handdator

Visa fullständig version : Hjälp med utrustning till styrketräning


AndreasB
2008-05-09, 21:05
Hej alla, är ny här på forumet och tänkte be er om hjälp.
Då jag är nybörjare på det här med styrketräning.

Jag tänkte köpa hem lite styrketränings-utrustning.
Vill hålla priset nere så långt det går så jag undrar vad man behöver för grundutrustning. Jag hade tänkt träna mest armar och mage/rygg.

Har några frågor, det jag har fått för mig är att ett bra grundpaket är en skivstång med säg 140kg vikter. En bänk med ställning och byggbara hantlar.

Är det väldigt stor skillnad att träna biceps med en curl stång i jämförelse med en vanlig skivstång? behöver man en curlbänk eller kan man få lika bra träning stående. Undrar även om det inte går lika bra att träna biceps med hantlar?

Behöver man verkligen en "Crunch Bench" när man ska träna mage?

Som sagt jag är väldigt mycket nybörjare så alla tips är välkommna.
tack på förhand allihopa *flex* //Andreas

patashnik
2008-05-09, 22:20
Jag är själv ny här, men jag kan väl hälsa dig välkommen ändå! ;)

Precis som du själv antyder kommer man väldigt långt med skivstänger, hantlar och viktplattor till dessa. Vikter bygger muskler, så enkelt är det - man behöver inte krångla till det. Till detta tycker jag också att du bör ha någon form av träningsbänk med ställbart ryggstöd, att ha till olika pressövningar och mycket annat. Lite knixigare blir det väl med benträning, men eftersom du inte verkar vara så intresserad av det så är ju det inget problem. Jag tycker egentligen inte det behövs något mer, känner du att du saknar någon speciell pryl lär du väl märka det så småningom. Vill du köra bänkpress t.ex. behöver du ju en ställning av något slag. Du behöver inte ha någon speciell situps-stol. En annan bra grej kan förresten vara en sån där stålpinne man kilar fast i en dörrpost för att göra chins på, kostar väl en spottstyver och tar ingen plats.

Lycka till!:thumbup:

patashnik
2008-05-09, 22:29
edit: det går utmärkt att träna biceps med både olika typer av stänger och hantlar, de tar lite olika men skillnaden är för det mesta marginell. Du kan även köra scottcurl med hantel mot ryggstödet på träningsbänken om du vill, men en scottcurl-bänk (som man lutar sig mot för att köra curl med skivstång)behöver du absolut inte ha.

Och kika t.ex. i övningsbanken för tips på övningar.

AndreasB
2008-05-10, 17:34
Tack så jätte mycket för svaret patashnik!
Det där med benträning är inte så intressant, har alltid varit överviktig ligger just nu på 120kg+ så har ordentliga benmuskler det är snarare så att jag vill förtvina vaderna och låren då jag knappt kommer i ett par jeans.

//Andreas

burtan
2008-05-10, 18:39
En fråga bara: Varför inte träna resten av överkroppen?

Mvh Andreas.

mastermungo
2008-05-10, 23:47
Du kommer klara dig utmärkt med ett skivstångsset och en ställning och en bänk.

Med de enkla redskapen kan du köra övningar för hela kroppen så som militärpress, bänkpress, rodd, marklyft och knäböj vilket får med så gott som hela kroppen.

Det som är viktigt är att du ser till att få till ett ordentligt träningschem där du kan mäta dina framsteg så du inte tröttnar.