handdator

Visa fullständig version : Nu har jag bestämt mig, TATUERARE!


Granstr0m
2008-05-09, 21:26
Hejsan alla :D

Jag går på byggprogrammet och är 17år (snart). Och sen första dagen så kände jag att de här är helt fel grejj för mej, de här är inget ja vill hålla på med. Så de var lixom ingen ide å byta programm heller för ja visste ändå inte va ja vill jobba som. Men jag här tänkt och klurat vad jag är bra på och vad som intresserar mig, och jag vill bli tatuerare, jag har alltid varit bra på att rita och har alltid så länge som ja vetat vad en tatuering är varit intresserad av dom!

Men hur ska man egentligen utbilda sig till tatuerare?, för de kan man väl inte börja med när man är under 18?

Nitrometan
2008-05-09, 21:27
Öva.

Bli lärling nånstans.

forslund
2008-05-09, 21:52
Min klasskamrat som är 18(eller 19, osäker) är tatuerare. Han har ingen som helst utbildning inom området utan började på praktik där i 2 veckor genom skolan, sen spann det vidare genom det.

Men antagligen är väl utbildning inom bild eller liknande ett plus.

Kabuto
2008-05-09, 21:58
Finns väldigt många tattueringsforum som du kan läsa mycket bra information på. Du kan ju alltid köpa en egen penna och alla tillbehör som behövs och börja gadda dig själv, eller svinsvålar..

Shululu
2008-05-09, 23:56
Gå kvar på byggprogrammet i 3 år, sedan utbilda dig till tatuerare. Tro mig, hoppa av skolan är väldigt dåligt och sedan är byggprogrammet ett väldigt bra program som du kommer ha nytta hela livet, även om inte du vill arbeta med det. Det kan vara jävligt bra som hemmafixxare, osv.

Mr. Moose
2008-05-10, 02:13
Gå kvar på byggprogrammet i 3 år, sedan utbilda dig till tatuerare. Tro mig, hoppa av skolan är väldigt dåligt och sedan är byggprogrammet ett väldigt bra program som du kommer ha nytta hela livet, även om inte du vill arbeta med det. Det kan vara jävligt bra som hemmafixxare, osv.

:thumbup:

Hoppade själv av skolan och har ångrat mig ett par ggr. Slutför din utbildning, men det finns ju ingen anledning att inte "jobba" som tatuerar-lärling samtidigt! "Två flugor på smällen!"

Loke
2008-05-10, 07:08
Första steget till att bli tatuerare lär ju vara att hitta nåt annat att försörja dig på tills du blir bra. Det verkar du ju jobba på i och med bygg, så jag ser inte riktigt problemet.

Vinter
2008-05-10, 09:10
Hur konstnärligt lagd är du? Kan du utan vidare frihandsrita realistiska bilder?

Har man inte grunderna är det svårt att bli något, det är stor konkurans i branchen.

Aasa
2008-05-10, 09:52
Som alla redan sagt, gå kvar på bygg (eller byt till uthärdligt gymnasieprogram om det krävs) så har du alltid något du kan komplettera med ifall tatuerandet är segstartat och så.
Visst, förnuftigt och tråkigt men ganska effektivt. :-)

jontahontas
2008-05-10, 09:54
Mot vad alla andra redan sagt tycker jag du ska hoppa av skolan och börja på konstskola istället. Därefter kan du utbilda dig lite mer specifikt till tatuerare.

Granstr0m
2008-05-10, 10:56
Okej :P, ja får kämpa mig igenom skolan så får jag sen försöka ta upp de :)

Wennerberg
2008-05-10, 11:15
Antingen lär du dig själv, vilket kommer förstöra x antal kroppar längst vägen och ta många år, eller så åker du till USA och betalar typ 60k för en två-veckors utbildning.

ELLER så går du rätt väg, du letar upp en studio som verkar passa dig och frågar om de vill ha en lärling.

Wennerberg
2008-05-10, 11:22
Antingen lär du dig själv, vilket kommer förstöra x antal kroppar längst vägen och ta många år, eller så åker du till USA och betalar typ 60k för en två-veckors utbildning.

ELLER så går du rätt väg, du letar upp en studio som verkar passa dig och frågar om de vill ha en lärling.

Glömde lägga in en *screwy* efter två-veckors utbildningen. Som lärling får du erfarenhet och det är nr 1.

Vinter
2008-05-10, 11:58
Det är ingen seriös studio som kommer låta dig tatuera på annat än grishud innan du kan gå tillräckligt grunt för att inte fixa feta ärr.

Fråga mer på detta forum:
http://www.tattoo.se/

Frida.B
2008-05-10, 14:02
Jag tycker det finns allt för många dåliga tatuerare där ute. Se till att bli grym!

Granstr0m
2008-05-10, 14:56
Jag ritade typ varje dag och inte minst mycket som fan på sommarlovena och dyl fram till 7an 8an och då slutade jag av nån anledning, ritade mest av bilar och motorcyklar ur ex bilsport och på slutet blev jag rikitit duktig. Ritade oxå av min morbros hund och mr Bean å så, och jag tror att ja har én bra grund för att bli tatuerare. Så ska ta tag i ritandet igen :)