handdator

Visa fullständig version : Kaffe har negativ effekt på glukos- och insulinkontroll efter måltid.


King Grub
2008-05-10, 21:04
The ingestion of caffeine (5 mg/kg body weight) and a 75-g oral glucose load has been shown to elicit an acute insulin–insensitive environment in healthy and obese individuals and in those with type 2 diabetes.

In this study we investigated whether a similar impairment in blood glucose management exists when coffee and foods typical of a Western diet were used in a similar protocol.

Ten healthy men underwent 4 trials in a randomized order. They ingested caffeinated (5 mg/kg) coffee (CC) or the same volume of decaffeinated coffee (DC) followed 1 h later by either a high or low glycemic index (GI) cereal (providing 75 g of carbohydrate) mixed meal tolerance test.

CC with the high GI meal resulted in 147%, 29%, and 40% greater areas under the curve for glucose (P < 0.001), insulin (NS), and C-peptide (P < 0.001), respectively, compared with the values for DC. Similarly, with the low GI treatment, CC elicited 216%, 44%, and 36% greater areas under the curve for glucose (P < 0.001), insulin (P < 0.01), and C-peptide (P < 0.01), respectively. Insulin sensitivity was significantly reduced (40%) with the high GI treatment after CC was ingested compared with DC; with the low GI treatment, CC ingestion resulted in a 29% decrease in insulin sensitivity, although this difference was not significant.

The ingestion of CC with either a high or low GI meal significantly impairs acute blood glucose management and insulin sensitivity compared with ingestion of DC. Future investigations are warranted to determine whether CC is a risk factor for insulin resistance.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/5/1254

Tabbe
2008-05-11, 08:21
en till studie som gör mig glad att jag slutade med kaffe efter maten.

Eddie Vedder
2008-05-11, 08:30
en till studie som gör mig glad att jag slutade med kaffe efter maten.

Ännu en studie som får mig att inte oroa mig det minsta över mitt kaffe och med gott samvete fortsätta.;)

Tabbe
2008-05-11, 08:49
Men 29% på långsamma kolhyrater(din gröt) och 40% på snabba kolhydrater ( typ gainer)

Det är ganska mycket sämre insulinkänslighet.

Eddie Vedder
2008-05-11, 08:54
Men 29% på långsamma kolhyrater(din gröt) och 40% på snabba kolhydrater ( typ gainer)

Och vad betyder dom procentuella resultaten då? D.v.s. i faktiska värden? Och under hur lång tid såg man den skillnaden?

Jag vet alltså inte själv men jag ser inte automatiskt varför det här skulle vara några särskilt betydande resultat (det KAN vara så dock).

Jag ser inte varför just 40% måste vara mycket. Och gainer som måltid är ju ett ganska extremt exempel. En sån dricker man ju dessutom oftast efter träning, när insulinkänslighet och glukostolerans är som absolut bäst.

Sverker
2008-05-11, 09:06
Jag sitter fortfarande still i båten.

Effekten är tydlig men vad är det som studien mäter ?
They ingested caffeinated (5 mg/kg) coffee (CC) or the same volume of decaffeinated coffee (DC).
Koffeinfritt kaffe vet jag vad det är.
Som jag läser så fick deltagarna kaffe med tillsatt koffein.

5 mg / kg blir 475 mg koffein för mig och den dosen tillsatt koffein skulle säkert påverka mitt blodsocker. Har det inte kommit fram i tidigare studier att koffeinet i kaffe ger svagare effekt än motsvarande rent koffein.

King Grub
2008-05-11, 09:13
Har det inte kommit fram i tidigare studier att koffeinet i kaffe ger svagare effekt än motsvarande rent koffein.

Det gäller den ergogena effekten under träning.

Ivantheman
2008-05-11, 09:45
kaffe på maten gör mtt liv värt att leva =). Ska man följa varje enskild studie som kommer blir man ju tokig.
det gäller att prioritera och ha lite distans och inte gå helt upp i optiporrens värld annars blir man ju knäpp.

Slartibartfast
2008-05-11, 13:53
Eddie, the voice of reason. :thumbup:

Jag har precis börjat med kaffe på maten. Det är grymt opti.

patashnik
2008-05-11, 14:59
Jag har precis börjat med kaffe på maten. Det är grymt opti.

Jag måste få passa på att lobba lite för kaffe i maten. Sätter smak på chiligrytorna som ingenting annat! Chipotle, kaffe, kakao, mörk sirap och porter, där har vi grunden till en mustig chili! :thumbup: :eating: