handdator

Visa fullständig version : Fråga om kolhydrater vid deff


gatewarden
2008-05-10, 00:51
Kollat runt lite kanske missat något

Jag väger ~98kg är 1.76. En hel del muskler. Tänkte deffa ner till ca 80 nu.

Jag kommer gymma 2 gånger i veckan. Cykla till jobbet (2mil) och 2-3 3mils skogspass i veckan. Det jag har funderat på är kolhydratsintaget.

Hur många gram / dag bör jag äta vid deffen för att orka med detta?

Gjorde en beräkning och det totalt / dag blir. 197.1G protei, 72,8g fett, 148,9g kolhydrater och 2051kcal totalt. Kan posta vad jag räknat på om det behövs

Robbin
2008-05-10, 10:11
Hur snabbt har du planerat att gå ner? 2000kcal låter väldigt lite för din vikt och träningsmängd i mina ögon. Tror du utan problem skulle kunna höja dig med minst 1000kcal om dagen mestadels kolhydrater.

Ellis Wyatt
2008-05-10, 10:14
Håller med. Allt under ~2750 kcal med din nuvarande vikt är ren självsvält oavsett hur du fördelar kalorierna. Med 2000 kcal per dag lär du vara konstant trött och segtänkt -- särskilt med så lite kolhydrater.

gatewarden
2008-05-10, 15:24
oK, kolhydraterna är baserade på 100g råris samt bröd till frukost men riset kan vara bra att öka så kan jag komma upp på den dubbla mängden. Tänkte gå ner 1kg i veckan ungefär.

Anders The Peak
2008-05-10, 15:59
Det är bara att testa om du känner att det inte håller så äter du lite mer. Men jag tror att om du i övrigt har ett rätt stilla liv så blir (Kaloriintaget)neddragningen rätt bra. Du tappar säkert uppemot ett kilo i veckan under de första veckorna.
Jag såg dina cykelturer och skogspass så det kan vara i underkant när det gäller energiintaget. Men samtidigt tycker jag att dina skogspass är overkill om du nu cyklar till jobbet varje dag fram och tillbaks.

Eddie Vedder
2008-05-10, 16:03
Vill du ner ett kg i veckan tror jag inte du ska öka så jättemycket på intaget faktiskt, det kommer ju trots allt krävas 1000kcal underskott/dag. Är det två mil till jobbet eller en mil dit och en mil hem? För det är ju inte så extremt faktiskt, 2-3 mils löpning(?) är inte heller någon monsterdos.

Jag håller med om att du kan äta mer men att gå ner ett kg i veckan på 2750kcal om dagen är jag tveksam till.

Men det har som sagt lite att göra med cykeldistansen också, är det två mil dit och två mil hem eller hälften så mycket så gör det ju en viss skillnad.

gatewarden
2008-05-10, 16:08
Vill du ner ett kg i veckan tror jag inte du ska öka så jättemycket på intaget faktiskt, det kommer ju trots allt krävas 1000kcal underskott/dag. Är det två mil till jobbet eller en mil dit och en mil hem? För det är ju inte så extremt faktiskt, 2-3 mils löpning(?) är inte heller någon monsterdos.

Jag håller med om att du kan äta mer men att gå ner ett kg i veckan på 2750kcal om dagen är jag tveksam till.

Men det har som sagt lite att göra med cykeldistansen också, är det två mil dit och två mil hem eller hälften så mycket så gör det ju en viss skillnad.

Kan börja med den övre dosen, ge det 2-3 veckor så får jag se om jag orkar ge gärnet annars går det alltid att öka ris eller brödintaget lite. Men fett och proteinintagen är ganska lagom annars?

Lavorini
2008-05-10, 16:52
Tycker du gör helt rätt i att ligga på ett rätt lågt kcal-intag nu så här i början då du har mycket fettreserver att ta ifrån. När kroppsfettet kryper nedåt så kan du däremot inte ligga på ~-1kg i veckan, då blir risken för stor för muskelförlust.

Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med proteiner och lagom med fett. Fyll sedan ut resten med kolhydrater, så att du hamnar på en viktnedgång som du trivs med. Om det sen är 100 eller 300 gram per dag - det är upp till dig.