handdator

Visa fullständig version : Olika skatt när man säljer hus, jelp!


Scratch89
2008-05-08, 17:20
Hej!
Min vän ärvde sitt hus efter sin far, och nu ska han sälja det och flytta in till stan. Problemet är (enligt honom) att han inte kan sälja huset för att sedan flytta in i en hyreslägenhet, utan måste köpa en bostadsrätt eller en villa. Anledningen är att han skulle förlora väldigt mycket pengar i skatt om han tog pengarna "i hand" och inte investerade dem i någonting.

Stämmer det här? Finns det något sätt att kringgå?

Baan
2008-05-08, 17:31
Jag är chockad. Pratar vi om att lura staten?! :O

Scratch89
2008-05-08, 17:31
Jag är chockad. Pratar vi om att lura staten?! :O

Nej, det handlar om att man inte ska bli rånad av den, snarare.

petah
2008-05-08, 17:32
ring skatteverket o fråga?

"Hej, behöver man skatta mer om man inte investerar pengarna som man säljer huset för?"

Mental
2008-05-08, 17:41
man slipper inte skatten, men man får skjuta på den.
Om man investerar vinst från en bostad i en ny bostad så skattar man inte vinsten, så länge man återinvesterar i en annan bostad.

Torwald
2008-05-08, 17:43
Fast numera får man betala ränta på den uppskjutna reavinstskatten!

Mental
2008-05-08, 17:44
Fast numera får man betala ränta på den uppskjutna reavinstskatten!

men bara en halv procent eller så vill jag minnas.

Torwald
2008-05-08, 17:45
men bara en halv procent eller så vill jag minnas.

Japp, men det är pengar det också.

Torwald
2008-05-08, 17:46
On topic: Att investera i boende är historiskt sett en investering som ger bra avkastning på det satsade kapitalet. Avsevärt mycket bättre än att ha pengarna på banken. Varför vill han/hon prompt ha en hyresrätt?

Torwald
2008-05-08, 17:47
Eftersom din vän inte verkar ha så väldigt mycket koll själv tycker jag att han eller hon ska rådgöra med sin bank. De kan säkert hjälpa till, och föreslå en klok placeringsform, oavsett om det handlar om räntebärande papper eller en bostad.

EDIT: För en sak är säker: H*n SKA investera pengarna i någonting. Att inte investera är ett MYCKET dyrt alternativ.

Scratch89
2008-05-08, 18:09
Grejen är att vi pratat om att han ev. ska vara inneboende hos mig och flickan, men han skulle förlora pengar på det. Finns det något bra alternativ där han kan stoppa pengarna istället? Har Torwald något bra förslag?

Mental
2008-05-08, 18:11
Grejen är att vi pratat om att han ev. ska vara inneboende hos mig och flickan, men han skulle förlora pengar på det. Finns det något bra alternativ där han kan stoppa pengarna istället? Har Torwald något bra förslag?

om han ska slippa vinstskatt måste han låta pengarna stå kvar i bostaden eller en annan ägd bostad.

Dvs antingen hyr han ut kåken han har nu, eller så köper han en lägenhet för pengarna och hyr ut den.

Scratch89
2008-05-08, 18:19
om han ska slippa vinstskatt måste han låta pengarna stå kvar i bostaden eller en annan ägd bostad.

Dvs antingen hyr han ut kåken han har nu, eller så köper han en lägenhet för pengarna och hyr ut den.

Jävla skatter...

EDIT: Var det inte tal om att vinstskatten skulle bort?

Torwald
2008-05-08, 18:24
Japp, som Mental säger. Ska man resonera akademiskt är det alltid bättre att skjuta på skatten. Det är inte någon särskilt bra idé att realisera vinsten.

Torwald
2008-05-08, 18:24
Jävla skatter...

EDIT: Var det inte tal om att vinstskatten skulle bort?

Nej, det var tal om att fastighetsskatten skulle bort och "ersättas" med en ränta på 0,5 % uppskjuten reavinstskatt ;)

Nitrometan
2008-05-08, 18:58
Jävla skatter...
Fast de betalar en del rätt bra grejer.

Scratch89
2008-05-08, 19:02
Fast de betalar en del rätt bra grejer.

AAAAH, börja inte nu!

JJ
2008-05-08, 19:02
Jävla skatter...

EDIT: Var det inte tal om att vinstskatten skulle bort?

Ärligt talat, hur kan man påstå sig vara politiskt intresserad och samtidigt ha så extremt dålig koll?

Scratch89
2008-05-08, 19:04
Ärligt talat, hur kan man påstå sig vara politiskt intresserad och samtidigt ha så extremt dålig koll?

Har jag påstått mig vara det?
Just skatter och ekonomi har aldrig varit min starka sida, inte sakfrågor heller för den delen. Jag förstår mig inte på begreppen; reavinstskatt säger mig ingenting.

MEDiAHORAN
2008-05-08, 19:11
Har jag påstått mig vara det?
Just skatter och ekonomi har aldrig varit min starka sida, inte sakfrågor heller för den delen. Jag förstår mig inte på begreppen; reavinstskatt säger mig ingenting.Drog en googling.

"Skatt på kapitalvinst (tidigare "Reavinstskatt")

Den skatt på kapitalinkomst som utgår vid försäljning av fastigheter brukar kallas "skatt på kapitalvinst" (tidigare reavinstskatt). Enligt huvudregeln är denna skatt 20 procent avseende bostäder. "

Betyder la att det dras 20% när han säljer kåken?

Scratch89
2008-05-08, 19:17
Ah, okay. Men jag antar att denna skatt alltid kommer att ligga där och lura, oavsett om man köper en bostadsrättsägenhet eller ej? Om han sedan säljer sin lägenhet så kommer han att få betala 20% på den?

nim
2008-05-08, 19:43
22% är det numera!
Han kommer inte undan hur han än gör. 0,5% varje år eller 22% direkt.

Torwald
2008-05-08, 19:47
Att skjuta på det kommer alltid att vara mer lönsamt. Kostanden för att inte placera de 22 procenten någon annanstans kommer att vara mycket högre än 0,5 procent.

Per B
2008-05-08, 19:54
Som redan skrivits här så handlar det inte om att slippa skatten, utan skjuta upp den. Om man köper en ny bostad och får skjuta upp skatten (hela eller delar av den) och sen i ett senare skede också säljer ersättningsbostaden måste man återföra den tidigare uppskjutna vinsten. Möjligen kan man skjuta upp den igen vid köp av ännu en ersättningsbostad, men det beror ju på förutsättningarna då. Nån gång ska ju skatten betalas.

Jag sålde själv en lägenhet med vinst förra året och köpte sen nytt, men jag har valt att bita i det sura äpplet och betala 20% i skatt nu istället för 22% om några år + ränta under tiden (om det blir så att jag säljer mitt nuvarande boende).

Om man klagar på skatt på vinst på en bostad ska man tänka på att det ändå är skattemässigt gynnat. På andra kapitalinkomster är ju skatten 30%.

christian
2008-05-08, 20:37
Att skjuta på det kommer alltid att vara mer lönsamt. Kostanden för att inte placera de 22 procenten någon annanstans kommer att vara mycket högre än 0,5 procent.

Alltid är ett starkt ord.

Det beror ju lite på var i konjunkturerna man befinner sig, var man köper, när man säljer osv osv.

Men visst är det troligt att det lönar sig. T o m mycket troligt.

Om man inte gör som min farsa som betalade 300tkr reavinstskatt för att han "inte orkade hålla på" :Virro.

Mental
2008-05-08, 20:47
Alltid är ett starkt ord.

Det beror ju lite på var i konjunkturerna man befinner sig, var man köper, när man säljer osv osv.

Men visst är det troligt att det lönar sig. T o m mycket troligt.

Om man inte gör som min farsa som betalade 300tkr reavinstskatt för att han "inte orkade hålla på" :Virro.

visst, men då har han ju 1.2 mille rena skattade och klara att latcha med. Då kanske det inte gör så mycket. Det var ju ren vinst dessutom. Jag hade varit nöjd i alla fall.

Torwald
2008-05-08, 21:07
Alltid är ett starkt ord.

Det beror ju lite på var i konjunkturerna man befinner sig, var man köper, när man säljer osv osv.

Men visst är det troligt att det lönar sig. T o m mycket troligt.

Om man inte gör som min farsa som betalade 300tkr reavinstskatt för att han "inte orkade hålla på" :Virro.
Fast sannolikheten att värdet av en fastighet eller bostadsrätt inte stiger med mer än en halv procent årligen måste ju vara farligt nära noll. I sådana fall blir det ju en löjeväckande dålig placering för allt kapital, och marknaden skulle kollapsa totalt. Vem vill äga något som generarar mindre än en halv procents årlig avkastning? Fast du har rätt i sak; alltid är ett starkt ord.

Tricklev
2008-05-08, 21:20
Torwald framstår rätt kunnig inom detta, verkar som att du har mer expertiser än vissling, tur att man har kolo för sådan här frågor.

Torwald
2008-05-08, 21:30
Torwald framstår rätt kunnig inom detta, verkar som att du har mer expertiser än vissling, tur att man har kolo för sådan här frågor.
Tackar för komplimangen, men det är faktiskt bara ganska grundläggande tankar kring investeringsbedömningar ;)

Scratch89
2008-05-08, 22:07
Det är som jag alltid har sagt; Kolozzeum är verkligen ett komprimerat informationssamhälle.
Tror vi har lösningen; han köper en lägenhet, säljer huset, hyr ut i andrahand. Great success!
http://images.contactmusic.com/dn/borat_855_18535194_0_0_12672_300.jpg

Torwald
2008-05-08, 22:10
Det är som jag alltid har sagt; Kolozzeum är verkligen ett komprimerat informationssamhälle.
Tror vi har lösningen; han köper en lägenhet, säljer huset, hyr ut i andrahand. Great success!
http://images.contactmusic.com/dn/borat_855_18535194_0_0_12672_300.jpg

Tänk på att det kan finnas restriktioner och vilkor för andrahandsuthyrning. Varför kan han inte bo i lägenheten själv? Säljer man en villa lär man ju kunna få en lägenhet i ett attraktivt område (läs: säkrare investering) i gbg?

Scratch89
2008-05-08, 22:13
Tänk på att det kan finnas restriktioner och vilkor för andrahandsuthyrning. Varför kan han inte bo i lägenheten själv? Säljer man en villa lär man ju kunna få en lägenhet i ett attraktivt område (läs: säkrare investering) i gbg?
För att göra en lång historia kort; han bor fortfarande hemma med sin mor. Han äger huset, och vill flytta ut. Hon har inte råd att bo kvar ensam, så om han ska flytta och sälja huset måste hon då ha någonstans att bo. Om han köper en lägenhet kan hon bo där, och betala hyra till honom. Han och jag tänkte dela lägenhet.
Det är väl egentligen modern som gör att det blir lite problem; utan henne hade vi kunnat bo i en bostadsrätt, men han är tillräckligt snäll för att inte skicka ut henne till Angered.

Torwald
2008-05-08, 22:18
För att göra en lång historia kort; han bor fortfarande hemma med sin mor. Han äger huset, och vill flytta ut. Hon har inte råd att bo kvar ensam, så om han ska flytta och sälja huset måste hon då ha någonstans att bo. Om han köper en lägenhet kan hon bo där, och betala hyra till honom. Han och jag tänkte dela lägenhet.
Det är väl egentligen modern som gör att det blir lite problem; utan henne hade vi kunnat bo i en bostadsrätt, men han är tillräckligt snäll för att inte skicka ut henne till Angered.
Först och främst: Det är inget fel på changered, jag har bott där ;)
Då förstår jag dilemmat. Jag har inget konkret och bra tips, annat än att se till att kolla vad föreningen har för inställning till andrahandsuthyrning. Det brukar inte vara populärt att hyra ut i andra hand "utan någon särskild anledning".

Per B
2008-05-09, 06:06
Tänk på att det enda är så enkelt som att köpa första bästa lägenhet för att kunna skjuta upp vinsten: ska man kunna skjuta upp hela vinsten måste ersättningsbostaden var lika dyr (minst) som den man sålde. Dessutom måste man vara skriven på adressen för ersättningsbostaden i maj (tror jag det är) året efter.

Bite
2008-05-09, 06:52
http://www.avdragslexikon.se/News.asp?intNewsID=70

adde
2008-05-09, 09:01
OM man investerar i ny bostad är det 0.5% skatt på den uppskjutna vinsten (dvs inte bara på den uppskjutna skatten) som skall betalas, detta motsvarar ca 3-3.5% för motsvarande banklån (som är avdragsgillt) på 22% av vinsten (dvs om du betalas skatten och sen lånar motsvarande belopp i banken).

När skatten sen skall betalas är det alltså 22% på vinsten som gäller framöver, om du säljer 2008 eller har uppskov sen tidigare. (Hade du sålt 2007 eller tidigare var det 30% på 2/3 av vinsten, dvs 20% som gällde, därför var det faktiskt många gånger bättre att betala gamla uppskov till 20%)

Kontentan är alltså att om du köper en lika dyr, eller dyrare, bostad så är det mer förmånligt att ha uppskov, så länge räntan på banken är högre än ca 3.25%.

Nu kan du alltså välja mellan att skatta bort 22% och sen ha pengarna till andra investeringar, eller investera i en bostadsrätt och skatta senare. Bostadsmarknaden kommer på sikt alltid att stiga så du har ju nu en möjlighet att skaffa dig en bra investering OCH ett nästan gratis boende.