handdator

Visa fullständig version : träning vs. mat - olika scenarion?


ivandrago
2003-05-30, 10:49
Funderade på en sak under morgonpromenaden:

Man pratar ju om energiöverskott och att ett sådant behövs för att bygga muskler. Men det jag började undra över var hur stor roll omsättningen av energin spelar roll dels för muskeltillväxt, dels för att hålla fettnivån nere.

Ta två scenarion:

1. En person vars energibehov är 3000kcal (träning inräknat) tränar enbart styrka och äter 3500kcal för att få ett lagom överskott på 500kcal.

2. Samma person tränar även cardio som kräver ca 500kcal extra. Personen äter därför 4000 kcal för att få sig ett lagom överskott.

Min hypotes: personen som kör enligt scenario 2 kommer lägga på sig lika mycket muskler, men mindre fett, trots samma kcal-överskott, tack vare konditionsträningen.

Stämmer detta? I så fall, varför?

z_bumbi
2003-05-30, 11:35
Om det blir verkligen blir mer muskler vet jag inte men här är några tankar om att välja förslag två om man vill bygga muskler.
*Blodförsörjningen till kroppens muskler blir ju bättre med konditionsträning.
*Det är inte konditionen som sätter stopp på gymet utan musklerna som blir trötta.
*Om man har bättre kondition så bränner man procentuellt mer fett i det dagliga livet och detta kan kanske hålla inlagringen av fett nere.
*Man känner sig bättre när man har en hyffsad kondition, stark självkänsla är bra för resultatet.
:thumbup:

Nackdelar med konditionsträning:
*Man kan inkräkta på återhämtningen då man ju tränar oftare så kroppen blir mer stressad, lösningen är att liksom vid alla annan träning höja träningsdosen långsamt så att kroppen blir van.