handdator

Visa fullständig version : Olika kolhydratkällor och prestationsförmågan under träning.


King Grub
2008-05-07, 15:39
Godis lika bra som gel.

Numerous studies have shown that ingesting carbohydrate in the form of a drink can improve exercise performance by maintaining blood glucose levels and sparing endogenous glycogen stores. The effectiveness of carbohydrate gels or jellybeans in improving endurance performance has not been examined. On 4 separate days and 1-2 hr after a standardized meal, 16 male (8; 35.8 +/- 2.5 yr) and female (8; 32.4 +/- 2.4 yr) athletes cycled at 75% VO(2peak) for 80 min followed by a 10-km time trial. Participants consumed isocaloric (0.6 g of carbohydrate per kg per hour) amounts of randomly assigned sports beans, sports drink, gel, or water only, before, during, and after exercise. Blood glucose concentrations were similar at rest between treatments and decreased significantly during exercise with the water trial only. Blood glucose concentrations for all carbohydrate supplements were significantly, p < .05, higher than water during the 80-min exercise bout and during the time trial (5.7 +/- 0.2 mmol/L for sports beans, 5.6 +/- 0.2 mmol/L for sports drink, 5.7 +/- 0.3 mmol/L for gel, and 4.6 +/- 0.3 mmol/L for water). There were no significant differences in blood glucose between carbohydrate treatments. The 10-km time trials using all 3 carbohydrate treatments were significantly faster (17.2 +/- 0.6 min for sports beans, 17.3 +/- 0.6 min for sports drink, and 17.3 +/- 0.6 min for gel) than water (17.8 +/- 0.7 min). All carbohydrate-supplement types were equally effective in maintaining blood glucose levels during exercise and improving exercise performance compared with water only.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Apr;18(2):179-90. Carbohydrate-supplement form and exercise performance.

Dan S
2008-05-07, 18:37
= Spelar ingen roll om det jag äter innan/under träning är Malto, druvsocker, godis, dricka för prestationshöjning, dom var ju equal stod det?

Eddie Vedder
2008-05-07, 18:40
= Spelar ingen roll om det jag äter innan/under träning är Malto, druvsocker, godis, dricka för prestationshöjning, dom var ju equal stod det?

I alla fall inte om godiset är jellybeans, "sports beans" t.o.m. (vad nu det betyder). Men om jag inte minns fel är glukoshalten ganska unik där jämfört med annat godis. Så om man kan överföra det till typ djungelvrål eller Ahlgrens bilar är ju en helt annan sak.

King Grub
2008-05-07, 18:45
Ahlgrens bilar

Skulle antagligen bara bli bättre, eftersom fruktos är positivt tillsammans med glukos/maltodextrin under konditionsträning.

Atjoo
2008-05-07, 18:54
Betyder det här egentligen, grovt tolkat, att jag kan ersätta min maltodrink efter träning med ex ahlgrens bilar och förvänta mig "samma" effekt? :D

(Självklart förstår jag att det är onyttigare pga tillsatser men i grund och botten :) )

Sverker
2008-05-07, 18:58
Nej, inte efter träningen. Efter träningen ska vanliga dödliga inte använda fruktos eller bara mycket lite fruktos ( ca 5 % eller så ).

Det studien undersöker är ju förbränningen av kolhydrater under aktivitet. Efterträningendrinken ska ju fylla på muskelglykogenet och då är maltodextrin bättre.