Visa fullständig version : Sallad en vecka
Hur tror ni att kroppen skulle reagera med en hel vecka då man i princip enbart äter tonfisksallad? Självklart med normal frukost, menar att bara middagen och lunch skulle bytas ut mot salladen.
Hade nämligen tänkt att testa detta för att se om det ger något resultat på magens egendomliga form ;).
Det finns en hel del personer enbart äter magert kött/grönsaker under sin deff.
Du får se till att inte överskrida energiförbrukningen bara, då går du upp i vikt.
Scratch89
2008-05-07, 21:42
Om du varierar tonfisken med lite ägg, skinka och makrill, samt varierar de olika grönsakerna och helst lägger till lite grövre saker som broccoli, morot och liknande kommer det nog inte vara några större problem. Frågan är ju bara varför.
Frågan är ju bara varför.
Man blir mättare?
Vilket öppnar för lägre energiintag och snabbare fettförlust.
Man blir mättare?
Vilket öppnar för lägre energiintag och snabbare fettförlust.
Precis det jag är ute efter. :) Får man dock i sig tillräckligt för att inte förlora något annat tros?
Precis det jag är ute efter. :) Får man dock i sig tillräckligt för att inte förlora något annat tros?
Du lär inte få tillräckligt med omega-3. Att komplettera med fiskolja borde vara bra. Samt multi- vitamin/-mineral tabletter.
Då har du nog allt.
Okej, får väl käka lite sådant krux undertiden då. :)
Men, i runda svängar.. Hur mycket kalorier skulle det kunna finnas i en stor tallrik tonfisksallad?
überstarken
2008-05-07, 22:31
Du lär inte få tillräckligt med omega-3. Att komplettera med fiskolja borde vara bra. Samt multi- vitamin/-mineral tabletter.
Då har du nog allt.
What?! Baserar han både lunch och middag på fisk så är väl endå Omega 3 det sista han behöver ta som tillskott? :MrT:
Hur tror ni att kroppen skulle reagera med en hel vecka då man i princip enbart äter tonfisksallad? Självklart med normal frukost, menar att bara middagen och lunch skulle bytas ut mot salladen.
Hade nämligen tänkt att testa detta för att se om det ger något resultat på magens egendomliga form ;).
Låter som en dålig idé, tycker jag, att bara käka tonfisksallad utöver frukosten. Vad är syftet som sagt? Är det att gå ner i vikt så fungerar ju all mat så länge du håller dig under ditt energibehov. Det är ju alltid bra att variera sig när det gäller mat istället för att behöva knapra vitamintabletter...
Jag tror att han någon dag kommer vilja äta något annat än tonfisk, t.ex. mager skinka el. dyl. Och då kan det behövas. Kanske även de dagar han käkar tonfisk.
Cecron: Det står på burken hur mycket tonfisk det är i.
Låter som en dålig idé, tycker jag, att bara käka tonfisksallad utöver frukosten. Vad är syftet som sagt? Är det att gå ner i vikt så fungerar ju all mat så länge du håller dig under ditt energibehov. Det är ju alltid bra att variera sig när det gäller mat istället för att behöva knapra vitamintabletter...
Varför skulle det vara en dålig idé? Det är ju inget långvarigt direkt, utan bara en sak som hade tänkts provas i en veckas tid för att se om det blev någon smärre skillnad... Visst hade antagligen fått lägga till div. saker för att få i mig tillräckligt, men ändå.
Jag förstår bara inte syftet? Vad händer efter veckans slut? Fortsätter du att käka som vanligt så att magen ser likadan ut om ytterligare en vecka?
Vill du komma i bättre form (jag tolkar det som att du vill det) är det väl bättre att börja käka nyttigare överlag istället för en jäkla 1-veckasdiet.
Jag förstår bara inte syftet? Vad händer efter veckans slut? Fortsätter du att käka som vanligt så att magen ser likadan ut om ytterligare en vecka?
Vill du komma i bättre form (jag tolkar det som att du vill det) är det väl bättre att börja käka nyttigare överlag istället för en jäkla 1-veckasdiet.
Jo det är sant, dock äter jag redan "nyttigare" än vad jag gjort tidigare. Hade bara tänkt att kolla upp hur det blev efter en sån här vecka, mestadels av nyfikenhet. :)
Jo det är sant, dock äter jag redan "nyttigare" än vad jag gjort tidigare. Hade bara tänkt att kolla upp hur det blev efter en sån här vecka, mestadels av nyfikenhet. :)
Hoppas det går bra iaf! :thumbup: Lycka till!
Eddie Vedder
2008-05-08, 05:12
Men, i runda svängar.. Hur mycket kalorier skulle det kunna finnas i en stor tallrik tonfisksallad?
Det går ju förstås inte att säga. En sallad kan ju innehålla vadsomhelst. De där färdiga salladerna man köper på typ Statoil ger nog uppåt 800kcal med dressing på säkert.
Du kan ju variera både storlek på salladen (nej "en tallrik" säger inte ett dugg) så energivärdet går både upp och ner.
Mitt förslag är en burk tonfisk i vatten, bladspenat, paprika, lite broccoli och sedan isbergssallad typ. Då har du tre stycker väldigt näringsrika grönsaker samt isbergssalladen som utfyllnad. Komplettera gärna med ett ägg eller kanske lite osttärningar.
What?! Baserar han både lunch och middag på fisk så är väl endå Omega 3 det sista han behöver ta som tillskott? :MrT:
För att tonfisksallad riskerar att bli nästintill fettfritt förstås. Bara för att det är en fisk innebär det ju inte att den är proppfull med omega-3, är fisken fattig på fett är den ju fattig på omega-3.
Förmodligen kommer det inte göra någon skillnad, men du kan ju alltid testa. Energin från sallad är värd lika mycket som energin från kyckling, förstås ;)
Förmodligen kommer det inte göra någon skillnad, men du kan ju alltid testa. Energin från sallad är värd lika mycket som energin från kyckling, förstås ;)
Är du helt säker på det?
Ta tomat som ett exempel, 20 kcal/100g.
Kyckling, 100 kcal/100g.
Äter du 1kg kyckling får du i dig 1000 kcal.
Äter du 5kg tomat så får du i dig 1000 kcal.
Kostar det verkligen lika mycket energi för magen att bearbeta maten?
Eddie Vedder
2008-05-08, 14:03
Kostar det verkligen lika mycket energi för magen att bearbeta maten?
Det är nog inte den stora skillnaden. Den stora skillnaden är att med enbart sallad dör man ganska snart jämfört med enbart kyckling som man sannolikt kan leva på länge om bara vätskeintaget är adekvat.;)
Vilken av de båda som skulle "kosta" mest att leva på är svårt att säga. Skulle inte förvåna mig om det är tomaten. Men det var en vild gissning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.