handdator

Visa fullständig version : En fråga angående Terminator filmerna


Röda_Lacket
2008-05-12, 08:28
Jag stör mig sjukt mycket på en sak i filmerna och serien någon här kanske kan förklara det för mig....

Om nu robotarna håller på att förlora kriget mot människorna och gör ett försök att skicka tillbaks en robot i tiden för att döda John conner. Då kan dom ju inte döda honom för om han dör så skulle dom aldrig ha bygt tidsmaskinen eller skickat tillbaks någon robot. För han är ju anledningen till att människorna håller på att vinna kriget som gör att robotarna skickar tillbaks en robot i tiden. Förstår ni vad jag menar?:Virro

bertbert
2008-05-12, 08:32
Det är inte det enda logiska problemet som uppstår i fiktion med tidsmaskiner. Det blir alltid en massa knas.

Granatgiraffen
2008-05-12, 08:33
Det är inte det enda logiska problemet som uppstår i fiktion med tidsmaskiner. Det blir alltid en massa knas.

Inte i Tillbaka till framtiden. Han snubben med vitt hår säger alltid till alla att vara extra försiktiga så att inga konstigheter uppstår.

bertbert
2008-05-12, 08:35
Inte i Tillbaka till framtiden. Han snubben med vitt hår säger alltid till alla att vara extra försiktiga så att inga konstigheter uppstår.

:D Eh nej, den serien innehåller inga kontradiktioner ju, tänkte inte på det.

Prankie
2008-05-12, 08:39
Ja du, varför skickade en robot i taget. Varför inte längre tillbaka i tiden och döda Sarah Conners som barn.

Man kan antingen tänka tid som oändlig pararella banor där man åker tillbaka i tid så åker man till en annan bana. Då ändras historien och framtid för just den bana. Medan alla andra banor är mänskligheten fortfarande dömd till matrix slavar.

Röda_Lacket
2008-05-12, 08:43
Sedan kan det ju vara så att det är detta som gör att roboterna aldrig lyckas träffa John conner så att han dör. Men dom lyckas skjuta precis alla andra. Hur kan egentligen en super robot från framtiden missa den han ska skjuta ? Robotar gör ju aldrig misstag:Virro

Röda_Lacket
2008-05-12, 08:44
Ja du, varför skickade en robot i taget. Varför inte längre tillbaka i tiden och döda Sarah Conners som barn.

Man kan antingen tänka tid som oändlig pararella banor där man åker tillbaka i tid så åker man till en annan bana. Då ändras historien och framtid för just den bana. Medan alla andra banor är mänskligheten fortfarande dömd till matrix slavar.

Det störde jag mig också på när jag såg terminator 1 första gången varför inte bara skicka tillbaks en robot när Sarah gick på dagis. Ganska svårt att misslyckas då

Prankie
2008-05-12, 08:45
De var antagligen windows maskiner som krashade för att John Conners var den sista människa som kunde Ddosa medan alla andra människor gick över till mac. :thumbup:

Prankie
2008-05-12, 08:48
Det jag tänkte var de var tvungen att skicka tillbaka naken soldat i ettan, men varför en naken terminator? metal är metal, de kuden stoppat upp ett par lasergevär i Arnolds röv innan.

Yes
2008-05-12, 09:04
:D Eh nej, den serien innehåller inga kontradiktioner ju, tänkte inte på det.
Kan ju vara för att de är baserade på verkliga händelser, till skillnad från Terminator-filmerna som bara är på låtsas.

bertbert
2008-05-12, 09:05
Kan ju vara för att de är baserade på verkliga händelser, till skillnad från Terminator-filmerna som bara är på låtsas.

:D

krebbe
2008-05-12, 09:20
Kan ju vara så att något underliggande budskap från manus-författarna att det spelar ingen roll vad man gör, framtiden är redan skriven, eller nått?

Jaws
2008-05-12, 09:22
Hade varit kul att se the governator mörda lilla sarah connor i sandlådan.

Arnold -"Give me your spade and bucket"
Sarah Connor - "no!"
Arnold -"Then you haav to daai"

Sagan om ringen hade man också kunnat korta ner avsevärt. Hoppa på en örn och flyga till mordor, medan aragorn och gänget vilseleder hela styrkan och ögat. Tror det finns en film om det på youtube.

Kurash
2008-05-12, 09:31
Det jag tänkte var de var tvungen att skicka tillbaka naken soldat i ettan, men varför en naken terminator? metal är metal, de kuden stoppat upp ett par lasergevär i Arnolds röv innan.

Det där tänkte jag också på. Dom säger att han kom igenom eftersom hans skelett är omslutet av levande materia. Fel att bara skicka en fet gris med ett uppstoppat plasmagevär.

Scratch89
2008-05-12, 12:11
Sagan om ringen hade man också kunnat korta ner avsevärt. Hoppa på en örn och flyga till mordor, medan aragorn och gänget vilseleder hela styrkan och ögat. Tror det finns en film om det på youtube.

Nä, för Gandalf hade bara tillgång till örnkontroll efter att han gått upp i level och uppgraderat sig till White Wizard. :D

Bönne
2008-05-12, 12:20
Det störde jag mig också på när jag såg terminator 1 första gången varför inte bara skicka tillbaks en robot när Sarah gick på dagis. Ganska svårt att misslyckas dåDe kanske bara dyker pp lckor då och då som går att nyttja för tidsresande. Därför de båda kommer fram nder samma period.

Det var inte armen på roboten som åkte tillbaks som vad avgörande för tekniken.

Piranha
2008-05-12, 12:20
Varför äter inte farmor dunderhonungen själv och tar hand om vargen själv. osv osv.

Mass-Tech
2008-05-12, 12:22
Det störde jag mig också på när jag såg terminator 1 första gången varför inte bara skicka tillbaks en robot när Sarah gick på dagis. Ganska svårt att misslyckas då

Alla arkiv förstördes i kriget och eftersom hon inte växte upp i LA så är hon inte så himmla lätt att hitta.

Mighty
2008-05-12, 12:22
Varför äter inte farmor dunderhonungen själv och tar hand om vargen själv. osv osv.

Därför att alla utom Bamse får ont i magen när de äter dunderhonung ;)

Mass-Tech
2008-05-12, 12:34
Jag stör mig sjukt mycket på en sak i filmerna och serien någon här kanske kan förklara det för mig....

Om nu robotarna håller på att förlora kriget mot människorna och gör ett försök att skicka tillbaks en robot i tiden för att döda John conner. Då kan dom ju inte döda honom för om han dör så skulle dom aldrig ha bygt tidsmaskinen eller skickat tillbaks någon robot. För han är ju anledningen till att människorna håller på att vinna kriget som gör att robotarna skickar tillbaks en robot i tiden. Förstår ni vad jag menar?:Virro

Förstår inte problemet. Det viktigaste var ju inte tidsmaskinen utan att coner skulle dö. Robotarna skulle ha byggts ändå.

Jaws
2008-05-13, 16:26
Nä, för Gandalf hade bara tillgång till örnkontroll efter att han gått upp i level och uppgraderat sig till White Wizard. :D

Ja men då hade dom ju sluppit dom sjuka krigen i sista filmen ändå. Hoppa på örnjävlarna i sagan om ringen de två tornen då.

Men å andra sidan, hur kul hade det varit.

Scratch89
2008-05-13, 16:33
Ja men då hade dom ju sluppit dom sjuka krigen i sista filmen ändå. Hoppa på örnjävlarna i sagan om ringen de två tornen då.

Men å andra sidan, hur kul hade det varit.

Gandalf visste ju inte var Frodo och Sam var. Han kunde ju bara skicka örnar till dem när han visste att de hade förstört ringen och låg och flämtade på klippblocken.

Mass-Tech
2008-05-13, 16:38
Ja men då hade dom ju sluppit dom sjuka krigen i sista filmen ändå. Hoppa på örnjävlarna i sagan om ringen de två tornen då.

Men å andra sidan, hur kul hade det varit.

Rätt kul, speciellt när de skulle bli slaktade av några Nazgûls.

RTB
2008-05-13, 16:43
Det där tänkte jag också på. Dom säger att han kom igenom eftersom hans skelett är omslutet av levande materia. Fel att bara skicka en fet gris med ett uppstoppat plasmagevär.

Hur kom ondingen i 2an/3an igenom om dom inte hade någon levande vävnad ovanpå då?:confused: *rolleyes*

Lelle Pelle
2008-05-13, 17:02
Rätt kul, speciellt när de skulle bli slaktade av några Nazgûls.
Det finns Nazgûls i Boden, jag har sett dem.

shut teh face
2008-05-13, 18:04
Ett par örnar hade väckt för mycket uppmärksamhet. Nazgulerna och Sauron hade märkt dem långt innan. Men om den ursprungliga planen hade varit att kriga för att sedan ta kriget till the black gate, och sedan skickat örnar, ja då hade det nog funkat. :D

Jaws
2008-05-13, 18:14
Gandalf visste ju inte var Frodo och Sam var. Han kunde ju bara skicka örnar till dem när han visste att de hade förstört ringen och låg och flämtade på klippblocken.


Du måste ha läst böckerna ju? Han visste ju ungefär vilken väg dom tar till domedagsberget, han kunde ju åtminstone letat lite efter dom efter att han ownade balrogen.

Dock ett monster jag gärna skulle vilja se mer av.

Nitrometan
2008-05-13, 18:16
Hur kom ondingen i 2an/3an igenom om dom inte hade någon levande vävnad ovanpå då?:confused: *rolleyes*
Bättre tidsmaskiner, my dear Watson.

Trance
2008-05-13, 18:28
Därför att alla utom Bamse får ont i magen när de äter dunderhonung ;)

Inte farmor. Hon har ätit det någon gång och kastat upp vargen i en gran. Alla andra får bara ont i magen förutom Brummelisa som blir stark men får ont i magen efteråt.

Palm
2008-05-13, 18:30
Inte farmor. Hon har ätit det någon gång och kastat upp vargen i en gran. Alla andra får bara ont i magen förutom Brummelisa som blir stark men får ont i magen efteråt.

Nalle-Maja. Och Bamses tama bi Surre.

Piranha
2008-05-13, 19:12
Inte farmor. Hon har ätit det någon gång och kastat upp vargen i en gran. Alla andra får bara ont i magen förutom Brummelisa som blir stark men får ont i magen efteråt.

Bamse är således en non-responder.

Scratch89
2008-05-13, 19:50
Du måste ha läst böckerna ju? Han visste ju ungefär vilken väg dom tar till domedagsberget, han kunde ju åtminstone letat lite efter dom efter att han ownade balrogen.

Dock ett monster jag gärna skulle vilja se mer av.

Det visste han inte alls. Efter att brödraskapet splittras i början av andra boken (eller ja, i slutet av första filmen om du så vill) så byter Frodo och Sam väg. De blir guidade av Gollum som går på stigar som endast han känner till. Han påpekar ju flera gånger att de stigar han känner till är sen länge övergivna och endast han har åldern inne för att komma ihåg dem. Om inte ens Sauron/Saruman/Nazgulerna hittar dem, så tror jag inte att Gandalf skulle det heller. Förövrigt har han ju fullt upp med att hjälpa människorna att samla ihop sina styrkor.

Nitrometan
2008-05-14, 08:59
Bamse är således en non-responder.
Informera Allan å det snaraste.

stargate
2008-05-14, 12:04
Varför inte skicka tillbaks en terminator till Billy the kid-tiden?

Arnold VS Billy "the kid"