handdator

Visa fullständig version : Samband mellan ryggont och kramp!!


Davido
2008-05-12, 09:20
Jag har märkt att när jag cyklar och får ont i ryggen får jag även kramp i benen.. Kan det finnas ett samband på detta?? jag ska besöka en naprapat imorgon som kanske kan hjälpa mig.. han sa något om att det kan vara något med syretillförelsen som det är fel på!! det kan jag köpa, för att när jag inte får ont i ryggen då får jag inte heller kramp..

sen finns det alltid en del andra fundering som saltbrist, energibrist eller mjölksyra.. väldigt komplext problem alltså!! men jag tror mest på detta med ryggen..

någon annan som vet något som är värt att veta?? allt kan vara till hjälp, streching? träning av rygg å mage?

Snafu
2008-05-12, 09:31
Det är nog så att det är benen som gör att du får ryggont. För dåligt stretchad och/eller för svag benmuskulatur (antagligen baksida lår som är för svag, eller om det var framsida, men jag tror det var baksida).

Davido
2008-05-12, 09:41
Det är nog så att det är benen som gör att du får ryggont. För dåligt stretchad och/eller för svag benmuskulatur (antagligen baksida lår som är för svag, eller om det var framsida, men jag tror det var baksida).

jag tycker jag strechar väldigt bra, lägger ner mycket tid på det!! ibland brukar det ta 20 min.. om man skulle vara svag i den ena muskeln.. det innebär alltså att det är obalans mellan fram- och baksida lår?? blir samma grej som när man får obalans mellan mage och rygg??

Snafu
2008-05-12, 09:43
Jag är absolut ingen expert. Jag har en kompis som fick problem med ryggen efter en massa fotbollsspelade under flera år och då var det en obalans mellan framsida och baksida lår - problemet är att jag inte minns exakt vilken del som var undertränad, så att säga. Och jag är ingen expert, men kanske du kan snacka med en naprapat eller sjukgymnast eller dylikt.

Davido
2008-05-12, 09:53
Jag är absolut ingen expert. Jag har en kompis som fick problem med ryggen efter en massa fotbollsspelade under flera år och då var det en obalans mellan framsida och baksida lår - problemet är att jag inte minns exakt vilken del som var undertränad, så att säga. Och jag är ingen expert, men kanske du kan snacka med en naprapat eller sjukgymnast eller dylikt.

okej, men det låter ju inte som hunbugg i alla fall.. tack för din fakta!!

hahavaffan
2008-05-12, 14:25
Sedan jag börjat träna och stretcha baksida lår mer noggrant har mina ryggproblem blivit mycket mindre.

Davido
2008-05-13, 19:37
besökte naprapaten idag.. fick lite mera kött på benen angående mina kramper.. det kunde varit framsidan lår som var för svag, så var inte fallet.. vi vet inte riktigt exakt vad det beror på än!! men vi gjorde några saker.. det var några nerver som var ikläm som påverkade funktionen i benen.. sen sa han även att det kunde bero på B-vitamin brist, speciellt B12.. sen för att jag skulle avlasta ryggen skulle jag träna magen lite mera än ryggen nu!!

bra fakta tycker jag!! vi får till helgen om det blivit några förändringar..