handdator

Visa fullständig version : Kreatin. Olika typer?


ocke
2008-05-09, 19:10
Hejhej

Jag har käkat Topformulas Kreatin Monohydrat ett tag nu. Mitt kreatin ser ut ungefär som ett salt (små kristaller) och det löser sig inte utan lägger sig på botten då jag försöker blanda det med vatten.

En polare till mig käkar oxå kreatin monohydrat men av en annan tillverkare och hans ser ut som ett mjöl och blandar sig utmärkt med vatten.

varför är det en skillnad?
Det är inget fel på mitt? Det står ju inget på förpackningen om att man måste dricka snabbt som ögat efter att man rört om för att få i sig kreatinet..

någon som har koll?

//jocke

ocke
2008-05-09, 22:39
Hur ser erat kreatin ut?

747
2008-05-10, 00:52
Mitt sjunker snabbt och lägger sig på botten.

Ch4rles
2008-05-10, 07:04
Mitt är mjöligt och löser sig mycket lätt, även i kallt vatten. Är av märket Body Science.

Sverker
2008-05-10, 07:26
Det ena pulvret är mikroniserat. Alltså har man slagit sönder de små kristallerna till ännu mindre kristaller. Mindre kristaller har större yta kan alltså lösa upp sig lättare i vatten.








Det var när vanligt folk började få hemdatorer och skrivare som tillverkarna av färg började se över sin teknik för tillverkning av färgpigment. Folk krävde bättre upplösning på bilderna och då måste tillverkarna få fram mindre pigment, till ett billigt pris. Utveklingen av billiga mikroniseringstekninker tog fart och tillverkarna av läkemedel och kosttillskott hängde på.

Pejij
2008-05-10, 10:18
Mitt är också så att det inte löser sig i början. Men om du t.ex. har en shaker och skakar i några minuter löser det sig nog. Det brukar iallafall göra det för mig.:)

Jag kör Star Nutritions Kreatin Monohydrat

ocke
2008-05-10, 10:29
okej!

det verkar ju vara normalt med de båda sorterna!

men är det någom skillnad på effekt tror ni?

bör man se till så att det har löst sig med vattnet innan man dricker det, eller tar kroppen upp det ändå?

Sverker
2008-05-10, 10:58
På den frågan finns inget säkert svar.

King Grub tog fram en studie där störst effekt kom när man skedade pulvret rätt i munnen:Virro

Solve
2008-05-11, 19:28
ta bara en skopa o lägg direkt i munnen o ta lite vatten svälj? man tar ändå så lite kreatin

Gastrocnemius
2008-05-11, 22:16
Annars kan du ju koka lite vatten för att sedan lägga i kreatinet. Pulvret löses upp mycket bättre och kroppen tar dessutom upp kristallerna mycket bättre om jag inte minns fel.

Alexx
2008-05-12, 16:04
Det är bara bökigt att greja med att lösa det i vatten, ta som sagt en tesked med kreatin och skölj ner den med vatten bara, funkar fint.

Handcuff
2008-05-12, 16:21
Annars kan du ju koka lite vatten för att sedan lägga i kreatinet. Pulvret löses upp mycket bättre och kroppen tar dessutom upp kristallerna mycket bättre om jag inte minns fel.

Det låter inte så bra....

Gastrocnemius
2008-05-12, 16:50
Det låter inte så bra....

Hur menar du?

Sverker
2008-05-12, 19:21
Att bildningen av kreatinin kan ta fart i varmt vatten. Risk att vattnet är för varmt när man blandar.