handdator

Visa fullständig version : DXB nutrition diet MRP


manlix
2008-05-09, 08:43
Jag undrar om denna innehåller allting kropper behöver i näringsväg? Vitaminer, mineraler med mera... Går det att köra på enbart detta i två veckor? 3-4 portitioner om dagen. Utan att det påverkar hälsan negativt.

manlix
2008-05-09, 10:17
Dosering:
1 dl (ca 50 g) Diet MRP blandas med 2 dl vätska.

Ingredienser:
Ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat, Fruktos, Kalcium kaseinat, Polydextros (fiber), Guarkärna-mjöl, *Kakao, Naturliga smakämnen, Färg.

*gäller endast Diet MRP Choklad

Vitaminer och Mineraler
Niacin, Vitamin D,Vitamin E, Vitamin B6, Vitamin B12, Folsyra, Biotin, Vitmin K, Pantoten syra, Natrium, Riboflavin, Zink, Koppar, Mangan, Selen, Krom.

Näringsvärde/100 gram
Kalorier 372 kcal
Kolhydrater 37 gram
Protein 49 gram
Fett 3 gram
Kolestorol 0 gram

Näringsvärde per servering ca: 50 gram
Kalorier 186 kcal
Kolhydrater 18,5 gram
Protein 24,5 gram
Fett 1,5 gram
Kolestorol 0 gram

Aminosyra Innehåll Per 100 gram protein.
L-Alanin 2,7 g
L-Arginin ** 3,6 g
L-Aspargin 2,5 g
L-Cystin 2,3 g
Glysin 1 ,4 g
L-Glutamin syra 7,3 g
L-Histidin ** 1,7 g
*L-Isoleucin ** 1,2 g
*L-Leucin 3,7 g
L-Lysin ** 7,6 g
L-Metionin ** 2,6 g
L-Fenylalanin ** 2,1 g
L-Prolin 2,8 g
L-Serin 1,6 g
L-Treonin ** 1,6 g
L-Tryptofan ** 2 g
L-Tyrosin 1,5 g
*L-Valin ** 1 g

* Grenade Aminosyror
** Essentiella Aminosyror

Langster
2008-05-09, 10:22
Jag undrar om denna innehåller allting kropper behöver i näringsväg? Vitaminer, mineraler med mera... Går det att köra på enbart detta i två veckor? 3-4 portitioner om dagen. Utan att det påverkar hälsan negativt.

Det ser inte bra ut.
Du klarar dig säkert i 2 veckor med den där utan att bli sjuk. Men det finns mycket bättre sätt och produkter för att gå ned i vikt. Kolhydraterna i den där kommer enbart från fruktos som i längden är negativt för både viktnedgång och hälsa.

manlix
2008-05-09, 10:39
Målet är bara att bli av med lite fett snabbt och enkelt. Har inga avsikter att köra detta längre än 2 veckor...

Hur vore det om man åt en rejäl frukost + vitamin och mineraltillskott och sen tar 3st såna här drinkar resten av dagen. Sen lite lättare träning på det. Har ett fysiskt jobb också.

Vitamin- och mineraltillskott äter jag normalt sett annars också då jag inte äter grönsaker. Blä.

Eddie Vedder
2008-05-09, 10:41
Vitamin- och mineraltillskott äter jag normalt sett annars också då jag inte äter grönsaker. Blä.

Det är ingen ersättning för grönsaker och frukt.

Langster
2008-05-09, 11:06
Målet är bara att bli av med lite fett snabbt och enkelt. Har inga avsikter att köra detta längre än 2 veckor...

Hur vore det om man åt en rejäl frukost + vitamin och mineraltillskott och sen tar 3st såna här drinkar resten av dagen. Sen lite lättare träning på det. Har ett fysiskt jobb också.

Vitamin- och mineraltillskott äter jag normalt sett annars också då jag inte äter grönsaker. Blä.

Ät 3 nyttiga måltider utspridda över dagen istället och lär dig äta grönsaker för bövelen!

Allvarligt, vad vill du med din viktnedgång egentligen? Vill du gå ner 3-4 kg på 2 veckor som du går upp på 3-4 dagar igen? Om du skiter i att det inte är bra att äta så mycket fruktos så kan du lika gärna svälta dig helt och hållet i en vecka och få lika "bra" resultat.

manlix
2008-05-09, 13:07
Jag tycker då det borde vara bättre med vitamin- och mineraltillskott i form av tabletter än inte alls? Frukt äter jag. En banan och ett äpple om dagen.

Grönsaker äter jag inte. Det smakar skit och förstör bara maten. Tycker det är ungefär lika gott att äta gräs. Tomat och rå lök får jag kväljningar av. Lök är bra smaksättare i vissa maträtter men då får den vara rejält kokad så man slipper känna den. Hemsk konsistens. Sallad kan jag äta men tycker det mest bara smakar gräs. I hamburgare rätt gott. Men usch för tjocka vita bitar. Gurka äter jag. Broccoli är rätt okej. Nog om det.

Vad är negativt med fruktos? Även om det inte skulle vara bra för hälsan i längden, är det så illa även på en vecka eller två?

Första veckan:

Frukost - Havregrynsgröt, grovt bröd med skinka och keso, 2 ägg. Vitamin- och mineraltillskott.
Sen tre måltidsersättare utspridda över dagen.

Andra veckan:

Frukost - Samma som ovan.
1 måltidsersättare
Middag
1 måltidsersättare

Eddie Vedder
2008-05-09, 13:16
Jag tycker då det borde vara bättre med vitamin- och mineraltillskott i form av tabletter än inte alls?

Nej inte om din kost redan täcker alla essentiella mikronutrienter. Då är det ju inte bättre med ännu mer. Och om du nu planerat att välja den här kosten så kommer ju det räcka redan. Dina MRP:s är ju redan ganska kompletta.

Det har diskuterats i hur många trådar som helst om kosttillskott som ersättning för frukt och grönt, att det skulle vara så sprängfyllt på just de essentiella vitaminerna och mineralerna är en myt. Dock är det oerhört nyttigt ändå och om du läser i någon av alla trådar där andra frågar om samma sak så kan du läsa om varför.

Det du försöker ersätta är alltså inte vad du främst går miste om och det du går miste om kan aldrig dina tillskott ersätta skulle man kunna säga.

Vad är negativt med fruktos? Även om det inte skulle vara bra för hälsan i längden, är det så illa även på en vecka eller två?


Levern kan bara lagra en viss mängd kolhydrater och fruktos är en sockerart som måste ta sig in via levern i kroppen. En viss mängd kanske kan nå blodet direkt efter tarmabsorbtion (vid intag under fysisk aktivitet t.ex.) men nästan allt måste först passera levern.
Om levern mättas måste omvandling till fett ske, fruktos är mer benägen till de novo lipogenes (vilket är begreppet för när kolhydrater omvandlas till lipider) än annat socker. Finns även flera nackdelar för metabola hälsoeffekter med just högt intag av fruktos.

Eddie Vedder
2008-05-09, 13:27
Exempel på en av många trådar i ämnet "frukt och grönt":

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104776&highlight=antioxidanter

Och såhär har jag skrivit i en annan tråd om samma sak:

Att syntetisera ETT enskilt ämne innebär inte att man får alla fördelar som samma ämne anses bidra med i kosten.
C-vitamin i tillskottsform är just rent C-vitamin och inget annat. I t.ex. en apelsin befinner sig C-vitaminen i en helt annan kemisk miljö tillsammans med andra bioaktiva ämnen i olika förhållanden och den miljön kan mycket väl vara av lika stor vikt som vitaminet som sådant.

Man vet alltså inte EXAKT vad det är i frukt och grönt som har såna hälsofördelar jämfört med identifierade ämnen som man sedan renframställer.

Prankie
2008-05-09, 13:45
Istället för enbart dricka MRP tre gånger om dagen tycker jag personligen det är bättre att byta ut det mot proteinpulver och få kolhydrater via andra källor. Anledning är många:

1. MRP har oftast fruktos som huvud kolhydratkälla så att de kan skylta det med låg GI. Fruktos nackdelar kan du redan läsa från de duktiga skrivbeneter längre upp.

2. Det är plågsamt att enbart få näring via vätska, du kommer att vilja tugga på något.

Så jag rekommendera dig att dricka proteinpulver och äta kolhydrater allt från bröd till havregrynsgröt. Finns en SI (Satiety Index) som du kan gå efter om du har problem med vara mätt.
http://www.mendosa.com/satiety.htm

Av personlig erfarenhet så mätta nyttig mat betydlig bättre än MRP. Varför göra det hela svårare för dig själv?

manlix
2008-05-09, 14:20
Ok. Spelar det någon roll om man äter grönsaker eller frukt? Kan jag som i mitt fall lika gärna äta enbart frukt?

Nej inte om din kost redan täcker alla essentiella mikronutrienter. Då är det ju inte bättre med ännu mer. Och om du nu planerat att välja den här kosten så kommer ju det räcka redan. Dina MRP:s är ju redan ganska kompletta.

Det du försöker ersätta är alltså inte vad du främst går miste om och det du går miste om kan aldrig dina tillskott ersätta skulle man kunna säga.

Måltidsersättaren som det handlar om här innehåller inte vad jag kan se A-vitamin, C-vitamin eller järn.... Är inte detta något man behöver?

Eddie Vedder
2008-05-09, 14:27
Ok. Spelar det någon roll om man äter grönsaker eller frukt? Kan jag som i mitt fall lika gärna äta enbart frukt?

Frukt är en enormt heterogen grupp bara det. Blandar du in grönsaker blir det ännu tydligare.

Det går alltså inte att säga att "frukt" innehåller A och "grönsaker" innehåller B. Det varierar något oerhört i näringsvärde mellan olika frukter, mellan olika grönsaker och givetvis mellan olika grönsaker och frukter.

Om det kommer påverka din hälsa eller ej kan man ju inte svara på, du lär ju inte märka av det i alla fall för hur skulle man kunna känna det? Men det är som sagt knappast någon homogen grupp, inte på långa vägar.

Varför har jag ju redan förklarat i citatet och länken i mitt tidigare inlägg.

manlix
2008-05-09, 15:19
Okej. Om vi nu utgår från att jag kommer äta vanlig mat + måltidsersättaren... Hur bör dagen se ut för att få ner kaloriintaget på ett bra sätt?

Nu äter jag frukost, frukost, lunch, middag, kvällsmat.

Anledningen till måltidsersättaren är för att göra det enkelt. Av olika anledningar.

Jag brukar annars äta vad jag kommer över tills jag blir mätt ungefär. Har inga problem att hålla en vikt när jag tränar som normalt men har problem att gå ner när jag nu väl gått upp pga utebliven träning ett tag.

Mangan1
2011-01-27, 19:28
Jag kör den här måltidsersättaren, och den är fantastiskt god. Har testat jordgubb och den är som en smaskig milkshake, och framförallt har den ingen äcklig syntetisk smak som en följd av sötningsmedel då den är helt fri från sådant tjafs.

Dock är det väl inte helt optimalt med fruktos som kolhydratkälla. Jag dricker ca 3-4 shakes i veckan på sin höjd. Jag ersätter egentligen ingen kost, utan jag brukar ta den i samband med träning och sedan följa upp med med mackor etc. Jag ser den som ett komplement till det vanliga mellanmålet, någon enstaka gång som en ersättning för ett mellanmål. Rent ohälsosamt kan det väl inte vara med den fruktosmängden med en sådan förbrukning va?

daloatf
2011-01-27, 20:40
Mål ett
Havregrynsgröt, keso, 2 ägg. Vitamin- och mineraltillskott. Protein dryck.

Mål två
Din dryck

Mål tre
Kyckling/nötfärs/fisk/tofu/kööööötttttt med broccoli ev pasta

Då kommer du iaf gå ner och leva "normalt"