handdator

Visa fullständig version : Blodtrycksfall under deff?


Waggho
2008-05-07, 23:26
Jag har deffat i en månad och gått ner ca 4 kg. Kaloriunderskottet börjar kännas av litegrann nu i form av nedsatt ork på gymmet osv. Något som har kommit de senaste dagarna är att jag får blodtrycksfall så fort jag ställer mig upp i princip. I vanliga fall får jag det någon gång ibland, oftast efter att jag har badat (i badkar). Någon som känner till något om huruvida detta är en vanlig "biverkan" av energiunderskott?

machine gun
2008-05-08, 04:54
Viktökning ger ju som regel ökat blodtryck, så att en viktminskning borde kunna sänka blodtrycket (och därmed lättare orsaka blodtrycksfall) känns ganska logiskt på nåt sätt. Jag har dock ingen jättestabil grund för mitt resonerande.

Koloftw
2008-05-08, 06:50
Har du haft stort energiunderskott?

Jag känner mycket väl igen mig. Har under mina lång svältperioder förra sommaren/tidigare haft väldigt mycket blodtrycksfall.

Någon som jag tror kan påverka är t.ex. natriumintaget och omega-3/omega-6-intaget.

Testa att salta maten mer (om du nu inte gör det särskilt mycket). Jag vet att omega-3 är blodförtunnande och att omega-6 är blodförtjockande men jag vet inte vilket som skulle kunna påverka :confused:.

lectris
2008-05-08, 08:42
Känner också igen mig. I höstas när jag låg på underskott så fick jag extrem yrsel vid något tillfälle. Gick så långt att jag växlade mellan att ligga avsvimmad/något vaken på toalettgolvet i nån timme :Virro Var ändå inte ett särskilt stort underskott men jag klarar mig inte utan kolhydrater särskilt bra, så det var nog därför. Höjde mitt intag av kolhydrater och slapp yrseln.

Tror det beror lite på vem du är varför du blir yr. Tränar du mycket men samtidigt inte äter tillräckligt med kolhydrater så kan det vara boven, men tränar du mindre kan det mycket väl vara något annat.

shut teh face
2008-05-08, 11:01
Fniss. Själv så klarar jag av att ligga på 400 kcal per dag på mina 2 meter och 100+ kg utan problem. Men alla är vi olika. Om jag däremot skulle skita i att äta kolhydrater en dag, då är det kört. Senaste gången jag gjorde det så roidade jag i forumet så jag fick en varning. :D :D

Koloftw
2008-05-08, 11:03
Fniss. Själv så klarar jag av att ligga på 400 kcal per dag på mina 2 meter och 100+ kg utan problem. Men alla är vi olika. Om jag däremot skulle skita i att äta kolhydrater en dag, då är det kört. Senaste gången jag gjorde det så roidade jag i forumet så jag fick en varning. :D :D

Det kanske just är dina 100+ kg som gör så att du klarar det?

shut teh face
2008-05-08, 11:03
Det kanske just är dina 100+ kg som gör så att du klarar det?
Ja så kan man också se det. :thumbup: