handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag satsa på i fortsättningen?


Tuggmotstånd
2008-05-08, 20:44
Detta känns en aning genant, men jag tror jag skulle ha stor nytta av lite tips från er profs.

Så här ser jag ut i dagsläget:
http://img148.imageshack.us/img148/2261/nulgetcn8.jpg

...och jag behöver lite tips på hur jag ska fortsätta min träning, vad det är jag bör satsa på.

Från att ha tränat "lite löst" i flera år har jag nu börjat träna ordentligt och regelbundet sedan januari i år. I tre månader satsade jag på styrketräning, men har nu i en dryg månad istället börjat löpträna. Jag "hårdtränar" 2-3 gånger i veckan, och övriga dagar går jag promenader på 40-90 minuter. Lite armhävningar och situps kilas även in då och då.

För det första, hur ska jag träna/äta fram till "strandsäsongen" börjar?
Och för det andra, hur ska jag lägga upp träningen i mitt fortsatta aktiva liv?

Jag tackar och bockar och hoppas att ingen dumförklarar mig. :em:

Rex
2008-05-08, 21:13
Ser ju bra ut.. skriv lite info om dig själv, hur du tränar osv.

Tuggmotstånd
2008-05-08, 21:30
Tja, lite snabbfakta:

Längd: 172cm
Vikt: 64kg

Tränar nu:
Springer 3 * 30 min i veckan. Har ganska dåliga tider, men bygger sakterliga upp konditionen.
Ett par långpromenader i veckan, minst 60 min.
Ska börja komplettera med situps 20reps 2 set och armhävningar 10reps 2set. Antingen varje dag eller varannan, vad är bäst?

Tränade förr:
2st all-around-pass på gymmet. Så tungt jag klarade av, 8reps 3set.
Ett simpass ibland på 1000m.
+promenader

Anledningen till att jag slutade styrketräna var ekonomin. Blev arbetslös i januari (därav satsningen på träningen) och pengarna började tryta nu. Men jag återupptar det gärna när pengarna börjar rulla in igen, vilket det bör göra snart.
Jag hoppas bara jag orkar hålla gång lika bra, åtminstone nästan lika bra, när jag börjar jobba igen...

Rex
2008-05-08, 21:38
Du rör på dig ganska ofta, vilket är skitbra. Tråkigt o höra att du fick sluta på gymmet :\ men bara du håller på i ett par månader så kommer du att vara fast igen ;)

Tuggmotstånd
2008-05-08, 22:05
Du rör på dig ganska ofta, vilket är skitbra. Tråkigt o höra att du fick sluta på gymmet :\ men bara du håller på i ett par månader så kommer du att vara fast igen ;)

Håller på som jag gör nu i ett par månader till, eller återupptar styrketräningen?

Med fast igen så antar jag att det är mer styrketräning jag bör satsa på just nu? ;)
Situps gör inte så mycket för fastheten va?

Tuggmotstånd
2008-05-10, 10:37
Det var inte mycket svar man fick här..

Mapa
2008-05-10, 10:44
gör de du tycker är kul.. jag skulle aldrig gå till gymmet och slita om de inte va kul

Whistler
2008-05-10, 10:57
Tuggmotstånd: Bra läsning: King Grubs Deffguide (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), där står det mesta man behöver veta om de enklare förhållandena mellan kost och träning. Nu är den här guiden givetvis anpassad för viktminskning, men vänd bara på siffrorna så går den applicera på viktökning också, helt beroende på vad ditt mål är. :)

Det där med att ha ett mål är viktigt! Att säga "Jag vill se bra ut på stranden" är väldigt diffust. Bättre att ta något just anpassat för dig, efter dina förutsättningar. Ett bra upplägg är t ex att du sätter som mål att minska 5cm på midjemåttet över en period på två månader, då mäter du dig en gång varje vecka och ser sakta men säkert hur du kommer närmare målet. Ett annat bra sätt som de flesta använder sig av är helt enkelt att väga sig. När jag ska ner i vikt väger jag mig varje morgon direkt när jag vaknar, för att se att jag inte går ner för fort (då tappar man muskelmassa) eller för sakta (tappar för lite fett). Som det står i deffguiden så är en lagom nedgångstakt 0.5kg per vecka, vilket är ganska smidigt att hålla efter. :)

Lycka till och gratulerar till att ha hittat rätt forum! Läs, läs, läs!

Tuggmotstånd
2008-05-17, 07:47
Jag vet ungefär vad det är jag vill bli, och det är starkare, snabbare och vigare. Vigheten har jag dock inte kommit underfund med hur jag ska lyckas med än, yoga och annan form av gruppträning passar mig inte.

Utseendemässigt pendlar jag varje dag. Ibland vill jag bli slankare, ibland bara muskulösare, ibland vill jag behålla hullet jag har och bara satsa på att bli bättre "funktionsmässigt".
Det beror kanske på vilket ideal man väljer att ha...

Tack för länktipset förresten. :)

Tuggmotstånd
2008-05-18, 10:05
föresten, hur länge kan man hålla uppe med styrketräning (och bara köra situps och armhävningar varannan dag) innan man börjar förlora muskelmassa och styrka?

Musselbank
2008-05-18, 10:19
Det är det många som undrar :-) det går i alla fall inte så fort att bli av med muskelmassa och styrka som kondition.

Anledningen till att du kör situps & armhävningar är, antar jag, att det funkar utan utrustning. Det är dock möjligt att göra en hel del andra övningar hemma (+ute; lekplatser, träd...). Det kan vara värt att söka på / fråga om det!