handdator

Visa fullständig version : Typisk, klassissk deffkost


Murphy
2008-05-09, 22:33
Har deffat sedan slutet av februari - början av mars, och tappat 13,4 kg så här långt (Ligger på drygt 1600 kalorier om dagen). Basmat har förstås varit väldigt mycket grönsaker, och mycket keso och tonfisk... någon som har tips på andra grejer som man kan svänga ihop någonting på snabbt? Sånt man kan köpa en dag och gräva fram någon dag efteråt och fixa en middag på, typ. Behöver något nytt!


Kanske fel forum att posta i, meh.

Cohen
2008-05-09, 22:40
Mitt tips blir (som alltid) att titta i matlagninsdelen av detta forum. Där finns fler recept än du någonsinn kommer att kunna använda dig av, många anpassade för deff och diet.

Shululu
2008-05-09, 23:49
Ät normalt, trappa ner på alla sötsaker (allt med mkt kalorier i). Vatten till alla måltider. Ta mer sallad/kött/fisk/fågel än du tar kolhydrater i dess mängd.

J_al
2008-05-10, 11:44
Mitt tips blir (som alltid) att titta i matlagninsdelen av detta forum. Där finns fler recept än du någonsinn kommer att kunna använda dig av, många anpassade för deff och diet.

Han måste väl också bränna fett? Som t.ex. morgon promenader, simning osv.. Kombinerat med gym. Eller kan han bara styrketräna och äta nyttigt för att deffa?

JonasTL
2008-05-10, 11:53
Fiskbullar! Proteinrikt, fyller magen bra men väldigt energisnålt.

Brukar äta två burkar till middag och det blir ändå bara 630 kcal.


Ett tips är att lägga i isbergssallad och svamp, inga kalorier men mer tuggmotstånd!

Koloftw
2008-05-10, 11:55
Han måste väl också bränna fett?

Det gör han hela tiden.

Hela tiden = så fort han går in i "fasting state", dvs. när insulinnivåerna sjunker och när glukagon/adrenalin/etc. ökas.

Eddie Vedder
2008-05-10, 16:15
Eller kan han bara styrketräna och äta nyttigt för att deffa?

Om man inte styrketränar kan man inte ens kalla det för en deff. Då är det ju bara en helt vanlig bantning.

Styrketräning vid perioder av kaloriunderskott är oerhört värdefullt för att minimera risker för muskelförluster. Träning är överhuvudtaget inget krav för viktnedgång, inte nyttig mat heller för den delen. Men givetvis är båda alltid att föredra, oavsett vad man har för viktmål.

Cohen
2008-05-10, 20:23
Han måste väl också bränna fett? Som t.ex. morgon promenader, simning osv.. Kombinerat med gym. Eller kan han bara styrketräna och äta nyttigt för att deffa?

Frågan handlade ju om deffmat, inte om fettförbränning eller allmäna defftips.

forslund
2008-05-10, 20:37
Måste slå ett slag här för havregrynsgröt. Mängden gröt du får jämt mot energiinnehållet är tämligen grymt bra. :thumbup:

MJEK
2008-05-10, 21:30
Reggard(forslund) och sin gröt :D

Murphy
2008-05-11, 22:50
Jo då, har läst tillräckligt här och pratat med insatta bekanta tillräckligt för att fatta the basics - just havregrynsgröt sätter jag alltid i mig till frukost, ibland annars också. Men ibland är det inte så lätt*spy*


Det är väl snarare så att fantasin börjar ta slut - trött på att käka i princip samma smaker hela tiden, även om jag är tillräckligt motiverad för att inte bry mig är det förstås trevligare ju mer man tycker om det. Får kolla upp tips-tråden i Kost-forumet och leta lite där och laga lite nytt - så fort jag får tid :)

Scratch89
2008-05-11, 23:08
Goda såser gör mycket för smaken. Chilisås och Ajvar är mina favoriter.

forslund
2008-05-12, 07:59
Det är väl snarare så att fantasin börjar ta slut - trött på att käka i princip samma smaker hela tiden, även om jag är tillräckligt motiverad för att inte bry mig är det förstås trevligare ju mer man tycker om det. Får kolla upp tips-tråden i Kost-forumet och leta lite där och laga lite nytt - så fort jag får tid :)

Dags att byta ut vad du har i t.ex. havregrynsgröten. Har du sylt, testa andra sorter, äppelmos, kräm, nyponsoppa.. Ja, vad du nu vill ha i för något. Då kommer det vara en helt annan rätt samt att det inte drar iväg i kalorier. :thumbup:

saZmer
2008-05-12, 09:51
En undran: Vad är det som är så bra med havregrynsgröt? Det är ju mest kolhydrater i det och kolhydrater är ju inte direkt svårt att få i sig.. Är det att man blir mätt på det, eller vad?

Eddie Vedder
2008-05-12, 10:00
En undran: Vad är det som är så bra med havregrynsgröt?

Ja vad är bra med bra mat? Havregrynsgröt är nyttigt som bara den. Där har man anledning nog att äta det.

I övrigt är det något som ofta upplevs som mättande och något man står sig på. Förhoppningsvis tycker dom flesta som väljer havregrynsgröt även att det smakar gott, annars är det ju dumt att välja det. För inte är det någon supermat i sig, dock är det det bästa jag vet att äta själv.:)

Alla människor baserar inte sin kost på makronutrientkomposition och mättnadsindex, finns (hör och häpna!) dom som äter utan att fundera över såna detaljer

kalajset
2008-05-12, 10:02
En undran: Vad är det som är så bra med havregrynsgröt? Det är ju mest kolhydrater i det och kolhydrater är ju inte direkt svårt att få i sig.. Är det att man blir mätt på det, eller vad?

Nja, "mest kolhydrater" får nog ändå räknas som en sanning med modifikation. Havregrynsgröt ger som sagt grymt mycket mättnadskänsla "för kalorierna", samt innehåller dessutom anselig mängd protein, samt omättat fett. Dessutom fyllt med trevliga fiber, inte att förglömma. Axa's "Fiberberikade havregryn" jag själv kör på stoltserar med "15% kostfiber", 13 g protein, 55 g kolhydrater, samt 7 g fett, allt per 100 g naturligtvis. Energivärdet per 100 g är 340 kcal, och per portion beräknat till 140 kcal. En portion är förövrigt beräknad till 40 gram. Äter jag då "två portioner" till frukost blir jag fullt tillräckligt mätt några timmar, men har ändå lyckats få i mig endast 280 kcal, (plus då ev. tillbehör, naturligtvis), inte så illa alls. Dessutom, skillnad på kolhydrater och kolhydrater, de som finns i havregryn är knappast särskilt snabba i sammanhanget :)