handdator

Visa fullständig version : Christian Olsson frivänder 142kg!


7UP
2008-05-06, 21:57
Det är ganska mycket! Vad kan han väga?

http://www.expressen.se/sport/friidrott/1.1149501/olsson-redo-for-os-siktar-pa-guld

Baan
2008-05-06, 21:59
115-120 kg @ 5% bf?

PowPow
2008-05-06, 21:59
Är det verkligen så mycket? (edit: 142kg alltså)

Jag har bara frivänt lite mer än hälften av det, men jag är ju allmänt känd för att vara allmänt klen. Han har ju tränat ett tag och har tekniken, och visst är han väl ganska bitig? Eller kanske mest lång och tanig iofs..

L-Sami
2008-05-06, 22:03
Jag siktar på 100kg innan sommarlovet dvs 05 Juni. Klarade 90kg hur lätt som helst några veckor sen. Just ja tråden handlar om Christian Olsson, det är en bra vikt han plockar upp.

joriice
2008-05-06, 22:04
Aaa.. har fan ingen aning om hur han lyckas. O_o
Är det tack vare hans starka/explosiva ben som gör det tro? Armar och överkropp har han ju inte iallfall.

frivänder mer än nästan varenda en på koloit? :D

Exdiaq
2008-05-06, 22:08
Har svårt att tro att han tar så mycket.

Baan
2008-05-06, 22:09
Det riktigt upprörande är att han är i Makarska och stänger in sig i ett gym. HARDCORAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH?

Jacksatan
2008-05-06, 22:11
Har svårt att tro att han tar så mycket.

Jag tror inte han ljuger om det. Jag menar, både hans tränare och alla i friidrottslandslaget skulle nog tycka det var lite patetiskt isåfall.

Scratch89
2008-05-06, 22:11
Det riktigt upprörande är att han är i Makarska och stänger in sig i ett gym. HARDCORAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH?

Jag tror att du bara är avundsjuk.

Exdiaq
2008-05-06, 22:14
Jag tror inte han ljuger om det. Jag menar, både hans tränare och alla i friidrottslandslaget skulle nog tycka det var lite patetiskt isåfall.



Jag sa inte att han ljuger utan att jag har svårt att verkligen inse och tro att han tar så mycket ;)

jwzrd
2008-05-06, 22:36
Har svårt att tro att han tar så mycket.

Det lär han göra utan tvekan. Jag hade knappt höjt ögonbrynen om han vänt 160kg.

7UP
2008-05-06, 22:46
Om man går ned på en Tyngdlyftningsklubb (i mitt fall UTK). Hur många är det egentligen som kan skicka upp 150kg? inte många, iaf vad jag sett. Dessutom väger han väl inte mer än 80kg.

tobbo
2008-05-06, 22:49
Om man går ned på en Tyngdlyftningsklubb (i mitt fall UTK). Hur många är det egentligen som kan skicka upp 150kg? inte många, iaf vad jag sett. Dessutom väger han väl inte mer än 80kg.

75-80kg.

jwzrd
2008-05-06, 22:53
Om man går ned på en Tyngdlyftningsklubb (i mitt fall UTK). Hur många är det egentligen som kan skicka upp 150kg? inte många, iaf vad jag sett. Dessutom väger han väl inte mer än 80kg.

Jag skulle inte bli förvånad om herr Olsson skulle räcka över stjärten på större delen av svenska OL-eliten i samma viktklass.

PowPow
2008-05-06, 22:55
Om man går ned på en Tyngdlyftningsklubb (i mitt fall UTK). Hur många är det egentligen som kan skicka upp 150kg? inte många, iaf vad jag sett. Dessutom väger han väl inte mer än 80kg.

Nu kanske jag missminner mig helt, men när vi styrketränade med hockeyn när jag var yngre så drog de flesta 1kring 100 i alla fall. Och då var det ju relativt unga människor (18 typ) som inte tränat just det momentet speciellt mycket. Vältränade människor förvisso, men det är ju faktiskt herr Olsson också.

Fast många vägde ju åtminstonde 10 kg mer än Olsson iofs, men frivändningar handlar väl ganska mycket om teknik och explosivitet. Vilket han lär ha en hel hög med.

Ahead Of The Pack
2008-05-07, 00:27
Det är en ansenlig vikt han frivänder. Själv har jag inte kört frivändningar men jag vet hur tungt 130kg i frontsquat kan vara.
Ojdå, jag blev visst lite imponerad här... :rolleyes: Men man kan ju utesluta föreställningen om att man måste ha grova ben för att frivända stora vikter.:devil:

Whistler
2008-05-07, 00:53
Vem är Christian Olsson och vad tävlar han i?

burre
2008-05-07, 00:59
Känner du inte till Zlatan eller Forsberg heller?

Clarkolofsson
2008-05-07, 05:39
Vem är Christian Olsson och vad tävlar han i?

Vilken kille....

L-Sami
2008-05-07, 06:46
Man behöver inte vara grov för att lyfta en vikt explosivt en gång, tanke på hur långt han hoppar tvekar jag inte det minsta att han frivänder så mycket.

Börje H
2008-05-07, 06:48
Va!? En av Sveriges absolut främsta elitidrottare är stark i frivändning? Kan det vara sant? Christian har ju länge varit en av de starkaste friidrottarna, relaterat till vikt, och har bla vunnit ett DM guld i OL om jag inte missminner mig (nån med inblick i ollandet kanske kan bekräfta eller dementera min eventuella demens). Snabb googling gav iaf bla:

http://svensktyngdlyftning.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?p=325

Slartibartfast
2008-05-07, 07:10
OMG!1 En av världens främsta idrottsmän äger internetbyggarna!1 Hur är det möjligt!?1 :Virro

Ignatius72
2008-05-07, 07:16
Det lär han göra utan tvekan. Jag hade knappt höjt ögonbrynen om han vänt 160kg.

Vad är det som får dig att dra denna slutsats? Benstyrka, explosivitet,. meriter, teknik? Trots allt så ser ju killen ut som om han inte skulle förflytta 160kg ens med bil.

Börje H
2008-05-07, 07:24
Vad är det som får dig att dra denna slutsats? Benstyrka, explosivitet,. meriter, teknik?

Samtliga ovansående. Som både jag och Slarti lite ironiskt påpekar så är alltså Christian ingen normal människa. Han är i absoluta världstoppen i en gren som bygger på explosivitet i hela kroppen. Dessutom tränar han förmodligen en hel del tyngdlyftning och tyngdlyftningsrelaterade moment (som de flesta friidrottare). Just frivändningen är ju dessutom den av momenten man som halvamatör kan transportera en hel del vikt. Jag, och garanterat fler än mig, har nog sett ett par elitseriespelare i hockey oxa upp 120-130 kg med noll teknik. Det förefaller då inte det minsta märkligt att någon med väsentligen bättre skolad teknik samt oöndligt mer explosivitet skall lyckas med högre vikter.

Mehdi
2008-05-07, 07:55
Jag är dessutom rätt övertygad om att det rör sig om en styrke-frivändning och inte en fullt sittande vändning, vilket i sig är mer imponerande enligt mitt tycke.

Piranha
2008-05-07, 08:11
Sen kan ni räkna med att herr Olsson kör rätt mycke frivändningar över lag, friidrottare lever på frivändningar under vintern.

mystic[-_-]
2008-05-07, 09:17
Om man går ned på en Tyngdlyftningsklubb (i mitt fall UTK). Hur många är det egentligen som kan skicka upp 150kg? inte många, iaf vad jag sett. Dessutom väger han väl inte mer än 80kg.

Det säger väll mer om hur kass kvalité det är inom svensk OL

MilkmaN
2008-05-07, 09:29
Om jag förstod det hela rätt var det dessutom ifrån hängande ;)

jwzrd
2008-05-07, 09:46
Vad är det som får dig att dra denna slutsats? Benstyrka, explosivitet,. meriter, teknik? Trots allt så ser ju killen ut som om han inte skulle förflytta 160kg ens med bil.

Du är byggarskadad. Byggare är svaga.

Jacksatan
2008-05-07, 09:49
Du är byggarskadad. Byggare är svaga.

+1. Hur folk ser ut och vad de kan prestera styrkemässigt går absolut inte alltid hand i hand. Jag tror inte att många inser vilket unikum Christian är heller.

jwzrd
2008-05-07, 09:56
+1. Hur folk ser ut och vad de kan prestera styrkemässigt går absolut inte alltid hand i hand. Jag tror inte att många inser vilket unikum Christian är heller.

Precis. Och går man på en svensk OL-tävling så sjukt många ut som datakroppar... men river ändå upp fina vikter.

Slartibartfast
2008-05-07, 10:06
+1. Hur folk ser ut och vad de kan prestera styrkemässigt går absolut inte alltid hand i hand. Jag tror inte att många inser vilket unikum Christian är heller.

+1

Det som du beskriver är kanske den mest irriterande feluppfattningen inom internetbyggningen. Om nån har peakig bicce = omg han måste vara grym på curls!1. Om han har stora ben i förhållande till överkroppen = Omg, du måste vara grym på böj!1. Om han inte har rutor på magen trots lågt bf = omg, tränar du inte mage!1?.

*gah!*

bigtraps
2008-05-07, 10:10
Majoriteten av alla som hänger på det här forumet har väl inte sett en riktig frivändning i verkligheten. Som sagt verkar det vara svår för en del att acceptera att en "speta" som Christian är god för de där vikterna.
Christian och Stefan Holm är väl de största spänstfenomenen vi har i landet.

Nitrometan
2008-05-07, 10:10
Om han inte har rutor på magen trots lågt bf = omg, tränar du inte mage!1?.
Eller så är han tjock styrkelyftare och ljuger om att hans BF är under 50%.

Ignatius72
2008-05-07, 10:14
Du är byggarskadad. Byggare är svaga.

Det tror jag iofs inte. Men jag har ingen aning om tyngdlyftning. Olsson kallas ju inte för fågelbenet för ingenting :D

Ahead Of The Pack
2008-05-07, 10:59
Jag har under mina tio år inom styrkelyft sett en hel del personer som lyfter bra mycket mer än vad dom ser ut att göra. Tyngdlyftning är iofs inte samma sport, men jag är fortfarande förvånad att Olsson kan lyfta så mycket i förhållande till hur han ser ut. Och ja, jag är medveten om att tresteg är en explosiv sport med höga belastningar kroppen.
Men man kanske skulle lägga in lite allmän kastträning i träningsprogramet då jag har hört att flera kastare har gjort resultat i raw-bänk som är i paritet med eliten i styrkelyft.:thumbup:

z_bumbi
2008-05-07, 12:05
Men man kanske skulle lägga in lite allmän kastträning i träningsprogramet då jag har hört att flera kastare har gjort resultat i raw-bänk som är i paritet med eliten i styrkelyft.:thumbup:

Det är inte så många (några?) kastare som är i närheten om du lägger till samma regelverk som lyftarna använder sig av.

Timme
2008-05-07, 12:09
Det är inte så många (några?) kastare som är i närheten om du lägger till samma regelverk som lyftarna använder sig av.

+1

Kastare kör ofta studs from hell men det är ju inte så konstigt då allt ska var aså explosivt som möjligt. Kast är ju explosiva grenar.

the_PL_man
2008-05-07, 12:20
Iofs har de kastare jag tränat med (Solhaug, Bodén etc) inte direkt haft en "tävlingslik" stil på sina bänkar, så jämförelsen är väl inte riktig så enkel att göra....

mvh
the_PL_man

Edit: Pucktrea....

Jag har under mina tio år inom styrkelyft sett en hel del personer som lyfter bra mycket mer än vad dom ser ut att göra. Tyngdlyftning är iofs inte samma sport, men jag är fortfarande förvånad att Olsson kan lyfta så mycket i förhållande till hur han ser ut. Och ja, jag är medveten om att tresteg är en explosiv sport med höga belastningar kroppen.
Men man kanske skulle lägga in lite allmän kastträning i träningsprogramet då jag har hört att flera kastare har gjort resultat i raw-bänk som är i paritet med eliten i styrkelyft.:thumbup:

Ahead Of The Pack
2008-05-07, 14:42
Det är inte så många (några?) kastare som är i närheten om du lägger till samma regelverk som lyftarna använder sig av.
Visst är det så, jag känner en gammal kulstötare mycket väl och han är expert på att fuska i utförandet. Men dra av studsen i tex spanjacken Martinez 300kg i bänk så räcker det ganska långt ändå.

+1

Kastare kör ofta studs from hell men det är ju inte så konstigt då allt ska var aså explosivt som möjligt. Kast är ju explosiva grenar.
Nähä, säger du det??

Larsson85
2008-05-07, 14:46
Finns det någon anledning att träna frivändning om man inte tävlar i just det? Det känns som det mest är en ryckig övning som sliter på kroppen.

jwzrd
2008-05-07, 14:48
Finns det någon anledning att träna frivändning om man inte tävlar i just det? Det känns som det mest är en ryckig övning som sliter på kroppen.

Ja.

Diggler
2008-05-07, 14:50
Man kan träna sig till att frivända enorma vikter bara man har tillräckligt med prepp i kroppen.

Corpobal
2008-05-07, 15:00
Man kan träna sig till att frivända enorma vikter bara man har tillräckligt med prepp i kroppen.

Haha och vad har det med Christians vändningar att göra? Det är klart att man kan frivända enorma vikter både med och utan prepp relativt sin kroppsvikt men det är för att man tränat ihärdigt och brytt sig mer om verkliga saker som att utveckla maximal explosiv kraft med kroppen än "kontakt" och andra frireligiösa rörelser inom styrketräningsvärlden.

Exdiaq
2008-05-07, 15:03
Finns det någon anledning att träna frivändning om man inte tävlar i just det? Det känns som det mest är en ryckig övning som sliter på kroppen.


Ja, du får bland annat grym kroppskontroll, bålstabilitet, bra samarbete mellan olika muskelgrupper, explosivitet osv.

Diggler
2008-05-07, 15:17
Haha och vad har det med Christians vändningar att göra? .


Det är mycket prepp inom friidrott.

jwzrd
2008-05-07, 15:22
Det är mycket prepp inom friidrott.

Ok.

Larsson85
2008-05-07, 15:44
Ok.

Vad tröttsam du är, bemöt inläggen med något konstruktivt istället.

Herr Oberst
2008-05-07, 15:54
Fröken Kallur vänder ju på dryga 100kg, så varför skulle inte Olsson kunna köra 142?
Det är ju liksom en viss fördel att vara explosiv i dessa grenar.

Jacksatan
2008-05-07, 15:55
Vad tröttsam du är, bemöt inläggen med något konstruktivt istället.

Jamen hur fan bemöter du ett sånt där påstående konstruktivt?

Viktor_Balck
2008-05-07, 15:59
Finns det någon anledning att träna frivändning om man inte tävlar i just det? Det känns som det mest är en ryckig övning som sliter på kroppen.

Nä, alltså dom kör den bara för skojs skull, den ger inte ett jävla skit.

Herr Oberst
2008-05-07, 16:05
Någon som har koll på Brushs statistik?

jwzrd
2008-05-07, 16:06
Vad tröttsam du är, bemöt inläggen med något konstruktivt istället.

Du attackerar min person för att jag bekräftar att jag läst Digglers påstående, men det är jag som är tröttsam? Ok, vad sägs om:

Härmed ger jag 3/4 av tråden tre hårda lavetter i nacken för att ignoransen är så stor gällande världen utanför den lika övergödda som otränade kroppsbyggarens.

z_bumbi
2008-05-07, 16:09
Visst är det så, jag känner en gammal kulstötare mycket väl och han är expert på att fuska i utförandet. Men dra av studsen i tex spanjacken Martinez 300kg i bänk så räcker det ganska långt ändå.

Martinez har ju studsbräda på sina filmer som troligen ger betydligt mer än en tröja och han kör ju dessutom inte med stopp.

Timme
2008-05-07, 16:14
Nähä, säger du det??

:thumbup:

Ahead Of The Pack
2008-05-07, 18:01
Martinez har ju studsbräda på sina filmer som troligen ger betydligt mer än en tröja och han kör ju dessutom inte med stopp.
Men ändå strikt eller ej, från Niklas Arrenius 220kg och Cantwell? 2*240? till mig och de två landslagslyftarna jag tränar med är det ändå en bit.
Så nästa träning kommer jag bygga upp en kastring och köra lite i.:rolleyes:
Svårare att smälta är ju att man får pisk av Olsson i frivändningar:cryout:
Ska nog köra lite sådana också:thumbup:
:thumbup:;)

A.Pahkamaa
2008-05-07, 18:14
Att folk ens tvekar på att han vänder vikten är ju bara skrattretande. Var och varannan hockeyspelare fulvänder över 100 kg utan större problem. Tyngdlyftande damer frivänder och stöter liknande vikter. Varför skulle då en idrottsman på absoluta elitnivå, som dessutom tränar tyngdlyftning regelbundet, inte klara av det?

Jax
2008-05-07, 18:29
Jag har svårare att tro att han hoppar 17,83 i tresteg, men det har han tydligen gjort. Ser ingen anledning att inte tro på att han klarar 142 kg i frivändning.

Baan
2008-05-07, 18:37
Att folk ens tvekar på att han vänder vikten är ju bara skrattretande. Var och varannan hockeyspelare fulvänder över 100 kg utan större problem. Tyngdlyftande damer frivänder och stöter liknande vikter. Varför skulle då en idrottsman på absoluta elitnivå, som dessutom tränar tyngdlyftning regelbundet, inte klara av det?

För att han är en jävla tandpetare.

DarcyGrahn
2008-05-07, 18:42
Att folk ens tvekar på att han vänder vikten är ju bara skrattretande. Var och varannan hockeyspelare fulvänder över 100 kg utan större problem. Tyngdlyftande damer frivänder och stöter liknande vikter. Varför skulle då en idrottsman på absoluta elitnivå, som dessutom tränar tyngdlyftning regelbundet, inte klara av det?

Ja precis, jag tränar ibland med hockeyspelare och känner väldigt många och det är inte ovanligt med 100kg i frivändning bland dem. Den bästa vände något på 130kg+ förut vägandes cirka 81kg(för övrigt är han bror till Fredrik Lagerberg i JSK:D). Så att Christian Olsson skulle kunna ta det som påstås är troligtvis sant.

Koettman
2008-05-07, 18:47
Om man ska prata kroppstyp och bra vikt i frivänding tycker jag de facto att Jonathan Edwards gjort 135kg är respekt! :thumbup:

ArnoldOnLehmä
2008-05-07, 19:29
Visst blir man imponerad och samtidigt förvånad när man tränar på friidrottsgymet och ser hur en tjej först kör vänd från häng på 75 kg utan problem och ganska kass teknik men senare har problem med att orka göra en 5:a på 45 i benböj. Så självklart är frivändning mest en spännstövning och inte en styrkeövning. Som några tidigare skrev om kastares bänkpressutförande så är det rätt häftigt att diskuskastaren Alekna gör 195 strikt men studsar upp 260, 65 kilos skildnad.

doommessiah
2008-05-07, 19:46
Vad jag vet så har folk sett Christian vända grova vikter (runt 140 kilo) på slottskogsvallen där våran klubb håller till...och han är mycket smalare än vad jag förut trodde då jag väl såg honom där...ett riktigt krutpaket:)

Shululu
2008-05-07, 19:56
Ungefär som när ingen trodde på att Tiger Woods bänkade 180-190 kg i bänkpress.

Sluta gnäll, våga bara inse att en av Sveriges mest framgångsrikaste idrottsmän är stark, inget annat snack om saken.

Exdiaq
2008-05-07, 19:59
Ungefär som när ingen trodde på att Tiger Woods bänkade 180-190 kg i bänkpress.

Sluta gnäll, våga bara inse att en av Sveriges mest framgångsrikaste idrottsmän är stark, inget annat snack om saken.



Ja du, att han bänkar så mycket vill jag fan ha film på eller bra källor.

Sen har jag inte sett en enda i den här tråden som gnäller, bara folk som är förvånade och öser cred över honom. Vem klagar?

Shululu
2008-05-07, 20:06
Ja du, att han bänkar så mycket vill jag fan ha film på eller bra källor.

Sen har jag inte sett en enda i den här tråden som gnäller, bara folk som är förvånade och öser cred över honom. Vem klagar?

http://www.bench-press.net/tiger-woods-bench-press.html

Kanske inte 180-190, jag var inte säker så jag chansade, men 300 lb som det står på källan tar han säkert.

Ne, gnälla kanske var fel uttryck,men underskattningen på Christian Olsson är mycket hög här inne

130kg finsk sisu
2008-05-07, 20:06
Tror ingen på kolo friänder sådär mycket. Kan ha fel. Själv friänder jag ingenting, men gör 130-135kg i en fusk bicepscurl. Om det sen är frivändning e en annan sak. :)

130kg finsk sisu
2008-05-07, 20:08
För att han är en jävla tandpetare.
Storlek är sällan styrka. Jag är ser klenare ut än många på kolo men tror mej vara starkare. Bl.a ser jag klenare ut än dej Baan!:)

stevebc
2008-05-07, 20:20
http://www.bench-press.net/tiger-woods-bench-press.html

Kanske inte 180-190, jag var inte säker så jag chansade, men 300 lb som det står på källan tar han säkert.

Ne, gnälla kanske var fel uttryck,men underskattningen på Christian Olsson är mycket hög här inne300 lbs är ju fan bara 133kg *screwy*

edit: skall tilläggas att jag inte lyfter den mängden :)

Gnusram
2008-05-07, 20:21
Tror ingen på kolo friänder sådär mycket.

Yankeee har vänt 140 vill jag minnas, om nån annan är i närheten vet jag inte. Att Christian Olsson gjort det är jag helt övertygad om.

Shululu
2008-05-07, 20:22
300 lbs är ju fan bara 133kg *screwy*

edit: skall tilläggas att jag inte lyfter den mängden :)

Kanske inte 180-190, jag var inte säker så jag chansade, men 300 lb som det står på källan tar han säkert.

Jag chansade ju, jag hade fel, och rättade mitt fel, inget mer tjöt om de:D

Herr Oberst
2008-05-07, 20:23
Storlek är sällan styrka. Jag är ser klenare ut än många på kolo men tror mej vara starkare. Bl.a ser jag klenare ut än dej Baan!:)

Nä du ser inte särskilt stark ut alls faktiskt. *screwy*

Har för övrigt själv frivänt 95kg för 6-7 år sedan då jag inte ens tränade med vikter regelbundet. Nu som discogymmare klarar jag knappt 80. Inte heller tar jag 105 i bänken.

Timme
2008-05-07, 20:25
Storlek är sällan styrka. Jag är ser klenare ut än många på kolo men tror mej vara starkare. Bl.a ser jag klenare ut än dej Baan!:)

Du ser inte klenare ut än många här på kolo :)

(det är väl typ bara Svensson och Hirvis som utmanar dig)

En deff på dig och du skulle ligga inne med en brutal fysik!

Herr Oberst
2008-05-07, 20:25
Jag har svårare att tro att han hoppar 17,83 i tresteg, men det har han tydligen gjort. Ser ingen anledning att inte tro på att han klarar 142 kg i frivändning.

Ja, 17,83 är om något grymt imponerande.
Och att Holm hoppat 2.40 i höjd trots att han ser ut som en anorektikerbäbis är än mer otroligt.
Nä då känns 142kg långt mer mänskligt.

Baan
2008-05-07, 20:27
Storlek är sällan styrka. Jag är ser klenare ut än många på kolo men tror mej vara starkare. Bl.a ser jag klenare ut än dej Baan!:)

Nej, du passar inte alls i tandpetargruppen och inte ser du klen ut heller.

Det du citerar är en förklaring varför folk misstror vikterna. Det speglar inte mina åsikter (jag litar på dom mer kunniga som tror på resultatet) utan varför folk är förvånade/skeptiska/densvenskavundsjukanavundsjuka helt enkelt.

ramagoen
2008-05-07, 20:33
var en kille på senaste serietävlingen som vände 165 med styrkevänd å vägde runt 110kg, styrkeryckte även 135kg. Å han va inte ens i elitnivå inom friidrott såvitt jag förstod

C.E.J.
2008-05-07, 21:52
Vilka idioter folk är, givetvis klarar han det där, han är elit inom en explosiv sport.

Bidrar också med en anekdot: på en tävling jag var på var det en 85kg tung 55-åring som gjorde sisådär 135 i stöt. Han hade en hel del fett också, fattar inte varför det skulle vara omöjligt för en ung världselitidrottare att göra 10-20kg mer.

joriice
2008-05-07, 22:04
Jag tror bara personer med armar på 40+ cm och tvättbräda blir lite förvånade (för att inte säga chockade) när en smal lång kille som ser ut att kunna brytas mitt itu i vilken sekund som helst stöter nästan det dubbla av vad de själv gör.


Jag är glad över att inte ha armar på över 40 cm iafall, fan vad jag hade haft höga krav på mig isådanafall :D

Ahead Of The Pack
2008-05-07, 22:49
Ja du, att han bänkar så mycket vill jag fan ha film på eller bra källor.

Sen har jag inte sett en enda i den här tråden som gnäller, bara folk som är förvånade och öser cred över honom. Vem klagar?
+1 Jag tvivlar inte, tycker bara att det är mycket vikt i förhållande till hur stark han ser ut.

Tror ingen på kolo friänder sådär mycket. Kan ha fel. Själv friänder jag ingenting, men gör 130-135kg i en fusk bicepscurl. Om det sen är frivändning e en annan sak. :)
Ditt monster ;)

jwzrd
2008-05-07, 23:03
Otränade övergödda kroppsbyggare har ingen uppfattning öht om vad man kan göra med kroppen bara man tränar den.

Diggler
2008-05-08, 00:13
Otränade övergödda kroppsbyggare har ingen uppfattning öht om vad man kan göra med kroppen bara man tränar den.


Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.

HookersUnited
2008-05-08, 00:21
Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.
Vem reppar på vilka vikter?

burre
2008-05-08, 00:24
Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.

http://citizenx.org/wp-content/retard.jpg

Börje H
2008-05-08, 07:21
Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.

:laugh:
Inte för att det har med Christian att göra.. men tror du på allvar att:
Det finns nån 75 kg´s bb-nisse som knäböjer 352,5 kg (Wade Hooper)? Nån vägandes under 125 kg som böjer över 455 kg (Kirk Karowski)? Kanske tror du på allvar att nån som inte tävlar i SL mäktar med att bänka över 350 kg (Siders)? Sen kan du ju addera en hel massa vikt (typ 100 kg) på dessa resultat när WPC/WPO resultat kommer in i handlingen.

Och att Kallur, Olsson, Holm, Edwards, Mohammed, Thorkildsen, Pitkämäki, Kluft mfl samtliga skulle vara dopade tror jag inte en sekund på. Att de sedan har bra betalt beror ju bara på att de är intressanta för sponsorer så det är ju svårt att reta upp sig på.

-AG-
2008-05-08, 08:18
Ja, 17,83 är om något grymt imponerande.
Och att Holm hoppat 2.40 i höjd trots att han ser ut som en anorektikerbäbis är än mer otroligt.
Nä då känns 142kg långt mer mänskligt.

+1

Ironbabe
2008-05-08, 10:17
Otränade övergödda kroppsbyggare har ingen uppfattning öht om vad man kan göra med kroppen bara man tränar den.

Kan du lära mig vad jag kan göra med min? :(

rikke_B
2008-05-08, 11:22
Respekt till friidrottarna. Kallur frivänder väll 95, också riktigt bra!
Nog för att de bör har riktigt kompetenta tränare och säkert lika bra teknik som vilken tl:are som helst i sverigeeliten.

jwzrd
2008-05-08, 11:45
Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.

Det gör de inte alls.

jwzrd
2008-05-08, 11:46
Kan du lära mig vad jag kan göra med min? :(

Haha, träna den? =)

C.E.J.
2008-05-08, 17:19
Lustigt sagt, när världseliten i kroppsbyggning slår styrkelyftseliten på tasken i styrkelyftsmomenten, reppar när som helst raw på vikter som går upp med nöd och näppe för sl-eliten i full mundering efter 12 veckors toppning.

Och ja, alla i världseliten i friidrott (oavsett gren) är megadopade, överreklamerade och överbetalda.

Är du go eller? :laugh:

Timme
2008-05-08, 18:08
Diggler trollar loss. Alltid kul :D

strong-man
2008-05-08, 18:42
Undrar bara en sak dom trycker eller stöter inte vikten upp på raka armar eller :confused:

bubbe
2008-05-08, 18:48
Undrar bara en sak dom trycker eller stöter inte vikten upp på raka armar eller :confused:

Frivändning är frivändning, en TLstöt är en frivändning + överstöt.

bubbe
2008-05-08, 18:52
Jag är inte heller förvånad, men grymt imponerad. Ett par GKKare har tydligen sett killen live snurra vikter på 140 :hbang:

Som sagt det har mindre med styrka och mer med explosivitet att göra, vilket han verkar ha synnerligen gott om. Se bara på fjonget efter första hoppet och landningen på ett ben iväg till nästa lufttur, helt otroligt.

Spiffy
2008-05-08, 19:49
Jag har svårare att tro att han hoppar 17,83 i tresteg, men det har han tydligen gjort. Ser ingen anledning att inte tro på att han klarar 142 kg i frivändning.

+1

142 kg i frivändning är ju en piss i havet jämfört med att studsa iväg 17,83 meter.

RagnarÖhman
2008-05-08, 20:21
+1

142 kg i frivändning är ju en piss i havet jämfört med att studsa iväg 17,83 meter.

+1

frivänder 180 sj f.ö :naughty:

bubbe
2008-05-08, 20:36
+1

frivänder 180 sj f.ö :naughty:

Då borde du alltså skutta iväg en 20m iaf då, annars är det ju knappast imponerande ;) :hbang:

RagnarÖhman
2008-05-08, 20:42
Då borde du alltså skutta iväg en 20m iaf då, annars är det ju knappast imponerande ;) :hbang:

Haha, jag håller mig till OL :)

Krokodil
2008-05-09, 21:23
+1

frivänder 180 sj f.ö :naughty:

Jag tar mig friheten att lägga upp det klippet... :hbang:

7jgMpyAVyic

ChrisDEFC
2008-05-09, 22:34
impad självklart men såg herr olsson på gardemoen förra året och blev förvånad över hur liten han faktiskt var, tunn, senig, väldigt solbränd så han såg ju iofs fräsh och vältränad ut men att han ska bolla med tunga vikter i gymmet rimmar inte direkt så därför extra impad av viktern. han ska ju trots allt va så lätt som möjligt men ändå så explossiva muskler det bara går.

RagnarÖhman
2008-05-09, 23:12
Jag tar mig friheten att lägga upp det klippet... :hbang:

7jgMpyAVyic

Haha tack :) den filmen är väldigt gammal dock :) Har inte så usla vinklar nu mer ^^

Lars Brinkhoff
2011-12-17, 08:47
147 kg enligt uppgift från i går.

edgen_ÖSD
2011-12-17, 09:13
So it begins...

Control_61
2011-12-17, 09:21
Jwzrd är kung.

Exdiaq
2011-12-17, 10:26
Inga konstigheter!

bigtraps
2011-12-17, 10:31
Hoppas han är i fin form i London i sommar

Nipkiss
2011-12-17, 12:50
Men bänkar han 2x270kg?

bigtraps
2011-12-17, 13:00
Men bänkar han 2x270kg?

?????????????

Lucipha
2011-12-17, 15:07
?????????????

Det finns en video på youtube där Christian bänkar 2x270, men en av hans norska konkurenter säger att några av viktplattorna var fejk

ChuckTesta
2011-12-17, 18:45
Det finns en video på youtube där Christian bänkar 2x270, men en av hans norska konkurenter säger att några av viktplattorna var fejk

Har för mig att han bänkat 310 kg raw också.

RagnarÖhman
2011-12-17, 20:00
Jag vänder 210 nu iaf.

ceejay
2011-12-17, 20:05
Jag vänder 210 nu iaf.

styrkevändning då? antar att det är vad olsson kört

RagnarÖhman
2011-12-18, 09:36
Han har väl inte styrkefrivänt 210kg?

stridis
2011-12-18, 09:48
Jag vänder 210 nu iaf.

Hur ser ditt tresteg ut?

exor
2011-12-18, 10:27
Rolig tråd :D

Spartansk
2011-12-18, 10:29
Det finns en video på youtube där Christian bänkar 2x270, men en av hans norska konkurenter säger att några av viktplattorna var fejk

Hade han solen i ögonen?

martikainen
2011-12-18, 10:38
Sjukt bra morgonläsning inför gymmet! Att folk tvivlar på att en av sveriges bästa friidrottare frivänder en vikt som inte är nära elitnivå är ganska intressant!

Kolos snevridna verklighetsuppfattning som vanligt.

Rahf
2011-12-18, 10:42
Tvivlar inte en sekund. Finns videor på Youtube där en amerikansk bobåkare jobbar med 175kg utan några större problem.

filmjölk
2011-12-18, 10:48
Klart att Christian Olsson kan frivända 140kg+, han är stark, han har stora ben, han är explosiv och har tränat frivändningar över niotusen gånger. Det är inte på samma nivå som att Sjöberg skulle böjt 320.

filmjölk
2011-12-18, 10:59
Förövrigt, om nu den där Samuelssonvideon med 270*2 är fejk, så är det fyra av plattorna som är en annan nyans av röd. Dessa skulle enligt konspirationsanhängarna vara 15kgs. Det skulle isf vara 230*2. Ett set som är helt i klass med vad Kolozzeums egen Stefan Jamroz presterar. Samuelsson var alltså helt i nivå med vad en världsmästare i bänkpress är, vilket är bizarrt imponerande bara det, så stop hatin´.

(jag har själv för många år sedan sett Samuelsson bänkpressa trea på 220 utan rövlyft, och tia på 200 hyfsat snyggt...det är en bit ifrån 270*2, men ändå helt bizarrt starkt)

StampChamp
2011-12-18, 13:49
Klart att Christian Olsson kan frivända 140kg+, han är stark, han har stora ben, han är explosiv och har tränat frivändningar över niotusen gånger. Det är inte på samma nivå som att Sjöberg skulle böjt 320.

Man behöver inte vara överjävligt grov för att ha explosivitet och bra teknik. Finns ju massvis med exempel inom styrke/tyngdlyftning.

RagnarÖhman
2011-12-18, 13:52
Hur ser ditt tresteg ut?

Helt ok men jag föredrar foxtrot :naughty:

L-Sami
2011-12-18, 14:52
140kg är inte speciellt otroligt för en elitidrottare som sysslar med explosiv idrott.

Lars Brinkhoff
2011-12-18, 17:17
147 kg enligt uppgift från i går.

Dementi! 145 ska det vara, inget annat. Detta var alltså sagt av Christian själv.

Lars Brinkhoff
2012-07-29, 19:05
Nu 147,5 kg enligt detta reportage. 13 minuter in.

http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris

Någon som vill räkna viktskivor och kontrollera?

Iron Bull
2012-07-29, 19:06
det i reportaget är en hängvändning, som är mycket svårare

Allan
2012-07-29, 20:23
Vill man jämföra så finns det OL-folk som hoppat höjd och längd med imponerande resultat. Yurij Vartanian gjorde över sju meter i längd vid nån plojtävling på åttiotalet, enligt David Rigert.
Själv har jag sett 120 kg Lasse Norén hoppa närmare tre meter i stående längd. Två svenska kulstötare, Honta Höglnd och Plutten Almström, sprang hyfsat ofta sprintlopp på småtävlingar, och ofta under 11,5. Man ville inte gärna stå i vägen då...

tobbo
2012-07-29, 20:29
Crossfittare hoppar högst

Kr30h0s5Skg

Rosvall
2012-08-04, 13:11
Råkade se att Jonathan Edwards verkar ha varit snäppet värre, 150 kg frivändning.

http://www.guardian.co.uk/sport/2008/aug/08/1

rubusvulvan
2012-08-04, 13:13
det i reportaget är en hängvändning, som är mycket svårare

Jag är starkare i hängvändning

Hamsterkakan
2012-08-04, 13:37
Jag har vänt 140 kg och jag väger 85, ser inte mig själv som speciellt konkurrenskraftig i tävling...

Chaan
2012-08-04, 13:49
Det är inte på samma nivå som att Sjöberg skulle böjt 320.



Han sade ju rent ut att det var hockeyböj. Kolla hur höjdhoppare styrketränar, det finns inget att hämta i djupa böj, däremot hoppa med vikterna typ (från halvböj och hoppa upp en centimeter från golvet)

Aping
2012-08-04, 14:24
Crossfittare hoppar högst

Kr30h0s5Skg
Men för i helvete vilket hopp. Får samma rysningar som när jag först såg klippet där Holm hoppar häck (http://www.youtube.com/watch?v=L28NyIquzIQ)!

Aping
2012-08-04, 14:31
Han sade ju rent ut att det var hockeyböj. Kolla hur höjdhoppare styrketränar, det finns inget att hämta i djupa böj, däremot hoppa med vikterna typ (från halvböj och hoppa upp en centimeter från golvet)

Kolla in den här länken, nu är det inte kvartsböj med upphopp som jämförs med djupböj men ändå intressant att det inte verkar vara riktigt samma resultat som man kanske förväntar sig!

Träningslära.se: Jämförelse av grunda vs djupa böjs påverkan på hoppförmåga. (http://traningslara.se/djupa-eller-ytliga-knaboj-for-battre-hoppformagan-vad-ar-bast/)

Chaan
2012-08-04, 15:04
Det var mer frågor än svar i den där artikeln, det hade nog varit bättre att läsa originalet. Det finns något gammalt tv-klipp med Kajsa Bergquist där hon knäböjer utomhus med vad som ser ut att vara gummivikter, men ändå mycket vikt för en liten tjej. Jag tror att hon gjorde grunda explosiva knäböj, men inte jättegrunda. Men jag vet att det finns screenshots från detta inslag på nätet, själva klippet är nog förgånget (dvs i ett oåtkomligt arkiv). Det är nog bättre att titta hur världsmästarna tränar i det här fallet, än på diagram, tabeller och kartor. Eftersom intervjun var med en världsmästare menar jag, Sjöberg. Men för all del,gräv fram hur ryska världsmästare tränar. Det där med explosiva hopp med skivstång har jag fått från gymmet, det var en kille som gjorde det så jag gick fram och frågade och fick bekräftat att höjdhoppare gör det. Själv slutade jag träna höjdhopp vid 13 när jag insåg att jag skulle fortsätta bli slagen. Men Kolo-rekordet kan jag tänka mig att jag har med 170 (som vuxen). Nu har jag dock köpt ett hus med gräsmatta så jag kan börja träna höjd igen, 30 kroppskilo för sent lolol.

Aping
2012-08-04, 17:12
Det var mer frågor än svar i den där artikeln, det hade nog varit bättre att läsa originalet. Det finns något gammalt tv-klipp med Kajsa Bergquist där hon knäböjer utomhus med vad som ser ut att vara gummivikter, men ändå mycket vikt för en liten tjej. Jag tror att hon gjorde grunda explosiva knäböj, men inte jättegrunda. Men jag vet att det finns screenshots från detta inslag på nätet, själva klippet är nog förgånget (dvs i ett oåtkomligt arkiv). Det är nog bättre att titta hur världsmästarna tränar i det här fallet, än på diagram, tabeller och kartor. Eftersom intervjun var med en världsmästare menar jag, Sjöberg. Men för all del,gräv fram hur ryska världsmästare tränar. Det där med explosiva hopp med skivstång har jag fått från gymmet, det var en kille som gjorde det så jag gick fram och frågade och fick bekräftat att höjdhoppare gör det. Själv slutade jag träna höjdhopp vid 13 när jag insåg att jag skulle fortsätta bli slagen. Men Kolo-rekordet kan jag tänka mig att jag har med 170 (som vuxen). Nu har jag dock köpt ett hus med gräsmatta så jag kan börja träna höjd igen, 30 kroppskilo för sent lolol.
Du har helt rätt i det du skriver tror jag. Min hjärna var helt inställd på box-jumps men det är faktiskt en väldigt skild övning jämfört med grenen höjdhopp som du pratar om! Jag kan tänka mig att personerna i studien fick så mycket bättre resultat av djupböj för att de släpade i sin förmåga att aktivera gluteus som jag inbillar mig är väldigt vanligt hos folk i gemen.

I höjdhopp ser jag inte att gluteus är med i kraftgenereringen alls på samma sätt som i stillastående hopp, det handlar mer om att lyckas translatera redan producerad horisontell energi till vertikal dito. Vetifan vilka muskler det är som är "viktigast" i själva upphoppet i höjdhopp egentligen, vet du?

Chaan
2012-08-04, 17:27
Jao några gånger har man väl rivit ut bilder på höjdhopperskor ur tidningarna. Ändorna är dom bästa jag sett, inget överdrivet, bara perfekt. Det är en väldig skillnad på höjd och längd. Mattias Sunneborn som är svensk rekordhållare i längdhopp djupböjde 165 kilo i Sydafrika i vintras. Längdhopp är närmast en sprintgren och sprintern Carl Lewis vann det med. I höjdhopp går det aldrig fort. Nej jag fattar inte tekniken själv, varför eliten tar långa skutt på slutet? En teori jag har är att det aktiverar nervsystemet inför det som ska göras. Det som pajar är iaf fotleder och inte knän (där gluteus jobbar). Det är kombinationen vader som jobbar på max samtidigt som foten vill vrida sig i upphoppet men sitter fast i spikar i gummit.

Ame
2012-08-04, 18:04
Vad menar du med slutet av ansatsen? Många tar några längre steg i mitten av ansatsen vilket är en rytmsak och för att hitta rätt kroppsposition men de sista stegen ska absolut inte vara några skutt utan där gäller det att driva på mot ribban vilket alla gör när de hoppar bra.

Vilka muskler som är viktigast ät ju svårt att säga då det är en helhetsfråga, men de största kraftproducenterna är rimligtvis gluteus och quadriceps.

Chaan
2012-08-04, 18:19
Rytmsak, jag tror inte på det, men har hört det förut. Jag tror att det är för att aktivera vaderna till max, sedan har du rätt i att man kryper ihop sista stegen. Det kan inte vara bra för löprytmen att hoppa runt sådär. Däremot behövs ju nästan ingen fart. Jag tror att man måttar in upphoppspunkten exakt, genom hopplasteg. Det är helt kritiskt att hoppa upp på rätt ställe, på elitnivå. Så man gör det för att man kan i stort sett. Efter det gör man den egentliga ansatsen. Bra att du påminde, jag har inte provat sedan 2002, då hoppade jag 165.