handdator

Visa fullständig version : Styrka + Kondition = Överträning?


DrDao
2008-05-07, 17:37
Så var det dags att börja styrketräna igen efter ett uppehåll och jag vill gärna få med åtminstonde två pass kondition i veckan. Hadde tänkt köra styrka tre dagar i veckan alternerandes mellan dessa två pass:

Pass 1
Knäböj
Bänkpress
Rodd
Dips

Pass 2
Knäböj
Militärpress (Overhead press på engelska)
Marklyft
Pullups/Chins

Problemet uppstår då jag har förstått det så att kroppen kräver en dag med ordentlig vila mellan hårda styrkepass. Dels p.g.a. att kroppen måste förstärka den mörbultade vävnaden, dels p.g.a. att nervsystemet och hormonbalansen i kroppen kräver detta. En vecka består tyvär enbart av 7 dagar vilket gör att konditionen då inte får plats.

När ska jag slänga in ett HIIT pass / annan kondition?!

Konditionspass i samband med styrkepass är i min värld en big nono, det föregående passet slår ut det efterföljande. Att träna intensivt på en vilodag känns även det rätt kontraproduktivt.

Tyngden av min träning tänker jag lägga på styrkan, men då ett av mina mål med träningen är fysisk och psykisk hälsa vill jag inte utelämna konditionsträningen som bevisiligen ger stora resultat med avseende på allmänhälsan. Jag har tidigare försökt att springa på morgonen och tränat stryka på kvällarna, en period var det 5 gympass i veckan med 3 konditionspass som gällde. Detta ledde dock till en form av överträning; jag blev sjuk,trött och deprimerad. Så nu när jag har återhämtat mig, införskaffat mer kunskap om hur mycket kroppen tål etc. verkar det som att det inte går att ifrånkomma denna hemska ekvation: Styrka + Kondition = Överträning

Kanske har jag fel? Finns det någon lärd Koloz som kan få rätsida på detta? Eller bör jag helt enkelt dumpa hoppet om att förena fördelarna ifrån konditionsträningen med styrketräningen? Går det att träna någon form av kondition på vilodagarna utan överträning som resultat, eller ett trycka in båda träningsformerna på samma dag utan att den ena får den andra att totalt haverera? Har inte hittat någon tillräckligt övertygande åsikt för ett ställningstagande ännu, så du som sitter och klämmer på ett argument - snälla dela med dig av det här!

maRRtin
2008-05-07, 17:59
Det går att kombinera styrka + kondition.
Min erfarenhet inom området är inte särskilt stor, men sedan nyår har det varit, ~10km löpning 6 - 7 dagar i veckan + helkroppspass 2 - 3 dagar.

Löpning på morgonen och styrka på eftermiddagar, vissa dagar när jag varit lite trött och inte skulle träna styrka på eftermiddagen, har jag tagit sovmorgon och lagt löpningen på eftermiddagen istället.

-edit-
Men du ska nog mjukstarta om du inte tränat på ett tag, annars riskerar man nog att gå in i väggen. Känn dig fram och öka antalet pass sakta med säkert.

johan_b
2008-05-07, 18:59
Jag kör samma helkroppspass som du samt tränar kampsport 3-4 gånger/vecka, har gjort det i ca 2 månader. Hittills har det inte varit några problem. Pröva och känn efter själv, om det inte funkar för dig så märker du det snart.

Leifallan
2008-05-07, 20:46
Men varför måste du göra allt samtidigt då? Du kan ju satsa på styrketräningen i en period på 2-3 månader för att sedan börja på ett träningsblock med mer konditionsträning senare?