handdator

Visa fullständig version : kortisonfetma, erfarenheter?


photonclan
2008-05-08, 11:54
Jag har under en längre period tvingats äta prednisolon (kortison), som ombildas till kortisol i kroppen långt över de nivåer som normalt förekommer fysiologiskt. En del av mitt kroppsfett har således omfördelats till buken och ansiktet vilket inte är särskilt snyggt. (man ser fetare ut än vad man borde normalt på samma vikt, magrutorna täcks, stora lovehandles och kinderna är större). Har äntligen fått godkännande av läkaren att trappa ned på doserna och kommer vara nere på normala nivåer till mitten av sommaren.

Finns det någon med post-prednisolonerfarenheter?

Jag misstänker att svullenheten inte försvinner av sig självt med kortisonet, förutom någon bråkdel som är vatten, för fettet sitter ju där det sitter, och bara 10% av fettcellerna byts ut per år så man måste nog aktivt förändra sin kropp tillbaka till det normala.

Min plan är att deffa ned mig till mycket lågt % bodyfat, och sedan lägga på mig fett igen och hoppas på att det hamnar rätt. Vad tror ni om det?

z_bumbi
2008-05-08, 13:04
Omfördelningen brukar gå ganska bra utan att jag gör något extra. Jag märker t ex skillnad på 5 och 15 mg då jag tappar i midjemått när jag går ner till 5 mg och det utan att tappa i vikt. Ansiktet går ännu snabbare då jag upplever att det är mest vätska och inte så mycket fett som samlas där.

photonclan
2008-05-08, 13:34
Omfördelningen brukar gå ganska bra utan att jag gör något extra. Jag märker t ex skillnad på 5 och 15 mg då jag tappar i midjemått när jag går ner till 5 mg och det utan att tappa i vikt. Ansiktet går ännu snabbare då jag upplever att det är mest vätska och inte så mycket fett som samlas där.

Tack för svaret! :D

Hur snabbt brukar denna omfördelning gå? Över dagar, veckor eller månader?

Ligger själv på 20 mg nu, men ska trappa ned 5 mg var 3:e vecka.

Scratch89
2008-05-08, 13:37
20 mg är en rätt rejäl dos, får man fråga vad du har för sjukdom eller åkomma som kräver den doseringen?

photonclan
2008-05-08, 13:43
20 mg är en rätt rejäl dos, får man fråga vad du har för sjukdom eller åkomma som kräver den doseringen?

Allting är relativt antar jag, har legat på 35-40 mg nästan ett år tills nu. Drabbades utan förvarning av en autoimmun vaskulitsjukdom (immunförsvaret goes haywire).

Har läst studier på pubmed som visat att doser på 15-20 mg inte påverkar styrkeutvecklingen för styrketränande, iaf skönt det.

photonclan
2008-05-18, 18:47
[QUOTE=photonclan;2974885]

Quote:
Originally Posted by z_bumbi
Omfördelningen brukar gå ganska bra utan att jag gör något extra. Jag märker t ex skillnad på 5 och 15 mg då jag tappar i midjemått när jag går ner till 5 mg och det utan att tappa i vikt. Ansiktet går ännu snabbare då jag upplever att det är mest vätska och inte så mycket fett som samlas där.

Tack för svaret!

Hur snabbt brukar denna omfördelning gå? Över dagar, veckor eller månader?

[QUOTE]


BUMP

:D

z_bumbi
2008-05-18, 18:49
Tack för svaret! :D

Hur snabbt brukar denna omfördelning gå? Över dagar, veckor eller månader?

Ligger själv på 20 mg nu, men ska trappa ned 5 mg var 3:e vecka.

Det beror på hur jag mår i övrigt men på en vecka märker jag även mindre sänkningar (2,5-5 mg) och att gå från 20 till 10 mg (dvs 6 veckor för din del) bör märkas mycket väl.

photonclan
2008-05-18, 18:55
Det beror på hur jag mår i övrigt men på en vecka märker jag även mindre sänkningar (2,5-5 mg) och att gå från 20 till 10 mg (dvs 6 veckor för din del) bör märkas mycket väl.

Återigen, tack för svaret!!=D

Läste att någon nätdoktor skrivit att psykiska störningar p.g.a. kortisondos försvinner när man går under 20 mg, och att fettet återgår till det normala när man går under 10 mg, men det måste växla kraftigt beroende på vilken kropp/ålder/vikt etc man har =D

zirak
2008-05-19, 14:32
Min erfarenhet är att det går väldigt fort både att få denna extra svullighet och att bli av med den det handlar för mig om några dagar, beroende på hur stor "överdos" jag legat på (går aldrig under 30 mg/dag)