handdator

Visa fullständig version : Vill ha större armar!


StAndreas
2008-05-08, 05:01
Hej! Är ny här på forumet och har en del frågar jag hoppas kunna få besvarade.

Det är så att jag vill få större armar(bicep och tricep). Tycker att de är för små när jag jämför med min övriga kropp. Har alltid haft svårt att bygga dem och vill gärna skylla på min längd(190cm).
Jag har tränat i 5år(har inte varit speciellt seriös förrän det sista året).
Jag har ökat från 70kg till 90kg på de åren.


Tränar 5ggr i veckan. Mina pass är:
Mån: Fys(Joggar 8km)
Tis: Axlar och bröst
Ons: Vila
Tors: Bicep, tricep och mage
Fre: Fys eller benträning
Lörd: Vila
Sön: Rygg

Alltså jag tränar armarna 1 gång i veckan. Har inte vågat öka till 2ggr i veckan då jag får för mig att jag bara kommer bryta ned dem istället för att bygga på dem då. Säkert fel, eller?

När jag tränar armarna så köra jag 2 övning på bicep och 2 övning på tricep. Jag kör 3sets med 6-10reps i, i varje övning.

Jag äter mycket och hyffsat nyttigt anser jag själv. Typ 5-7ggr om dagen. Dricker även protein pulver och kreatin.

Tycker ni jag ska smälla in ett till pass med armar i veckan och köra lika många övningar? Eller ska jag öka i övningar bara? Eller både och?

Tack på förhand Andreas.

Arne Persson
2008-05-08, 06:17
Hej! Är ny här på forumet och har en del frågar jag hoppas kunna få besvarade.

Det är så att jag vill få större armar(bicep och tricep). Tycker att de är för små när jag jämför med min övriga kropp. Har alltid haft svårt att bygga dem och vill gärna skylla på min längd(190cm).
Jag har tränat i 5år(har inte varit speciellt seriös förrän det sista året).
Jag har ökat från 70kg till 90kg på de åren.


Tränar 5ggr i veckan. Mina pass är:
Mån: Fys(Joggar 8km)
Tis: Axlar och bröst
Ons: Vila
Tors: Bicep, tricep och mage
Fre: Fys eller benträning
Lörd: Vila
Sön: Rygg

Alltså jag tränar armarna 1 gång i veckan. Har inte vågat öka till 2ggr i veckan då jag får för mig att jag bara kommer bryta ned dem istället för att bygga på dem då. Säkert fel, eller?

När jag tränar armarna så köra jag 2 övning på bicep och 2 övning på tricep. Jag kör 3sets med 6-10reps i, i varje övning.

Jag äter mycket och hyffsat nyttigt anser jag själv. Typ 5-7ggr om dagen. Dricker även protein pulver och kreatin.

Tycker ni jag ska smälla in ett till pass med armar i veckan och köra lika många övningar? Eller ska jag öka i övningar bara? Eller både och?

Tack på förhand Andreas.


I mina ögon är det där knappt uppvärmning för dina armar.

Mr. Moose
2008-05-08, 06:35
Utan att ändra för mycket i ditt schema, lägg in lite direkt tricepsträning efter bröst på tisdagen och lite biceps efter rygg på söndagen.

Vem vet, kanske det räcker. Om inte kan du öka antalet set per pass och se om det fungerar.

pragmatist
2008-05-08, 07:46
Hur grova armar kan man ha egentligen om man är 190cm lång och väger 90 kilo (och inte är tävlingsdeffad, kan vi anta)? Troligen inte särskilt märkvärdiga, om man nu inte har väldigt lätt att bygga muskler just på armarna. Med all sannolikhet kan du alltså inte räkna med att dina armar blir särskilt mycket större om du inte går upp mer i vikt.

Damien Thorne
2008-05-08, 08:02
Du kanske kan testa Manfred Hoeberls "10 Minutes to Massive Arms"

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50989

Damien Thorne
2008-05-08, 08:10
Samma text... mer läsvänlig

http://brighton.ncsa.uiuc.edu/~prajlich/manfred/6manfrd_nolink.html

Mapa
2008-05-08, 08:56
kan bero på fästen osv också.. vissa har lättare att bygga armar än andra som sagt
edit: kolla på scotts biceps.. galet

http://img181.imageshack.us/img181/9442/bicepslengthhc2an3jc0.jpg

Damien Thorne
2008-05-08, 09:01
Intressant bild Mapa :)

Scotts biceps ser ut att gå in i underarmen

Timme
2008-05-08, 09:07
Vem vill inte ha det? :D

Mapa
2008-05-08, 09:10
Intressant bild Mapa :)

Scotts biceps ser ut att gå in i underarmen

jag tippar på att 80-90% av alla som ser den kommer att känna vart deras biceps/triceps fäster :D

många skulle behöva se den och inse att han/hon har en viss struktur som man inte kan förändra, utan bara göra de bästa utifrån sina egna förutsättningar.. själv får jag in lite mer än 3fingrar mellan biceps och underarm vid 90 grader + flex.. de är inte optimalt för stora biceps, men de finns inget jag kan göra åt de

angående scotts biceps.. ibland ser jag olika upplägg " larry scotts bicep routine bla bla "... de är knappast hans övningsval som fått hans biceps att bli så där.. :Virro

Timme
2008-05-08, 09:14
Ja, längden på muskelbukarna avgör. Har du långa biceps kan du också få riktigt grova. Har du korta så är det lättare att få en bra peak men armen kan inte bli lika grov som en med långa biceps.

Långa fästen är grymt snygg. Larry scott hade nog världens snyggaste armar :)

Timme
2008-05-08, 09:16
många skulle behöva se den och inse att han/hon har en viss struktur som man inte kan förändra, utan bara göra de bästa utifrån sina egna förutsättningar.. själv får jag in lite mer än 3fingrar mellan biceps och underarm vid 90 grader + flex.. de är inte optimalt för stora biceps, men de finns inget jag kan göra åt de

angående scotts biceps.. ibland ser jag olika upplägg " larry scotts bicep routine bla bla "... de är knappast hans övningsval som fått hans biceps att bli så där.. :Virro

Mycket bra inlägg mapa för det stämmer. Man får köra med de förutsättningarna man har. Man kan itne göra något åt det.

Än en gång. Larry Scotts armar :kinky:

Damien Thorne
2008-05-08, 09:16
jag tippar på att 80-90% av alla som ser den kommer att känna vart deras biceps/triceps fäster :D


Japp, jag gjorde det direkt :D

Jag tillhör den korta kategorin

Damien Thorne
2008-05-08, 09:18
själv får jag in lite mer än 3fingrar mellan biceps och underarm vid 90 grader + flex.. de är inte optimalt för stora biceps, men de finns inget jag kan göra åt de


Ajaj... då är det kört även för mig
Jag får in exakt 3 fingrar

Damien Thorne
2008-05-08, 09:23
själv får jag in lite mer än 3fingrar mellan biceps och underarm vid 90 grader + flex.. de är inte optimalt för stora biceps, men de finns inget jag kan göra åt de


Det finns hopp även för oss. :thumbup:
Manfred har också ett stort gap mellan biceps och underarm

Mapa
2008-05-08, 09:26
Det finns hopp även för oss. :thumbup:
Manfred har också ett stort gap mellan biceps och underarm

haha ^^ jag har inga planer på att smörja upp mina biceps, sen är inte mitt medicinskåp lika välfyllt

Damien Thorne
2008-05-08, 09:27
haha ^^ jag har inga planer på att smörja upp mina biceps, sen är inte mitt medicinskåp lika välfyllt

Ja, då var det det lilla problemet då... ;)

Damien Thorne
2008-05-08, 09:30
Utan att ändra för mycket i ditt schema, lägg in lite direkt tricepsträning efter bröst på tisdagen och lite biceps efter rygg på söndagen.


Jag tycker att det var ett bra förslag

mystic[-_-]
2008-05-08, 09:33
Kör striktare med mer kontakt

Slartibartfast
2008-05-08, 11:11
Är Manfred i oljebranschen?

Damien Thorne
2008-05-08, 11:26
Är Manfred i oljebranschen?

Gissar att du syftar på synthol.

Jag tror inte att han tagit synthol. Men det är många som tror det.

Synthol bygger ingen styrka (enbart storlek). Och det var en hel del styrka i dom där armarna. :thumbup:

Durre
2008-05-08, 11:29
Jag får in 3 fingrar+, som mapa, alltså jag kan nästan lägga hela handen där :( Och jag vet själv att jag har svårt att bygga armar och att mina biceps knappt har någon peak, men intressant att få veta varför.

Danny Devito
2008-05-08, 11:32
Jag tror inte att han tagit synthol. Men det är många som tror det.

Synthol bygger ingen styrka (enbart storlek). Och det var en hel del styrka i dom där armarna. :thumbup:

Du tror alltså att han inte tar synthol, för att han har starka armar? :/*gah!*

erks
2008-05-08, 11:42
Numera kör jag helkroppspass och kör 1 övning för bic och en övning för tri 3 gånger i veckan. Kör oftast stångcurl för bic och liggande tricepspress med rak stång. Har märkt att mina armar växer betydligt bättre nu än vad de gjorde när jag tränade dem som du, 1 gång i veckan.

Damien Thorne
2008-05-08, 11:47
Du tror alltså att han inte tar synthol, för att han har starka armar? :/*gah!*

När du lägger upp det så där så faller mitt resonemang :em: :D

Jag vet inte riktigt hur jag kom fram till den tanken. Det finns ju många strongman som är starka men ej har gigantiska armar.

Är det okej att jag ändrar svaret?
Isåfall skriver jag så här istället:

Med tanke på att han har så mycket större armar än de flesta (alla?) av de övriga som är med i strongman, så är det fullt möjligt att han ökat på massan med hjälp av synthol.

Danny Devito
2008-05-08, 11:52
Nu vet inte jag ens vem den där snubben är, men formen och storleken på armarna är så överdriven att det luktar synthol på långa vägar. :)

(sorry för OT, till trådskaparen.)

Damien Thorne
2008-05-08, 11:59
Nu vet inte jag ens vem den där snubben är, men formen och storleken på armarna är så överdriven att det luktar synthol på långa vägar. :)

(sorry för OT, till trådskaparen.)

Det är Manfred Hoeberl. Han var med i "World's Strongest Man Competition" i början av 90-talet samtidigt som Magnus Ver Magnusson.

MTnewbie
2008-05-08, 12:45
En sak du kan fundera över är hur du vinklar armbågen när du drar/pressar. Jag tror att folk med tunna armar har en förmåga att vinkla ut armbågen, och därmed lägga mer arbete på bröst (vid press) och rygg (vid rodd).

Om du har en förmåga att vinkla ut armbågarna (framförallt när det börjar bli tungt) så testa att metodiskt arbeta med utförandet och vänj dig vid att alltid press/dra med armbågarna pekandes i samma riktning som din kropp. Eller, ett mittemellan läge; 45grader ut från kropp, inte 90grader ut (dvs helt utvinklade).

Exempel bänkpress med armbågarna 45grader ut/ närmare kroppen:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPressPowerLift.html

Exempel på bänkpress armbågarna 90grader ut:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Precis samma grej gäller även vid drag, fast tvärtom såklart.

Fast nu vet jag ju inte hur du pressar, men om du vinklar ut armbågen så testa vinkla in den och därmed lägga mer av arbetet på armarna.

StAndreas
2008-05-08, 14:29
Tack för alla svaren, ska försöka smälla in några extra övningar och tänka på vinkeln när jag kör bröstövningar! :D

Sen har jag också kort biceps fäste :/ 3fingrar typ på högra och 2 på vänstra xD freakshow!

Timme
2008-05-08, 14:54
Nu vet inte jag ens vem den där snubben är, men formen och storleken på armarna är så överdriven att det luktar synthol på långa vägar. :)

(sorry för OT, till trådskaparen.)

Ja, du kan vara relativt säker på att det är synthol.

Timme
2008-05-08, 14:55
Gissar att du syftar på synthol.

Jag tror inte att han tagit synthol. Men det är många som tror det.

Synthol bygger ingen styrka (enbart storlek). Och det var en hel del styrka i dom där armarna. :thumbup:

Det försämrar inte styrka heller skulle jag tro :)
Om man inte ser att han hade olja i sin armar så är man blind tycker jag.

Är Manfred i oljebranschen?

Ja oljebranchen.

tobbo
2008-05-08, 15:10
Nu har du gjort alla ungdomar deprimerade över den bilden Mapa. ;)

Sheogorath
2008-05-08, 15:13
Ajaj... då är det kört även för mig
Jag får in exakt 3 fingrar

3 fingrar på högern och 2 på vänstern. :(

mystic[-_-]
2008-05-08, 15:22
3 fingrar på högern och 2 på vänstern. :(

2 på varje. nästan närmare 1.5 på vänstern

Mapa
2008-05-08, 15:28
Nu har du gjort alla ungdomar deprimerade över den bilden Mapa. ;)

http://lolcats.com/images/u/07/22/lolcatsdotcom73aak810zfilrz3d.jpg

Animalistic
2008-05-08, 16:06
men korta fästen är väl inte heller alltid = bra peak?
min högra har bättre förutsättningar för bra peak men vänstern är helt opeakad *gah!*

tobbo
2008-05-08, 16:19
men korta fästen är väl inte heller alltid = bra peak?
min högra har bättre förutsättningar för bra peak men vänstern är helt opeakad *gah!*

Så är det för de flesta. Vänta tills de blir lite större.

Wao
2008-05-08, 19:27
Jag får också in exakt 3 fingrar mellan både vänstra och högra biceps. Fast om jag fuskar och pekar handen utåt så får jag knappt plats med ett.

Yes
2008-05-08, 20:19
jag tippar på att 80-90% av alla som ser den kommer att känna vart deras biceps/triceps fäster :D

många skulle behöva se den och inse att han/hon har en viss struktur som man inte kan förändra, utan bara göra de bästa utifrån sina egna förutsättningar.. själv får jag in lite mer än 3fingrar mellan biceps och underarm vid 90 grader + flex.. de är inte optimalt för stora biceps, men de finns inget jag kan göra åt de

angående scotts biceps.. ibland ser jag olika upplägg " larry scotts bicep routine bla bla "... de är knappast hans övningsval som fått hans biceps att bli så där.. :Virro
Överarmens längd lär också spela en avgörande roll för armarnas potential. Plus då att det är fult med långa underarmar och korta blobbar till överarmar.... :(

Mapa
2008-05-08, 20:23
Överarmens längd lär också spela en avgörande roll för armarnas potential. Plus då att det är fult med långa underarmar och korta blobbar till överarmar.... :(

ja så klart. de gäller hela kroppen.. höga/låga lats.. samma med vader. bred/smal midja.. breda/"trånga" axlar... jag trodde de framgick i mitt inlägg att jag mena att alla har olika förutsättningar för att bygga och då att jag inte mena bara bic/tric m.m

Yes
2008-05-08, 20:26
ja så klart. de gäller hela kroppen.. höga/låga lats.. samma med vader. bred/smal midja.. breda/"trånga" axlar... jag trodde de framgick i mitt inlägg att jag mena att alla har olika förutsättningar för att bygga och då att jag inte mena bara bic/tric m.m
Det gäller givetvis hela kroppen också, men det jag menade var alltså att man inte bara kan kolla på t.ex. hur stort gap det är mellan biceps och underarm. Stort gap men ändå lång överarm kan t.ex. ändå ge hyffsad potential. Det var vad jag försökte få fram.

Mapa
2008-05-08, 20:38
Det gäller givetvis hela kroppen också, men det jag menade var alltså att man inte bara kan kolla på t.ex. hur stort gap det är mellan biceps och underarm. Stort gap men ändå lång överarm kan t.ex. ändå ge hyffsad potential. Det var vad jag försökte få fram.

jag förstår hur du menar.. men intrycket dem ger kommer fortfarande inte vara bra om man har stort "gap" jag har sjukt långa armar och "gap".. de ser inte bra ut även om armarna kanske relativt stora om jag skulle mäta

Ectomorph
2008-05-09, 12:51
Ja, längden på muskelbukarna avgör. Har du långa biceps kan du också få riktigt grova. Har du korta så är det lättare att få en bra peak men armen kan inte bli lika grov som en med långa biceps.

Långa fästen är grymt snygg. Larry scott hade nog världens snyggaste armar :)

Intressant i sammanhanget är att Larry Scott lyckades fixa en superpeak på sina långa biccar med hjälp av sk. "Spider Curls". Finns både bild och artikel om det på hans hemsida. Skillnaden är verkligen total!

Smml
2008-05-09, 13:40
Hej! Är ny här på forumet och har en del frågar jag hoppas kunna få besvarade.

Det är så att jag vill få större armar(bicep och tricep). Tycker att de är för små när jag jämför med min övriga kropp. Har alltid haft svårt att bygga dem och vill gärna skylla på min längd(190cm).
Jag har tränat i 5år(har inte varit speciellt seriös förrän det sista året).
Jag har ökat från 70kg till 90kg på de åren.


Tränar 5ggr i veckan. Mina pass är:
Mån: Fys(Joggar 8km)
Tis: Axlar och bröst
Ons: Vila
Tors: Bicep, tricep och mage
Fre: Fys eller benträning
Lörd: Vila
Sön: Rygg

Alltså jag tränar armarna 1 gång i veckan. Har inte vågat öka till 2ggr i veckan då jag får för mig att jag bara kommer bryta ned dem istället för att bygga på dem då. Säkert fel, eller?

När jag tränar armarna så köra jag 2 övning på bicep och 2 övning på tricep. Jag kör 3sets med 6-10reps i, i varje övning.

Jag äter mycket och hyffsat nyttigt anser jag själv. Typ 5-7ggr om dagen. Dricker även protein pulver och kreatin.

Tycker ni jag ska smälla in ett till pass med armar i veckan och köra lika många övningar? Eller ska jag öka i övningar bara? Eller både och?

Tack på förhand Andreas.

Alltså vem har lurat i dig att du skulle bryta ner armarna om du tränade dom 2 gånger i veckan? *whatever*

Animalistic
2008-05-09, 14:35
Överarmens längd lär också spela en avgörande roll för armarnas potential. Plus då att det är fult med långa underarmar och korta blobbar till överarmar.... :(

stämmer inte det rätt bra in på jay cutler?
fast iof, går ju aldrig att jämföra honom med average joe ang utvecklingen av armarna,