handdator

Visa fullständig version : Tungmetaller i konserver?


magdalenae
2008-05-09, 09:46
Efterlyser lite info om hur "farligt" det är att äta konserver med tanke på tungmetallerna? Tänker mest på champinjoner, majs, sparris och tonfisk och det vore bra att veta hur många burkar man kan förtära i t ex veckan. Någon som har en bra länk på lager kanske?

Whistler
2008-05-09, 10:24
Här är en tråd om tonfisk, kanske inte helt ny, men ändå: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=32269

Slutsatsen är ungefär att två burkar i veckan inte är några som helst problem, men två burkar om dagen kan på sikt (~20 år) innebära kvicksilverförgiftning.

Tungmetaller i andra livsmedel än fisk i konserv tror jag är helt och hållet ofarligt.

Eddie Vedder
2008-05-09, 10:27
Efterlyser lite info om hur "farligt" det är att äta konserver med tanke på tungmetallerna? Tänker mest på champinjoner, majs, sparris och tonfisk och det vore bra att veta hur många burkar man kan förtära i t ex veckan. Någon som har en bra länk på lager kanske?

Alltså, det kan helt klart förekomma olikla former av tungmetaller och miljögifter i livsmedlen du räknar upp.

Men jag förstår inte riktigt varför du undrar över just dom på burk?

Det är ju inte konservburken som bidrar med tungmetallerna, det får ju t.ex. tonfisken i sig i vattnet. Eventuella miljögifter kan finnas i svamp, kadmium i vissa grödor o.s.v.
Men det har ju återigen inget med burken att göra.

magdalenae
2008-05-09, 10:52
Alltså, det kan helt klart förekomma olikla former av tungmetaller och miljögifter i livsmedlen du räknar upp.

Men jag förstår inte riktigt varför du undrar över just dom på burk?

Det är ju inte konservburken som bidrar med tungmetallerna, det får ju t.ex. tonfisken i sig i vattnet. Eventuella miljögifter kan finnas i svamp, kadmium i vissa grödor o.s.v.
Men det har ju återigen inget med burken att göra.

Allright, där ser man! Jag har aldrig tänkt på att det inte har mer burken att göra faktiskt, eller jo med tonfisken har man ju hört men inte svamp osv. Tänkte nog att "riskerna" låg i själva konserveringen av livsmedlen. Tack för era svar!

JonasTL
2008-05-09, 10:53
Jomen det finns faktiskt burkar som har gett ifrån sig, eller ger ifrån sig ämnen. Det är därför man alltid ska hälla av spadet.

Någon expert kan säkert lugna oss snart och berätta att sådana burkar förbjöds på 80-talet eller något i den stilen.

Ch4rles
2008-05-09, 11:18
Om jag förstått saken rätt så är insidan på en konservburk skyddad av något täcke. Man ska se upp för buckliga konserver, för då kan det skyddet ha brutits

JonasTL
2008-05-09, 11:22
Om jag förstått saken rätt så är insidan på en konservburk skyddad av något täcke. Man ska se upp för buckliga konserver, för då kan det skyddet ha brutits

Det måste vara grymt stor skillnad på en konserv tillverkad i Sverige och t.ex. en fruktkonserv från kina med. (jisses, jag har bott där, allt ni hört om landet är sant och mycket värre ur miljösynpunkt).

Förhoppningsvis kommer någon konservexpert snart och förklarar allting för oss.

Eddie Vedder
2008-05-09, 11:25
Här finns en del läsning. Länkar till specifika metaller i spalten till vänster samt lite mer fördjupande läsning i spalten till höger.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2576&epslanguage=SV

Sverker
2008-05-09, 17:01
Buckliga konservburkar:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14275&epslanguage=SV