handdator

Visa fullständig version : Hur länge räcker en merit?


Piranha
2008-05-07, 09:57
Jag tänker närmast på de som skriver och berättar sina resultat som tex

Jag har böjt 280, eller min överarm mätte 45 cm, eller 100 meter på 12 blankt.


Vad är förfallotiden på en prestation.

Jag förmodar att eg när man inte längre kan prestera samma reslutat, men det verkar inte hindra folk att snacka om det.

Så hur länge skall man kunna få ha skrytförmånen av ett reslutat?

jwzrd
2008-05-07, 09:58
Den räcker ingenstans om man inte kan göra samma resultat idag eller, säg, inom 2 veckor. Gamla meriter är det töntigaste som finns.

Snafu
2008-05-07, 09:58
Ett år. Inte mer, inte med äran i behåll.

shut teh face
2008-05-07, 10:00
Det beror på.
Om man exempelvis har meriten att ha fått en pvp arena dragon i patch 2.3 och toppat laddern, så är det ingen merit i 2.4 eftersom man förmodligen sitter på gammal gear och nya arena gearen har man ju såklart inte. Man var bara bra under 2.3.

MilkmaN
2008-05-07, 10:00
Men, jag kan ju inte vinna DM i höjdhopp för 15-åringar om 2 veckor, men det är väl ändå en merit?

Inte heller kan jag komma på plats 26 i lilla göteborgsvarvet inom 2 veckor heller, men jag är stolt över den placeringen ändå.

Vinter
2008-05-07, 10:06
Bänkade 150kg när jag var 18år för ca 10år sedan, vet inte om det är dags att gå vidare nu när jag knappt tar 100kg. :)

Känns som om meriter är mest värda när man ligger på topp och kan förvänta sig att putsa resultatet och förbättra det. Kan tex vara dags att glömma att man varit uttagen till TV Pucken laget -94 (jag spelade aldrig hockey bara ett exempel).

Nitrometan
2008-05-07, 10:07
Det beror på.

"Ju äldre jag blir desto starkare var jag" - är ju ett känt fenomen...

Om man skryter om ett resultat på gymmet bör det vara hyfsat färskt. Säg ett till två år.

Om det är ett rekord (ER, VR etc.) så har det ingen preskriptionstid. Även om nån har slagit rekordet. Fast då bör det påpekas att rekordet numera är slaget.

Ett Nobelpris varar också för evigt.

Piranha
2008-05-07, 10:16
Det kanske också är en fråga om att blir tillfrågad än att ta upp det själv.

cwzrd-
2008-05-07, 10:16
Den räcker ingenstans om man inte kan göra samma resultat idag eller, säg, inom 2 veckor. Gamla meriter är det töntigaste som finns.

Så gamla världsrekord i $randomsport är inte värt ett piss?

Nitrometan
2008-05-07, 10:26
Det kanske också är en fråga om att blir tillfrågad än att ta upp det själv.
Det är definitivt en av de viktigare faktorerna!

Om nån frågar kan det vara en urgammal merit. Typ Mr Sturebadet 1958.

Om ingen frågar utan personen själv kläcker ur sig "Jo, 200 i bänk är väl bra, men jag gjorde minsann en åtta på 230 på hösten 1979 (med ryggskott, motvind, solen i ögonen, hagel, drivis m.m.)" - så bör det vaar nåt som är inom rimlighetens gränser med hänsyn till dagsformen.

Trance
2008-05-07, 10:30
Beror ju på sammanhanget. Om frågan är vad tar du i bänk så kan man inte räkna med vad man tog för 10 år sedan. Men om frågan däremot är "vad har du tagit som mest i bänk" så är det klart att man kan säga att man tagit 200 som mest.

jwzrd
2008-05-07, 10:56
Det behövs kanske en uppdelning här. Det jag tänker på är saker som: Hur stor är armen? Vad tar du i bänk? Bf%? Den typen av meriter dör jävligt snabbt.

Det är väl klart man inte kan säga Nej på frågan: Har du tävlat på SL-VM, bara för att det var 2 år sen.

Pecto
2008-05-07, 10:58
Har man klarat det så räcker det hela livet ut!!!! man har juh gjort det eller hur? sen om man kan göra det nu är en annan sak!

Ganymedes
2008-05-07, 11:17
Beror ju på sammanhanget. Om frågan är vad tar du i bänk så kan man inte räkna med vad man tog för 10 år sedan. Men om frågan däremot är "vad har du tagit som mest i bänk" så är det klart att man kan säga att man tagit 200 som mest.

Precis min åsikt.

pragmatist
2008-05-07, 11:24
Så länge det är sant så är det en merit. Kanske ingen stor merit, men en merit lika fullt. Jag vill ju gärna tro att mina gymnasiebetyg är en merit till exempel, eller min arbetslivserfarenhet, även om jag skulle vara chanslös på ett centralprov i matte eller inte skulle kunna hoppa rakt in i en arbetsuppgift jag hade för 10 år sedan.

Kurash
2008-05-07, 11:29
Merit är väl definitionen på gamla prestationer? Vill någon veta vad jag presterar för tillfället frågar denne nog inte efter meriter. Således torde meriter vara tidlösa.

Snafu
2008-05-07, 11:31
Merit är väl definitionen på gamla prestationer? Vill någon veta vad jag presterar för tillfället frågar denne nog inte efter meriter. Således torde meriter vara tidlösa.

Huvudet på spiken.