handdator

Visa fullständig version : Glutamat, möjlig orsak till magbesvär, migrän, allergier och dylikt?

Endura
2008-05-06, 21:57
Såg den här länken (http://e-health.msn.se/kost/Ar_du_allergisk_mot_glutamat__6704.html) på den kanske lite väl kommersiella sidan e-health om att glutamat kan vara orsak till magbesvär, migrän, allergier mm

Vet att glutamat diskuterats lite löst i vissa trådar, men hur mycket vet man egentligen i dagsläget? Flera skribenter, tex författaren till "Den hemliga kocken" skriver att man ska undvika glutamat och på vissa håll har jag t.o.m läst att man beskyller div. ADHD-liknande beteenden hos barn på glutamat!
Vissa kryddmärken har ju börjat lansera livsmedel som är glutamatfria och till viss del är väl det en bekräftelse på att allt inte står rätt till, eller iaf att glutamatfria livsmedel numera efterfrågas...

Nån som vet mer? Kan det vara något för många av dem som skriver om magbesvär och liknande på Kolo att fundera över? :confused:

Scratch89
2008-05-06, 22:02
Att glutamat påverkar kroppen rätt så akut genom förgiftningssymptom är vida känt. Det vanligaste är att man kallar det för kinessjukan; man kan bli drabbad efter att ha ätit på kinarestaurang, då de använder mycket glutamat i sina måltider.

zirak
2008-05-07, 09:46
Glutamat har jag aktivt undvikit i 19 år, fattar inte att det finns folk som fortfarande äter produkter med det i :confused:

Endura
2008-05-07, 10:07
Att glutamat påverkar kroppen rätt så akut genom förgiftningssymptom är vida känt. Det vanligaste är att man kallar det för kinessjukan; man kan bli drabbad efter att ha ätit på kinarestaurang, då de använder mycket glutamat i sina måltider.

Det kände jag faktiskt inte till :)

Glutamat har jag aktivt undvikit i 19 år, fattar inte att det finns folk som fortfarande äter produkter med det i :confused:

Hehe, ja det är väl som med allt annat... okunskap, lathet...
Jag insåg att jag omedvetet undvikit glutamat i många år, är helt enkelt inte upplärd att äta kryddad mat eller halv-/helfabrikat, tack o lov.

Tycker ändå det är konstigt att något som redan har konstaterats som så pass "dåligt", och inte får ingå i barnmat eller ekologisk mat, ändå får florera så pass i våra livsmedel... *screwy*

Zera
2008-05-07, 10:11

För att det är sjukt gott? ;)

patashnik
2008-05-07, 10:48
Vad beträffar "kinessjukan" så är den för all del känd sedan slutet på 60-talet, men det behöver inte betyda att det är glutamat som är boven. I själva verket finns det inte mycket som talar för det (såvitt jag känner till - upplys mig gärna!).

Jag citerar:

"Despite a widespread belief that MSG can elicit a headache, among other symptoms, there are no consistent clinical data to support this claim. Findings from the literature indicate that there is no consistent evidence to suggest that individuals may be uniquely sensitive to MSG."
- J Am Acad Nurse Pract. 2006 Oct;18(10):482-6.

"With regard to the second issue, reports of the so-called “Chinese Restaurant Syndrome” were linked to the use of MSG in Chinese cuisine and suggested that there may be idiosyncratic intolerance in some individuals. Most of the reports of these subjective symptoms were anecdotal, although in some investigative studies, MSG was also claimed to provoke these symptoms. However, more extensive studies in human volunteers were reviewed, and these failed to demonstrate that MSG was the causal agent in provoking the full range of symptoms. Properly conducted and controlled doubleblind crossover studies have failed to establish a relationship between Chinese Restaurant Syndrome and ingestion of MSG, even in individuals claiming to suffer from the syndrome. Some food symptom surveys were considered technically flawed because of inappropriate questionnaire design."
- J Nutr. 2000 Apr;130(4S Suppl):1049S-52S.

För övrigt litar jag hellre på t.ex. Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20836&epslanguage=SV) än någon artikel i Aftonbladet eller annorstädes som beskriver glutamat som jordens undergång, typ. *rolleyes*

Eddie Vedder
2008-05-07, 11:59
Tycker ändå det är konstigt att något som redan har konstaterats som så pass "dåligt", och inte får ingå i barnmat eller ekologisk mat, ändå får florera så pass i våra livsmedel... *screwy*

Det är just det där med konstaterandet som inte är helt 100%-igt. Det finns alltid en riskbedömning och i dagsläget anses inte den svenska kosten vara tillräckligt rik på natriumglutamat för att några större insatser skall göras.

Det är ju samma sak med t.ex. aspartam, finns ju ett ADI-värde som vi inte rekommenderas överstiga och det finns ju p.g.a. att inte 100% konsensus råder om dess envetuella farlighet. Transfetter är lite samma grej som glutamat också, ingen påstår att det är helt ofarligt men det anses utgöra en ofarlig mängd i vår dagliga konsumtion.

Så det är ju snarare såna uppskattningar samt uppsatta gränsvärden som kan (och som enligt mig bör) ifrågasättas. Är verkligen intaget av glutamat generellt sett så litet så det kan anses helt ofarligt och är farligheten kanske underskattad?

Tolkia
2008-05-07, 12:19
Jag tycker mig ha läst (kan inte prestera någon referens, men delvis bekräftas det ju av patashnik ovan) att man är olika känslig för glutamat i kosten, och att vissa känsliga personer kan reagera ganska kraftigt. Som jag har förstått det handlar det dock mer om obehag än om (vad man vet) farlig förgiftning. Symptombilden påminner ju f.ö. en hel del om hur vissa känsliga personer reagerar på stora doser kaffe/koffein. (Edit: Det sista bekräftast inte av det som står i Enduras länk, men där nämns å andra sidan typ vartenda "allmänt" symptom någon kan tänkas ha en dålig dag.)

Att koppla ADHD till glutamatintag verkar dock grovt; å andra sidan har ADHD (eller bara allmänt störigt beteende hos barn) kopplats till både det ena och det andra genom åren, glutamat, socker, vaccinationer etc., ofta på ett inte helt sakligt sätt.

patashnik
2008-05-07, 15:33
Tolkia: det är naturligtvis inte otänkbart att vissa individer kan vara överkänsliga, men de flesta studier tycks ha svårt att koppla samman det som kallas 'chinese restaurant syndrome' med just glutamatintaget. Det kan ju lika väl handla om gammal hederlig paltkoma, eller nåt... ;)

Men som sagt, möjligheten finns. En trolig orsak till överkänslighet är då en defekt blod-hjärn-barriär. Normalt sett är transporten av glutamat in i hjärnan försvinnande liten. Passiv transport sker i stort sett inte alls (p.g.a. glutamats polaritet), och de aktiva transportvägarna är normalt i stort sett mättade, d.v.s. en ökad glutamatkoncentration i plasma har väldigt liten påverkan på nivåerna i hjärnan. Merparten av det glutamat som finns i hjärnan härrör i stället från lokalt syntetiserat glutamin, intermediärer från citronsyracykeln och återvinning från proteiner. Dessutom är det så att celler i mag-tarm-kanalen gärna använder sig av glutamat som energisubstrat, och det allra mesta av det glutamat man stoppar i sig kommer över huvud taget aldrig ut i blodet, ännu mindre in i hjärnan.

Om intaget av glutamat sker i samband med måltid blir påverkan än mindre eftersom flera andra aminosyror tävlar om samma transportvägar (in till hjärnan) som glutamat. Det har också noterats i vissa studier att stora doser rent glutamat utan samtidigt intag av andra proteinkällor har ibland kunnat ge lättare, inkonsekventa överkänslighetsreaktioner (hos personer som själva ansett sig vara överkänsliga), medan det vid intag av en sammansatt måltid med högt glutamatinnehåll inte hänt någonting alls hos försökspersonerna. Se J Nutr. 2000 Apr;130(4S Suppl):1058S-62S.

Så alltså, patologiska processer i hjärnan som skadar blod-hjärn-barriären kan möjligen vara förknippade med en överkänslighet för glutamat. Man har t.ex. sett att hjärnödem har förvärrats vid en kraftig ökning av glutamat i plasma hos patienter med skadad blod-hjärn-barriär. Men har man pågående sjukdomsprocesser i hjärnan är förmodligen kinamat inte det största problemet... ;)

Kopplingen defekt blod-hjärn-barriär och glutamatintag betonas som något som behöver undersökas ytterligare, i en artikel av Beyreuther et al.: Eur J Clin Nutr. 2007 Mar;61(3):304-13.

Man kan läsa mer om glutamat- och aminosyratransport i en reviewartikel av Smith: J Nutr. 2000 Apr;130(4S Suppl):1016S-22S.

Osten80
2008-05-07, 19:39
Jag som har en utbränd kropp, är extremt känslig för glutamat. Jag blir väldigt dålig om jag får i mig det. Innan min kropp befann sig i det här stadiet, har jag aldrig haft problem med det.

Magkrångel, huvudvärk, extrema stresskänslor, och förvärrade sömnproblem kommer som ett brev på posten.
Mår man bra, så känns det väl lite overkill att sluta äta mat som innehåller glutamat. Det har blivit ganska mycket jobbigare att handla, då det är väldigt mycket mat som innehåller glutamat.

En del tillverkare verkar dock ha uppmärksammat detta och tex blå band kan nu erbjuda pulversåser utan smakförstärkare. :thumbup:

Tolkia
2008-05-07, 20:39
Patashnik: Jag tänkte mest på reaktioner på glutamat som reaktioner på glutamat; jag måste erkänna att jag aldrig hört uttrycket "kinessjukan" förrän i denna tråd. :D

Osten80: Jag tycker inte att det låter så udda; av vad jag har förstått av arbetskamrater som jobbar med patienter med utmattningssyndrom/utbrändhet/whatever är det inte helt ovanligt med folk som börjar reagera på både det ena och det andra som de tålt tidigare (jag är frestad att dra koffeinparallellen igen). Absolut inte så att alla gör det, men att det förekommer så pass ofta att man noterar det.

Osten80
2008-05-07, 20:49
Osten80: Jag tycker inte att det låter så udda; av vad jag har förstått av arbetskamrater som jobbar med patienter med utmattningssyndrom/utbrändhet/whatever är det inte helt ovanligt med folk som börjar reagera på både det ena och det andra som de tålt tidigare (jag är frestad att dra koffeinparallellen igen). Absolut inte så att alla gör det, men att det förekommer så pass ofta att man noterar det.

Koffeinparallellen drar du med rätta. Det fixar jag inte heller längre. Symptomen påminner om de jag får av glutamat, om än något svagare.

CoolHandLuke
2008-05-09, 02:48
Som Eddie och Endura är inne på. Det hör till paketet 'raffinerad mat'. Någonting som förekommer i oprocessad mat som man ökar koncentrationen på med en faktor 5,10 eller mer. Det räcker inte heller att titta i ingridienslistor efter 'glutamat' eller E-nummer heller. Det uppstår i många led i raffinerings- och matlagningsprocessen.

En jämförelse är kanske att om man i en måltid äter 2dl strösocker så får man också 'symptom'. Fortsätter man att äta 2dl socker i en måltid varje dag så är det möjligt att man dessutom får följdeffekter. Men det behöver inte vara negativt. 2dl socker kanske är bättre än att motsvarande energi från fisk som kommer från en sjö som är kraftigt förorenad. Det kan vara samma med glutamat. Hjälper det dig att ät mer varierad mat så kanske det är väl värt möjliga sidoeffekter.

Det kan dock vara en intressant utmaning att undvika glutamat under en längre tid. Minskar behovet? Vinner man något på det? Förlorar man något?

Eddie Vedder
2008-05-09, 05:51
Minskar behovet? Vinner man något på det? Förlorar man något?

Om du menar det smakmässiga behovet så beror det ju helt på kosten. Glutamat är en smakförstärkare, smaken är våran femte grundsmak umami och är den karaktäristiska "köttaromen". Smaken av protein skulle man kunna säga (glutamat kommer ju från glutaminsyra).

Att istället välja en kost som är naturligt rik på umami är ju lika gott. Tomatsås, parmensanost, svamp, ansjovis, soja o.s.v. Buljonger har karaktäristisk umamismak.

När vi gjorde demonstrationsuppgifter i skolan gjorde en kvinna i min klass en umamirk pastasås med typiskt umamirika livsmedel. Inte ett gram tillsatser men fantastiskt gott och smakrikt.*drool* Själv blandade jag en Vitargodrink.:D

Sverker
2008-05-09, 05:57
Jag sitter och funderar på varför man kan få symptom av natrium-glutamat men inte av protein:confused: Glutaminsyran finns i alla proteiner, ett protein som med extra mycket glutaminsyra är vete.

Är det snabbheten i upptaget och en kraftig koncentrationshöjning i blodet som triggar symptomen ? Glutamatet ska normalt fastna i levern.

patashnik
2008-05-09, 11:31
Att istället välja en kost som är naturligt rik på umami är ju lika gott. Tomatsås, parmensanost, svamp, ansjovis, soja o.s.v. Buljonger har karaktäristisk umamismak.

Att parmesanost är godare än aromat-krydda råder det inga tvivel om! :thumbup:

Men, ur överkänslighetssynpunkt spelar det ju ingen roll om glutamatet kommer från parmesanost, soja eller E621. Det handlar ju om stora mängder fritt glutamat i båda fallen.

Men du kanske bara syftade på själva smaken... ville bara förtydliga. :cheers:

Jag sitter och funderar på varför man kan få symptom av natrium-glutamat men inte av protein Glutaminsyran finns i alla proteiner, ett protein som med extra mycket glutaminsyra är vete.

Är det snabbheten i upptaget och en kraftig koncentrationshöjning i blodet som triggar symptomen ? Glutamatet ska normalt fastna i levern.

Bra fråga... Det är väl rimligt att anta att man kan få en snabbare topp i plasmakoncentrationen med fritt glutamat, ja.

Eddie Vedder
2008-05-09, 11:35
Det handlar ju om stora mängder fritt glutamat i båda fallen.

Men du kanske bara syftade på själva smaken... ville bara förtydliga. :cheers:

Ja natriumglutamat är en tillsats. Den tillsätts alltså i syfte att uppnå den här smaken som nämnda livsmedel (och många fler) är naturligt rika på, d.v.s. våran femte grundsmak umami (dock inte 100% "godkänd" som grundsmak rent vetenskapligt).

Så natriumglutamat har som sagt lyfts fram mer och mer som något eventuellt skadligt på flera sätt, att något har en karaktäristiskt god smak, t.ex paremsanost, är nog inget som är hälsoskadligt per automatik.;)

patashnik
2008-05-09, 12:14
Ja natriumglutamat är en tillsats. Den tillsätts alltså i syfte att uppnå den här smaken som nämnda livsmedel (och många fler) är naturligt rika på, d.v.s. våran femte grundsmak umami (dock inte 100% "godkänd" som grundsmak rent vetenskapligt).

Så natriumglutamat har som sagt lyfts fram mer och mer som något eventuellt skadligt på flera sätt, att något har en karaktäristiskt god smak, t.ex paremsanost, är nog inget som är hälsoskadligt per automatik.;)

Jo, och vad jag menade var att om man nu har fått för sig att man ska undvika (fritt) glutamat av någon anledning, då ska man ju undvika umamismakande livsmedel likaså. Umami = smaken av glutamat (och i någon mån andra fria aminosyror, främst aspartat, som i lägre utsträckning kan binda till samma receptor). Saker som smakar mycket umami har per definition ett högt innehåll av fritt glutamat.

Jag tjatar om detta eftersom det irriterar mig att somliga nutritionella svavelpredikanter som Anna Skipper m.fl. gärna mässar om hur fasansfullt det är med just tillsatt glutamat (t.ex.), till skillnad från naturligt dito (soja- och tryffeloljamarinerad parmesan och roquefort, o.s.v.), som i stället är nyttigt och bra för både kropp och själ. Om ett specifikt ämne är dåligt (eller bra) för kroppen så är det väl det oavsett om det är framställt i ett makrolabb i ett smutsigt industriområde eller i ett mikrolabb i en växtcell i ett naturskönt Toscana? *screwy*

Nåja, du och de flesta andra här på Kolo verkar ju vara avsevärt förståndigare, så jag ska väl inte hetsa upp mig... :)

Tolkia
2008-05-09, 13:27
Jag tjatar om detta eftersom det irriterar mig att somliga nutritionella svavelpredikanter som Anna Skipper m.fl. gärna mässar om hur fasansfullt det är med just tillsatt glutamat (t.ex.), till skillnad från naturligt dito (soja- och tryffeloljamarinerad parmesan och roquefort, o.s.v.), som i stället är nyttigt och bra för både kropp och själ.
Jag hade en föreläsare (i toxikologi) som brukade besvara den sortens frågor med "botulinustoxin är också väldigt naturligt". :D

Eddie Vedder
2008-05-09, 13:35
Nåja, du och de flesta andra här på Kolo verkar ju vara avsevärt förståndigare, så jag ska väl inte hetsa upp mig... :)

Det tackar jag för.:)

Bra att du inte missförstår mig också, jag ställer alltså inte in mig i kören som står och skriker "Livsmedelsverket är ondskan själv, de vill dig illa och förgiftar dina barn!!!" utan jag försöker bara vrida och vända lite på det.

Jag vet ju inte själv om natriumglutamat ÄR farligt, ej heller i vilka mängder och definitivt inte hur pass skadligt i jämförelse med motsvarande mängd glutaminsyra från kosten. Frågan är ju om mängderna blir desamma för samma smakupplevelse samt om natriumglutamat och glutaminsyra är helt jämförbara.

Både du och Sverker är ju inne på att det inte borde vara någon skillnad, jag tror mycket väl ni kan ha en poäng. Men då är ju frågan om det är dåligt i båda fallen eller om det är helt ofarligt och "naturligt".;) Och i vilka kvantiteter?

Endura
2008-05-09, 14:45
Om något finns naturligt från början kontra har blivit tillsatt, borde väl inte spela så stor roll... då är det väl snarare den sammanlagda mängden, som blir i längden, som det handlar om?

Om en, från början, ofarlig substans tillsätts till höger och vänster, kan den väl på så sätt "göras farlig" iom överkonsumtionen som blir följden, eller snurrar jag bara bort mig nu?

insolation
2008-05-09, 15:15
tryptofan är väl ett bra exempel på det, i koncentrerad form är den läkemedels klassade medans när det ingår naturligt så är den inte det.

det måste väl vara just koncentrationen som avgör?

patashnik
2008-05-09, 17:09
Om något finns naturligt från början kontra har blivit tillsatt, borde väl inte spela så stor roll... då är det väl snarare den sammanlagda mängden, som blir i längden, som det handlar om?

Om en, från början, ofarlig substans tillsätts till höger och vänster, kan den väl på så sätt "göras farlig" iom överkonsumtionen som blir följden, eller snurrar jag bara bort mig nu?

Det är naturligtvis fullt möjligt. I synnerhet om det handlar om ett ämne med någorlunda snävt doseringsintervall, eller vad man ska säga. Det finns ju gott om ämnen som man behöver få i sig lite grann av, men börjar man käka tillskott kommer man snabbt upp i toxiska doser. Andra ämnen kan man utan problem äta närmast obegränsat. Hur det är med glutamat kan väl ingen säga med 100%-ig säkerhet. Men Livsmedelsverket har inte satt några gränsvärden och som jag ser det är det ingen fara med att äta det i normala mängder. D.v.s. man behöver inte sky matvaror som pesten bara för att det är några milligram natriumglutamat i...

Om det nu är så att man upplever sig vara överkänslig (oavsett om det är en ren placeboeffekt eller en faktisk överkänslighet) så kan man ju om man vill undvika glutamatrika livsmedel.

Ang. naturligt kontra tillsatt glutamat så kan det ju finnas komplicerande faktorer man idag inte känner till, förstås, men i princip så ska det ju inte vara någon skillnad, nej. Det är ju samma molekyl oavsett.

kirtap
2008-05-09, 17:55
hemska tanke att det eventuellt skulle va hälsofarligt med tomat och parmesan