handdator

Visa fullständig version : Hängande benlyft


hallar
2002-05-11, 09:25
Hejsan!

När man gör hängande benlyft är det då farligt att dra upp benen raka. Lite svårt att förklara. Men jag har sett folk som lyfter dem rätt ut istället för att böja dem. Har hört någonstans att det skulle vara skadligt att inte böja dem.

Blev lite rörigt hoppas ni förstår =)

supremo
2002-05-11, 13:23
Nej, det tror jag nog inte...
Så länge som det är höften som böjs, och magen som drar upp benen så är det lika bra...
Vad jag tror iaf

King Grub
2002-05-11, 13:31
Problemet är väl om man släpper ner benen för fort, så ryggraden böjs bakåt i det nedre läget, med följd att kotorna trycks ihop. Lättare än man tror, när man är trött och de vanligvis så lätta träningsskorna plötsligt tycks ha förvandlats till dykarskor.

PK
2002-05-11, 13:36
skaderisken ligger nog i vad gruben just beskrev...

men varför detta utförande om man vill träna magmusklerna behöver man aldrig släppa ned benen! holl knäleden böjd hela tidem och fokusera på att jobba upp bålen, inte benen.
en del fån låter benen hänga fritt och drar upp knäna så att de i slutläget pekar rakt ut där rörelsen borde börga ist. med det här utförandet behöver man inte oroa sig för några skador :eek:

Cuddly
2002-05-13, 09:35
Ursprungligen skickat av Lars Hallberg:
<STRONG>Hejsan!

När man gör hängande benlyft är det då farligt att dra upp benen raka. Lite svårt att förklara. Men jag har sett folk som lyfter dem rätt ut istället för att böja dem. Har hört någonstans att det skulle vara skadligt att inte böja dem.

Blev lite rörigt hoppas ni förstår =)</STRONG>

Anledningen till att man håller benen raka är att det blir en jobbigare övning. Nackdelen har KG redan tagit upp.

Thomas

Numero1
2002-05-13, 15:50
Jobbiggare för höftböjaren men jag antar att det är magen ni vill komma åt, eller ???
Lyd PK's råd ! Fixera knäleden och chruncha med magen istället !!!

Jag har svårt att tro att det skulle vara farligt att ha benen raka förutsatt att det är en kontrollerad rörelse.

Dasse
2002-05-16, 10:58
Kan bar hålla med föregående vettiga inlägg, träna magen o inte höftböjarna. Skulle dock vilja se den som kan lyfta och släppa tillbaka benen raka och fortfarande behålla normalkurvatur i ländryggen.