handdator

Visa fullständig version : Jag tog bort 2 födelsemärken själv


HanneJoelsson
2008-05-07, 18:41
tjo! har ett litet problem.

jag tog bort 2st födelsemärken, ett i pannan och ett på näsan.

de var inte särkilt stora men blev bara så jävla irriterad på de och nu efteråt typ 1 vecka senare så är typ "det gammla födelsemärket" en brun prick, och ifall jag drar väck skinnet ovanför den så syns inte den "bruna" pricken.

ngn som vet vad jag ska göra? ska jag försöka skita i de ett tag och hoppas att man bara får 2 små ärr ( inget jag bryr mej om isf )

några tips ? och ja, jag vet det var inte världens smartaste att rycka bort de med en pincett men blev som sagt sjukt less och besviken :P

theoppositescollide
2008-05-07, 18:42
:smash:

Prankie
2008-05-07, 18:42
Skulle hellre betala en kirurg göra det ifall du stör dig så mycket på de.

Angel
2008-05-07, 18:45
sånt opererar man sterilt på vårdcentralen för någon hundring annars. Och syr om det behövs.

Handcuff
2008-05-07, 18:47
Nej nej nej...du kan få läskiga ärr :Virro

Bahir
2008-05-07, 19:14
Jag tog också bort ett (utstickande födelsemärke) på magen för nån månad sedan. Tips: använd inte rakhyvel. Jag slet som fan innan jag drog fram en sax och klippte. Ganska blodigt om man jämför med hur litet märket var. Hursomhelst, det var bara att klippa, tvätta med sårtvätt, sätta på ett plåster och låta det läka.

hahavaffan
2008-05-07, 19:20
Jag tog också bort ett (utstickande födelsemärke) på magen för nån månad sedan. Tips: använd inte rakhyvel. Jag slet som fan innan jag drog fram en sax och klippte. Ganska blodigt om man jämför med hur litet märket var. Hursomhelst, det var bara att klippa, tvätta med sårtvätt, sätta på ett plåster och låta det läka.Haha jävlar. Hårt gjort. Jag bölar som en flicka bara jag råkar riva på nåt av mina.

Ganymedes
2008-05-07, 19:29
Hahahaa! Hardcore!!! Vart är den där smileyn som dunkar huvudet i väggen tills blodet sprutar? Sätt in en sådan här åt mig istället för denna text, kära moderatorer. :)

raQblad
2008-05-07, 20:09
Har många gånger rakat av mitt märke på kinde av misstag, men gick till en kirurg för ca två år sen som skulle ta bort det. Det har typ växt ut igen, på något konstigt vänster - och jag får vara lika försiktig med rakhyveln igen.
Ni som hatar födelsemärken, förenen eder!

Pecto
2008-05-07, 20:13
haha snacka om hudcancer...fan inte smart gjort asså!

uppsök en hudläkare!

beckman88
2008-05-07, 20:25
Om du inte ringt en doktor sen du skapade denna tråden så är du självmordsbenägen:smash:

vsson
2008-05-07, 21:44
haha snacka om hudcancer...fan inte smart gjort asså!

uppsök en hudläkare!

Varför får man hudcancer av det?

Mr. Moose
2008-05-08, 05:18
haha snacka om hudcancer...fan inte smart gjort asså!

uppsök en hudläkare!

Om ett födelsemärke plötsligt börjar växa, blöda eller förändras är det risk för att det kan va hudcancer.

Att själv ta bort ett normalt födelsemärke tror jag inte ökar risken för cancer.

Ganymedes
2008-05-08, 06:07
Varför får man hudcancer av det?

Tja, vad får man inte cancer av nuförtiden? *gah!*

Stoltz
2008-05-08, 09:25
Ja men det där var ju jävligt klipskt. Inte för att tjata men det där måste egentligen ha varit en av de dummaste sakerna jag har sett en tråd på Kolozzeum om.

Ärren kan ibland när det gäller leverfläckar/födelsemärken bli oproportionellt stora om de inte tas bort på rätt sätt. Varför har jag ingen aning om, men hur som så gjorde en klasskompis till mig i gymnasiet det. Hon fick bort födelsemärket, definitivt. Men jag vet inte hur jävla snyggt ett ärr lika stort som min tumme egentligen var i dess ställe.

HanneJoelsson
2008-05-09, 10:37
öh, så jag kan ha fått hudcancer för detta? nu blev jag ju rädd ffs

HanneJoelsson
2008-05-09, 10:49
så ni menar att man kan ha hudcancer nu? omg, jag är rädd ! :/

Nithian
2008-05-09, 10:57
Nej det kan du inte få, rakhyvlar framkallar inte precis cancer.

HanneJoelsson
2008-05-09, 10:58
Nej det kan du inte få, rakhyvlar framkallar inte precis cancer.

nu blev jag lite lättad iaf, ty <3!

men har dock en fråga hur jag kan läka de små såren, med ngn salva eller?

Nithian
2008-05-09, 11:02
Undvik sol.
Ät mycket Zink.
Smörj med aloe vera.

Stoltz
2008-05-09, 11:04
nu blev jag lite lättad iaf, ty <3!

men har dock en fråga hur jag kan läka de små såren, med ngn salva eller?

Intelligens nog att inte göra sådana dumheter undviker såren ganska bra. Vet inte om det finns receptfritt på apoteket dock.

Hur ser dina sår ut nu om de inte har läkt?

HanneJoelsson
2008-05-09, 11:05
Intelligens nog att inte göra sådana dumheter undviker såren ganska bra. Vet inte om det finns receptfritt på apoteket dock.

Hur ser dina sår ut nu om de inte har läkt?

de ser ändå ganska bra ut, röda bara!

Stoltz
2008-05-09, 11:06
de ser ändå ganska bra ut, röda bara!

Blöder de fortfarande? Är de variga? Har hud börjat bildas över dem? (Hur länge sedan var det?)

HanneJoelsson
2008-05-09, 11:23
nej det blöder inte, de är inte variga! hud har börjat bildas på ett av dem. ( och det började för ca 1 vecka sen o komma skinn).

ManuelIT
2008-05-09, 12:20
Ääääh sluta skrämma killen. Min brorsa har ett par dåligt placerade födelsemärken som han har lyckats raka bort X antal ggr.

Jag tror nog du märker om såret börjar bli lite väl konstigt, då får du uppsöka läkare, inte mycket mer med det.

shut teh face
2008-05-09, 12:27
Jag skulle undvika sol iaf, på området där födelesemärket fanns.

Vinter
2008-05-09, 12:37
Sätt på ett plåster eller gå till vårdcentralen om du vill. Undvika solen spelar ingen roll, man har inte större chans att få nått bara för att födelsemärket är borta. Däremot minskar chansen att upptäcka problem i framtiden.

Värsta som kan hända nu är väll att det kan bli infekterat om du inte rengjort såret.

tuben
2008-05-09, 13:54
y8-4EaDoDOk

Nithian
2008-05-09, 19:17
Sätt på ett plåster eller gå till vårdcentralen om du vill. Undvika solen spelar ingen roll, man har inte större chans att få nått bara för att födelsemärket är borta. Däremot minskar chansen att upptäcka problem i framtiden.

Värsta som kan hända nu är väll att det kan bli infekterat om du inte rengjort såret.

Undvika solen för att ärret ska inte bli rött.

HanneJoelsson
2008-05-09, 21:59
okej ty guys, har bara en liten konstig fråga, ifall jag plockar bort skinnet som växt över på ett av födelsemärken så blir det ju rött igen och ifall jag har kvar skinnet så ser det typ lite svart ut, precis som om att det är ett födelsemärke under! men det är det inte, ska jag bara låta d va och låta de läka eller?

_Robbie_
2008-05-09, 23:51
Men om man själv försöker ta bort födelsemärket så blir väll just "roten" irriterad och kan sätta igång cellförändringar = cancer?

Har alltid hört att man skall vara försiktig med sina födelsemärken och kontakta läkare så fort de växer, ändrar färg eller liknande...Att rycka bort ett födelsemärke bara sådär skulle jag aldrig göra. Känsligt de där...

Besök en läkare så att du kan vara säker på att det inte hänt något illa...

Danny Devito
2008-05-10, 00:35
Jag hade 2 stora äckliga utstickande bruna födelsemärken på halsen, som jag haft hela mitt liv. Men jag klippte och rakade bort dom själv, med sax och hyvel. Blev rätt blodigt dock, men bra resultat. Inget synligt ärr whatsoever.

Vinter
2008-05-10, 09:12
Går annars att gå till vårdcentralen beställa tid, pröjsa 200pix och få dem borttagna sydda och bli gullad med. Smärtfritt,oblodigt och minimal risk för infektion.

Angel
2008-05-10, 15:09
Går annars att gå till vårdcentralen beställa tid, pröjsa 200pix och få dem borttagna sydda och bli gullad med. Smärtfritt,oblodigt och minimal risk för infektion.

och dessutom skickas allt som tas bort för att kolla om det fanns något malignt i dom.

oath5
2008-05-10, 17:40
Går annars att gå till vårdcentralen beställa tid, pröjsa 200pix och få dem borttagna sydda och bli gullad med. Smärtfritt,oblodigt och minimal risk för infektion.

Bra tips! Vet du om man får ta bort hur många man vill, eller är det bara stora man får ta bort?

_Robbie_
2008-05-10, 18:40
och dessutom skickas allt som tas bort för att kolla om det fanns något malignt i dom.

Malignt?

rememberence
2008-05-10, 18:42
Malignt?

Om det finns risk att det är farligt och/eller utvecklas cancer.

Vinter
2008-05-10, 22:40
Bra tips! Vet du om man får ta bort hur många man vill, eller är det bara stora man får ta bort?

Fick ta bort 2 när jag var inne, i kategorin "större". Annars handlar det nog om de har tid eller inte.

Snabel
2008-05-11, 02:17
jag har hört att det kan växa varulvar ur trasiga födelsemärken, så var försiktig på natten.

Mr. Moose
2008-05-11, 05:48
jag har hört att det kan växa varulvar ur trasiga födelsemärken, så var försiktig på natten.

Inga problem så länge man har sin "Mickey Mouse natt-lampa" tänd. Har jag hört.:em:

HanneJoelsson
2008-05-11, 08:22
de födelsemärket jag tog bort på min näsa är läkt och fint när som, men det i pannan är typ lite svart ifall man låter skinnet sitta på, men ifall man tar väck skinnet övanpå den så är det bara lite rött, ngn som vet varför?

Vinter
2008-05-11, 09:25
Ärret har inte blekts än?

HanneJoelsson
2008-05-11, 11:48
Ärret har inte blekts än?

okej, så jag ska bara låta det vara? :)

Pecto
2008-05-11, 16:37
Om ett födelsemärke plötsligt börjar växa, blöda eller förändras är det risk för att det kan va hudcancer.

Att själv ta bort ett normalt födelsemärke tror jag inte ökar risken för cancer.

du svarade juh på din egen fråga!

HanneJoelsson
2008-05-11, 21:53
du svarade juh på din egen fråga!

helt ärligt så tror jag faktiskt inte på att riva bort ett födelsemärke kmr att ge Hudcancer, det låter ganska onormalt. även ifall det är lätt att få cancer nu mera!

tänk hur många som råkat raka eller riva bort ett födelsemärke,

Mr. Moose
2008-05-12, 02:07
du svarade juh på din egen fråga!

Vilken fråga?