handdator

Visa fullständig version : kvarg+proteinpulver


jenni
2008-05-07, 09:35
är det någon som har testat blanda ner en proteindrink i kvargen? typ doublepro choklad?

Rååbin
2008-05-07, 10:06
Jag testade en gång att blanda ner det i osmaksatt lättyoghurt men den combon visade sig inte var så värst bra. För pulvret "löste" inte upp sig i yoghurten eller hur man nu ska förklara det och smaken blev besk , detta med Fairings complete protein 3 chokladsmak.

jenni
2008-05-07, 10:11
Jag testade en gång att blanda ner det i osmaksatt lättyoghurt men den combon visade sig inte var så värst bra. För pulvret "löste" inte upp sig i yoghurten eller hur man nu ska förklara det och smaken blev besk , detta med Fairings complete protein 3 chokladsmak.

fast jag tänkte att om man blandar till en drink först och sedan blandar ner den i kvargen :)

Ganymedes
2008-05-07, 11:17
Låter ju som att det skulle fungera iofs. Men varför vill du göra det?

Rååbin
2008-05-07, 13:34
Ifall du menar göra det så , så borde det nog funka :)

Psixcr
2008-05-07, 13:59
Jag har blandat det mesta i kvarg =)

När det gäller proteinpulver så blir det väldigt tjockt och strävt för halsen med double pro samt sloow, men lagom konsistens med de flesta vassleproteinpulver.

Ska du blanda med kaseinbaserat pulver så tillsätt lite extra mjölk. Och för att bryta den sträva smaken på iaf. Lidl's kvarg rekommenderas sloow hallon eller double pro pistachio/coconut! Blir supergott, värsta puddingen! Brukar bli helt överdrivet mycket protein i denna blandning dock.... sisådär en 100 gram med mina portioner =)

RavenFrost
2008-05-07, 18:24
Jag späder ut kvargen med vatten till en trevlig konsistens, sen har i doublepro... Har även haft i sloow och det funkar fint.
Har även funlight för att få det lite sötare.

Lepras
2008-05-07, 18:26
om du har en mixer-använd den!
Då kan du mixa i princip allt :)

Koloftw
2008-05-07, 18:34
Jag har blandat ner massvis med olika protein i kvarg. Är proteinet gott så blir slutresultatet gott.

Jag föreslår att du blandar Double Pro till drink innan du blandar dock, när jag blandade torrt Double Pro med kvarg så blev det hårt som sten.

johanw
2008-05-08, 10:04
Mítt kvällsmål:
500g kvarg
en-två nävar frusta jordgubbar
1 dl Pro FX Wild strawberries
Mjölk/lättyoghurt/vatten

Funkar utmärkt!

jenni
2008-05-08, 10:25
Tack för alla tipsen
provade kvargen med doublepro choklad, smakade som chokladsås ;)
men man måste nog blanda ut kvargen med lite mjölk eller nått för den är så fast i konsistensen

Alexlindgren
2008-05-12, 21:19
Har för mig att jag läst att kroppen bara kan ta upp en viss mängd under en tidsperiod. Men jag vet inte hur mycket det är som den kan tillgodogöra sig.

Någon som har siffror på detta? I sådana fall vore det ju bättre att sprida ut proteinintaget under en längre tid och ta drinken/kvargen under olika tillfällen.

Eddie Vedder
2008-05-12, 21:29
Har för mig att jag läst att kroppen bara kan ta upp en viss mängd under en tidsperiod.

Ja det är en myt som aldrig verkar dö ut. Den är felaktig, åtminstone när det gäller just upptaget. Det går alltså inte bara ut bakvägen men används inte 100% i proteinsyntesen dock.:)

I sådana fall vore det ju bättre att sprida ut proteinintaget under en längre tid och ta drinken/kvargen under olika tillfällen.

Aminosyratillförseln till cellerna sprider ut sig under flera timmar, det är inte så att allt som sväljs ner inom en halvtimme har försvunnit. Det ska blandas i magsäcken, portioneras ut, transporteras genom tarmsystemet samtidigt som en regelbunden spjälkning pågår. Sist men inte minst sk det absorberas över tarmmembranet och transporteras med blodet till kroppens vävnader.

Detta pågår under lång tid och är inget som kräver minuthydteriu kring proteinintaget.;)

King Grub
2008-05-12, 21:39
Har för mig att jag läst att kroppen bara kan ta upp en viss mängd under en tidsperiod. Men jag vet inte hur mycket det är som den kan tillgodogöra sig.

Ja, visst stämmer det. Men när den tidsperioden är slut, går inte proteinet som inte hunnits ta upp upp i rök, utan upptaget fortsätter.

http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

Alexlindgren
2008-05-12, 21:56
Jaha okej, då förstår jag. Hade bara missuppfattat det lite.

Då blir det bara att tjocka i sig så mycket protein man orkar då. Hihihihih

Koloftw
2008-05-12, 22:00
Då blir det bara att tjocka i sig så mycket protein man orkar då. Hihihihih
Du kan ju fortfarande överäta och bli fet på det.

Alexlindgren
2008-05-13, 09:58
Du kan ju fortfarande överäta och bli fet på det.

Ja det förstår jag såklart.

Rolv
2010-11-12, 07:41
Ja, visst stämmer det. Men när den tidsperioden är slut, går inte proteinet som inte hunnits ta upp upp i rök, utan upptaget fortsätter.

http://www.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

Men det gäller inte vassle då?

Tacos
2010-11-12, 10:05
provade kvargen med doublepro choklad, smakade som chokladsås ;)

Undra hur många gånger jag hört det där på Kolo:
"Smakar precis som chokladsås"
"Lika gott som glass"
"Smakar precis som snickers"
"Godare än vanliga pannkakor" m.m.

Jag har dock alltid blivit besviken när jag testat dom "fantastiska" recepten.

Vet att jag låter lite butter, men man får sådana höga förväntningar av vissa inlägg bara.

vicarious
2010-11-12, 10:54
Undra hur många gånger jag hört det där på Kolo:
"Smakar precis som chokladsås"
"Lika gott som glass"
"Smakar precis som snickers"
"Godare än vanliga pannkakor" m.m.

Jag har dock alltid blivit besviken när jag testat dom "fantastiska" recepten.

Vet att jag låter lite butter, men man får sådana höga förväntningar av vissa inlägg bara.

Man ska inte tro på allt man läser :Virro

Eddie Vedder
2010-11-12, 11:37
Jag har dock alltid blivit besviken när jag testat dom "fantastiska" recepten.

Ja det ska extremt mycket till för att alla "nyttifieringar" ska smaka lika gott som orginalet. Men med god vilja kan man ju låtsas att kvarg + FUN LIght smakar lika gott som glass även fast man ljuger. ;)

Samma personer som i diskussion A pratar om att de minsann undviker godis därför att det inte är gott är påfallande ofta samma personer som lägger ner hur mycket tid och energi som helst på att göra alla möjliga godissmakande mixer av andra saker. "Godis äter jag inte för det gillar jag inte, proteinpulver med exakt samma aromämnen är däremot asgott!" :D

Nielsen
2010-11-12, 11:43
Undra hur många gånger jag hört det där på Kolo:
"Smakar precis som chokladsås"
"Lika gott som glass"
"Smakar precis som snickers"
"Godare än vanliga pannkakor" m.m.

Jag har dock alltid blivit besviken när jag testat dom "fantastiska" recepten.

Vet att jag låter lite butter, men man får sådana höga förväntningar av vissa inlägg bara.



"Godare än vanliga pannkakor" Om du refererar till kvargplättar (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113107) så tycker åtminstone jag att detta är sant. Jag är (tyvärr?) långt ifrån opti, men dessa plättar har nu ersatt mina gamla vanliga pannkakor, med skillnaden att jag har i bara hela ägg och mindre socker än receptet.


Angående trådskaparens fråga. Jag har aldrig testat, men jag tycker att det borde funka bra. Jag personligen hade nog spätt kvargen med lite vatten.

Myneo
2010-11-12, 12:49
är det någon som har testat blanda ner en proteindrink i kvargen? typ doublepro choklad?

Brukar blanda kvarg + fairings sloow vanilla icecream + mosade blåbär. Satan vad gott det är :)

Schroder
2010-11-12, 12:51
150gram kvarg/150gram keso, chockladproteinpulver,kanel,kardemumma eller pepparkakskrydda sen 50gram kokosmjölk. och lite psylliumfrö . riktigt gott !

pac83
2013-02-18, 16:35
2 1/5 dl vatten 1dl whey 80 jordgubbs smak plus 250g kvarg :) gott gott :)