handdator

Visa fullständig version : Proteintillskottsfrågor.


Jooockew
2008-05-11, 15:17
Hej! Jag är en kille på 15 år som har tränat i ett par månader nu. Jag är lite överviktig, är ca 173 lång och väger ungefär 83 kilo.
Nu är det så att jag funderar på att börja med något proteinpulver. Har tittat på whey 80 och läst mycket bra om det. Jag vill gärna att mina muskler ska synas lite mera och så. Jag har ganska mycket fett på mage och lår som jag gärna skulle vilja få bort.

Nu till frågan: Är whey 80 ett bra protein att ta även om man är överviktig? Jag vill inte gå upp så mycket i vikt, isåfall vill jag gå upp för att jag får mera muskler, jag vill gärna få lite konturer och så, få bort fettet så att musklerna kommer fram istället. Sedan undrar jag vilken smak som ni tycker är godast?


Tack på förhand! :)

Eddie Vedder
2008-05-11, 15:58
Jag flyttade hit din tråd och bytte titel så det blir lättare att veta vad du vill ha hjälp med.:)

Whey är det engelska ordet för vassle, vassle är mjölkprotein. Det finns två mjölkproteingrupper varav det ena är vassle (20% av proteinet i mjölk) och kasein (80% av mjölkens proteiner).
Det är alltså inga konstigheter, bara proteinet som eparerats från mjölk och framställts i pulverform. Vassle tillskrivs flera hälsofördelar såsom positiv inverkan på insulinkänslighet och fettförbränning.

Dessutom är det sannolikt det protein med högst kvalité av alla proteiner, väldigt lämpligt i samband med träning.

Men huruvida du förlorar fett eller ej avgörs via energibalans, man behöver äta mindre än man förbrukar om man vill förlora fett. Det är ofta oerhört svårt att lyckas förlora fett och öka i muskelmassa samtidigt, du som dock är såpass ung, nybörjare samt lite överviktig har annorlunda förutsättningar och kan säkert lyckas med det.

Hursomhelst är inte proteinpulver på något sätt ett krav för att lyckas bygga muskler, en välsammansatt kost räcker gott och väl.

Gastrocnemius
2008-05-11, 16:15
Whey-80 innehåller mycket protein samt lite kolhydrater och kalorier, funkar utmärkt om man ska gå ner i vikt eller deffa.

Handcuff
2008-05-11, 16:19
Whey-80 innehåller mycket protein samt lite kolhydrater och kalorier, funkar utmärkt om man ska gå ner i vikt eller deffa.

Eller likväl gå upp i vikt. Förklara gärna hur du menar utmärkt om man vill gå ner i vikt...

Exhale_
2008-05-11, 16:27
Whey-80 innehåller mycket protein samt lite kolhydrater och kalorier, funkar utmärkt om man ska gå ner i vikt eller deffa.

Vilket de flesta proteinpulver av sorten Vassle gör.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=166

Jooockew
2008-05-11, 16:36
Tack för svar! Är det stor risk att jag går upp i vikt och blir tjockare än vad jag är nu om jag använder whey 80?

Vill även veta vilken smak ni rekomenderar, gärna någon som går bra att blanda med vatten utan att den smakar pyton.

Prankie
2008-05-11, 17:05
Tack för svar! Är det stor risk att jag går upp i vikt och blir tjockare än vad jag är nu om jag använder whey 80?

Vill även veta vilken smak ni rekomenderar, gärna någon som går bra att blanda med vatten utan att den smakar pyton.

Om du ändra inte din nuvarande diet och bara dricker extra whey 80 efter träning kommer du bli fetare.
Hela handlar om byta ut mot andra kalorierikare saker. Exempelvis om din tidigare mellanmål var en snickers och nu dricker du en proteindrink istället så får du i dig mindre energi. Samtidigt har hög proteinintag muskelsparade effekt under viktnergång.

Även om det är mycket lättare att blanda in proteindrink så är det inte så mättande. Har du svårt att gå ner pågrund av aptit så är det lättare att byta ut energitäta saker mot grönsaker. Det är svårt att äta sig fet på broccoli exmepelvis.

Niskel
2008-05-11, 17:06
Det beror ju på om du äter mer än du förbrukar helt enkelt..

Gastrocnemius
2008-05-11, 18:36
Eller likväl gå upp i vikt. Förklara gärna hur du menar utmärkt om man vill gå ner i vikt...

Det jag menade var att whey80 är en bra proteinkälla som inte innehåller särskilt mycket kalorier eller kolhydrater. Det är väl inte direkt som om man går ner i vikt av att äta whey-80 man jag tycker att det funkar bra som måltidskomplementering om man behöver extra protein samtidigt som man vill undvika kalorier?

King Grub
2008-05-11, 18:47
Ja, det gör det. Obs att X kcal protein från proteinpulver inte påverkar vikten annorlunda än X kcal från protein från valfri annan källa.

Shululu
2008-05-11, 20:56
Om ingen annan har skrivit det.

Kasein=Långsamt protein
Vassle=Snabbt Protein

Förövrigt, hade jag varit i din position, hade jag kört lite mer cardio, ätit mindre och sundare mat. Skakat av mig ett par kilo, och sedan kan man börja situation bulk.

Scratch89
2008-05-11, 21:24
Om ingen annan har skrivit det.

Kasein=Långsamt protein
Vassle=Snabbt Protein

Förövrigt, hade jag varit i din position, hade jag kört lite mer cardio, ätit mindre och sundare mat. Skakat av mig ett par kilo, och sedan kan man börja situation bulk.

Varför ska han bulka, om hans mål är att bli av med lite fett och få lite mer konturer?

Shululu
2008-05-11, 21:44
Om ingen annan har skrivit det.

Kasein=Långsamt protein
Vassle=Snabbt Protein

Förövrigt, hade jag varit i din position, hade jag kört lite mer cardio, ätit mindre och sundare mat. Skakat av mig ett par kilo, och sedan kan man börja situation bulk.

Varför ska han bulka, om hans mål är att bli av med lite fett och få lite mer konturer?

Kolla noga

Scratch89
2008-05-11, 21:46
Frågan kvarstår fortfarande.

Ande
2008-05-12, 22:37
Är det ens bra att ta kost-tillskott om man är 15år? Man har vell inte växt klart? Eller rätta mig om jag har helt fel.
My first post, inte ett välkomnande från nån kanske? :)

Prankie
2008-05-12, 22:44
Är det ens bra att ta kost-tillskott om man är 15år? Man har vell inte växt klart? Eller rätta mig om jag har helt fel.
My first post, inte ett välkomnande från nån kanske? :)

Protein hämnar inte tillväxt. (Snarare tvärtom) I mjölk finns det vassle och kasein. Kasein gör de ost av och vassle blir vassleprotein bland annat. Så det är inte knark direkt. Och välkommmen hit! :)

Eddie Vedder
2008-05-13, 06:05
Är det ens bra att ta kost-tillskott om man är 15år? Man har vell inte växt klart? Eller rätta mig om jag har helt fel.
My first post, inte ett välkomnande från nån kanske? :)

Läs mitt första inlägg i tråden. Knappast några konstigheter utan bara mjölkprotein som renframställts i pulverform. Lite som att man skulle stanna i växten av majsstärkelse.;)

Och självklart är du välkommen till Kolozzeum.:)