handdator

Visa fullständig version : Någon som prövat Wii Fit?


ulanbulan
2008-05-07, 15:52
Jag har varit lite nyfiken nu ett tag på Nintendos nya spel Wii Fit. För er som inte hört talats om det handlar det om att man utför olika träningsformer på en slags träningsplatta som mäter av hur man står. Det ska finnas allt från yoga till styrkeövningar på dn och en del småroliga andra saker som slalom och nicka fotbollar i mål.
Iallafall så står det i alla speltidningar om hur kul det ska vara och hur svettiga recensenterna blivit efter att ha spelat ett tag, men då de mest är insatta på TV-spel, och förmodligen inte heller så värst vältränade, så tänkte jag höra om det kanske finns någon här som provat det och kan säga om det ger bra träning?

major Pectoralis
2008-05-07, 15:58
Vart är världen på väg.....Sätt en exerciser eller trampmaskin till TV/datan istället så att man måste jobba för att få elektricitet :MrT:

Spene
2008-05-07, 16:00
Flytta från "Träning" till "Allmänt".
Du förstår vart jag vill komma, va?
Testa och se om du tycker det är kul.

OT: MP, när ska du börja skriva i journalen igen. Den var kul.

dyxeldoff
2008-05-07, 16:08
jag är inte nog fet och lat för att träna på så vis

Liten Men Fet
2008-05-07, 16:15
Det kan väl motsvara ett pass med "hoppa-runt-veva-med-armarna", aerobics kanske det heter, utan sittups och armhävningar. Beroende på hur kul spelen är så kommer användaren röra sig kanske upp till en timme.
Det är ju inte fel men att det är ju inte effektiv träning. Går ju inte att jämföra med att springa, cykla simma och det kommer ju inte bygga några märkbara muskler om man inte har vikter i nävarna.

Men det finns ju dom som tränar när dom är ute och promenerar...

z_bumbi
2008-05-07, 16:21
Vanligt Wii funkar ju som träning och nu har man fått en variant till som enligt tv-reportaget i morse (SVT) inte verkade helt fel men det hänger självlart på vad som släpps i form av programvara hur bra träningen blir.

Liten Men Fet: Eftersom promenader självklart kan räknas som träning så kan jag även glädja dig med att både armhävningar och situps finns med den programvara som presenterades.

Baha
2008-05-07, 16:29
mitt ligger på posten o väntar, skall hämta imorrn, bra o kul sätt hoppas jag att röra sig lite mera iaf.

Liten Men Fet
2008-05-07, 17:19
Vanligt Wii funkar ju som träning och nu har man fått en variant till som enligt tv-reportaget i morse (SVT) inte verkade helt fel men det hänger självlart på vad som släpps i form av programvara hur bra träningen blir.

Liten Men Fet: Eftersom promenader självklart kan räknas som träning så kan jag även glädja dig med att både armhävningar och situps finns med den programvara som presenterades.

Jag böjer mig till viss del för påståendet att att promenader kan räknas som träning förutsatt att den som utförd upplever det som en ansträning eller är skadad och använder promenader som rehabilitetsträning.
Jag tränar inte när jag är ute och promenerar, för att det ska räknas som träning så tycker jag att det måste leda till en förbättring inom något område och jag är så pass bra på att promenera att jag inte förbättrar min teknik längre genom vanliga promenader och inte heller ökar min styrka och min puls håller sig så låg så jag ökar nog inte min kondition.
Men det är ju min egen uppfattning om hur man definierar träning och det kanske finns något officiell definiton som gäller och då får jag väl ändra mig.

Jag borde väl titta närmare på programmen som följer med WII Fit innan jag sågar dom men spontant känns det inte som någon effektiv träningsform om man vill öka kondition och styrka. För balanssinne och kroppskontroll kanske det kan göra nytta beroende på användarens utgångsläge.
Sen är det klart att man kan alltid resonera så att den bästa träningsformen är den man utför och då är det ju den bästa formen för dom som annars bara skulle suttit still i soffan och rört på fingrarna.

kalajset
2008-05-07, 17:36
Håller med föregående talare, men måste dessutom tillägga:

Ska man gå långt och hårddra det, tycker jag hela konceptet känns fruktansvärt löjligt, finns säkert massor av folk som på allvar tror detta ska göra någon större nytta som "träningsredskap". Kom igen nu, steget mellan detta, och "thumb exercises" som det går reklam för, (dock på skämt, bör tilläggas för den oinvigde) är inte särskilt långt i min bok.

pragmatist
2008-05-07, 18:04
Fantastisk uppfinning för i övrigt stillasittande och tv-spelsberoende barn (inklusive vuxna barn). Den bästa träningen är ju den som blir av trots allt.

kalajset
2008-05-07, 18:20
Fantastisk uppfinning för i övrigt stillasittande och tv-spelsberoende barn (inklusive vuxna barn). Den bästa träningen är ju den som blir av trots allt.

Förstår denna åsikt, men jag kan inte riktigt hålla med fullt ut. Jag tycker folk med verkliga s.k problem med sin kroppsform borde ta sig i kragen, och åtminstone gå ut och röra på sig lite. (Snabba promenader, löpning, cykling, etc etc). Eller varför inte ta sig till ett gym t om. Ordentligt. Jag vet att dessa åsiker brukar räknas som trångsynta, och är knappast heller särskilt politiskt korrekta här på kollo, men jag blir så trött på all "mesträning" som faktiskt blir av, (ja, absolut bättre än inget, men det räcker inte så att säga). Träning där personen i fråga, som "kämpar" mot sin övervikt, orkar skippa pizzan och colan i två veckor, går ut och går en kvart varje morgon, och sedan belönar sig själv med ett halvt kilo lösgodis när lördagen kommer. Håller på så i just två veckor, lyckas gå ner ett halvt kilo, och sedan ger upp "för att det gav så lite". Upprepa proceduren åtminstone varje vår/efter nyår, och du har troligen urtypen av person som tror detta redskap ska ge dem en märkbart "bättre" kropp.

Ganymedes
2008-05-07, 18:32
Äh, det är en kul grej och man slipper sitta på arslet. Man ska nog inte tro att man bränner något nämvärt av den "träningen" dock...

Hatten av till Nintendo som provar lite nya approach, istället som för branschen i övrigt: samma trötta spel men med bättre grafik som (så gott som) enda argument...

Liten Men Fet
2008-05-07, 18:55
Äh, det är en kul grej och man slipper sitta på arslet. Man ska nog inte tro att man bränner något nämvärt av den "träningen" dock...

Hatten av till Nintendo som provar lite nya approach, istället som för branschen i övrigt: samma trötta spel men med bättre grafik som (så gott som) enda argument...

Det håller jag med om till 100 %, kul att nån vågar prova lite nya grepp än den vanliga gamla kontrollen som vi sett i 25 år.

Ganymedes
2008-05-07, 19:19
Det håller jag med om till 100 %, kul att nån vågar prova lite nya grepp än den vanliga gamla kontrollen som vi sett i 25 år.

Så är det. Jag minns med fasa PC-spelet Rise of the Robots (om jag inte misstar mig på titeln). Grafiken var såååå imponerande att ens tonårsögon nästan ploppade ur hålorna. Men när man så fick prova spelet, så var det ungefär som att man styrde en blåval på land. Uruselt. Sedan den dagen tappade jag lite av respekten för grafik, för det är allt för ofta som allt annat får lida för grafikens skull.

Många av spelen man har haft som roligast med genom tiderna, har haft ganska medelmåttig (eller rent av urusel) grafik dessutom.

Men visst, det är ju snyggare med snyggt än med fult. :D

Jax
2008-05-07, 19:22
Till det väsentliga. Är spelet roligt?

-S-T-
2008-05-08, 10:12
Till det väsentliga. Är spelet roligt?

Är det inte det kan man väl ha maskinen som pall när man kör marklyft.

gestur
2008-05-08, 16:24
http://www.youtube.com/watch?v=D7KZLyxj55c

Det ser iaf kul ut.

panzerpig
2008-05-08, 21:42
Japp, wii-fit är rätt så kul, tjejen ville att vi skulle köpa det (hade redan ett wii, kan jag tillägga) så det gjorde vi, jag har testat det två gånger, rätt roligt, lite jobbigt, självklart ingen ersättning till "riktig" träning men det kan möjligen motivera folk att röra sig mer. Bra mycket bättre att barn spelar wii-fit än vanliga spel, tex (självklart bättre att träna på riktigt, som sagt).

Nintendo ska ha cred för att dom iaf försöker vara lite nyskapande.
lite mer info: http://kotaku.com/362216/its-shocking-were-pissed-wii-fit-sorta-works
http://kotaku.com/384565/miyamoto-to-kids-go-play-outside

ChrisDEFC
2008-05-09, 11:19
http://www.youtube.com/watch?v=D7KZLyxj55c

Det ser iaf kul ut.

haha, skönaste posten på länge =) ser som sagt riktigt kul ut!