handdator

Visa fullständig version : Rätt eller fel - Bänkpress


Andy-89
2008-05-10, 11:33
Tjena, jag och några polare har lite olika åsikter om vad som är rätt eller fel när det gäller rörelsen för bänkpress.

Själv så kör jag hela rörelsen ändan ner till bröstet utan att stuttsa så jag stretchar (möjligen felstavat :P) ut musklen eller stannar någon/några cm innan det nuddar bröstet.

Mina polare tycker man ska stanna halvägs för dom säger man sliter och tar sönder muskelfästet vid brösten.

Tacksam för svar så man vet ifall man gör rätt eller fel :)

MVH Andy

Palten
2008-05-10, 11:36
vad jag har förstått så måste man på tävling ha skivstången på bröstet en sekund innan man pressar upp den.

Nitrometan
2008-05-10, 11:38
En sekund är att ta i. Men domaren ska se att den är stilla innan du får pressignal.

Självklart ska man gå ända ner. Annars ökar man bara skaderisken. Dina muskler blir inte vana att belastas i hela sin längd och en dag kanske du råkar gå ner liiite längre än halvvägs...

JamesoN
2008-05-11, 08:28
dina kompisar verkar inte så kunniga:) klart man fullföljer hela övningen...

Ganymedes
2008-05-11, 08:48
Öppnar dina kompisar bara dörren hallvägs när de ska in, så att de inte sliter på gångjärnen också?

Larsa_wee
2008-05-11, 12:00
Öppnar dina kompisar bara dörren hallvägs när de ska in, så att de inte sliter på gångjärnen också?

hahah :thumbup: :laugh:

Arne Persson
2008-05-11, 12:05
Ingen slump att en massa BB-proffs och BB.proffswannabees sliter av sig sina pecs när dom håller på med dessa helidiotiska halva rörelsebanor.
Kör hela rörelsebanan!

Animalistic
2008-05-11, 12:06
Ingen slump att en massa BB-proffs och BB.proffswannabees sliter av sig sina pecs när dom håller på med dessa helidiotiska halva rörelsebanor.
Kör hela rörelsebanan!

+1


och Jay cutlers filmer borde totalförbjudas. 90% av övningarna är med typ 50% ROM

spange
2008-05-11, 12:41
[QUOTE=Ganymedes;2979576]Öppnar dina kompisar bara dörren hallvägs när de ska in, så att de inte sliter på gångjärnen också?[/QUOT
den jämförelsen var tamejfan kunglig:D:D

Andy-89
2008-05-12, 00:25
tack för all hjälp!

Gäller det samma sak med liggande hantel press? Dom försöker läxa upp mig med att stanna när arrmarna är i 90 grader, tycker dock de känns som att man inte gör hela rörelsen då.

JohnRick
2008-05-12, 05:44
[QUOTE=Ganymedes;2979576]Öppnar dina kompisar bara dörren hallvägs när de ska in, så att de inte sliter på gångjärnen också?[/QUOT
den jämförelsen var tamejfan kunglig:D:D

Den analogin var iofs inte alls relevant då vi förutsätter att halvvägs dörröppning verkar nedbrytande på den bit av gångjärn som berörs, till skillnad från en bänkpressrörelse halvvägs ner som i stället torde bygga upp den biten. Halvdan nedbrytning kontra halvdan uppbyggnad således. Men rolig nevertheless.

Palten
2008-05-12, 06:07
[QUOTE=spange;2979867]

Den analogin var iofs inte alls relevant då vi förutsätter att halvvägs dörröppning verkar nedbrytande på den bit av gångjärn som berörs, till skillnad från en bänkpressrörelse halvvägs ner som i stället torde bygga upp den biten. Halvdan nedbrytning kontra halvdan uppbyggnad således. Men rolig nevertheless.

*jorgen*

Timme
2008-05-12, 08:05
Tjena, jag och några polare har lite olika åsikter om vad som är rätt eller fel när det gäller rörelsen för bänkpress.

Själv så kör jag hela rörelsen ändan ner till bröstet utan att stuttsa så jag stretchar (möjligen felstavat :P) ut musklen eller stannar någon/några cm innan det nuddar bröstet.

Mina polare tycker man ska stanna halvägs för dom säger man sliter och tar sönder muskelfästet vid brösten.

Tacksam för svar så man vet ifall man gör rätt eller fel :)

MVH Andy

Nu har 100 pers redan skrivit samma sak men det är inte bänkpress om du inte nuddar bröstet.

Du ska inte stanna några centimeter ovanför. Det leder lätt till att du gör rörelsen kortare och kortare.

Det din kompis säger tyder på totalt okunskap. Han har alltså totalt fel.