handdator

Visa fullständig version : Röda linser - överlägset protein?


Black Star Abyss
2008-05-07, 15:00
Röda linser, 13kr/kg, 25g protte/100g linser. Snabblagat. Förklara varför detta inte skulle vara en helt överlägsen proteinkälla?

Morty
2008-05-07, 15:01
Det är inte fullvärdigt, och du äter dom inte okokta. Det blir snarare 8gram/100 kokat. Fortfarande väldigt bra mat!

Black Star Abyss
2008-05-07, 15:07
Om jag lägger i 100g okokta linser så är det ju fortfarande 25g protte i när det är färdigt, även om de nu väger mer pga vattnet.

Morty
2008-05-07, 15:12
Det stämmer, men det blir jättemycket mat.

stafh
2008-05-07, 15:17
Hur pass bra/dålig är kvaliten på proteinet i dem?

3.1415926535
2008-05-07, 15:18
Du kan få ett kilo sojabönor för 8kr på asiatiska affärer, torkade sojabönor ligger på runt 30% protein och har bättre aminosyresammansättning.

Black Star Abyss
2008-05-07, 15:21
Det stämmer, men det blir jättemycket mat.

Om man bara äter linserna så går det ner utan problem. Kanske blir mastigt om man ska ha annat till också.

Ska kolla efter sojabönor.

Endura
2008-05-07, 15:39
Liksom alla baljväxter kan du komplettera med sädesslag för att få fullvärdigt protein. Har en länk som visar i vilken skala de bör kombineras för "optimala" värden: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

WHITEFOLKS
2008-05-07, 16:49
Du kan få ett kilo sojabönor för 8kr på asiatiska affärer, torkade sojabönor ligger på runt 30% protein och har bättre aminosyresammansättning.

Har du något exempel på en affär där de kostar 8kr/kg. Skulle även vilja veta vart man kan köpa röda linser för 13kr/kg.

Black Star Abyss
2008-05-07, 17:01
Skulle även vilja veta vart man kan köpa röda linser för 13kr/kg

Coop X-tra. Kanske var någon kampanj, jag köpte några kg så de har inte tagit slut ännu.

Sverker
2008-05-07, 17:44
Röda linser går snabbt att koka. Tar ungefär lika lång tid som pasta.

Röda linser+pasta = bra sammansättning av aminosyror:thumbup:

Röda linser+pasta+1 glas mjölk eller en sked riven ost = utmärkt sammansättning av aminosyror:thumbup:

Per B
2008-05-07, 17:48
Liksom alla baljväxter kan du komplettera med sädesslag för att få fullvärdigt protein. Har en länk som visar i vilken skala de bör kombineras för "optimala" värden: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Tack för den länken, nu vet jag varför man får så mycket gaser när man äter 500 g ärtsoppa! *drool* Och gula ärtor och havre verkar ju vara en bra kombination, så nästa gång jag ska äta ärtsoppa så ska jag ta blanda det med havregryn.

Ant
2008-05-07, 18:03
Skulle även vilja veta vart man kan köpa röda linser för 13kr/kg.

kostar 10kr/kg på willys!

Eddie Vedder
2008-05-07, 18:12
Och gula ärtor och havre verkar ju vara en bra kombination, så nästa gång jag ska äta ärtsoppa så ska jag ta blanda det med havregryn.

Vegetariska biffar med gula ärter och havregryn som bas är också supergott. Låt en baljväxt och en spannmålsprodukt utgöra basen och tillsätt sedan vad du vill i form av kryddor, olika sorters lök, kanske majs etc.:thumbup:

Att blanda i ett ägg som bindemedel är ju inga fel heller, blir både godare och bättre hållbarhet tycker jag. Men det förutsätter ju att man faktiskt äter ägg också, för dert är ju inte längre någon vegansk biff då.:)

Såhär såg mina biffar ut, hela tråden är för övrigt fullproppad med god vegetarisk mat där just spannmål+baljväxter förekommer mycket.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2847721&postcount=335

kalajset
2008-05-07, 18:24
Jag tillför väl kanske inte så mycket till tråden, men jag har nyligen upptäckt hur jäkla gott röda linser kan bli, i rätt recept. Klar "underdog" i livsmedelsvärlden. Kommer besöka vegg-tråden nästa gång något smarrigt görs på detta utsökta livsmedel ! :thumbup:

Per B
2008-05-07, 19:12
Vegetariska biffar med gula ärter och havregryn som bas är också supergott. Låt en baljväxt och en spannmålsprodukt utgöra basen och tillsätt sedan vad du vill i form av kryddor, olika sorters lök, kanske majs etc.:thumbup:

Att blanda i ett ägg som bindemedel är ju inga fel heller, blir både godare och bättre hållbarhet tycker jag. Men det förutsätter ju att man faktiskt äter ägg också, för dert är ju inte längre någon vegansk biff då.:)

Såhär såg mina biffar ut, hela tråden är för övrigt fullproppad med god vegetarisk mat där just spannmål+baljväxter förekommer mycket.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2847721&postcount=335

De där biffarna såg riktigt mumsiga ut Eddie, ska testa att göra såna vid tillfälle! :thumbup:

Alfred Nobel
2008-05-07, 19:41
Är röda- detsamma som kidneybönor?

WHITEFOLKS
2008-05-07, 20:57
Linser är linser och kidneybönor är bönor.

Exhale_
2008-05-07, 22:42
Röda linser+pasta = bra sammansättning av aminosyror:thumbup:

Röda linser+pasta+1 glas mjölk eller en sked riven ost = utmärkt sammansättning av aminosyror:thumbup:

Ös olivolja/rapsolja över röda linserna + pastan så blir det ännu godare samt att du får i dig nyttigt fett.

Även röda linser + potatis är en god kombination även om aminosyresammansättningen inte är optimal. Du bör alltså komplettera :)

Fan, röda linser is teh shit! :thumbup:

Eddie Vedder
2008-05-08, 05:04
Är röda- detsamma som kidneybönor?

Ja det som även kallas röda bönor är samma sak som kidneybönor.:)

Scratch89
2008-05-08, 06:44
Fast tråden handlar väl om röda LINSER, och inte bönor?
Röda linser är jävligt äckligt, men bönorna funkar väldigt bra, helst tillsammans med andra bönor och lite köttfärs!

Alfred Nobel
2008-05-08, 06:53
Fast tråden handlar väl om röda LINSER, och inte bönor?
Röda linser är jävligt äckligt, men bönorna funkar väldigt bra, helst tillsammans med andra bönor och lite köttfärs!

Mitt fel, jag missupfattade frågan och fick för mig att det stod röda bönor.

Tack Eddie! :thumbup:

kirtap
2008-05-08, 21:52
haha, röda linser är ju kanongott.. linsoppa 4 ever :)

CoolHandLuke
2008-05-09, 02:05
haha, röda linser är ju kanongott.. linsoppa 4 ever :)
Jepp. Linser lämpar sig bäst för soppor tycker jag. Linser, nudlar, lite grönsaker + något ägg så har du en komplett måltid.
Recepten på linspaketen är ingen höjdare. Det blir lätt att många av linserna blir underkokta. Jag tycker jag man måste man köra indisk 'masoor dal'-variant med mer vatten samt blötläggning eller längre koktid.

De flesta röda linser vi hittar i våra butiker är splittade. Men det finns sorter som är hela, runda och lite mindre. Vet att när man köper större påsar med röda linser brukar det vara just de mindre. Men de funkar lika bra som de splittade.. eller bättre tycker jag. Har dock inte lyckats reda ut vad som är vad. Tror att de splittade är indiska och de runda är turkiska men det kan lika gärna vara tvärtom.

Black Star Abyss
2008-05-09, 11:23
De jag köper är små och helt runda, ungefär som smarties fast i miniformat. Jag lägger 3dl vatten i en gryta, sätter i 2dl röda linser och låter det puttra tills linserna är klara och vattnet är nästan borta. Sen äter jag det med potatis och grönsaker. :)

Rallare
2010-02-23, 00:41
Vegetariska biffar med gula ärter och havregryn som bas är också supergott. Låt en baljväxt och en spannmålsprodukt utgöra basen och tillsätt sedan vad du vill i form av kryddor, olika sorters lök, kanske majs etc.:thumbup:

Att blanda i ett ägg som bindemedel är ju inga fel heller, blir både godare och bättre hållbarhet tycker jag. Men det förutsätter ju att man faktiskt äter ägg också, för dert är ju inte längre någon vegansk biff då.:)

Såhär såg mina biffar ut, hela tråden är för övrigt fullproppad med god vegetarisk mat där just spannmål+baljväxter förekommer mycket.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2847721&postcount=335

Hur är det med fytinsyran i havregrynen?
Fytinsyran är inte kvar i havregrynen utan enbart i den ursprungliga havren om jag förstått det rätt?
Det borde alltså inte vara någon fara att konsumera havregryn i större mängder?
En del spannmålsprodukter innehåller ganska mycket omega 6, men det ska inte heller vara något problem i havregrynens fall?

Hur är det med ärterna?
Fytinsyran och lektinerna bordce vara försvunna efter att man blötlagt dem i 10 timmar?

Sverker
2010-02-23, 07:12
Havrekornen värmebehandlas efter skörd så fytinsyran är kvar. Värmebehandlingen är en förutsättning för att fettet inte ska härskna.

Havre innehåller förhållandet 5 : 1, Omega-6 : Omega-3. Alltså ett neutralt och bra förhållande.


Blötläggningen av ärtor underlättar kokningen av dem. Alltså förstörs ev. lektiner i ärtorna.
Hur det är med fytinsyran vet jag inte. Jag antar att blötläggningen inte gör speciellt mycket. Jag tror man behöver mala ärtorna till mjöl, innan blötläggningen, för att det ska fungera.



Själv lägger jag inte så stor vikt vid fytinsyra. Det finns i maten, men jag äter kött och är kille.

Rallare
2010-02-23, 11:56
Havrekornen värmebehandlas efter skörd så fytinsyran är kvar. Värmebehandlingen är en förutsättning för att fettet inte ska härskna.

Havre innehåller förhållandet 5 : 1, Omega-6 : Omega-3. Alltså ett neutralt och bra förhållande.


Blötläggningen av ärtor underlättar kokningen av dem. Alltså förstörs ev. lektiner i ärtorna.
Hur det är med fytinsyran vet jag inte. Jag antar att blötläggningen inte gör speciellt mycket. Jag tror man behöver mala ärtorna till mjöl, innan blötläggningen, för att det ska fungera.



Själv lägger jag inte så stor vikt vid fytinsyra. Det finns i maten, men jag äter kött och är kille.

Fytinsyran finns alltså kvar till viss del även i havregrynsgröt och dylikt?
I tillräckligt små mängder för att näringsabsorbtionen från havregrynen är tillräcklig antar jag?

Hämmar fytinsyran enbart upptaget av näringsämnen från livsmedlet i fråga, eller kommer den även att hämma upptaget av andra livsmedel och i nästkommande måltid?

Eddie Vedder
2010-02-23, 12:00
Fytinsyran finns alltså kvar till viss del även i havregrynsgröt och dylikt?

Ja.

Hämmar fytinsyran enbart upptaget av näringsämnen från livsmedlet i fråga, eller kommer den även att hämma upptaget av andra livsmedel och i nästkommande måltid?

Beror ju på hur nära inpå. Finns syran kvar i tarmksystemet kommer den ju binda till sig mineraler.

Rallare
2010-02-23, 12:50
Ja.



Beror ju på hur nära inpå. Finns syran kvar i tarmksystemet kommer den ju binda till sig mineraler.

Kombinationen gula ärter och havregryn verkar väldigt bra ur ekonomisk synpunkt om man förbrukar mycket energi och inte har råd med nötkött särskilt ofta.

Därför är det intressant vilka mängder fytinsyra det rör sig om.
Klart är att kroppen ändå knyter till sig en stor del näring från både havregrynen och ärtorna?

Rallare
2010-02-25, 16:56
Kombinationen gula ärter och havregryn verkar väldigt bra ur ekonomisk synpunkt om man förbrukar mycket energi och inte har råd med nötkött särskilt ofta.

Därför är det intressant vilka mängder fytinsyra det rör sig om.
Klart är att kroppen ändå knyter till sig en stor del näring från både havregrynen och ärtorna?

Vet någon för övrigt hur det ligger till med vetegroddar?
Kan kroppen tillgodogöra sig zinken i groddarna i tillräckligt stor utsträckning för att fytinsyran blir av underordnad betydelse?

Kroppen borde kunna tillgodogöra sig en del näring från livsmedel med fytinsyra. Annars skulle det väl vara helt meningslöst att äta dem?

MvH

Crocker
2010-02-25, 17:00
Ja, den dödar inte all näring. =)
Hur mycket som reduceras har jag däremot ingen aning om.

Rallare
2010-03-03, 19:13
Ja, den dödar inte all näring. =)
Hur mycket som reduceras har jag däremot ingen aning om.
Har någon en bra internetsida eller studie på absorptionen av zink i olika livsmedel?

Sheikah
2017-08-05, 14:45
Röda linser går snabbt att koka. Tar ungefär lika lång tid som pasta.

Röda linser+pasta = bra sammansättning av aminosyror:thumbup:

Röda linser+pasta+1 glas mjölk eller en sked riven ost = utmärkt sammansättning av aminosyror:thumbup:

Bump

Röda linser + potatis och ett glas mjölk är alltså att föredra framför det helveganska alternativet? Det räcker alltså med ett par dl mjölk för att måltiden ska bli väldigt bra?

Sverker
2017-08-05, 15:14
Det är ingen som bryr sig om den kunskapen idag. Idag ska vi äta 3 gram protein per kg kroppsvikt enligt de senaste guruarna på nätet*grr27*.


Jag skrev det där för att lyfta bra vegetariska måltider med pasta och linser till perfekta muskelbyggande måltider. Där pastan i botten gav kolhydraterna och linserna lyfte pastans svaga proteinkvaliteté. En skvätt mjölk till och vi skulle kunna minska mängden protein i kosten och minska belastningen på miljön med läckage av kväve och fosfor.


Att kombinera linser med potatis lyfter varken linserna eller potatisen. Att fylla på med mjölk hjälper inte eftersom linserna och potatis redan har bra med lysin.

Mjölken är bra och ger fantastiskt protein men hjälper inte det svagare proteinet i varken linserna eller potatisen.

Sheikah
2017-08-05, 15:23
Det är ingen som bryr sig om den kunskapen idag. Idag ska vi äta 3 gram protein per kg kroppsvikt enligt de senaste guruarna på nätet*grr27*.


Jag skrev det där för att lyfta bra vegetariska måltider med pasta och linser till perfekta muskelbyggande måltider. Där pastan i botten gav kolhydraterna och linserna lyfte pastans svaga proteinkvaliteté. En skvätt mjölk till och vi skulle kunna minska mängden protein i kosten och minska belastningen på miljön med läckage av kväve och fosfor.


Att kombinera linser med potatis lyfter varken linserna eller potatisen. Att fylla på med mjölk hjälper inte eftersom linserna och potatis redan har bra med lysin.

Mjölken är bra och ger fantastiskt protein men hjälper inte det svagare proteinet i varken linserna eller potatisen.

Intressant. Hur skulle det vara med tex linser och mathavre? Har för mig att dom kompletterar varandra bra? Om man äter 1 dl okokt mathavre, 1 dl okokta linser och 2 dl lättmjölk till exempel?

upperkatt
2017-08-05, 16:23
Denna är bra om man vill hitta proteinkomplement (väl?)
http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4338/2

"find foods with complementary profile" -> hittar något som heter teff som verkar spännande

ApexProcyon
2017-08-05, 20:47
Linser, såväl gröna som röda, är en favorit hos mig som jag passar på att peta ned i både sallader och grytor när jag kan. Förgyller alla måltider både smakmässigt och näringsmässigt.