handdator

Visa fullständig version : Samma dåliga kondition och samma vikt


Ann-Cathrine
2008-05-07, 10:36
Hej

Jag har nu tränat i cirka ett år och då relativt regelbundet. Har även tränat tidigare men då inte satsat så mycket på jogging och kondition.

Jag kör ca 45 min långa pass på löpband vid varje träningstillfälle. Det händer också att jag kör rodd och cykel i gym. Jag får upp pulsen högt, ca 170-180 som mest och ligger på en ganska hög puls igenom hela träningen.

Jag är inte intresserad av styrketräning då jag inte har tid att även lägga in detta i mitt träningspass.

Nu under våren har jag också joggat utomhus, rundor på ca 40 min.

Men, fortfarande har jag enligt mig dålig kondition. Kan inte jogga mer än kanske 15 min och sen är man halvt slut. Det syns inget direkt på vågen. Det ger definitivt heller inte de resultat som man kan läsa om i hälsotidningar när det gäller att bränna fett. Har fortfarande fett på mage och lår.

Jag äter oftast enligt GI även om det någon gång ibland blir nåt mer onyttigt.

För min del så handlar det också om att träna för att inte ha ångest över att man inte tränar. Jag mår inte direkt bättre av att träna.

Så - det är mer eller mindre inga resultat. Bara en massa slit och tid som går år.

Varför? Någon som vet?

kellynr7
2008-05-07, 10:47
om du satsar på att jogga 45 min men bara orkar 15 så ta ner ditt tempo lite!
vill du bränna fett och är villig att lägga undan lite mer tid skulle jag säga att du kanske ska börja promenera i raskt tempo kanske 3x1 timme i veckan.

fortsätt med den nyttiga maten. och sen kan jag säga att kolla resultaten i spegeln säger inte mycket! vill du veta exakt så ta fram måttband och kolla dina mått.

biceps
midja
bröst
lår
vad

kör på som vanligt sen och mät dig igen kanske 1 månad senare.

sen skulle jag nog ändå försöka att rekommendera dig att köra lite intensiv gym träning. funkar bra hemma också i början med din egen kroppsvikt bara. det vill säga armhävningar, sittups, knäböj med mera! finns hur mycket såna övningar som helst har jag sett i hälsotidningar!

mat tips kolla deff och recept delen här på kolozzeum forumet

lycka till./daniel

Whistler
2008-05-07, 10:58
Det syns inget direkt på vågen. Det ger definitivt heller inte de resultat som man kan läsa om i hälsotidningar när det gäller att bränna fett. Har fortfarande fett på mage och lår.

Jag äter oftast enligt GI även om det någon gång ibland blir nåt mer onyttigt.


Hej och välkommen!
Gratulerar till att du börjat träna! Det är alltid lite jobbigt tills man kommit igång och det blivit en vana. Många gånger har man hinder man inte ens visste om, framför allt mentala sådana, t ex att vissa saker "måste" göras på ett visst sätt eller på vissa speciella tider på dagen.

Jag rekommenderar följande läsning:

King Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

GI-konceptet håller på att falla ytterligare (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270), där främst den här posten är intressant: Sammanfattning på svenska (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1198481&postcount=3)

Fultjack
2008-05-07, 11:25
Jag hade kört någon slags intervallträning. Då sparar du tid och det är minst lika effektivt, om inte ännu mer effektivt än att träna med lägre intensitet under längre tid.

Palm
2008-05-07, 11:52
Kul med en löpare till!

Sänk tempot så att du klarar av att jogga hela passet! Löpningen kommer dessutom att bli mycket roligare om du inte redan innan passet är inställd på att det är pest och pina. Testa att ligga på runt 150-160 i puls istället. Någon gång i veckan kan du köra lite hårdare med intervaller/backträning/maxning, men de flesta av passen bör faktiskt vara ganska "lugna", hjärtat får gott om träning ändå, plus att skaderisken blir väldigt stor om du kör slut på dig varenda pass.

Variera dina löprundor! Kör olika sträckor, olika miljöer. Det roligaste jag vet är att köra fartlek på mjuka små skogsstigar där man får hoppa över stubbar och väja för rötter och hela tiden se upp med var man sätter fötterna. Grym pulshöjare.

Jag kan lova att kroppen kommer att bli mer löpformad med tiden.

bollio
2008-05-07, 12:05
Fattar inte poängen med att springa 45 minuter. Hade det varit jag så hade det nog varit för tärande för min kropp.

Tycker du ska dra ned på det och dra igång med lite mer varierande träning.

L-Sami
2008-05-07, 14:07
Du har säkert ökat kondition sen du började jogga, för att öka konditionen ytterligare måste du träna mer intensivt eftersom kroppen, hjärtat och lungorna anpassar sig till en träning efter ett tag och då måste man belasta dessa organ ännu mer för att en konditionsökning ska ske. Jag skulle ta kontakt med en etablerad personlig tränare som kan utföra ett konditionstest på dig.

GI-metoden är ingen garanti till viktnedgång eftersom det är kaloribalansen som avgör det dvs du måste äta mindre kalorier än vad du gör av med för att gå ner i vikt. GI metoden samtidigt som man ligger på energiunderskott kan vara helt okej. Så länge man ligger på kaloribalans så kommer ingenting att synas på vågen.

stafh
2008-05-07, 14:19
Jag hade kört någon slags intervallträning. Då sparar du tid och det är minst lika effektivt, om inte ännu mer effektivt än att träna med lägre intensitet under längre tid.

Kanske kan bli liiiite knepigt att köra intervallträning om man inte ens orkar jogga i 15 minuter?


För övrigt så märker ju kroppen att man gör av med mer energi, och man blir således hungrigare... om du vill gå ner i vikt räcker det ju inte med att du börjar springa samtidigt som du ökar ditt kaloriintag. Om du ökar träningsmängden och håller kaloriintaget konstant (eller tränar lika mycket och äter lite mindre, eller både och), så kommer du gå ner i vikt. Annars bryter du mot termodynamikens lagar, och det får man inte. :D