handdator

Visa fullständig version : Bästa rakningen? Tips önskas


Skrollovicz
2008-05-08, 11:29
Det var rätt länge sen jag skrev här nu. Visste inte om detta är ett bra ställe att fråga hur man bäst rakar sig. Jag använder engångshyvlar men får enbart en massa sår i ansiktet. Hur rakar ni er?

ulfalf
2008-05-08, 11:35
Gilette mach 3, säkert minst tio år gammalt skaft men bladen finns fortfarande att köpa så har inte investerat i någon ny. Satans dyra blad och dessutom håller dom inte mer än en eller två rakningar, åtminstone inte om man har lika grov stubb som mig. Funderar på att köpa ett paket med de där 5-bladiga och se om dom är ngt att ha och om dom passar mitt gamla skaft.

PowPow
2008-05-08, 11:37
En bra rakapparat.
Om man vill ha närmare rakning så funkar väl de flesta flerbladiga modellerna av rakhyvlar. Men en närmare rakning är också en mindre skonsam sådan.

jesse
2008-05-08, 11:52
Det var rätt länge sen jag skrev här nu. Visste inte om detta är ett bra ställe att fråga hur man bäst rakar sig. Jag använder engångshyvlar men får enbart en massa sår i ansiktet. Hur rakar ni er?

För att få en bra rakning är det viktigt att du mjukar upp skäggstråna ordentligt innan du börjar. Enklast görs detta genom en varm dusch alternativt en varm handduk som du låter ligga över ansiktet 10-15 minuter. Senn bör du se till att ha en bra rakkräm/gel som är glycerinbaserad. Har man lite känslig hud finns även rakoljor som appliceras innan rakkrämen, dessa verkar genom att bilda en tunn hinna mellan huden och rakbladet vilket minskar friktionen. Som någon skrev ovan är det sedan så att ju närmare du rakar dessto mer sliter du på huden. Har man känslig hud får man acceptera att man kanske inte kan få en jättenära rakning utan att irritation uppstår (kan vara läga att skippa mothårsrakningen).

MasterChief
2008-05-08, 12:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102140&highlight=rakning

Speedy
2008-05-08, 12:24
kör med mach 3 och rakkräm och är noga med att mjuka upp stråna innan jag börjar..måste verkligen rekomendera rakkräm och borste..stor skillnad tycker jag!