handdator

Visa fullständig version : Fråga angående träningsverk (biceps)


casimir
2008-05-08, 09:12
Jag har nyligen börjat träna (en vecka sen) eftersom jag slutade för ett halvår sen ca.

Grejen är att jag får nästan ingen träningsverk i biceps, men jag får ont i armbågsleden. Dagen efter och 2 dagar efter (idag) så får känner jag värk när jag sträcker ut hela armen. Jag kör en övning där jag sitter ner och har en kudd-bänk framför som jag stöder min armar på när jag tränar. samt använder en skivstång.

Kör snabbt up, sakta ner tills mina armar är helt utsträkta.

Frågan är om jag tränar fel, eller om det är något fel i kroppen, eller om det kan vara såhär i början?

Damien Thorne
2008-05-08, 09:37
Övningen kallas scott-curl

Jag tycker inte om den övningen. Tycker den sliter alldeles för mycket i muskelfästet ner vid armbågsvecket.

Jag tycker det är bättre med vanlig stående bicepscurl med stång eller hantlar.

Även hantlar sittande på en bänk med 45 graders lutning gillar jag (Försöker hålla överarmen stilla hela tiden i lodrät läge).

casimir
2008-05-08, 10:54
tack för hjälpen, ska testa dem när jag tränar nästa gång!

Durre
2008-05-08, 11:39
Byt övning bara, kör med stång somsagt, direkt när man börjar lida smått av smärta byter man övning och försöker vila sig lite.

Smml
2008-05-08, 11:45
Scottcurl.. hatar den övningen. Tycker också att vanlig skivstångscurl bygger biceps bättre, så skippa scottcurl och kör vanlig ;)

Bullsan
2008-05-08, 14:18
Om du ska köra scottcurl så undvik att översträcka armen i bottenläget av övningen. Armen ska aldrig vara helt rak. Vänd alltså övningen i bottenläget medans armen fortfarande är lätt böjd för att undvika överbelastning i armbågsleden. Fördelen med detta är också att bicepsmuskeln hela tiden är anspänd. Man ser även en del på gymmet som curlar vikten för högt, ända upp så att hantel tar i axeln, vilket också är felaktigt.

Sniggel
2008-05-08, 15:01
Tycker heller inte om scottcurl. Den är mer påfrestande eftersom man aldrig ska hamna i ett vilande läge, gör man det så är man farligt ute och riskerar översträcka armen.
I en vanlig stående eller sittande curl så avtar belastningen i nedersta läget och är nog mycket vettigare att köra för en nybörjare (inget fel att köra den när man är erfaren heller förstås).
Sen kan man få lite andra smärtor än träningsvärk som nybörjare eller efter ett längre uppehåll och då ska man självklart ta det lite lugnare eller byta övning.