handdator

Visa fullständig version : MITT ryggbesvär.


Axy
2008-05-07, 18:45
Hej där. Har själv sökt mycket här på forumet om ryggsmärtor och så vidare, och hittat en del, men inget som stämmer i mitt fall.

Jag är 19 år och har nu tränat i 2 år. Är 191cm och väger 75kg nu, efter att ha deffat ett tag, och är väl sisådärmedelstark, tex reppar på 80kg i bänkpress, 65 i latsdrag och 40 bicepsstångcurl.

Har väl aldrig mått precis 100 i ryggen under min ungdom, men det är först sen jag började gymma jag stört mig mer på det.

Smärtorna är inte akuta eller gör inte heller jätteont, utan är bara små irriterande värkningar/smärtor, knakningar och jag känner mig ganska spännd i ryggen.

Sen jag bestämde mig att låta ryggen vila lite har jag slutat med marklyft och kör hypersträck istället och ersatt tunga knäböj med lätta och andra benövningar. Är detta fel?

"Smärtorna" sitter i korsryggen och i mitten av ryggen. Knakningarna i korsryggen kommer när överkroppen lutas ca 70 grader mot underkroppen och när jag går tillbaka, märker detta mest när jag gör magövningar. Då knakar det till i korsryggen när jag går tillbaka efter tex en sit-up.

Som sagt, inga akuta besvär, men jag vill kunna fortsätta med tunga mark och knäböj igen utan att behöva oroa mig för detta.

Någon som känner igen sig, vet vad det kan vara och hur man kan lösa det? I så fall är jag väldigt tacksam!

Har bokat tid 21e Maj hos en sjukgymnast, men kan va bra att höra från folk med erfarenhet om det och så tänkte jag.

MVH Axel.

PiNG.
2008-05-07, 21:21
Bra att du bokat tid hos sjukgymnast, och förmodligen ganska bra att du dragit ner på övningarna som du känner gör "ont".

Någon diagnos ska jag inte ge mig på att ge dig men tips är att försöka köra lite McKenzie övningar: http://www.mckenzie.se/ för att se om det kan hjälpa din rygg lite.

En djupgående massage kan också släppa en del på spänningarna, så det kan du prova om du har tid och råd. Kan gå på en 3-500 spänn för en timme. Ingen vanlig fjollmassage då utan en som gör ont när du e där men som känns skönt efteråt ;)

Hoppas du blir bättre i ryggen, och att sjukgymnasten kan hjälpa dig.