handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler med maskiner?


Giovanni
2008-05-07, 19:25
Hej.
Har tränat i ca 2 månader nu och tycker att det är mycket roligare att träna med maskiner än med fria vikter.

Måste man träna med fria vikter för att få synliga muskler? Jag är absolut inte ute efter att se ut som ett muskelberg. Jag vill ha bara ha synliga, snygga och definierade muskler. Vet inte hur jag ska förklara riktigt för att bli förstådd..men tänk en smal kropp med muskler..jag är 177 cm och vill väga runt 73.

Kan man få en sådan kropp av enbart maskiner?

demode
2008-05-07, 19:27
Ja det är väl klart att du kan!

Jag tror däremot att man blir mycket starkare av fria vikter.. *flex*

King Grub
2008-05-07, 19:27
Kan man få en sådan kropp av enbart maskiner?

Absolut!

überstarken
2008-05-07, 19:29
Ja det kan man. Problemet är bara att du (i en fast rörelsebana) kan missa en del viktiga stabilieringsmuskler och därmed skada dig pga oproportionerlig styrka. Dessutom kan man lätt invänja en felaktig rörelsebana och därmed bli sned/fel-tränad på något vis. Men det finns ju mer och mindre bra maskiner, i de bättre kanske det funkar precis lika bra som med fria vikter.

Ganymedes
2008-05-07, 19:32
Måste man träna med fria vikter för att få synliga muskler? Jag är absolut inte ute efter att se ut som ett muskelberg. Jag vill ha bara ha synliga, snygga och definierade muskler.

Du behöver inte oroa dig för att bli ett muskelberg bara för att du kör med fria vikter. Så lätt går det inte, tro mig. Men om det är maskiner du tycker är roligast och ditt mål är just som du skrev, så självklart går det. Kör maskiner. :)

Sniggel
2008-05-07, 19:35
Måste man träna med fria vikter för att få synliga muskler?
Nej

Jag är absolut inte ute efter att se ut som ett muskelberg. Jag vill ha bara ha synliga, snygga och definierade muskler. Vet inte hur jag ska förklara riktigt för att bli förstådd..men tänk en smal kropp med muskler..jag är 177 cm och vill väga runt 73.
Ett muskelberg blir du inte utan att du vill det. Där är folk här inne som tränat dedikerat i över 10 år som vill bli muskelberg men som bara kommit halvvägs och kanske aldrig når dit.
Det du vill ha som du kallar för "synliga, snygga och definierade muskler" är egentligen "En viss mängd muskler men med låg kroppsfettprocent".
Detta uppnår du genom att träna dig till den mängden muskler du vill ha, och därefter skalar du bort fett tills att musklerna syns tillräckligt bra om detta skulle behövas. Den snabbaste vägen att komma dit du vill är att träna för att bli ett muskelberg, men att sluta när du är nöjd med din mängd muskelmassa, var inte orolig, du har gott om tid att dra i handbromsen innan detta händer :D

Kan man få en sådan kropp av enbart maskiner?
Som Grub sa... jadå!

+1 på überstarken också!

Giovanni
2008-05-07, 19:56
Tack för snabba och bra svar!
Kul att folk är så hjälpsamma!

-S-T-
2008-05-08, 10:09
det är mycket roligare att träna med maskiner än med fria vikter.

Each to their own, men varför?