handdator

Visa fullständig version : Kaffe?


1684_
2008-05-11, 19:58
Vilka här, muskelknuttar. Dricker kaffe egentligen? :confused:
Jag menar, e det bra om man vill bygga muskler? Ska man börja dricka det 1-2gånger om dagen tro?

Cidersson
2008-05-11, 20:58
Jag dricker väl en kopp kaffe om dagen i snitt :)

King Grub
2008-05-11, 21:01
Jag menar, e det bra om man vill bygga muskler?

Det kommer varken att hämma eller främja muskelbygge.

Eddie Vedder
2008-05-11, 21:03
Jag menar, e det bra om man vill bygga muskler? Ska man börja dricka det 1-2gånger om dagen tro?

Det kommer inte påverka ditt byggande varken hit eller dit. Tycker du det är gott med kaffe så drick det gärna, mitt liv vore mindre värt utan kaffe (om jag nu tillåts svara trots min kropp:em: ). Men om du känner att det är ett "behov" som du inte gärna skaffar dig så skippa det eller drick bara sporadiskt.

Initialt har det säkert en uppiggande effekt om du är ovan, den avtar dock med tiden ju mer van man blir. I övrigt leder koffeinet till en marginell ökning av energiförbrukning och liposys, vidare är det ganska antioxidantrikt och många studier antyder att kaffekonsumtion kan vara positivt i diabetespreventivt syfte.:) De hälsomässiga fördelarna är i övrigt exakt samma om kaffet är koffeinfritt också, det koffeinfria kaffet saknar bara (helt logiskt) just koffeinets effekter.

EDIT: Skriver man för långa inlägg blir man sist.:D

1684_
2008-05-11, 21:40
ah okey, tack =D

KaptenKnäsvag
2008-05-11, 21:44
Brukar ta mig en kopp innan gymmet, då kommer jag igång lite snabbare när jag väl är där.

L-Sami
2008-05-11, 21:54
Kaffe och koffein är bra prestationshöjare om inget annat.

Fartman
2008-05-11, 22:50
Det är gott och förgyller min vardag. Är min vardag bra brukar ofta även träningen gå bra.

Emil_Larsson
2008-05-12, 06:06
Fruktansvärt gott (helt svart) och jag skulle inte må bra av att leva utan det.

Cohen
2008-05-12, 21:06
Tanken på en god kopp starkt och svart kaffe är vad som får mig ur sängen på morgonen. Samma tanke håller sen mig vaken fram till fikat. Att ta bort kaffe ur den dagliga rutinen skulle medföra sänkt livskvalitet!

Fjällbrynt
2008-05-12, 21:34
Tanken på en god kopp starkt och svart kaffe är vad som får mig ur sängen på morgonen. Samma tanke håller sen mig vaken fram till fikat. Att ta bort kaffe ur den dagliga rutinen skulle medföra sänkt livskvalitet!

+1:D

Fartman
2008-05-12, 22:36
Tanken på en god kopp starkt och svart kaffe är vad som får mig ur sängen på morgonen. Samma tanke håller sen mig vaken fram till fikat. Att ta bort kaffe ur den dagliga rutinen skulle medföra sänkt livskvalitet!

Haha, jag antar att du precis som jag delar upp dagen i kafferaster med nått skit däremellan (jobb, skola)? :)

Per B
2008-05-13, 07:48
Kaffe och 85%-ig choklad *drool* Gärna direkt efter maten.

Ch4rles
2008-05-13, 12:18
Hur vätskedrivande är kaffe? Tar det mer vatten än det ger, så att säga? Tänker då på vanligt bryggkaffe, ingen espresso eller sånt

Eddie Vedder
2008-05-13, 12:20
Tar det mer vatten än det ger, så att säga?

Nej det gör det inte. En kopp kaffe skall räknas in på plussidan i vätskeintaget, inte på minussidan. Samma sak med té, alkohol är däremot vätskedrivande i dess korrekta bemärkelse.

Nelo322
2008-05-13, 13:14
kanske lite offtopic.

Men försämras kreatinets effekt av koffein?

King Grub
2008-05-13, 13:45
Det finns studier som visar att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein, ja.

Nitrometan
2008-05-13, 14:19
Det finns studier som visar att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein, ja.
Å andra sidan har jag alltid fått bra effekt kreatin och jag dricker mycket kaffe. Fast jag har inte medverkat i nån sån studie.

Nelo322
2008-05-13, 14:21
Det finns studier som visar att kreatinets ergogena effekt helt elimineras av koffein, ja.

Ok, men ta tex rage då. Är ju koffein och kreatin i den. Skulle kreatinet i rage inte har någon effekt då?

King Grub
2008-05-13, 14:33
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/80/2/452.pdf

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/92/2/513.pdf

http://physrev.physiology.org/cgi/reprint/80/3/1107

Versus
2008-05-13, 15:28
Kaffe och någon välsmakande glass sådär på fredagskvällen efter en god middag med gott sällskap efter en hård arbetsvecka är jäkligt gött.

shut teh face
2008-05-13, 15:37
Jag tycker inte kaffe är gott med något att äta till. Det verkar jag vara ensam om. Kaffe efter maten har jag inte heller någon erfarenhet av. Jag gillar kaffe innan maten. =)

Cohen
2008-05-13, 19:44
Haha, jag antar att du precis som jag delar upp dagen i kafferaster med nått skit däremellan (jobb, skola)? :)

Jag håller med dig till fullo.

Är nog skolans största kaffekund. Har ett konto i cafeterian som jag betalar av varje månad. Så jag slipper springa med småpengar varje gång jag vill ha en kopp java... :).

En annan fråga, appropå att koffein är vätskedrivande, hur stor är den vätskedrivande effekten av koffein i tablettform? Per 100g?

King Grub
2008-05-13, 19:49
We conclude, based on the information above, that the popular beliefs about caffeine in regard to fluid balance, electrolyte balance, and exercise-heat tolerance are incorrect.

Because dehydration is absent, the body's ability to regulate temperature (i.e., via sweating and increased skin blood flow) is not impaired, even in a hot environment. In turn, because hyperthermia is not greater when caffeine is consumed (vs a water placebo), exercise performance is enhanced without increased physiological strain.

Exerc Sport Sci Rev. 2007;35(3):135-140.

The idea that caffeine is a diuretic originated around 1930 with experiments on just a few humans and with animal research. The results indicated that caffeine causes an increase in urine production, which is true. But then, water does the same thing. Does that mean that we shouldn’t drink water? ...the diuretic activity of caffeine is similar to that of water.

For decades, health and exercise experts have cautioned that caffeine causes dehydration, despite a lack of scientific evidence to support that idea. It’s fair to ask why hospitals aren’t filled with dehydrated people.

Armstrong, LE.

Armstrong, LE. Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 2002. 12:189-206 2002.

Armstrong LE, Pumerantz AC, Roti MW, Judelson DA, Watson G, Dias JC, Sökmen B, Casa DJ, Maresh CM. Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism 15:252-265, 2005.

Scratch89
2008-05-13, 19:52
Där ser man, det var nytt för mig! Det står t.o.m i Näringslära för högskolan om koffeinets dehydrerande effekt.

sebbutski
2008-05-13, 23:02
Själv hatar jag kaffe och blir helst utan det resten av mitt liv jag vill inte få färgade tänder :)

Ch4rles
2008-05-18, 12:49
Nej det gör det inte. En kopp kaffe skall räknas in på plussidan i vätskeintaget, inte på minussidan. Samma sak med té, alkohol är däremot vätskedrivande i dess korrekta bemärkelse.

Kanske lite off-topic, men hur många procent alkohol behövs för att man ska gå "plus minus noll" rent vätskemässigt?

Arnesson
2008-05-18, 12:59
Kaffe och någon välsmakande glass sådär på fredagskvällen efter en god middag med gott sällskap efter en hård arbetsvecka är jäkligt gött.

:thumbup:

Kaffe + Glass är en vinnande combo! (Jag tar även alltid en glass + kaffe på eftermiddagsfikat på jobbet)

GLC
2008-05-18, 13:59
Kaffe är gott. Blev denna tidigare idag:

http://farm3.static.flickr.com/2310/2500947053_ec0cb0529c.jpg

1684_
2008-05-18, 15:29
ojoj jag lyckades starta en bra tråd ser jag :D

cosmic_dancer
2008-05-18, 21:41
kaff är en ta lives drycker. Svartall det vara.

Ronja
2008-05-21, 06:41
Jag kan inte leva utan kaffe som det känns nu, men drack inge alls för ett halår sedan då jag trodde det förstörde näringsupptaget(vilket det kanske gör? men va f-n :D

Scratch89
2008-05-21, 10:35
Jag kan inte leva utan kaffe som det känns nu, men drack inge alls för ett halår sedan då jag trodde det förstörde näringsupptaget(vilket det kanske gör? men va f-n :D

Kaffe försämrar järnupptaget, men det gör andra saker också. Det finns även saker som ökar järnupptaget, som C-vitamin och kött.

Chrillee
2008-05-21, 15:45
Försämrar inte kaffe insulinkänsligheten aswell? Enligt Bartoll gör den det i alla fall.
Och desto bättre insulinkänslighet, större chans för muskelbygge? Eller har jag fått det bakom huvet? :D

King Grub
2008-05-21, 15:48
Kaffe och koffein försämrar insulinkänsligheten; dagligt intag försämrar den i minst en vecka. Samtidigt skyddar kaffe mot insulinresistens och minskar risken för diabetes; den exakta mekanismen där är oklar, men den beror antagligen på andra komponenter än koffeinet.

Chrillee
2008-05-21, 16:17
Kaffe och koffein försämrar insulinkänsligheten; dagligt intag försämrar den i minst en vecka. Samtidigt skyddar kaffe mot insulinresistens och minskar risken för diabetes; den exakta mekanismen där är oklar, men den beror antagligen på andra komponenter än koffeinet.

Vilken tråkig sanning. I hur pass stor utsträckning? Ska man anse det som värt att sluta dricka sin 1 kopp/dag?

Men den andra biten, skyddar mot att man blir resistant mot insulin? Och det menas att andra komponenter i samband med koffeinet utgör detta?

King Grub
2008-05-21, 16:18
Du måste inte optimera insulinkänsligheten med alla faktorer. Kaffe och koffein är en påverkande faktor av... av hur många som helst.

Eddie Vedder
2008-05-21, 16:52
Och det menas att andra komponenter i samband med koffeinet utgör detta?

Så står det inte ens.

Det står UTÖVER, inte i samband med. Det är en jäkla skillnad.

Chrillee
2008-05-21, 17:01
Du måste inte optimera insulinkänsligheten med alla faktorer. Kaffe och koffein är en påverkande faktor av... av hur många som helst.

Vart kan man läsa om dem största källorna till försämrad insulinkänslighet?

Misstänker att jag har dålig insulinkänslighet, då vill man ju helst optimera lite och göra vad man kan när man redan ligger lite halvtaskigt till.

Eddie Vedder
2008-05-22, 05:02
Vart kan man läsa om dem största källorna till försämrad insulinkänslighet?

Framför allt ärftliga faktorer. Påverkbara är övervikt, fysisk inaktivitet och dålig kost t.ex. (även om det inte per automatik skulle leda till övervikt så är det en riskfaktor) Kaffedrickande tillhör inte riskfaktorerna, snarare tvärtom i såna fall.

Misstänker att jag har dålig insulinkänslighet, då vill man ju helst optimera lite och göra vad man kan när man redan ligger lite halvtaskigt till.

Du känner dig trött på jobbet (vilket du knappast är ensam om) och misstänker genast nedsatt insulinkänslighet trots att du inte ens känner till riskfaktorerna?:confused:

Ch4rles
2008-05-22, 19:27
För mig fungerar koffein utmärkt till konditionsträning, men uselt till styrketräning. Presterar mycket sämre än utan. Det känns ungefär som när någon väntar på att man ska göra klart sitt set, jag blir helt okoncentrerad, stressad och känner mest obehag. Kan tillägga att jag är väldigt känslig mot koffein, räcker med en normalstor kaffe för att jag ska bli extremt rastlös och okoncentrerad.