (de småå) går åt.

-> Grahn

Har inget emot motion - tvärtom. Tänkte ligga på 5 E% el mindre en vecka så att jag säkert hamnar i ketos. När jag fixat ketosticks kan jag ju se hur högt på kolhydrater jag kan gå utan att trilla ur. Gjorde någon ketovariant på en dryg månad förut men låg lågt på fett också, dumt. Men det fungerade iaf - men immunförsvaret fick stryk tror jag. Den här gången tänker jag var 7:e el 10:e dag el nåt kolisladda också.. vet inte om man behöver det.. inte så påläst som sagt, det här var nåt jag kom på igår.:em:

-> King Grub

Jag är gröt, frukt och brödtokig så det blir ingen långvarig sak. Hade inte direkt planerat keto, vi får se om jag tycker det är så skoj om några dar! :rolleyes: :confused:

Edit: finns HUR mycket som helst om keto här på forumet.. jobbigt att läsa.. :sleep:

Vad jag fattat är det ändå smartast att försöka nolla på kollisar 6-10 dagar och häva i sig massor med fett. Men jag förstår inte varför det är så viktigt att ketostickorna ger utslag, såg att man kunde förstöra det genom att dricka mycket vatten tex. Bränner man mer fett ju djupare i ketos man är?

Ska dessutom på fest ikväll, tänkte ta med mig prottepulver och dricka lightläsk men såg att även det kunde förstöra. Borde väl kanske kalla det lågkolisdiet då kanske..
/Krångellella

Grahn
2003-05-31, 16:11
Originally posted by Lellan
[B-> Grahn

Har inget emot motion - tvärtom. Tänkte ligga på 5 E% el mindre en vecka så att jag säkert hamnar i ketos. När jag fixat ketosticks kan jag ju se hur högt på kolhydrater jag kan gå utan att trilla ur. Gjorde någon ketovariant på en dryg månad förut men låg lågt på fett också, dumt. Men det fungerade iaf - men immunförsvaret fick stryk tror jag. Den här gången tänker jag var 7:e el 10:e dag el nåt kolisladda också.. vet inte om man behöver det.. inte så påläst som sagt, det här var nåt jag kom på igår.:em:

[/B]

Testa du :) men ketosis är inte nödvändigt för att tappa fett, speciellt inte då såvitt jag sett är din aktivitetsnivå väldigt hög.
Man kan ju köra lågkolhydrats diet utan att köra keto.

ivandrago
2003-05-31, 16:15
dröjer väl inte mer än 3-4 dar före vattnet åkt ur kroppen?

Tanman
2003-05-31, 17:40
Lellan, bara det att du skriver att du "ska gå så högt som 2000kcal" tyder på en något snedvriden syn på hur mycket man ska äta. Jag tycker som flera här att du ska äta på det sätt du egentligen vet är bäst, dvs en välbalanserad kost och där du unnar dig lite onyttigheter då och då!

Alcazara
2003-05-31, 20:00
[QUOTE]Originally posted by Lellan
[B]-> Alcazara

5 E% kollisar ÄR lite, men blir ju lite mer eftersom jag inte går så lågt på kcal. Tänkte mig 4 veckor som mest, vill mest tappa lite vatten utan att musklerna (de småå) går åt.

______
Nja, det är ju en banans innehåll vi snackar om...Som föregående talare tycker jag att käka utan att utmana kroppen FÖR mkt, för eftersom jag förstått så har den blivit lite misshandlad förut...var vaksam bara och gör det du tycker verkar bäst!!!

Lycka till!

The Dwag
2003-05-31, 20:02
Originally posted by Grahn
Tränar man kan man allt unna sig lite kolhydrater...extrem keto är väl mest bara "nödvändig" för feta soffpotatisar som inte vill motinera lite.

Du hade kört extrem keto i 1år nu va Grahn ? :booty:





:laugh: :D

Grahn
2003-05-31, 20:03
Javisst vettu...du har ditt år kvar eller hur Dwaggy? :D

Lellan
2003-06-01, 21:27
-> Alla :)

Nu tänkte jag testa med så lite kolhydrater som det går under 4 veckor, blir det för jobbigt höjer jag kollisarna bara. Att jag skrev 2000 kcal är för att jag vet att det är JOBBIGT efter en tid att häva i sig bara fett och protein, särskilt under värmen. Så jag ändrar och försöker hålla 2500 k (lite vatten har släppt redan med intag på 2300 och även om det inte är mycket volymförändring så har jag ingen fånig panik längre iaf) - får ligga i lite! :eating: :thumbup:

Min aktivitetsnivå kommer vara mycket lägre nu pga nytt jobb som inte passar med gymets öppettider + att jag har kvar gamla jobbet så "fet soffpotatis" är melodin för närmsta tiden framöver..

Då återstår mina frågor.. ;)

Hur var det nu:
-salt, ska jag tänka på något speciellt?
-vitaminer, ska jag öka dosen? Kanske äta extra antioxidanter, käka vitlök eller nåt?
-fibrer; räcker det med fibrex efter träningen träningsdagar eller ska man även hälla i sig loppfrön, ha linfrön i omeletten eller nåt?
-antar att det är viktigt med bra kvalité på de få kollisar jag äter.. men jag tog tex 2 rutor choklad idag.. det är ju mest fett, men även lite protte och kollisar.. jätteförbjudet eller? Äter nästan aldrig choklad annars, men om jag får plats med de kollisarna i dagsintaget så unnar jag mig gärna det då jag undviker det väldigt annars pga fettet.. :D

Grahn
2003-06-01, 21:31
Mjölkchoklad(eller ngn annan choklad för den delen) passar inte in i keto nej.

Lellan
2003-06-01, 21:39
Originally posted by Grahn
Mjölkchoklad(eller ngn annan choklad för den delen) passar inte in i keto nej.

Kunde tänka mig det, men hoppades på magiskt under.. :D Tänkte att typ 5-10 gram skulle vara försvinnande lite bland 2500 k fett + protein.. :em: :notme: :D

Förresten: keto är ju en deffmetod.. vad händer när man som jag tänker försöka hålla vikten med det? Alltså, inte gå så lågt med kcal utan äta mycket bara för att undvika att svälla upp av kolhydraterna? Antagligen är det bara ett dumt tilltag det jag håller på med, men jag gillar inte volymen kollisar ger och om jag ändå inte ska röra på mig så väldans så..

Grahn
2003-06-01, 21:44
5-10 gram är ju då inte mkt iofs...
10g mjölkchoklad är väl en 1g protein 3.5g fett och 5.5g kolhydrater typ.

Men keto är ju runt 20g kolhydrater totalt per dag så spelrummet för kolhydratsrika livsmedel blir ju rätt litet.

fredthehead
2003-06-01, 22:01
jag tror du får lite problem att hålla vikten så fort det börjar produceras ketoner i din kropp. så du skall nog inte använda ketogen diet för att hålla vikten.

Lellan
2003-06-01, 22:13
Originally posted by fredthehead
jag tror du får lite problem att hålla vikten så fort det börjar produceras ketoner i din kropp. så du skall nog inte använda ketogen diet för att hålla vikten.

Jag uttrycker mig slarvigt (ketoeffekt redan? ;)).. jag menar att jag inte är ute efter så mycket andra effekter än mindre volym just nu. Har ingen stress att gå ner i vikt fort, och tänker därför att keto med högt kcalintag borde vara rätt ok. Om jag sen blir av med fett GÖR det ju inget direkt.. men egentligen så borde ju kcal in och energi ut vara viktigaste faktorn?

Tycker det är lite komplicerat.. ska bli intressant vad resultatet blir! :) Får ta och leta fram våg och måttband så kan jag roa mig med statistik. Och så ska jag hålla kcal på 2500 med 50 E% prot 45 % fett 5 %kolhydrater.

Men hörni.. Frååågorna dåå? :whipped: :confused: :naughty:

Sverker
2003-06-02, 06:39
Lellan.

Personer med Epilepsi är nog den grupp av mäniskor som har bäst erfarenhet av ketodiet och att bibehålla kroppsvikten.

Epilepsipasienter får tydligen färre och mindre allvarliga anfall när de går på ketodiet.
Pröva att sök på nätet för dessa personer skall ju leva ett helt liv med sin sjukdom.

Lellan
2003-06-03, 10:46
Eftersom ni vägrar svara på frågorna :whipped: får jag leta rätt på någon dator som klarar av andra sidor än detta forum + hotmail (puckodator som låser sig vid andra sidor:smash: ).

Har fått ett pm från någon som vill vara anonym också, och det är ju upp till var och en - det var i alla fall någon som hade liknande erfaranheter som mig och avrådde från keto..

Personen kände igen "bakfylle"känslan av kollisar, den låga ämnesomsättningen som doktorer inte förstått sig på. "Detta har varit vardagsmat för mig" skrev den sen och att resultatet var att inte kunna äta mer än 50 g kollisar/dag för det ledde till störd djupsömn vilket i sin tur lett till väldig ohälsa. Vill ju respektera anonymiteten men det hela låter ju läbbigt och det tog personen långt över ett år att komma upp på normala kolhydratsnivåer + ledde till uppgång på några tiotal kg. :(

Men eftersom jag verkligen inte VET något annat sätt att krympa lite på som fungerar på mig annat än keTo så tvekar jag ändå att börja med mer kolhydrater.. behöver inte gå så JÄTTElågt kanske att jag hamnar i ketos..? :MrT: *suck*

Ja, vet någon nåt så blir jag såå glad för info! :bow:

z_bumbi
2003-06-03, 11:21
Lellan: Fixa ett problem i taget, se till att din kropp funkar som den ska sen tänker du på något trivialt som utseende och kläder.
Du har ju legat extremt lågt med intaget av kalorier under lång tid räknat på din aktivitetsnivå så det kommer antagligen ta lång tid för din kropp att bete sig som den ska igen. Detta kommer du att få leva med och det hjälper inte att utföra någon typ av panikdiet.
Jag vet själv hur jobbigt det är att man inte får de resultat man vill pga problem med kroppen men det är någon man måste försöka acceptera och sätta sina mål efter.

Keto skulle jag inte rekommendera i ditt fall överhuvudtaget då den utsätter kroppen för mer stress än vanlig kost. Bl a levern som omvandlar allt protein till ketoner och med din historia låter det direkt obra och då du ju fortfarande kommer att röra dig mycket jämfört med ett "normalt" rörelsemönster kommer du behöva omvanda mycket protein.
Kommer inte ihåg vilka värden du mer hade problemen med utom sköldkörteln och levern men resten av de organ som som ska ta hand om allt protein lär inte heller gilla din diet så mycket i alla fall.

Vill du i alla fall hitta information om keto så finns det ju massor här på kolozzeum men om du äter så mycket som du bör göra så kommer ju all volym tillbaka när du börjar äta kolhydrater igen och du är tillbaka på ruta ett eller ännu värre backat resultatmässigt då träningsresultatet blir lidande under keto pga mindre ork och sämre återhämtning samt alltså i värsta fall problem med kroppen.

Tanman
2003-06-03, 12:28
z_bumbis första mening är hela nyckeln Lellan!
Det är hårt men du kommer aldrig att lyckas om du inte normaliserar ditt ätande. Du kan hålla på med vilka dieter som helst, det kommer med största sannolikhet inte hjälpa på sikt utan man måste först nå något slags "må bra"-tillstånd. Jag vet att det inte är vad man vill höra när man vill deffa men det finns säkert personer på forumet du litar på och som har 10-15 års erfarenhet av kost och träning, lita på deras råd!

Med "normalisera ditt ätande" menar jag att du ska äta ordentligt och mestadels bra mat men då och då godis, glass, pizza eller vad du nu vill äta. Du ska inte räkna en enda futtig kalori under denna period och helt strunta i om du äter pizza två dagar i rad. Denna period av "normalätande" bör nog vara i några månader, det räcker inte med någon enstaka vecka. När sedan några månader gått, kolla dina värden igen och se efter vilka värden som påverkats positivt (och möjligen negativt men det tror jag inte) och om allt ser bra ut kan du MÖJLIGEN börja tänka på att fintrimma ätandet.

Man ska ha klart för sig att kroppen är fruktansvärt bra på att hålla vikten. Kolla runt omkring dig så inser du att de flesta håller faktiskt en ganska jämn viktkurva. Äter man mycket ena dagen, kompenserar kroppen det med att bli mindre hungrig nästa dag. Äter man mycket fett en måltid, är man inte speciellt sugen på fett nästa måltid osv.

Att sedan BMI-snittet höjs vad gäller hela befolkningen beror nog till största delen på för mycket stillasittande och MÖJLIGEN för mycket socker och fett men man måste absolut inte dra ner extremt mycket för att det ska ordna sig, det är nog lättare att bli för fanatiskt, speciellt om man läser på detta forum där elitsatsande ger råd till varandra och då är det lätt att tro att man själv ska äta på samma sätt som en tävlande som ska vara i bra form kanske 1-2 veckor om året.

Lycka till och njut av sommaren med glass istället för med psylliumfrön!

Knowledge
2003-06-03, 14:21
Måste erkänna och säga att jag känner igen mig otroligt mycket :(
Men har bättrat mig och börjat käka allt onyttigt som man blir sugen på då och då, måste bara öka matintagt under de vanliga dagarna också.

Edit: Mest av allt har jag följt väldigt många kostråd som personer kör innan tävling eller dylikt, men är man fanatisk s¨är man :D

Munter
2003-06-03, 15:05
Originally posted by z_bumbi
Lellan: Fixa ett problem i taget, se till att din kropp funkar som den ska sen tänker du på något trivialt som utseende och kläder.
Du har ju legat extremt lågt med intaget av kalorier under lång tid räknat på din aktivitetsnivå så det kommer antagligen ta lång tid för din kropp att bete sig som den ska igen. Detta kommer du att få leva med och det hjälper inte att utföra någon typ av panikdiet.
Jag vet själv hur jobbigt det är att man inte får de resultat man vill pga problem med kroppen men det är någon man måste försöka acceptera och sätta sina mål efter.

Keto skulle jag inte rekommendera i ditt fall överhuvudtaget då den utsätter kroppen för mer stress än vanlig kost. Bl a levern som omvandlar allt protein till ketoner och med din historia låter det direkt obra och då du ju fortfarande kommer att röra dig mycket jämfört med ett "normalt" rörelsemönster kommer du behöva omvanda mycket protein.
Kommer inte ihåg vilka värden du mer hade problemen med utom sköldkörteln och levern men resten av de organ som som ska ta hand om allt protein lär inte heller gilla din diet så mycket i alla fall.

Vill du i alla fall hitta information om keto så finns det ju massor här på kolozzeum men om du äter så mycket som du bör göra så kommer ju all volym tillbaka när du börjar äta kolhydrater igen och du är tillbaka på ruta ett eller ännu värre backat resultatmässigt då träningsresultatet blir lidande under keto pga mindre ork och sämre återhämtning samt alltså i värsta fall problem med kroppen.

Instämmer och applåderar.

Lellan
2003-06-03, 15:06
Vrålbantar inte, är inte sån att jag lever på ett salladsblad en dag och hetsäter eller nåt sånt alls. Så det känns inte som att jag har så sjukt förhållande till mat? :confused: Däremot så pallar jag bara inte med att äta pizza och sånt, de gånger jag gjort det (går månader emellan) så mår jag bläigt i veckor - FAST jag vet bättre. :smash:

Just nu känns det som om doktorn gjorde rätt som skickade remiss till den där ätstörningskliniken, för ingen här verkar ju tycka att det är normalt det jag håller på med?

Alltså.. min ämnesomsättning sjönk - i samma veva förbättrades levervärden som varit taskiga ett tag. Ämnesomsättningen har sen dess varierat. Jag KÄNNER mig frisk, bara siffror på ett papper + extra hull som tyder på annat.

Jag ändrade för lågt kcal till högre och gick upp, åt mindre "diet" baserad mat (köttfärssås nån gång ibland, frukt när jag var sugen osv) men slutade att gå upp men stod still.

Men jag VILL inte ha den här formen. Den jag gick upp till. Och det verkade status quo?

Jag ska inte prestera något i någon tävling, inte deffa fram några magrutor, inte nåt extremt alls.. jag vill bara ha en normalt vältränad kropp. När jag lever som jag borde blir jag svullen helt enkelt - det är inget jag får för mig utan kan ju bevisas med måttband och våg, och jag lider psykiskt och vågar ju knappt gå till gymet.. så då vill jag vara LITE mindre bara så att jag inte känner mig uppseendeväckande rund.

Jag tycker inte att det är ätstörningsvarning på att inte vilja äta pizza och glass, men kan förstå att det är fel av mig att må dåligt av att göra det. Men jag har heller inget BEHOV av att äta onyttigt - men jag har ett behov av att kunna känna mig avslappnad och trivas med kropp och träning. Känns orättvist om jag är dömd till ett liv till att var rund mot min vilja?:confused:

Tanman
2003-06-03, 15:51
Klart att du inte är dömd till det Lellan, ville bara hjälpa till och skriftspråket kan bli något hårt ibland..jag tror inte att du har en regelrätt ätstörning men du har, enligt mig, bra koll på vad som är nyttigt men dålig koll på hur mycket man behöver. Tränar man eller promenerar så mycket som dig ska man äta mycket mer än 2000kcal oavsett om man deffar eller bulkar. Äter du verkligen 2000kcal och går upp i vikt finns det enligt mig bara två saker som kan ha hänt:

1. Du har under lång tid förstört din ämnesomsättning genom att äta för lite.

2. Du har något organ som påverkar ämnesomsättningen som inte fungerar som det ska.

Inte i något av ovanstående fall är sträng diet av något slag något botemedel, därav mitt föregående inlägg.
Gör du som jag skrev och kör "må bra"-ätning utan att räkna överhuvudtaget kan du om några månader eliminera punkt 1 ovan om du går upp kraftigt i vikt fortfarande efter några månader. Att du går upp i vikt om du äter mer än i vanliga fall nu är inget konstigt utan bara ett resultat av 1:an ovan men om det fortsätter efter flera månader av "normal" kost kan man nog fundera på om inte 2:an ligger närmare verkligenheten.

Lellan
2003-06-03, 16:12
De är lugnt taniga (? ;)) mannen.. :smokin:

Höjde minst 1000 kcal, dvs till 2500 - vissa dagar 3000 k. Inte lägre än 2200. Gick upp på det - och behöll den vikten.. vet inte hur många veckor det höll i sig, 7 tror jag?

Samtidigt så slutade jag med morgonpromenader varje dag - nu är det mer undantag än regel. Men tränigen har jag haft svårt att skära i - girls just want to have fun! :hbang:

Måndan efter midsommar ska jag på återbesök hos doktorn, men har inga förhoppningar att de kommit på något revolutionerande direkt... :(

Tycker inte min ketodiet är så "extrem" med tanke på att jag mildrar den lite genom att äta 2500 kcal men väldigt få kollisar bara - eftersom jag upplever att det är dem som plufsar till mig.

Jättesnällt att ni försöker komma till rätta med "rulltan", men tror inte det går att lösa såhär på forumet.. tänkte mest fråga det där om kreatinpuryvatet osv (så att jag inte lägger pengar på det om det kräver kollisar för att "fungera" osv) men om ingen vet får jag tacka för hjälpen ändå! :thumbup:

Grahn
2003-06-03, 16:30
Puruvat ska ju fungera bättre på lågkolhydrat så har svårt att tänka mig att kreatinpuruvat skulle funka dåligt då.

Tanman
2003-06-03, 21:46
hehe..TANig kan man ju också se det som..det ska nog till en styrketränande för det :) Har faktiskt inte tänkt på att det kan tolkas så. Några kompisar hittade på nick:et inför en stor multisporttävling när jag valde att åka på semester med tjejjen istället för att träna på hemmaplan.
De tyckte att jag valde solen framför träningen..
Tan står således för sola, tanna :)

Kör hårt med läkarna Lellan, du kanske skulle kolla upp en dietist också? Ibland är det bra att få hjälp även om man tycker att man kan området bra. Jag anlitar själv en tränare, fast jag tycker att jag har bra koll på både kost och träning så är det bra att få andras syn på saker och ting.

Lycka till!

Lellan
2003-06-07, 13:37
-> Tanman

Jasså, pepparkaka va? :cool:

Dietist vore inte fel, har inga pengar för tillfället så det får dröja lite. Jobbar en del nu så det ska väl trilla in lite mer hoppas jag.

Lellan
2003-06-07, 13:37
Syftet med keton var att få bort paniken över att känna mig plufsig, mår mycket bättre nu. Fast nu när jag håller på känns det helt ok och jag har överskott att ta av kan jag lugnt säga.

Såå... Borde jag gå lägre på kcal el höja träningsdosen och passa på att bränna den lilla period jag "ketar"? När man ändå håller på?

Jag menar... är det dumt att köra en ganska "mild" keto, dvs ingen svältvariant (går inte så lågt på kcal/har lugn träningsperiod samtidigt)?

Ligger på 2500 kcal med fördelningen ca 55% fett, 43 % protein och ca 2 % kollisar . Har varit ganska inaktiv, promenader och sitta på rumpan (tack vare jobb). Blev näst ljusaste rosa på stickan.. så då är jag i ketos iaf.. eller? Ska man sikta på så mörk färg som möjligt, dvs ju mörkare desto bättre?

Äter mycket fibrer, vitaminer och grejjer + tänkte ta kolisladdar dag var 10:e - 14:e dag om jag ska hålla på ett tag.