handdator

Visa fullständig version : Bygga samt viktminsknings hjälp sökes!


Westan
2008-05-12, 08:22
Hej, jag behöver lite hjälp med att bygga mer muskler och minska min vikt.
Jag är:

18 år
104 kg
180 cm

Målet med träningen är att jag ska få under 28 i BMI vilket motsvarar ca 90 kg. Då ska jag med enkel matematik ska jag gå ner 14 kg. Min träningsbakgrund är att jag fram tills 16 års ålder spelade bollsport ca 4 ggr i veckan.

Sedan gjorde jag ingenting i ett år (där var misstaget) och fram tills 3 månader sen gymmade jag 1-2 ggr i veckan. Men nu i 3 månader har jag varit ute och gått 3-4 ggr i veckan. Då har jag gått ner 6 kg. Nu behöver jag hjälp med hur det ska gå lite snabbare, kost och träningsschema alltså:)

Westan
2008-05-12, 10:05
Är det ingen som vill hjälpa mig?:(

Exhale_
2008-05-12, 10:14
No offense men detta är ett träningsforum där medlemmarna har vanliga jobb vid sidan om. Är du villig att pynta mig en slant kan jag mer än gärna ställa upp och svara på dina frågor så snabbt som möjligt, då jag inte är på gymmet dvs :D

Nu till vad du behöver göra. Detta är simpla grejer egentligen.

Först och främst är det jättebra att du har börjat promenera. Det är skonsam träning samtidigt som du bränner lite kalorier. Morgonpromenader är mitt tips till dig, innan frukost. Då kan du käka rejält när du kommer hem vilket får dig att inte gå hungrig lika länge under dagen.

Utöver promenader behöver du börja med styrketräning om du vill behålla musklerna. Två gånger i veckan kan vara en bra dos att starta med och då vill jag att du kör helkroppspass. Dvs någon övning per muskelgrupp.

När det gäller maten så behövs inget speciellt schema. Ät mat som mättar och det inkluderar bland annat många grötsorter och en hel jävla massa grönsaker. Grönsaker är helt enkelt hur gott som helst och du kan i princip käka hur mycket som helst utav det också.

Ett högt proteinintag rekommenderas också. Bra proteinkällor är kyckling, köttfärs (till viss del), lövbiff, tonfisk, alaska pollock, lax, mager hårdost osv.

Se till att få i dig tillräckligt med fett också. Ingen jävla undvik allt fett-diet för då kommer du bara bli sjuk och kroppen mår piss.

Käka varierat och kika på vågen någon gång i veckan. Basera matintaget på hur mycket vågen minskar, vi vill inte att det ska gå för fort heller.

Lycka till!

Jokr
2008-05-12, 10:19
Hej, jag behöver lite hjälp med att bygga mer muskler och minska min vikt.


För att bygga muskler, börja styrketräna ;)


Jag är:

18 år
104 kg
180 cm

Målet med träningen är att jag ska få under 28 i BMI vilket motsvarar ca 90 kg. Då ska jag med enkel matematik ska jag gå ner 14 kg. Min träningsbakgrund är att jag fram tills 16 års ålder spelade bollsport ca 4 ggr i veckan.

Sedan gjorde jag ingenting i ett år (där var misstaget) och fram tills 3 månader sen gymmade jag 1-2 ggr i veckan. Men nu i 3 månader har jag varit ute och gått 3-4 ggr i veckan. Då har jag gått ner 6 kg. Nu behöver jag hjälp med hur det ska gå lite snabbare, kost och träningsschema alltså:)

Du gör ju någonting rätt nu i alla fall, du går ned i vikt.

Hur bra koll har du på din kost?
Har du dålig koll så föreslår jag att du läser i kostdelen på detta forum, står väldigt mycket bra information här.

Sen spelar det ju roll hur extremt du vill gå med din träning och kost.

Styrketräning är nästan ett måste om du vill bygga muskler

Johan_P
2008-05-12, 12:32
1. Läs deffguiden här på Kolozzeum.
2. Lär dig lite grund om kost och träning.
3. Börja konditionsträning och styrketräning.
4. Nå dina mål.

Westan
2008-05-12, 13:02
Okej, tack för alla bra svar:) Har börjat fundera lite och jag ska köra ca 5 spinningpass i veckan och varje pass kommer vara ~40 minuter. Det gör jag på gymet och efter det är jag ordentligt uppvärmd så då gymmar jag lite, varierat och hela kroppen som Exhale tipsade mig om. När det gäller kosten så är det till stor del därför jag har gått ner en del nu i början, på det året som jag inte tränade åt jag pizza varje vecka osv.
Men nu är det mycket olika saker och grönsaker till nästan varje måltid, känns mycket bra måste jag säga.

Tar tipsen från Jokr och Johan_P med att läsa lite nogrannare här på forumet, har bara skummat igenom en del:P

Men tack för alla goda råd osv, ska lägga upp en journal när jag får tid senare idag:)

Exhale_
2008-05-12, 13:26
Skilj på spinning och gympassen för att få ut det mesta ur styrketräningen.

Spinning 5 ggr i veckan låter överambitiöst. Rom byggdes inte på en dag och även en väl konditionstränad person skulle tycka det är slitsamt med 5 spinningpass i veckan. Börja med kanske 2 spinningpass i veckan, 2 helkroppspass och resten promenader så du inte övertränar dig på mindre en vecka :P

Lycka till och kom ihåg att dokumentera med före- och efterbilder. Det är det bästa sättet att se vilka resultaten blivit!

Westan
2008-05-12, 17:20
Okej, ja du har nog rätt i det faktist:P Iofs har jag rätt bra kondition för att väga så mycket, fick 136 på steptest (om du vet vad det är:P). Men det där låter nog lite bättre måste jag säga^^ Tackar än en gång:)

Murphy
2008-05-12, 18:05
Kan väl egentligen inte bidra med någonting konkret mer än att jag, 1.83 lång, har gått ner 13-14kg sedan i slutet av februari. Har utöver gymmet 3 gånger i veckan plus kondisträning legat på 1600 kalorier om dagen. Så det är bara köra igång!

Westan
2008-05-12, 18:18
Ah okej, men det är ju riktigt nice det:) Fast jag klarar nog inte att köra 1300 kalorier nu i början, men om nån månad då jävlar!:D