Visa fullständig version : Högglykemiska kolhydrater påskyndar inflammatoriska processer.
King Grub
2008-05-10, 21:01
High–glycemic index diets have been linked to greater risk of cardiovascular disease and type 2 diabetes. Postprandial glycemia within the normal range may promote oxidative stress and inflammatory processes underlying the development of disease.
We explored acute differences in the activation of the inflammatory marker nuclear factor-{kappa}B after consumption of 2 carbohydrate meals matched for macronutrient and micronutrient composition but differing in glycemic index.
After an overnight fast, 10 young, lean healthy subjects were fed in random order 3 meals providing 50 g of available carbohydrate as glucose, white bread, or pasta. Venous blood samples were collected at 0, 1, 2, and 3 h, and nuclear proteins were extracted from mononuclear cells. Changes in nuclear factor-{kappa}B–p65 proteins were detected by Western blotting. Acute changes in other markers of oxidative stress (nitrotyrosine and soluble intercellular adhesion molecule-1) were also assessed.
The maximum increase in nuclear factor-{kappa}B activation was similar after the bread meal [mean (±SEM) area under the curve: 69 ± 16% optical densityh] and the glucose challenge (75 ± 9% optical densityh), but was 3 times higher than after the pasta meal (23 ± 5% optical densityh) (P < 0.05). Similarly, changes in nitrotyrosine, but not soluble intercellular adhesion molecule-1, were higher after glucose and bread than after pasta (P = 0.01 at 2 h).
The findings suggest that high-normal physiologic increases in blood glucose after meals aggravate inflammatory processes in lean, young adults. This mechanism may help to explain relations between carbohydrates, glycemic index, and the risk of chronic disease.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/5/1188
Den här var bra!
Ingår torr hud/eksem i inflammatoriska processer?
Då är det väl inte så fel att äta enligt G.I. trots allt?
King Grub
2008-05-10, 21:14
Då är det väl inte så fel att äta enligt G.I. trots allt?
Vem har påstått något sådant?
Bara för att något (GI) inte visar sig ha en viss effekt på en faktor, t ex viktnedgångens storlek vid ett energiunderskott, betyder det inte att alla effekter av saken försvinner genom ett trollslag. GI påverkar ett otal faktorer, från tid till insomnande till karies till synproblem.
När visar sig att en sak inte påverkar just det man undersökt, verkar många dra slutsatsen att det inte påverkar någonting bara för det. Det är naturligtvis helt fel.
King Grub
2008-05-10, 21:17
Inflammation may be a mechanism by which high postprandial insulin and glucose responses increase the risk of type 2 diabetes mellitus.
We hypothesized that dietary carbohydrates characterized by different postprandial insulin responses may differentially modify cytokine concentrations in plasma and gene expression in subcutaneous adipose tissue.
Individuals (n = 47) with the metabolic syndrome were randomly assigned to a 12-wk diet with oat and wheat bread and potato (high postprandial insulin response) or rye bread and pasta (low postprandial insulin response). Postprandial glucose and insulin responses to the oat and wheat bread meal and to the rye bread meal were determined in 19 individuals before intervention.
During the 12-wk diet, the change in the gene expression of interleukin (IL)-10 receptor {alpha} and tumor necrosis factor-{alpha} in subcutaneous adipose tissue differed between the groups (P = 0.002 and P = 0.083, respectively). Moreover, the change in fasting plasma concentrations of IL-1β and IL-6 differed between the groups (P = 0.020 and P = 0.055, respectively). In the postprandial challenge, the insulin response to the rye bread meal was lower than that to the oat and wheat bread meal (P < 0.001), whereas there were no differences in the mean blood glucose response. In contrast, plasma glucose concentrations decreased more below fasting concentrations 2.5–3 h after the oat and wheat bread meal than after the rye bread meal. A late postprandial rebound of free fatty acids was detected after the oat and wheat bread meal (P = 0.048).
Long-term intake of cereal foods with differing postprandial insulin responses may be a factor that modulates the inflammatory status in individuals with the metabolic syndrome.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/5/1497
Vem har påstått något sådant?
Det var ju en hel del folk på Forumen som skrev ner G.I. helt och hållet.
Bara för att något (GI) inte visar sig ha en viss effekt på en faktor, t ex viktnedgångens storlek vid ett energiunderskott, betyder det inte att alla effekter av saken försvinner genom ett trollslag. GI påverkar ett otal faktorer, från tid till insomnande till karies till synproblem.
När visar sig att en sak inte påverkar just det man undersökt, verkar många dra slutsatsen att det inte påverkar någonting bara för det. Det är naturligtvis helt fel.
Jag har ätit enligt G.I. ett bra tag (pumpernickel, samt baljväxter), då jag tyckt att det verkar vettigt, så det var gott att höra att det är till nå'n nytta.
King Grub
2008-05-10, 21:30
En blandad kost som följer gällande kostrekommendationer får automagiskt en vettig sammansättning, även vad gäller GI och GL, så länge man inte överäter jämfört med sitt energibehov. :)
Jag har märkt av detta med malto (obs innan jag läste detta abstrakt :-p) som har ett GI på 132 har jag för mig.
Ibland (eller ganska ofta) börjar mina eksem klia efter träning och även få astmabesvär av typen som jag inte brukar känna annars. Jag har kopplat detta till om jag tar 50g malto i efterträningsdrinken eller inte (kolhydrater av annan sort (honung eller havregryn) och mindre mängd eller inga kolhydrater alls) där jag inte märker av något av det senare.
Nu får jag ju svart på vitt att det jag upplever inte är någon slump.
Nån som vill köpa maltodextrin billigt? :D
Försöker sålla ut allt i min kost som är pro-inflammatoriskt. Mycket möjligt att malto har varit boven tidigare under perioder då jag haft mycket eksem och astma och även använt malto regelbundet, jag hara bara inte misstänkt något förrän jag la av med malto och började med det igen.
En blandad kost som följer gällande kostrekommendationer får automagiskt en vettig sammansättning, även vad gäller GI och GL, så länge man inte överäter jämfört med sitt energibehov. :)
Och därför behöver man inte bry sig om GI?
Så länge man äter "oraffinerat och näringsrikt" så behöver man inte bry sig, eller?
Eddie Vedder
2008-05-10, 21:48
Så länge man äter "oraffinerat och näringsrikt" så behöver man inte bry sig, eller?
Väljer man den typen av livsmedel och en välbalanserad kost blir ju kosten per automatik ganska lågglykemisk.
Undra hur detta påverkar inflammatoriska tarmsjukdomar och vilken vikt man bör lägga på detta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.